Ebelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SBF101 | ||||
Ders İsmi: | Temel Anatomi | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. AHMET TAHA DEMİRBAŞ | ||||
Dersi Veren(ler): | Ahmet Taha Demirbaş | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Her öğrenci için dersin amacı; Öğrencilerin, temel anatomi bilgileri, terminoloji, kemik, eklem, kas, dolaşım, solunum, sindirim, endokrin, ürogenital ve sinir sistemleri ile duyu organları hakkında genel bilgilerin kavranması ve sistemleri oluşturan organların ve bu organlar arasındaki yapısal ve komşuluk ilişkilerini anlamaları hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği: | Temel anatomik düzlemler, baş, omurga, üst ve alt ekstremite kemikleri anatomisi, eklemler, düz kaslar, çizgili kaslar, kalp kası anatomisi ve dolaşım sistemi anatomisi, lenf sistemi ve kan dokusu, solunum sistemi anatomisi, sinir sistemi anatomisi, sindirim sistemi anatomisi, endokrin sistem anatomisi, üriner sistem anatomisi, kadın üreme sistemi anatomisi, erkek üreme sistemi anatomisi ve özel duyu organ anatomisi. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1.Temel anatomik terimleri ve anatomik düzlemleri tanımlar. 2.Kafa, gövde, üst ve alt ekstremite kemikleri, eklem ve kasların anatomik özelliklerini tanımlar. 3.Kalp kası, vücuttaki düz kaslar ve çizgili kasların anatomik özelliklerini tanımlar. 4.Dolaşım sistemi anatomisi ve damarları tanımlar. 5.Solunum sistemi organlarını bilir, üst ve alt solunum organlarının fonksiyonlarını ifade eder. 6. Sindirim kanalını ve eklenti organları sayar, fonksiyonlarını anlatır. 7. Üriner sistemi oluşturan organları tanımlar, idrar oluşum mekanizmasını anlatır. 8. Erkek ve kadın genital sistem organlarını ifade eder, fonksiyonlarını tanımlar. 9. Sinir sistemini sınıflandırır, merkezi sinir sistemi ve periferik sinir sistemini oluşturan bölümleri ifade eder. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | İnsan Anatomisine Giriş Anatomi ve Anatomik Düzlemler Tıbbi Terminoloji Lokomotor Sistemine Giriş Üst Ekstremite Kemikleri Alt Ekstremite Kemikleri Columna Vertebralis – Thorax Kemikleri Kafatası Kemikleri Eklemler İskelet Kasları (Çizgili Kaslar) Dolaşım Sistemine Giriş Kalp Vücuttaki Ana Damarlar Arterler-Venler Solunum Sistemi Organları Solunum Mekanizması Sindirim Sistemine Giriş Sindirim Kanalı Organları Sindirimde Eklenti Organlar Üriner Sistem Anatomisi Kadın Genital Sistem Anatomisi Erkek Genital Sistem Anatomisi Sinir Sistemine Giriş Medulla Spinalis ve Spinal Sinirler Merkezi Sinir Sistemi Endokrin Sistem Anatomisi Final Sınavı Hazırlık Final Sınavı | 1.Yıldırım M. Anatomide Başarı İnsan Anatomisi Çalışma Kitabı. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul 2001 2.Yıldırım M. İnsan Anatomisi Cilt 1. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul 2005 3.Yıldırım M. İnsan Anatomisi Cilt 2. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul 2005 4. Köylü H. Klinik Anlatımlı Tıbbi Fizyoloji. İstanbul: İstanbul tıp kitabevi; 2016. 5. Standring S, editor. Gray's anatomy: The anatomical basis of clinical practice. London: Churchill Livingstone Elsevier; 2008. |
Ders Notları / Kitaplar: | 1.Yıldırım M. Topografik Anatomi. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul 2004 2. Taner D, Editör. Fonksiyonel Nöroanatomi. Ankara: Odtü Yayıncılık; 2007. 3. Arıncı K, Elhan A. Anatomi. Ankara: Güneş Kitabevi; 2006. 4. Netter Fh. Atlas Of Human Anatomy. Usa: Saunders; 2014. |
Diğer Kaynaklar: | 1.Yıldırım M. Anatomide Başarı İnsan Anatomisi Çalışma Kitabı. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul 2001 2.Yıldırım M. İnsan Anatomisi Cilt 1. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul 2005 |
Course Learning Outcomes | 1 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. | 2 | |||||||||
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. | 2 | |||||||||
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. | 2 | |||||||||
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. | 2 | |||||||||
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. | 2 | |||||||||
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. | 2 | |||||||||
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. | 2 | |||||||||
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | 2 | |||||||||
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. | 2 | |||||||||
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. | 2 |
2) | Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. | 1 |
3) | Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. | 1 |
4) | Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. | 1 |
5) | Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. | 1 |
6) | Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. | 1 |
7) | Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. | 1 |
8) | Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | 1 |
9) | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. | 1 |
10) | Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. | 1 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 12 | 24 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 54 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 80 |