SBF106 Histoloji ve Embriyolojiİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar EbelikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Ebelik

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SBF106
Ders İsmi: Histoloji ve Embriyoloji
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
3
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Araş. Gör. ELİF BALKAN
Dersi Veren(ler): Dr. AYŞE KÖYLÜ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders sayesinde öğrenciler anne karnında başlayan insan gelişiminin evrelerini öğrenecek, gelişim sırasında meydana gelen iç ve dış olumsuz faktörler karşısında embriyonun/fetusun nasıl etkilendiğinin farkına varacaklar. Ayrıca hem kadın hem de erkek üreme organlarının histolojisi hakkında bilgi sahibi olacaklar.
Dersin İçeriği: Embriyonik gelişim safhaları, postnatal, bebeklik, çocukluk, puberte ve yetişkinlik dönemlerine genel bakış; medikal terimlerin tanımlanması. Tarihteki ilk embriyoloji çalışmaları. Erkek ve kadın genital organlarının histolojisi; kadın üreme siklusu. Mayoz bölünme, mitoz bölünme, gametogenezis, spermatogenezis, oogenezis terimlerinin tanımlanması. Fertilizasyonun tanımlanması, yardımcı üreme tekniklerine genel bakış. Zigotun yarıklanması, blastosit oluşumu ve implantasyon. Embriyonik disk ile vitellus kesesinin oluşumu. Koryonik kesenin gelişimi. Abortus ve nedenleri. Germ tabakasının oluşumu, primitif çizgi, notokordun oluşumu. Nöral plak ve nöral tüpün oluşumu. Nöral kreştin oluşumu, somitlerin gelişimi. Embriyonun katlanması. İntrauterin gelişimin 4-5-6-7-8.nci haftalarına genel bakış. Embriyo yaşının hesaplanması. Fetüs yaşının hesaplanması, fetusun dış özellikleri ve ölçümleri. Fetal dönemin önemli haftaları ve olayları. Postmatüritenin tanımı ve özellikleri. Fetal büyümeyi etkileyen faktörler. Fetal durum değerlendirme yöntemleri. Plasentanın önemi ve özellikleri. Göbek bağı, amniyon sıvısı, vitellus kesesi, allantois tanımlamaları. Doğum eylemi. Postnatal gelişimin özeti. Sayısal ve yapısal kromozom anomalileri. Çevresel faktörler sonucu oluşan anomaliler. Multifaktöryel kalıtımla meydana gelen anomaliler.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Embriyolojiye ilişkin temel kavramları tanımlar
2) Kadın ve erkek genital sistemlerini tanımlar
3) Üremeye yardımcı tedavi tekniklerini tanımlar
4) Gelişim evreleri ile doğumsal defektleri ilişkilendirir

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Embriyolojiye giriş; Hücre, doku ve sistemlere genel bakış -
2) Erkek Genital Sistem Histolojisi -
3) Kadın Genital Sistem Histolojisi -
4) Fertilizasyon ve Yardımcı Üreme Teknikleri -
5) Gelişimin Birinci Haftası -
6) Gelişimin İkinci Haftası -
7) Vize -
8) Gelişimin Üçüncü Haftası -
9) Gelişimin 4-8 Haftaları -
10) Fetal Dönem (9’uncu haftadan Doğuma kadar) -
11) Plasenta ve Fetal Zarlar -
12) Doğum ve Postnatal Gelişim -
13) İnsan Doğum Defektleri – I -
14) İnsan Doğum Defektleri – II -
15) Final -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Moore K., L., Persaud, T., Torchia M.G. (2016). Klinik Yönleriyle İnsan Embriyolojisi. Çeviri Editörü: Dalçık H. Nobel tıp Kitabevi
Diğer Kaynaklar: Sadler, TW, S. (2011). Langman’s Medikal Embriyoloji. Çeviri Editörü: Başaklar C. Palme Yayıncılık
Webster S., Wreede R. Bir Bakışta Embriyoloji (2018). Çeviri Editörü: Karaöz E. İstanbul Tıp Kitabevleri
Dudek R.W. (2016). BRS Embriyoloji. Çeviri Editörü: İrez T., Erkan M. İstanbul Tıp Kitabevi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar.
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır.
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. 3 3 3 3
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. 3 3 3 3
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. 3 3 3 3
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. 3 3
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. 3 3
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir.
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir.
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. 1
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. 1
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. 3
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. 1
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. 1
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. 1
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. 2
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. 1
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. 1
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 2 10 2 4 32
Ödevler 1 3 3 3 9
Ara Sınavlar 1 5 2 4 11
Final 1 5 2 4 11
Toplam İş Yükü 63