DENT104 Biophysicsİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Diş Hekimliği (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Diş Hekimliği (İngilizce)

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: DENT104
Ders İsmi: Biyofizik
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
2
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. DENİZHAN KARIŞ
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr. Üyesi Denizhan Karış
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı, canlı sistemleri biyofiziksel bakış açısı ile incelemektir. Diğer bir deyişle dersin amacı biyolojik sistemlerde gerçekleşen ve fiziksel temelleri olan fonksiyonların tartışılmasıdır.
Dersin İçeriği: Bu ders, biyofiziğin tanımı, tarihçesi, kullandığı metodlar, suyun biyofiziksel özellikleri, moleküler arası etkileşimler, biyoenerjetik, membranda taşınım sistemleri, iyon kanallarının yapı ve özellikleri, hücrelerin elektrik özellikleri, biyoelektrik potansiyeller, aksiyon potansiyeli, myelinli liflerde iletim, bileşik aksiyon potansiyeli, duyu biyofiziği, biyomekanik, dolaşım biyofiziği, solunum biyofiziği, görme biyofiziği, işitme biyofiziği, ultrasonda temel prensipler, radyasyon biyofiziği, radyasyondan korunma yolları, klinikte biyofiziksel uygulamalar konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Biyofizik biliminin araştırma alanlarını ve yöntemlerini bilir.
2) Biyolojik olayların anlaşılmasında fizik kurallarının önemini tartışır.
3) İyon kanallarının fonksiyonunu, iyonik hareketlerin membran potansiyeli oluşumuna katkısı, aksiyon potansiyelinin komponentlerini ve fizyolojik önemini, elektriksel olarak uyarılabilen doku fonksiyonlarını ölçme ve anlam çıkarma yöntemlerini kavrar.
4) Dolaşım sistemi, solunum sistemi, optik ve işitme duyularının biyofiziksel çalışma prensiplerini tartışır.
5) Sinirsel iletimin temelini oluşturan fiziksel kuralları tartışır.
6) Biyolojik dokuların biyomekanik özelliklerini bilir.
7) Hastalıkların oluşumunda moleküler ve fiziksel etkileşimlerin mekanizmaları açıklar.
8) Disiplinlerarası çalışır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Biyofiziğe giriş; Canlı sistemlerin temel yapısı; Canlı sistemlerin moleküler yapısı
2) Su; Suyun özellikleri ve canlılar için önemi; Adezyon, Kohezyon, Yüzey gerilimi
3) Biyomoleküllerin fiziksel özellikleri; Enzimler ve fiziksel ilkeleri
4) Biyoenerjetik
5) Hücre membranı; Hücre membranının yapısı, hücrelerarası transport; İyon kanalları
6) Membran potansiyelleri, dinlenim ve aksiyon potansiyeli
7) Sinir İletimi; Kas kasılması; EKG, EEG, EMG’nin temel prensipleri
8) Arasınav
9) Duyu sistemi; Eser elementler
10) Biyomekanik
11) Akışkanlar mekaniği; Kan ve özellikleri; Dolaşım biyofiziği; Solunum biyofiziği
12) İşitme biyofiziği; Görme biyofiziği
13) Radyasyon biyofiziği
14) Diş hekimliğinde kullanılan görüntüleme ve tanı yöntemleri
15) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Biophysics Demystified, Daniel Goldfarb, 3Mc Graw Hill Publications, 2011.
Diğer Kaynaklar: 1. Biyofizik Yöntemler Biyolojik Etkiler Önlemler, Prof. Dr. Hamza Esen ve Prof. Dr. Ferhan Esen, Hacettepe Taş Yayınları, 2017.
2. Biyofizik, Prof. Dr. Ferit Pehlivan, 8. Baskı, Pelikan Yayınları, 2015.
3. Bütünleştirilmiş Molekülsel ve Hücresel Biyofizik, Valeria Raicu ve Aurel Popescu, Çeviri editörü: Prof. Dr. Rüstem Nurten, İstanbul Medikal Yayınları, 2014.
1. Biyofizik Yöntemler Biyolojik Etkiler Önlemler, Prof. Dr. Hamza Esen ve Prof. Dr. Ferhan Esen, Hacettepe Taş Yayınları, 2017.
