Diş Hekimliği (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | DENT303 | ||||
Ders İsmi: | Oral & Maksillofasiyal Radyolojiye Giriş | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. EMİNE NUR KAHRAMAN | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr.Öğ.Üy.Emine Nur Kahraman | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersinin amacı, öğrencilere ağız ve maksillofasiyal bölge ile ilgili radyoloji prensiplerini, tekniklerini ve uygulamalarını kapsamlı bir şekilde anlatmaktır. Bu dersin temel amaçları şunlardır Radyolojik Teknikleri Anlama: Öğrencilere diş hekimliğinde kullanılan çeşitli radyolojik görüntüleme tekniklerini tanıtmak, özellikle ağız ve maksillofasiyal yapılar üzerinde odaklanmak. Bu, röntgen, bilgisayarlı tomografi (BT), manyetik rezonans görüntüleme (MRG) ve konik ışın bilgisayarlı tomografi (CBCT) gibi teknikleri içerir Radyasyon Güvenliği ve Koruma: Öğrencilere radyasyon güvenliği prensiplerini öğretmek, ekipmanın uygun kullanımını, hasta maruziyetini en aza indirmeyi ve hastalar, uygulayıcılar ve personelin sağlığını ve güvenliğini sağlamak için düzenleyici yönergeleri izlemeyi içerir. Anatomik Yorumlama: Öğrencilere radyografik görüntüleri yorumlama ve ağız ve maksillofasiyal bölgedeki anatomik yapıları tanıma yeteneği kazandırmak. Bu, normal anatomiyi, anatomik varyasyonları ve olası patolojileri tanımlamayı içerir. |
Dersin İçeriği: | İyonlaştırıcı radyasyonun fiziksel temelleri, biyolojik etkileri, güvenlik ve koruma önlemleri yanı sıra temel kavramlar ve sınav soruları ele alınacaktır. Dijital görüntüleme ve film görüntüleme, projeksiyon geometrisi, intraoral projeksiyonlar, sefalometrik ve kafatası görüntüleme ile panoramik görüntüleme gibi konular müfredatı oluşturur. Ders ayrıca panoramik radyografi pozisyon hatalarını ele alırken, panoramik radyografinin farklı bölgeler için değerlendirmesini içerir. Dersin sonunda öğrenciler, temel radyolojik kavramları ve teknikleri kullanabilme yeteneği kazanarak bu becerileri klinik ortamlarda etkili bir şekilde uygulama kapasitesine sahip olacaklardır |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Radyasyon fiziğinin temel prensiplerini ve iyonize radyasyonun biyolojik etkilerini anlayarak, güvenlik ve koruma önlemlerini kavrama 2) Dijital görüntüleme tekniklerinde yetkinlik kazanma ve film görüntüleme uygulamalarını anlama 3) Projeksiyon geometrisi kavramlarını kavrama ve intraoral projeksiyon tekniklerini anlama 4) Sefalometrik ve kafatası görüntülemesini anlama, panoramik görüntüleme ve panoramik radyografi pozisyon hatalarının yanı sıra bölgeye göre panoramik radyografinin değerlendirmesini yapma. 5) Radyografik anatomiyi tanımlama ve yorumlama yeteneği kazanma 6) CBCT görüntülemede, hacim kazanımı, hazırlığı anlamak ve değerlendirme yapabilmek 7) Klinik bulgular eşliğinde radyografileri yorumlamak 8) Radyografik yorumlamanın prensiplerini öğrenerek teşhis yeteneklerini geliştirme 9) Radyografik görüntüleri yorumlayarak çürükleri, periodontal hastalıkları ve dental anomalileri teşhis etme. 10) Çene ve yüz bölgesini etkileyen inflamatuar durumların radyografik görüntüleri analiz etme ve yorumlama yeteneği kazanma. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Radyasyon fiziği ve iyonize radyasyonun biyolojik etkileri | MALLYA, Sanjay; LAM, Ernest. White and Pharoah's Oral radiology E-book: principles and interpretation: second South Asia Edition E-Book. Elsevier India, 2019. |
2) | Radyasyon Güvenliği ve Korunma | MALLYA, Sanjay; LAM, Ernest. White and Pharoah's Oral radiology E-book: principles and interpretation: second South Asia Edition E-Book. Elsevier India, 2019. |
3) | Oral ve Maksillofasial radyolojide dijital görüntüleme ile film görüntüleme | MALLYA, Sanjay; LAM, Ernest. White and Pharoah's Oral radiology E-book: principles and interpretation: second South Asia Edition E-Book. Elsevier India, 2019. |
4) | Projeksiyon geometrisi ve Ağıziçi Görüntülemeler | MALLYA, Sanjay; LAM, Ernest. White and Pharoah's Oral radiology E-book: principles and interpretation: second South Asia Edition E-Book. Elsevier India, 2019. |
5) | Sefalometrik ve panoramik görüntüleme | MALLYA, Sanjay; LAM, Ernest. White and Pharoah's Oral radiology E-book: principles and interpretation: second South Asia Edition E-Book. Elsevier India, 2019. |
