Ebelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SBF203 | ||||
Ders İsmi: | Patoloji | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. TALAY TOKSÖZ | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Talay Toksöz | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Her öğrenci için bu dersin amacı; Ebelik, Fizyoterapistlik, Hemşirelik mesleğini icra edecek öğrencileri hastalık bilimiyle ilgili gereken bilgilerle donatmaktır. Öğrencilerin hastalıkları neden(etiyoloji), süreç (patogenez) ve sonuç bağlamında öğrenmelerine imkan sunmak ve beraberinde klinik konuları yönetebilme ve sorun çözme becerisini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Dersler insan vücudunun doku düzeyinde normal yapı ve fonksiyonlarını anlatmakla başlar. Patolojiye giriş temel lezyonlar, oluşum mekanizmaları, vücudun adaptasyonları ve onarım süreçleri detaylı işlenerek yapılır. Klinikte sık karşılaşılacak hastalıklar sebepten klinik sonuca varan patogenez süreçleri üzerinden özetlenir. Dersler patoloji laboratuvarın tanı yöntemlerini, histopatolojik tanının nasıl rapor edildiğini anlatan pratik konularla tamamlanır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Patolojinin genel kavramlarını bilir 2) Anatomi bilgileri ile temel patoloji terimlerini sıralar. 3) İnsanlarda görülen hastalıkların temel özellikleri, etyolojileri, patogenezi ve klinik sonuçlarını bilir 4) Hastalık Tanımları ile ilgili ilk terimleri sıralar. 5) Patoloji bilgisini ebelik mesleğinde nasıl kullanacağını bilir. 6) Hastalıkların oluşum mekanizmalarını tanımlar. 7) Fizyoloji ile hastalık ilişkisi bağlantısını kurar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Hücre ve Doku | Robbins Temel Patoloji 7. baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul |
2) | Doku Türleri ve Görevleri | Robbins Temel Patoloji 7. baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul |
3) | Organ Histolojisi | Robbins Temel Patoloji 7. baskı, Nobel Tıp Kitabevleri İstanbul. |
4) | Patolojinin Temel Lezyonları | Robbins Temel Patoloji 7. baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul |
5) | İnflamasyon ve Neoplazi | Robbins Temel Patoloji 7. baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul |
6) | Kardiyovasküler Sistem Patolojileri | Robbins Temel Patoloji 7. baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul |
7) | Solunum Sistemi Patolojileri | Robbins Temel Patoloji 7. baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul |
8) | Ara Sınav | |
9) | Sindirim Sistemi Patolojileri | Robbins Temel Patoloji 7. baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul |
10) | Üriner ve Erkek Genital Sistemi Patolojileri | Robbins Temel Patoloji 7. baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul |
11) | Meme ve Kadın Genital Sistemi Patolojileri | Robbins Temel Patoloji 7. baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul |
12) | Bağışıklık ve Hematopoetik Sistem Patolojileri | Robbins Temel Patoloji 7. baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul |
13) | Kemik, Eklem, Kas ve Deri Patolojileri | Robbins Temel Patoloji, 7. baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul |
14) | Merkezi Sinir Sistemi, Endokrin Sistem ve Duyu Organları Patolojileri | Robbins Temel Patoloji, 7. baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul |
15) | Hastane pratiğinde patolojinin yeri | Robbins Temel Patoloji, 7. baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul |
16) | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Robbins and Cotran. Pathologic Basis of Disease. 9TH edition. Saunders Elsevier. 2015 |
Diğer Kaynaklar: | • Weidner N et al. Modern Surgical Pathology, 2nd ed. Saunders, 2009 • Gattuso P et al. Differential Diagnosis in Surgical Pathology, 2nd ed., 2010. • Kierszenbaum AL, Tres L. Histology and Cell Biology: An Introduction to Pathology . 6th ed. Philadelphia, PA: Elsevier Saunders, 2012. • Rubin E, Farber JL. Pathology. 3rd ed. Williams & Wilkins. 1999. • Stevens A, Lowe J. Pathology. 2nd ed. Mosby, 2000. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. | 1 | 1 | 1 | |||||||
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. | 1 | 1 | 1 | |||||||
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. | 1 | 1 | 1 | |||||||
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. | 1 | 1 | 1 | |||||||
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. | 1 | 1 | 1 | |||||||
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. | 1 | 1 | 1 | |||||||
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. | 1 | 1 | 1 | |||||||
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | 1 | 1 | 1 | |||||||
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. | 1 | 1 | 1 | |||||||
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. | 1 | 1 | 1 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. | 2 |
2) | Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. | 2 |
3) | Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. | 2 |
4) | Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. | 2 |
5) | Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. | 2 |
6) | Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. | 2 |
7) | Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. | 2 |
8) | Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | 2 |
9) | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. | 1 |
10) | Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 32 |
Küçük Sınavlar | 2 | 4 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 68 |