2. Biyofizik, Prof. Dr. Ferit Pehlivan, 8. Baskı, Pelikan Yayınları, 2015.
3. Bütünleştirilmiş Molekülsel ve Hücresel Biyofizik, Valeria Raicu ve Aurel Popescu, Çeviri editörü: Prof. Dr. Rüstem Nurten, İstanbul Medikal Yayınları, 2014.
4. Biophysics Demystified, Daniel Goldfarb, 3Mc Graw Hill Publications, 2011.
5. Biyofizik Ders Kitabı, Editör Prof. Dr. Şefik Dursun, İstanbul Üniversitesi Yayın No: 4890, Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Yayın No: 278, 2010.
6. Biyofiziğe Giriş, Osman Ziya Sayhan, Evrim Kitapevi, 2010.
7. Biyomedikal Fizik; Gürbüz Çelebi; Barış Yayınları Fakülteler Kitabevi; 2008.
8. Physics for Scientists and and Engineers, Raymond A. Serway and John W. Jewett, 6th Edition, Thomson Brooks/Cole, 2004.
9. An Introduction to BIOPHSICS, Roland GLASER, ISBN 978-3-642-25212-9
10. Temel Biyofizik Cilt 1: Biyomekanik Konu Anlatımlı, Problem Çözümlü, Test Soruları İsmail Günay Çukurova Nobel Tıp Kitapevi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Diş hekimliği alanında temel ve güncel bilgilere sahiptir, bilimsel yayınları takip eder ve kanıta dayalı verileri mesleki pratiğine uygular. 2 2 2 2 2 2 2
2) Diş hekimliği alanında teşhis ve tedaviye özgü cihaz, alet ve malzemeleri bilir ve etkili bir şekilde kullanır.
3) Diş hekimliği alanında sahip olduğu bilgileri eleştirel yaklaşarak değerlendirir, sağlık alanındaki disiplinlerin bilgileri ile bütünleştirir, analiz ve sentez ederek kullanır.
4) Diş hekimliği alanı ile ilgili proje üretir, diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilir, araştırma ekibinin bir üyesi olarak yer alır ve elde edilen sonuçları bilimsel düzeyde değerlendirir ve raporlar. 3
5) Diş hekimliği mesleğine katkı sağlayacak bilgileri uygulamaları sırasında kullanır, öngörülemeyen durumlarda sorumluluk alır ve çözüm üretir. 1 1 1 1 1 1 1
6) Diş hekimliği bilgilerini sosyal ve bilimsel ortamlarda yazılı, sözlü ve görsel olarak meslektaşları ile paylaşır, karşılaştırır ve bilgi alışverişinde bulunur.
7) Hasta mahremiyeti de dahil olmak üzere sosyal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hasta ve hasta yakınları ile iletişim halinde olup, hastanın tüm özelliklerini bilir ve hasta odaklı bir yaklaşımla en uygun tedaviyi önerir.
8) Diş hekimliği uygulamalarının daha ileri düzeye ulaşması için teknolojik gelişmeleri takip eder, ulusal ve uluslararası çalışmalara katılır, kendi gözlem, tecrübe ve araştırmalarını paylaşır ve sunar.
9) Diş hekimliği mesleği süresince yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek, güncel kanıta dayalı diş hekimliği bilgilerini takip eder ve mesleki uygulamaları sırasında kullanır.
10) Diş Hekimliği pratiğinde istismar ve bağımlılık gibi durumlarda, toplumsal etik ve hukuk kurallarının gerektirdiği davranışları sergileyerek tedaviyi gerçekleştirir, ilgili verileri toplar ve kayıt altına alır.
11) Diş hekimliği alanındaki temel ve güncel bilgileri ulusal değerler ve ülke gerçekleri çerçevesinde toplumun yararına olacak şekilde meslek uygulamaları sırasında kullanır.
12) Doğal afetlerde ve acil durumlarda, diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği koruyucu önlemleri alır; hasta ve toplum yararına olan mesleki uygulamaları gerçekleştirir.
