Odyoloji | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ODY012 | ||||
Ders İsmi: | Genetik ve Genetik İşitme Kayıpları | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. MEVLÜDE IŞIK | ||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. Mevlüde IŞIK | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; genetik bilimi hakkında temel kavramları öğrenmek ve genetik işitme kayıpları hakkında bilgi sahibi olmaktır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders; Gen nedir? Genetikte temel kavramlar, Mendelian genetiğin temel kavramları, kalıtımın kromozom teorisi, Genlerin yapı ve fonksiyonları, kromozomal bozukluklar ve mutasyonlar, Sendromik ve Non-sendromik işitme kaybı nedir?, Sendromik İşitme Kaybı (Usher sendromı, Pendred sendromu, Waardenburg sendromu, Jervell and Lange-Nielsen sendromu, HDR sendromu, Branchio-oto-renal sendromu, Treacher Collins sendromu, MYH9, Mitokondriyal işitme kaybı), Sendromik olmayan işitme kaybında sorumlu genler, İşitme kayıplarında genetik testler, Genetik danışmanlık konularını içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Gen kavramını ve genetikle ilgili terminolojiye hakim olur 2) Katılımın temel paternlerini kavrar 3) Yapısal ve sayısal kromozomal anomalileri bilir. 4) Sendromik ve sendromik olmayan işitme kayıplarını bilir |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Syllabus Tanıtımı ve Genetiğe Giriş | |
2) | Gen nedir? Genetikte temel kavramlar | |
3) | Kalıtım Paternleri | |
4) | Kromozomal Anomaliler- Yapısal Anomaliler | |
5) | Kromozomal Anomaliler- Sayısal Anomaliler | |
6) | Mutasyon ve Türleri | |
7) | Epigenetik | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Syndromic Hearing Loss (Usher syndrome, Pendred syndrome, Waardenburg syndrome, Jervell and Lange-Nielsen syndrome, HDR syndrome, Branchio-oto-renal syndrome, Treacher Collins syndrome, MYH9, Mitochondrial hearing loss) | |
10) | Sendromik İşitme Kaybı (Usher sendromı, Pendred sendromu, Waardenburg sendromu, Jervell and Lange-Nielsen sendromu, HDR sendromu, Branchio-oto-renal sendromu, Treacher Collins sendromu, MYH9, Mitokondriyal işitme kaybı) | |
11) | Sendromik olmayan işitme kaybında sorumlu genler | |
12) | Sendromik olmayan işitme kaybında sorumlu genler | |
13) | İşitme kayıplarında genetik testler | |
14) | Genetik danışmanlık | |
15) | Final Sınavı | |
16) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Willems, P. J. (Ed.). (2003). Genetic hearing loss. CRC Press Gorlin, R. J., Gorlin, R. J., Toriello, H. V., & Cohen, M. M. (1995). Hereditary hearing loss and its syndromes (No. 28). Oxford University Press, USA. |
Diğer Kaynaklar: | Öğretim üyesi tarafından hazırlanan ders notları ve ppt sunumlar |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgilere sahip ders notları, uygulama için gerekli araç-gereçleri ve multimedya eğitim araçlarını ve diğer kaynaklar ile desteklenen ileri düzeyde gerekli kurumsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 2 | 2 | 2 | |||||||
2) Odyoloji eğitiminde öğrendiği bilgileri bireysel ve toplumsal ölçekte işitme, konuşma ve denge sistemi sağlığının geliştirilmesi ve bu alanlarda ortaya çıkabilecek problemlerin önlenmesi ve gerekirse tedavisi için kullanır. | 2 | 2 | 2 | |||||||
3) İşitme, denge ve kısmen de olsa konuşma bozuklukları alanındaki güncel ve dogmatik olmayan kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve gerekli durumlarda paylaşır. | 2 | 3 | 2 | |||||||
4) Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler. | 3 | 2 | 2 | |||||||
5) Odyoloji alanındaki bilgi birikimi ile bilimsel ölçekli bir çalışmayı bağımsız olarak ortaya koyabilir ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile birlikte yüksek uyum içerinde ekip üyesi olarak görev alır. | 3 | 2 | 3 | |||||||
6) Odyoloji alanına ilişkin görev aldığı ya da sorumlu olduğu uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 2 | 2 | 1 | |||||||
7) İşitme, denge ve kısmen de olsa konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde tespit eder, mesleki, ahlaki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri oluşturur. | 2 | 1 | 3 | |||||||
8) Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknoloji ve eğitim araç gereçlerini kullanır. | 3 | 2 | 3 | |||||||
9) Uygulama ya da meslek hayatı sırasında alana dair veyahut alan dışı karmaşık problemleri çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 1 | 2 | 3 | |||||||
10) Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur. | 3 | 1 | 1 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgilere sahip ders notları, uygulama için gerekli araç-gereçleri ve multimedya eğitim araçlarını ve diğer kaynaklar ile desteklenen ileri düzeyde gerekli kurumsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 2 |
2) | Odyoloji eğitiminde öğrendiği bilgileri bireysel ve toplumsal ölçekte işitme, konuşma ve denge sistemi sağlığının geliştirilmesi ve bu alanlarda ortaya çıkabilecek problemlerin önlenmesi ve gerekirse tedavisi için kullanır. | 2 |
3) | İşitme, denge ve kısmen de olsa konuşma bozuklukları alanındaki güncel ve dogmatik olmayan kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve gerekli durumlarda paylaşır. | 2 |
4) | Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler. | 1 |
5) | Odyoloji alanındaki bilgi birikimi ile bilimsel ölçekli bir çalışmayı bağımsız olarak ortaya koyabilir ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile birlikte yüksek uyum içerinde ekip üyesi olarak görev alır. | 2 |
6) | Odyoloji alanına ilişkin görev aldığı ya da sorumlu olduğu uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 2 |
7) | İşitme, denge ve kısmen de olsa konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde tespit eder, mesleki, ahlaki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri oluşturur. | 2 |
8) | Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknoloji ve eğitim araç gereçlerini kullanır. | 2 |
9) | Uygulama ya da meslek hayatı sırasında alana dair veyahut alan dışı karmaşık problemleri çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 2 |
10) | Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur. | 1 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 26 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 36 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 66 |