6) | Panoramik radyografide pozisyonlandırma hataları | MALLYA, Sanjay; LAM, Ernest. White and Pharoah's Oral radiology E-book: principles and interpretation: second South Asia Edition E-Book. Elsevier India, 2019. |
7) | Panoramik Radyografinin Bölgelere Göre Değerlendirilmesi | MALLYA, Sanjay; LAM, Ernest. White and Pharoah's Oral radiology E-book: principles and interpretation: second South Asia Edition E-Book. Elsevier India, 2019. |
8) | Ara Sınav | MALLYA, Sanjay; LAM, Ernest. White and Pharoah's Oral radiology E-book: principles and interpretation: second South Asia Edition E-Book. Elsevier India, 2019. |
9) | KIBT hacim kazanımı ve hazırlanması | MALLYA, Sanjay; LAM, Ernest. White and Pharoah's Oral radiology E-book: principles and interpretation: second South Asia Edition E-Book. Elsevier India, 2019. |
10) | KIBT Görüntülerinin Değerlendirilmesi | MALLYA, Sanjay; LAM, Ernest. White and Pharoah's Oral radiology E-book: principles and interpretation: second South Asia Edition E-Book. Elsevier India, 2019. |
11) | Radyografi Yorumlama İlkeleri | MALLYA, Sanjay; LAM, Ernest. White and Pharoah's Oral radiology E-book: principles and interpretation: second South Asia Edition E-Book. Elsevier India, 2019. |
12) | Çürüklerin, periodontal hastalıkların radyografik olarak yorumlanması | MALLYA, Sanjay; LAM, Ernest. White and Pharoah's Oral radiology E-book: principles and interpretation: second South Asia Edition E-Book. Elsevier India, 2019. |
13) | Klinik bulgular ve hasta şikayetlerinin radyograflar eşliğinde yorumlanması | White, S. C., & Pharoah, M. J. (2014). Oral radiology-E-Book: Principles and interpretation. Elsevier Health Sciences. |
Ders Notları / Kitaplar: | MALLYA, Sanjay; LAM, Ernest. White and Pharoah's Oral radiology E-book: principles and interpretation: second South Asia Edition E-Book. Elsevier India, 2019. |
Diğer Kaynaklar: | MALLYA, Sanjay; LAM, Ernest. White and Pharoah's Oral radiology E-book: principles and interpretation: second South Asia Edition E-Book. Elsevier India, 2019. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Diş hekimliği alanında temel ve güncel bilgilere sahiptir, bilimsel yayınları takip eder ve kanıta dayalı verileri mesleki pratiğine uygular. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||
2) Diş hekimliği alanında teşhis ve tedaviye özgü cihaz, alet ve malzemeleri bilir ve etkili bir şekilde kullanır. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||
3) Diş hekimliği alanında sahip olduğu bilgileri eleştirel yaklaşarak değerlendirir, sağlık alanındaki disiplinlerin bilgileri ile bütünleştirir, analiz ve sentez ederek kullanır. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||
4) Diş hekimliği alanı ile ilgili proje üretir, diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilir, araştırma ekibinin bir üyesi olarak yer alır ve elde edilen sonuçları bilimsel düzeyde değerlendirir ve raporlar. | |||||||||||||||
5) Diş hekimliği mesleğine katkı sağlayacak bilgileri uygulamaları sırasında kullanır, öngörülemeyen durumlarda sorumluluk alır ve çözüm üretir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||
6) Diş hekimliği bilgilerini sosyal ve bilimsel ortamlarda yazılı, sözlü ve görsel olarak meslektaşları ile paylaşır, karşılaştırır ve bilgi alışverişinde bulunur. | |||||||||||||||
7) Hasta mahremiyeti de dahil olmak üzere sosyal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hasta ve hasta yakınları ile iletişim halinde olup, hastanın tüm özelliklerini bilir ve hasta odaklı bir yaklaşımla en uygun tedaviyi önerir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||
8) Diş hekimliği uygulamalarının daha ileri düzeye ulaşması için teknolojik gelişmeleri takip eder, ulusal ve uluslararası çalışmalara katılır, kendi gözlem, tecrübe ve araştırmalarını paylaşır ve sunar. | |||||||||||||||
9) Diş hekimliği mesleği süresince yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek, güncel kanıta dayalı diş hekimliği bilgilerini takip eder ve mesleki uygulamaları sırasında kullanır. | |||||||||||||||
10) Diş Hekimliği pratiğinde istismar ve bağımlılık gibi durumlarda, toplumsal etik ve hukuk kurallarının gerektirdiği davranışları sergileyerek tedaviyi gerçekleştirir, ilgili verileri toplar ve kayıt altına alır. | |||||||||||||||
