İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ICM117 | ||||
Ders İsmi: | İç Mimarlığa Giriş 1 | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. BANU ÖZKAZANÇ | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Banu Özkazanç | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | İç mimarlık öğrencilerini, eğitimlerinin ilk adımında kuramsal bir tartışma zemini ile karşılaştırmak; bu yolla, ağırlıkla beceriye dayalı olarak yürütülen tasarım eğitiminin düşünsel ve eleştirel birikimi hakkında farkındalığı sağlamak. |
Dersin İçeriği: | İç mimarlık öğrencilerinin mimarlık ve tasarım kuramına adım attıkları bir derstir. Bu derste kavramların anlamı, tarihi üzerine yürütülecek tartışmalara ek olarak, iç mimarlık disiplinine dair temel konulara bir giriş yapılacaktır. Dönem boyunca algı, temsil, mekan ve beden kavramları mimarlık, tasarım ve sanat ürün ve eylemleri aracılığı ile aktif olarak irdelenecek ve tartışmaya açılacaktır. Ders sürecinde modern mimarlığın temel kavramları ile ilgili okuma, anlama, yorumlama ve fikir üretme pratiği ve bu fikirleri yazılı olarak ifade edebilme becerisinin de kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) İç mimarlık ve tasarım kavramlarının başlangıç düzeyinde kavranması. 2) Mimarlık, iç mimarlık, tasarım ve sanat ara kesitlerine dair fikir ve bilgi sahibi olmak. 3) Mekan algısı, beden ve mekan ilişkisi, ölçek ve soyutlamaya dair tartışmalar hakkında başlangıç düzeyinde fikir sahibi olmak. 4) Kavramların (modernite, modernite, premodernite, ütopya vb.) günlük dilden ayrıştırılarak kuramsal bir zeminde kavranması. 5) Mimarlık üzerine proje odaklı olmayan bir düşünme ve tartışma pratiğinin farkındalığı. 6) Metin okuma, anlama, yorumlama becerisinin oluşturulması. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | İÇ MİMARLIK NEDİR, NE DEĞİLDİR? Dersin tanıtımı, işleyiş ve değerlendirme ile ilgili bilgilendirme. İç Mimarlık ve Mekan Tasarımı’nın nasıl bir pratik olduğuna dair başlangıç düzeyinde bir bilgilendirme. Yanlış bilinen kavramlar üzerine tartışma. | - |
2) | GÖRMEK / ALGI: "Mimarlık pratiği salt göze dair retinal bir mimarlık" haline gelmiştir: modernite karşıtı bir pozisyonun eleştirel okuması ve tartışma. | OKUMA: “Tenin Gözleri” - 1996 - Juhani Pallasmaa ÖDEV: Karanlıkta Diyalog Sergisi Ziyareti. |
3) | BAKMAK / GÖRMEK / ALGI: Mekan algısında duyuların önemi, örnekler üzerinden tartışma. | - |
4) | BEDEN: maddi, düzenlenen ve sosyal bir nesne olarak beden / tarihsel beden ( giyinmek, çıplaklık, bedenin dünyevileşmesi, ölçülmesi, incelenmesi, norm beden) | - |
5) | BEDEN / MEKAN: Oskar Schlemmer ve Siegfried Ebeling üzerinden Bauhaus okulunda beden-mekan çalışmaları / hareketin kaydı (kronofotografi / uzun pozlama) / güncel sanat ve tasarımda beden-mekan çalışmaları / beden manipülasyonu | - |
6) | MEKAN / BEDEN: enstalasyon örneklerinde beden ile kurulan, oluşan, dönüşen, yıkılan mekan örnekleri | - |
7) | TEKRAR / TARTIŞMA / SORU & CEVAP | - |
8) | ARA SINAV | - |
9) | TEMSİL I: Bir düşünme, üretme ve iletişim aracı olarak Mimari Temsil: Anlamı, Tarihçesi, Temsil Biçimleri | ÖDEV: "TEMSİL" konusu ile ilgili öğrencilere iletilen slaytlar derse gelmeden bir kere incelenecektir. |
10) | TEMSIL II: Ölçek, Soyutlama, Kağıt Mimarlığı | OKUMA: “Negatif Bir Deneyim Alanı Olarak Unbuilt” - 2021 - Bahar Avanoğlu |
11) | MODERNİTE: Premodern - Modern Ayrımı, Modernitenin Etkileri | OKUMA: "Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor" - 1982 - Marshall Berman |
12) | ÜTOPYA: Ütopyayı Tartışmak | OKUMA: "UTOPIA" - 1516 - Thomas More |
13) | MİMARLIK & ÜTOPYA: Program ve Manifestolar | OKUMA: "20. yy Mimarisinde Program ve Manifestolar" - 1975 - Ulrich Conrads; "Mimarlıkta Karmaşıklık ve Çelişki" - 1977 - Robert Venturi |
14) | TEKRAR / TARTIŞMA / SORU & CEVAP | - |
15) | FİNAL SINAVI | - |
