SBF302 Araştırma Yöntemleri ve Biyoistatistikİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar OdyolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Odyoloji

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SBF302
Ders İsmi: Araştırma Yöntemleri ve Biyoistatistik
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
3
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Evet
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Araş. Gör. EMİNE KINIK
Dersi Veren(ler): Bülent Ediz
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sağlıkla ilgili, verinin bilgiye dönüştürülebilmesi için veri toplama, analiz etme, yorumlama yeteneğinin kazandırılması ve sağlık alanında araştırmalara esas olmak üzere Araştırma Metodolojisi ve İstatistik ile ilgili temel bilgileri vermektir.
Dersin İçeriği: Sağlık alanında, veri toplama, analiz etme, uygun istatistik teknik ve modellerin kullanılması sonuçların yorumlanması

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Araştırma planlama,
2) Araştırma ile ilgili verileri toplama, özetleme
3) Verileri analiz etme
4) Analiz edilmiş verilerin sonuçlarını yorumlama
5) İstatistik okur yazarlığı
6) SPSS programına veri girişi, analizi ve sonuçların yorumlanması özelliklerini kavrayacaklardır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İstatistiğin Tanımı – Sağlık Bilimlerinde ve Sosyal Hizmetlerde İstatistik - Veri Toplama
2) Bilgi toplama yolları, bilgilerin özetlenmesi, Verilerin düzenli hale getirilmesi, grafik çizimi
3) Tanımlayıcı İstatistik Analiz: Ortalamalar
4) Değişkenlik ve Ölçüleri
5) Olasılık Kavramı ve Temel Olasılık Dağılımları, Binomial dağılım ve Poisson Dağılımı
6) Örnekleme ve Örnekleme Yöntemleri
7) Vize
8) Hipotez Testleri
9) Normal dağılım ve z testi
10) Student t dağılımı ve testi
11) Bir yönlü ve iki yönlü varyans analizi (ANOVA)
12) Ki Kare dağılımı ve testi
13) Parametrik olmayan testler
14) Regresyon ve Korelasyon analizi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Kan,İ.: Biyoistatistik, Uludağ Üniv. Basımevi, Bursa, 2009.
Özdamar, K.: SPSS ile Biyoistatistik, Nisan yayınevi, 2018.
Sümbüloğlu, V., Sümbüloğlu,K.: Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri, Hatiboğlu yayınevi, Ankara, 2013.
Diğer Kaynaklar: Kan,İ.: Biyoistatistik, Uludağ Üniv. Basımevi, Bursa, 2009.
Özdamar, K.: SPSS ile Biyoistatistik, Nisan yayınevi, 2018.
Sümbüloğlu, V., Sümbüloğlu,K.: Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri, Hatiboğlu yayınevi, Ankara, 2013.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgilere sahip ders notları, uygulama için gerekli araç-gereçleri ve multimedya eğitim araçlarını ve diğer kaynaklar ile desteklenen ileri düzeyde gerekli kurumsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. 2
2) Odyoloji eğitiminde öğrendiği bilgileri bireysel ve toplumsal ölçekte işitme, konuşma ve denge sistemi sağlığının geliştirilmesi ve bu alanlarda ortaya çıkabilecek problemlerin önlenmesi ve gerekirse tedavisi için kullanır. 1 2
3) İşitme, denge ve kısmen de olsa konuşma bozuklukları alanındaki güncel ve dogmatik olmayan kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve gerekli durumlarda paylaşır. 2 1
4) Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler. 2 2 1
5) Odyoloji alanındaki bilgi birikimi ile bilimsel ölçekli bir çalışmayı bağımsız olarak ortaya koyabilir ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile birlikte yüksek uyum içerinde ekip üyesi olarak görev alır. 1 2
6) Odyoloji alanına ilişkin görev aldığı ya da sorumlu olduğu uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. 1 2 1 2
7) İşitme, denge ve kısmen de olsa konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde tespit eder, mesleki, ahlaki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri oluşturur. 2 2 2 2 1
8) Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknoloji ve eğitim araç gereçlerini kullanır. 1 1 2
9) Uygulama ya da meslek hayatı sırasında alana dair veyahut alan dışı karmaşık problemleri çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 2 2 1 1
10) Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur. 2 2 2 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgilere sahip ders notları, uygulama için gerekli araç-gereçleri ve multimedya eğitim araçlarını ve diğer kaynaklar ile desteklenen ileri düzeyde gerekli kurumsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. 3
2) Odyoloji eğitiminde öğrendiği bilgileri bireysel ve toplumsal ölçekte işitme, konuşma ve denge sistemi sağlığının geliştirilmesi ve bu alanlarda ortaya çıkabilecek problemlerin önlenmesi ve gerekirse tedavisi için kullanır. 1
3) İşitme, denge ve kısmen de olsa konuşma bozuklukları alanındaki güncel ve dogmatik olmayan kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve gerekli durumlarda paylaşır. 1
4) Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler. 2
5) Odyoloji alanındaki bilgi birikimi ile bilimsel ölçekli bir çalışmayı bağımsız olarak ortaya koyabilir ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile birlikte yüksek uyum içerinde ekip üyesi olarak görev alır. 2
6) Odyoloji alanına ilişkin görev aldığı ya da sorumlu olduğu uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. 2
7) İşitme, denge ve kısmen de olsa konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde tespit eder, mesleki, ahlaki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri oluşturur. 2
8) Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknoloji ve eğitim araç gereçlerini kullanır. 3
9) Uygulama ya da meslek hayatı sırasında alana dair veyahut alan dışı karmaşık problemleri çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 2
10) Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 30
Laboratuvar 12 24
Uygulama 2 8
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 64