11) Diş hekimliği alanındaki temel ve güncel bilgileri ulusal değerler ve ülke gerçekleri çerçevesinde toplumun yararına olacak şekilde meslek uygulamaları sırasında kullanır. | |||||||||||||||
12) Doğal afetlerde ve acil durumlarda, diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği koruyucu önlemleri alır; hasta ve toplum yararına olan mesleki uygulamaları gerçekleştirir. | |||||||||||||||
13) Diş hekimliği sağlık politikası ile ilgili fikir üretir, birey ve toplum sağlığını önceler, koruyucu ve tedavi edici hekimlik uygulamalarını bilimsel, etik ve kalite süreçleri çerçevesinde yürütür. | |||||||||||||||
14) Diş hekimliği mesleğinde sık karşılaşılan belirti ve bulguları ayırt eder, tedavi planı yapar ve gerektiğinde sevk eder, hastalıkları ve klinik durumları aciliyetine ve hasta önceliğine uygun olarak yönetir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||
15) Çalıştığı ekibin liderlik sorumluluğunu üstlenebilir, bilimsel kriterlere uygun şekilde yönetebilir, ekibin profesyonel gelişimini destekleyebilir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Diş hekimliği alanında temel ve güncel bilgilere sahiptir, bilimsel yayınları takip eder ve kanıta dayalı verileri mesleki pratiğine uygular. | 2 |
2) | Diş hekimliği alanında teşhis ve tedaviye özgü cihaz, alet ve malzemeleri bilir ve etkili bir şekilde kullanır. | 2 |
3) | Diş hekimliği alanında sahip olduğu bilgileri eleştirel yaklaşarak değerlendirir, sağlık alanındaki disiplinlerin bilgileri ile bütünleştirir, analiz ve sentez ederek kullanır. | 2 |
4) | Diş hekimliği alanı ile ilgili proje üretir, diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilir, araştırma ekibinin bir üyesi olarak yer alır ve elde edilen sonuçları bilimsel düzeyde değerlendirir ve raporlar. | |
5) | Diş hekimliği mesleğine katkı sağlayacak bilgileri uygulamaları sırasında kullanır, öngörülemeyen durumlarda sorumluluk alır ve çözüm üretir. | 3 |
6) | Diş hekimliği bilgilerini sosyal ve bilimsel ortamlarda yazılı, sözlü ve görsel olarak meslektaşları ile paylaşır, karşılaştırır ve bilgi alışverişinde bulunur. | |
7) | Hasta mahremiyeti de dahil olmak üzere sosyal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hasta ve hasta yakınları ile iletişim halinde olup, hastanın tüm özelliklerini bilir ve hasta odaklı bir yaklaşımla en uygun tedaviyi önerir. | 1 |
8) | Diş hekimliği uygulamalarının daha ileri düzeye ulaşması için teknolojik gelişmeleri takip eder, ulusal ve uluslararası çalışmalara katılır, kendi gözlem, tecrübe ve araştırmalarını paylaşır ve sunar. | |
9) | Diş hekimliği mesleği süresince yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek, güncel kanıta dayalı diş hekimliği bilgilerini takip eder ve mesleki uygulamaları sırasında kullanır. | |
10) | Diş Hekimliği pratiğinde istismar ve bağımlılık gibi durumlarda, toplumsal etik ve hukuk kurallarının gerektirdiği davranışları sergileyerek tedaviyi gerçekleştirir, ilgili verileri toplar ve kayıt altına alır. | |
11) | Diş hekimliği alanındaki temel ve güncel bilgileri ulusal değerler ve ülke gerçekleri çerçevesinde toplumun yararına olacak şekilde meslek uygulamaları sırasında kullanır. | |
12) | Doğal afetlerde ve acil durumlarda, diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği koruyucu önlemleri alır; hasta ve toplum yararına olan mesleki uygulamaları gerçekleştirir. | |
13) | Diş hekimliği sağlık politikası ile ilgili fikir üretir, birey ve toplum sağlığını önceler, koruyucu ve tedavi edici hekimlik uygulamalarını bilimsel, etik ve kalite süreçleri çerçevesinde yürütür. | |
14) | Diş hekimliği mesleğinde sık karşılaşılan belirti ve bulguları ayırt eder, tedavi planı yapar ve gerektiğinde sevk eder, hastalıkları ve klinik durumları aciliyetine ve hasta önceliğine uygun olarak yönetir. | 2 |
15) | Çalıştığı ekibin liderlik sorumluluğunu üstlenebilir, bilimsel kriterlere uygun şekilde yönetebilir, ekibin profesyonel gelişimini destekleyebilir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 1 | % 10 |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 13 | 1 | 1 | 26 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 4 | 1 | 5 | |||
Final | 1 | 6 | 1 | 7 | |||
Toplam İş Yükü | 38 |