Ders Notları / Kitaplar: | 1- Pallasmaa, J. (2011). Tenin Gözleri. İstanbul, YEM Yayın. 2- Merleau-Ponty, M. (1996) Göz ve Tin. İstanbul, Metis Yayınları. 3- Berger J. (1986) Görme Biçimleri. İstanbul, Metis Yayınları. 4- A Blind Perspective (2008) / Yön: Matthew Marsh [KISA FİLM] 5- An Extraordinary Place (2015) / Yön: Valentina D'Annunzio [KISA FİLM] 6- Perfect Sense (2011) / Yön: David Mackenzie [UZUN METRAJLI FİLM] |
Diğer Kaynaklar: | 1-Havenhand, L. K., 2004. A View from the Margin: Interior Design, Design Issues , Autumn, 2004, Vol. 20, No. 4, pp. 32-42. 2-White, Allison C., 2009. What’s in a Name? Interior Design and/or Interior Architecture: The Discussion Continues, Journal of Interior Design, 35 (1) 3-Waxman, L. K., & Clemons, S. (2007). Student Perceptions: Debunking Television’s Portrayal of Interior Design, Journal of Interior Design, 32(2), v–xi. 4-https://www.timesofisrael.com/accusations-fly-amid-big-brother-medications-scandal/ 5-Pallasmaa, J. (2011). Tenin Gözleri. İstanbul, YEM Yayın. Sontag, S. (1973). On Photography. New York, RosettaBooks LLC. 6-Merleau-Ponty, M. (1996) Göz ve Tin. İstanbul, Metis Yayınları. 7-Berger J. (1986) Görme Biçimleri. İstanbul, Metis Yayınları. 8-Şahin, S. (2015). Mimari Tasarım Stüdyosunda Mimari Temsilde “Kişiselleşme”. İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, (Danışman: Prof. Dr. Ayşe Şentürer) 9-https://www.archisoup.com/studio-guide/architectural-diagrams 10-https://archinect.com/news/article/54767042/drawing-architecture-conversation-with-perry-kulper 11-http://www.larissafassler.com/schlosszoom_3.html 12-Ed. Gray M., Limon H., Ewer D. & Shilland H. (2011). The Art of Mapping. London, ArtQuarters Press. 13-Wigglesworth S. & Till J. (1998). The Everyday and Architecture. In: Wigglesworth, Sarah and Till, Jeremy, (eds.) The everyday and architecture. London, U.K. : Architectural Design. pp. 6-9. 14-Davids R. (1999). Serial Vision: Storyboards in the Design Studio. 87th ACSA Annual Meeting Proceedings. p. 239-245. 15-Wahid A. R. & Atmodiwirjo P. (2018). Storyboard as a Representation of Urban Architectural Settings. SHS Web of Conferences 41. 16-Panofsky E. (2013/1927). Perspektif, Simgesel bir Biçim. Metis Yayınları, İstanbul. 17-Şentürk L. ( 2012). Bedenin Tarihi İçin bir Giriş. Mesele Dergisi. Aralık, 72, s.32-35. 18-Daniel R. (2021). Introduction (in Thinking the Body-Inside). Journal of Interior Design, 46 (1), p.3-9. 19-Corbin A., Courtine J.J., Vigarello G. (2021). Bedenin Tarihi I. çev. Özen S., Alfa Yayınları, İstanbul. 20-Ceylan E. (2019). Bau(dy)haus: Bauhaus’un İdealleri Bağlamında Beden ve Mekan İlişkisi. Mimarist, sayı: 2, s. 31-41. 21-https://socks-studio.com/2017/07/19/when-body-draws-the-abstract-space-slat-dance-by-oskar-schlemmer/ 22-Body and Space Research Lab, The Swedish School of Textiles. https://www.bodyandspace.com/ 23-http://www.numen.eu/installations/tape/des-moines/ 24-https://www.tate.org.uk/art/art-terms/i/installation-art 25-http://portico.space/journal//drawing-for-architects-basics-scale 26.https://web.archive.org/web/20150405133558/http://loop1.aiga.org/content.cfm?ContentID=30 27-Saev D. (2017). Demystifying Abstraction: In the Context of Architectural Education. 28-Ghom P. V. (2017). Use of Abstraction in Architectural Design Process (in First Year Design Studio). International Journal of Engineering Research and Technology, Volume 10, Number 1, p: 118-122. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek değerlendirme ve tasarım sürecini, mimarlık ve sanat alanında üretilmiş kuramsal ve pratik bilgiler doğrultusunda şekillendirme. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||
2) İç mimarlık disiplini içerisindeki alanlarda evrensel bilgiler edinerek bu bilgiler arasında ilişki kurma, kültürel alışkanlıkların, eğitimin ve etiğin tasarım alanındaki öneminin farkında olma. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||
3) İç Mimarlık mesleği ile ilgili tüm girdileri ve koşulları doğru kullanıp uygulayarak profesyonel hayatta doğru mesleki iletişim becerisi ile iç mimarlık temsil yöntemlerine ve mesleki terminolojiye hakim olma. | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | ||||||||
