Odyoloji | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ODY105 | ||||
Ders İsmi: | Temel Odyoloji 1 | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. AHMET CEYLAN | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Ahmet CEYLAN | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Ders kapsamında odyoloji biliminin temelleri anlatılarak öğrencinin alana yönelik derslerin hem teorik hem de pratik içerikleri hakkında fikir edinmesi hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği: | Bu derste; Odyolojiye Giriş, Odyolog Kimdir? Görev ve Sorumlulukları Nelerdir?, Dünyada ve Ülkemizde Odyolojinin Gelişimi, Temel Odyolojik Kavramların Açıklanması, İşitme Sisteminin Anatomisi, İşitme Sisteminin Fizyolojisi, İşitme Sürecinin Genel İşleyiş Mekanizması, İşitme Değerlendirmesinde Kullanılan Temel Test Bataryasının ve Ekipmanlarının Tanıtılması, İşitme Fonksiyonunun Klinik Değerlendirmesi: Saf Ses ve Konuşma Odyometrisi, İmmitansmetrik İnceleme, Otoakustik Emisyon, Elektrofizyolojik Yaklaşım ile Odyogram Yorumlama Tekniği konuları anlatılacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenci, Odyoloji bilimini tanır, odyolojinin tarihsel sürecine ve çalışma konularına hakim olur. 2) Mesleki sorumluluklarını, görev ve yetkilerini bilir. 3) Temel odyolojik kavramları açıklar. 4) İşitmeye katkı sağlayan yapıları ve bunların işlevlerini bilir. 5) İşitmenin nasıl gerçekleştiğini açıklar. 6) Temel odyolojik ekipmanı tanır. 7) İşitme değerlendirmesinde kullanılan davranışsal ve objektif yöntemleri bilir ve temel düzeyde uygulama bilgisi kazanır. 8) Odyogram üzerindeki bilgilerin ne anlama geldiğini yorumlar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Odyolojiye Giriş, Odyolog Kimdir? Görev ve Sorumlulukları Nelerdir? | |
2) | Dünyada ve Ülkemizde Odyolojinin Gelişimi | |
3) | Temel Odyolojik Kavramların Açıklanması | |
4) | Temel Odyolojik Kavramların Açıklanması | |
5) | İşitme Sisteminin Anatomisi | |
6) | İşitme Sisteminin Fizyolojisi, İşitme Sürecinin Genel İşleyiş Mekanizması | |
7) | İşitme Değerlendirmesinde Kullanılan Temel Test Bataryasının ve Ekipmanlarının Tanıtılması | |
8) | Ara Sınav | |
9) | İşitme Fonksiyonunun Klinik Değerlendirmesi: Saf Ses Odyometrisi | |
10) | İşitme Fonksiyonunun Klinik Değerlendirmesi, Konuşma Odyometrisi | |
11) | İşitme Fonksiyonunun Klinik Değerlendirmesi: İmmitansmetrik İnceleme | |
12) | İşitme Fonksiyonunun Klinik Değerlendirmesi, Otoakustik Emisyon | |
13) | İşitme Fonksiyonunun Klinik Değerlendirmesi: Elektrofizyolojik Yaklaşım | |
14) | Odyogram Yorumlama Tekniği | |
15) | Final Sınavı | |
16) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Handbook of Clinical Audiology "7th ed.". Eds.: Katz J, Chasin M, English K, Hood LJ, Tillery KL, Wolters Kluwer Health. Essentials of Audiology “4th ed.”. Ed.:Gelfand SA. Thieme. Tüm Yönleriyle Odyoloji. Ed.:Mehmet Fatih Öğüt, Günay Kırkım, H. Sema Başak. US Akademi. İŞİTME KAYBININ TESTLERİ, TANISI VE TEDAVİSİ. Ed. : Bülent Şerbetçioğlu. © 2021 Nobel Tıp Kitabevleri |
Diğer Kaynaklar: | Öğretim elemanının ders sunumları |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgilere sahip ders notları, uygulama için gerekli araç-gereçleri ve multimedya eğitim araçlarını ve diğer kaynaklar ile desteklenen ileri düzeyde gerekli kurumsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
2) Odyoloji eğitiminde öğrendiği bilgileri bireysel ve toplumsal ölçekte işitme, konuşma ve denge sistemi sağlığının geliştirilmesi ve bu alanlarda ortaya çıkabilecek problemlerin önlenmesi ve gerekirse tedavisi için kullanır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | ||
3) İşitme, denge ve kısmen de olsa konuşma bozuklukları alanındaki güncel ve dogmatik olmayan kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve gerekli durumlarda paylaşır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | ||
4) Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler. | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 2 | ||
5) Odyoloji alanındaki bilgi birikimi ile bilimsel ölçekli bir çalışmayı bağımsız olarak ortaya koyabilir ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile birlikte yüksek uyum içerinde ekip üyesi olarak görev alır. | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | ||
6) Odyoloji alanına ilişkin görev aldığı ya da sorumlu olduğu uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 2 | 3 | 1 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | ||
7) İşitme, denge ve kısmen de olsa konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde tespit eder, mesleki, ahlaki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri oluşturur. | 2 | 3 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||
8) Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknoloji ve eğitim araç gereçlerini kullanır. | 1 | 3 | 1 | 2 | ||||||
9) Uygulama ya da meslek hayatı sırasında alana dair veyahut alan dışı karmaşık problemleri çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 2 | 3 | ||||||||
10) Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur. | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgilere sahip ders notları, uygulama için gerekli araç-gereçleri ve multimedya eğitim araçlarını ve diğer kaynaklar ile desteklenen ileri düzeyde gerekli kurumsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 2 |
2) | Odyoloji eğitiminde öğrendiği bilgileri bireysel ve toplumsal ölçekte işitme, konuşma ve denge sistemi sağlığının geliştirilmesi ve bu alanlarda ortaya çıkabilecek problemlerin önlenmesi ve gerekirse tedavisi için kullanır. | 2 |
3) | İşitme, denge ve kısmen de olsa konuşma bozuklukları alanındaki güncel ve dogmatik olmayan kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve gerekli durumlarda paylaşır. | 1 |
4) | Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler. | 1 |
5) | Odyoloji alanındaki bilgi birikimi ile bilimsel ölçekli bir çalışmayı bağımsız olarak ortaya koyabilir ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile birlikte yüksek uyum içerinde ekip üyesi olarak görev alır. | 1 |
6) | Odyoloji alanına ilişkin görev aldığı ya da sorumlu olduğu uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 3 |
7) | İşitme, denge ve kısmen de olsa konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde tespit eder, mesleki, ahlaki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri oluşturur. | 1 |
8) | Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknoloji ve eğitim araç gereçlerini kullanır. | 2 |
9) | Uygulama ya da meslek hayatı sırasında alana dair veyahut alan dışı karmaşık problemleri çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 1 |
10) | Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur. | 1 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 26 |
Uygulama | 13 | 26 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 58 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 114 |