Ebelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SBF105 | ||||
Ders İsmi: | Biyokimya | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. CANER GEYİK | ||||
Dersi Veren(ler): | Caner Geyik | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Sağlık bilimleri alanında eğitimine başlayan öğrencilerin, yaşamsal olayların temelinde yatan kimyasal süreçleri tanıtması, metabolizma ve tıbbi biyokimya temel bilgilerine sahip olması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Temel biyokimya kavramları, makromoleküllerin yapı ve işlevleri, biyoenerjetik, metabolizma, enzimatik aktivite, vitaminler |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) 1. Temel biyokimya kavramlarını tanımlar. 2) 2. Biyomoleküllerin yapısal ve işlevsel görevlerini açıklar. 3) 3. Biyomoleküllerin sentez ve yıkım yollarını açıklar. 4) 4. Sağlıklı bir insandaki temel metabolik olayları özetler ve hastalıklarla ilişkisini kurar. 5) 5. Sinyal iletiminde rol alan biyomolekülleri ve mekanizmalarını tanımlar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Biyokimyaya giriş ve temel kavramlar | |
2) | Amino Asitler ve Proteinler | |
3) | Enzimler | |
4) | Vitaminler | |
5) | Karbohidratlar | |
6) | Nükleik Asitler | |
7) | Lipitler | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Reseptörler ve Sinyal İletim Yolakları | |
10) | Biyoenerjetik, Glikoliz, Glukoneogenez | |
11) | Sitrat Çevrimi ve Oksidatif Fosforilasyon | |
12) | Glikojen Metabolizması ve Pentoz Fosfat Yolu | |
13) | Lipit Metabolizması | |
14) | Azotlu Bileşiklerin Metabolizması | |
15) | Final Sınavı | |
16) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | -Lehninger Biyokimyanın İlkeleri, David L. Nelson; Michael M. Cox - Harper'ın Resimli Biyokimyası, Wictor W. Rodwell, David A. Bender, Kathleen M. Botham, Peter J. Kennelly, P. Anthony Weil - Renkli Biyokimya Atlası, Jan Koolman |
Diğer Kaynaklar: | -Lehninger Biyokimyanın İlkeleri, David L. Nelson; Michael M. Cox - Harper'ın Resimli Biyokimyası, Wictor W. Rodwell, David A. Bender, Kathleen M. Botham, Peter J. Kennelly, P. Anthony Weil - Renkli Biyokimya Atlası, Jan Koolman |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. | ||||||||||
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. | ||||||||||
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. | ||||||||||
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. | ||||||||||
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. | ||||||||||
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||||||
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. | ||||||||||
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. | 2 |
2) | Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. | 2 |
3) | Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. | |
4) | Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. | |
5) | Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. | |
6) | Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. | |
7) | Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. | |
8) | Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | |
9) | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. | |
10) | Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 48 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 78 |