4) İç mimari tasarım bütünü içinde yer alan çeşitli fonksiyonlar üzerine odaklanma ve mekan parçalarını bir bütün olarak ele alma. | 2 | 2 | 2 | |||||||||||
5) Mekan tasarımı olgusunu farklı disiplinler üzerinden inceleyerek değerlendirme. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||
6) İnsan-mekan-ölçek kavramları arasındaki ilişkiyi, kişilerin ihtiyaçları ile ilişkilendirerek kişiye uygun çağdaş tasarımlar yapabilme. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||
7) Tasarım sürecini doğru ifade edebilmek için gerekli güzel sanatlar bilgisine sahip olarak tüm sunum ve anlatım tekniklerini kullanabilme. | 2 | 2 | 2 | |||||||||||
8) İç mimari bir projeyi tasarım aşamasında olgunlaştırdıktan sonra, uygulamaya yönelik detayları ortaya koyarak tasarımdan uygulamaya giden süreci doğru yönetebilme. | ||||||||||||||
9) Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği bilinci, mesleki standartlar ve iş hukukuna hakim olma. | 2 | 2 | 2 | |||||||||||
10) Yapı malzemeleri ve onların uygulamalarıyla ilgili yeterli ve güncel bilgilere sahip olarak, doğru malzeme ve uygulama yöntemlerini seçebilme. | ||||||||||||||
11) Yapı, tasarım, uygulama ve mühendislik ile ilgili problemleri anlayabilme ve çözüm üretebilme. | 1 | 1 | 1 | |||||||||||
12) Estetik, teknik ve işlevsel koşulları bir araya getirerek özgün iç mimari tasarımlar yapabilme ve sahip olduğu mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme. | ||||||||||||||
13) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından; en az B1; genel düzeyinde kullanma. | ||||||||||||||
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek değerlendirme ve tasarım sürecini, mimarlık ve sanat alanında üretilmiş kuramsal ve pratik bilgiler doğrultusunda şekillendirme. | 3 |
2) | İç mimarlık disiplini içerisindeki alanlarda evrensel bilgiler edinerek bu bilgiler arasında ilişki kurma, kültürel alışkanlıkların, eğitimin ve etiğin tasarım alanındaki öneminin farkında olma. | 3 |
3) | İç Mimarlık mesleği ile ilgili tüm girdileri ve koşulları doğru kullanıp uygulayarak profesyonel hayatta doğru mesleki iletişim becerisi ile iç mimarlık temsil yöntemlerine ve mesleki terminolojiye hakim olma. | |
4) | İç mimari tasarım bütünü içinde yer alan çeşitli fonksiyonlar üzerine odaklanma ve mekan parçalarını bir bütün olarak ele alma. | 2 |
5) | Mekan tasarımı olgusunu farklı disiplinler üzerinden inceleyerek değerlendirme. | 3 |
6) | İnsan-mekan-ölçek kavramları arasındaki ilişkiyi, kişilerin ihtiyaçları ile ilişkilendirerek kişiye uygun çağdaş tasarımlar yapabilme. | 2 |
7) | Tasarım sürecini doğru ifade edebilmek için gerekli güzel sanatlar bilgisine sahip olarak tüm sunum ve anlatım tekniklerini kullanabilme. | 2 |
8) | İç mimari bir projeyi tasarım aşamasında olgunlaştırdıktan sonra, uygulamaya yönelik detayları ortaya koyarak tasarımdan uygulamaya giden süreci doğru yönetebilme. | |
9) | Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği bilinci, mesleki standartlar ve iş hukukuna hakim olma. | 2 |
10) | Yapı malzemeleri ve onların uygulamalarıyla ilgili yeterli ve güncel bilgilere sahip olarak, doğru malzeme ve uygulama yöntemlerini seçebilme. | |
11) | Yapı, tasarım, uygulama ve mühendislik ile ilgili problemleri anlayabilme ve çözüm üretebilme. | 1 |
12) | Estetik, teknik ve işlevsel koşulları bir araya getirerek özgün iç mimari tasarımlar yapabilme ve sahip olduğu mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme. | |
13) | Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından; en az B1; genel düzeyinde kullanma. | |
14) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 13 | 0 | 2 | 26 | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 1 | 0 | 18 | 18 | |||
Ödevler | 1 | 15 | 15 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 5 | 2 | 7 | |||
Final | 1 | 5 | 2 | 7 | |||
Toplam İş Yükü | 73 |