13) Diş hekimliği sağlık politikası ile ilgili fikir üretir, birey ve toplum sağlığını önceler, koruyucu ve tedavi edici hekimlik uygulamalarını bilimsel, etik ve kalite süreçleri çerçevesinde yürütür.
14) Diş hekimliği mesleğinde sık karşılaşılan belirti ve bulguları ayırt eder, tedavi planı yapar ve gerektiğinde sevk eder, hastalıkları ve klinik durumları aciliyetine ve hasta önceliğine uygun olarak yönetir.
15) Çalıştığı ekibin liderlik sorumluluğunu üstlenebilir, bilimsel kriterlere uygun şekilde yönetebilir, ekibin profesyonel gelişimini destekleyebilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Diş hekimliği alanında temel ve güncel bilgilere sahiptir, bilimsel yayınları takip eder ve kanıta dayalı verileri mesleki pratiğine uygular. 2
2) Diş hekimliği alanında teşhis ve tedaviye özgü cihaz, alet ve malzemeleri bilir ve etkili bir şekilde kullanır.
3) Diş hekimliği alanında sahip olduğu bilgileri eleştirel yaklaşarak değerlendirir, sağlık alanındaki disiplinlerin bilgileri ile bütünleştirir, analiz ve sentez ederek kullanır.
4) Diş hekimliği alanı ile ilgili proje üretir, diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilir, araştırma ekibinin bir üyesi olarak yer alır ve elde edilen sonuçları bilimsel düzeyde değerlendirir ve raporlar. 1
5) Diş hekimliği mesleğine katkı sağlayacak bilgileri uygulamaları sırasında kullanır, öngörülemeyen durumlarda sorumluluk alır ve çözüm üretir. 1
6) Diş hekimliği bilgilerini sosyal ve bilimsel ortamlarda yazılı, sözlü ve görsel olarak meslektaşları ile paylaşır, karşılaştırır ve bilgi alışverişinde bulunur.
7) Hasta mahremiyeti de dahil olmak üzere sosyal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hasta ve hasta yakınları ile iletişim halinde olup, hastanın tüm özelliklerini bilir ve hasta odaklı bir yaklaşımla en uygun tedaviyi önerir.
8) Diş hekimliği uygulamalarının daha ileri düzeye ulaşması için teknolojik gelişmeleri takip eder, ulusal ve uluslararası çalışmalara katılır, kendi gözlem, tecrübe ve araştırmalarını paylaşır ve sunar.
9) Diş hekimliği mesleği süresince yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek, güncel kanıta dayalı diş hekimliği bilgilerini takip eder ve mesleki uygulamaları sırasında kullanır.
10) Diş Hekimliği pratiğinde istismar ve bağımlılık gibi durumlarda, toplumsal etik ve hukuk kurallarının gerektirdiği davranışları sergileyerek tedaviyi gerçekleştirir, ilgili verileri toplar ve kayıt altına alır.
11) Diş hekimliği alanındaki temel ve güncel bilgileri ulusal değerler ve ülke gerçekleri çerçevesinde toplumun yararına olacak şekilde meslek uygulamaları sırasında kullanır.
12) Doğal afetlerde ve acil durumlarda, diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği koruyucu önlemleri alır; hasta ve toplum yararına olan mesleki uygulamaları gerçekleştirir.
13) Diş hekimliği sağlık politikası ile ilgili fikir üretir, birey ve toplum sağlığını önceler, koruyucu ve tedavi edici hekimlik uygulamalarını bilimsel, etik ve kalite süreçleri çerçevesinde yürütür.
14) Diş hekimliği mesleğinde sık karşılaşılan belirti ve bulguları ayırt eder, tedavi planı yapar ve gerektiğinde sevk eder, hastalıkları ve klinik durumları aciliyetine ve hasta önceliğine uygun olarak yönetir.
15) Çalıştığı ekibin liderlik sorumluluğunu üstlenebilir, bilimsel kriterlere uygun şekilde yönetebilir, ekibin profesyonel gelişimini destekleyebilir.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 70
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 30
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 70
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 0 2 28
Ara Sınavlar 1 7 1 8
Final 1 10 1 11
Toplam İş Yükü 47