Kimya (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | CHEM305 | ||||
Ders İsmi: | Organik Yapı Analizi | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. MELİKE ATAKOL | ||||
Dersi Veren(ler): | Recep İşçi | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Yapı tayininde kullanılan temel yöntemlerin bilgisi, spektral verilerin yorumlanması. |
Dersin İçeriği: | 1. Organik yapı analiz tekniklerine kısa giriş. Element analizi ve sonuçlarının yorumlanması. 2. UV Spektroskopisi: Kromofor ve oksokrom gruplar, elektronik geçişler, çeşitli konjuge olefin, karbonil bileşiği ve aromatiklerden örnekler. 3. IR Spektroskopisi: Bağ titreşim seviyeleri ve fonksiyonlu gruplar, çeşitli titreşim modları, CH, OH ve NH bantları, önemli sp ve sp2 hibridleşmiş fonksiyonlara ait bantlar, C-O ve C-N bantları. 4. Kütle spektrometresi: Moleküllerin parçalanma şablonları, izotop etkisi, molekül kütlesinin belirlenmesi. 5. NMR Spektroskopisi: Çekirdek spini ve çekirdeklerin sınıflanması, harici manyetik alanda davranış, temel kavramlar, kimyasal kayma ve sebepleri, alkil gruplarının etkisi, çoklu bağlar ve manyetik anisotropi, spin-spin etkileşmeleri ve J değerleri, uzun mesafe etkileşmeleri, 1H ve 13C NMR ve çeşitli kimyasal kayma ve etkileşme sabiti örnekleri. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Elementel analiz ve bununla elde edilen verinin organik yapı tayininde kullanılması 2) UV spektroskopisi ve konjuge bileşiklerin absorpsiyon spektrumları 3) IR spektroskopisi ve yapı tayinindeki önemi, başlıca fonksiyonel grupların bantları. 4) Kütle spektrometresi ve yapı tayininde kullanılması, moleküler parçalanmaların tanınması 5) NMR'ın temel kavramları, kimyasal kaymalar ve spin-spin etkileşmesi 6) 1H NMR ayrıntıları ve spektrum yorumu 7) Temel 13C NMR bilgisi. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Elementel analiz. Spektroskopiye giriş. UV Spektroskopisi. | |
2) | UV Spektroskopisi. | |
3) | IR Spektroskopisi | |
4) | IR Spektroskopisi | |
5) | IR spektrum örnekleri | |
6) | Kütle Spektrometresi | |
7) | Kütle Spektrometresi | |
8) | Kütle Spektrometresi | |
9) | NMR'ın temel kavramları, kimyasal kaymalar | |
10) | NMR kimyasal kaymalar, spin-spin etkileşmesi | |
11) | 1H NMR ve örnekler üzerinde ayrıntılı problem çözümleri | |
12) | 1H NMR ve örnekler üzerinde ayrıntılı problem çözümleri | |
13) | Temel 13C NMR bilgisi | |
14) | Tüm spektral verileri kullanarak problem çözümleri |
Ders Notları / Kitaplar: | Organic Chemistry: Structure and Reactivity (5th Edition), Seyhan Eğe, Houghton-Mifflin 2003, ISBN 0618318097 (ISBN13: 9780618318094) |
Diğer Kaynaklar: | 1. Nükleer Manyetik Rezonans Spektroskopisi, Metin Balcı, METU Press - Ankara, 2000. 2. Spectrometric Identification of Organic Compounds, 8th Edition, 2014 Wiley; Robert M. Silverstein, Francis X. Webster, David J. Kiemle, David L. Bryce, ISBN: 978-0-470-61637-6 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Kimyanın teori ve uygulamalarıyla ilgili temel kavramları bilir, kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, yöntemleri seçebilir, geliştirebilir ve tasarlayabilir. | |||||||||||
2) Analiz, sentez, ayırma ve saflaştırma yöntemlerine yönelik deneysel planlama ve uygulama yapabilir, karşılaşılan problemlere çözüm getirir ve sonuçlarını yorumlayabilir. | |||||||||||
3) Maddelerin nitel ve nicel analizlerinde kullanılan örnek hazırlama tekniklerinin ve aletsel analiz yöntemlerinin temel ilkelerini ifade eder, uygulama alanlarını tartışır. | |||||||||||
4) Kimyasal maddelerin kaynakları, üretimleri, endüstriyel uygulamaları ve teknolojileri hakkında bilgi sahibidir. | |||||||||||
5) Kimyasal maddelerin yapı analizlerini yapar ve sonuçlarını yorumlar. | |||||||||||
6) Gerek bireysel olarak gerekse de çok disiplinli gruplarda çalışabilir, sorumluluk alabilir, görevlerini planlayabilir ve zamanı etkin kullanır. | |||||||||||
7) İngilizceyi profesyonel düzeyde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |||||||||||
8) Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |||||||||||
9) Ulusal ve uluslararası kimya literatürünü takip eder, kazandığı bilgileri sözlü ya da yazılı olarak aktarır. | |||||||||||
10) Öz öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenimini yönetir/yönlendirir. | |||||||||||
11) Sorumluluk alabilir ve bu sorumlulukların gerektirdiği etik değerlere bağlı kalır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Kimyanın teori ve uygulamalarıyla ilgili temel kavramları bilir, kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, yöntemleri seçebilir, geliştirebilir ve tasarlayabilir. | 2 |
2) | Analiz, sentez, ayırma ve saflaştırma yöntemlerine yönelik deneysel planlama ve uygulama yapabilir, karşılaşılan problemlere çözüm getirir ve sonuçlarını yorumlayabilir. | 2 |
3) | Maddelerin nitel ve nicel analizlerinde kullanılan örnek hazırlama tekniklerinin ve aletsel analiz yöntemlerinin temel ilkelerini ifade eder, uygulama alanlarını tartışır. | 2 |
4) | Kimyasal maddelerin kaynakları, üretimleri, endüstriyel uygulamaları ve teknolojileri hakkında bilgi sahibidir. | |
5) | Kimyasal maddelerin yapı analizlerini yapar ve sonuçlarını yorumlar. | 2 |
6) | Gerek bireysel olarak gerekse de çok disiplinli gruplarda çalışabilir, sorumluluk alabilir, görevlerini planlayabilir ve zamanı etkin kullanır. | |
7) | İngilizceyi profesyonel düzeyde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
8) | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
9) | Ulusal ve uluslararası kimya literatürünü takip eder, kazandığı bilgileri sözlü ya da yazılı olarak aktarır. | |
10) | Öz öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenimini yönetir/yönlendirir. | |
11) | Sorumluluk alabilir ve bu sorumlulukların gerektirdiği etik değerlere bağlı kalır. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 13 | 3 | 39 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 35 | 35 | ||||
Final | 1 | 50 | 50 | ||||
Toplam İş Yükü | 124 |