DKT5022 Edinilmiş Dil Bozuklukları, Travmatik Beyin Hasarı ve Sağ Beyin Hasarıİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Dil ve Konuşma Terapisi (YL) (Tezli)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Dil ve Konuşma Terapisi (YL) (Tezli)

Önizleme

Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: DKT5022
Ders İsmi: Edinilmiş Dil Bozuklukları, Travmatik Beyin Hasarı ve Sağ Beyin Hasarı
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
7
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Araş. Gör. ŞEVVAL FİDAN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Özlem Öge Daşdöğen
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Her öğrenci için bu dersin amacı;
Öğrencilerin nörojenik dil ve konuşma bozukluklarının nöroanatomisini, değerlendirmesini ve ilişkili dil terapisi tekniklerini öğrenmesidir.
Dersin İçeriği: Bu ders nörolojik kaynaklı dil bozukluklarının türlerini anlamaya, değerlendirmeye ve terapisine odaklanır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) I. Sinir sisteminin nöroanatomisini betimler.
2) II. Afazi değerlendirmesini bilir.
3) III. Nörojenik Bilişsel-iletişimsel Bozukluğu olan yetişkinlerin değerlendirilmesini betimler.
4) IV. Bilişin nasıl değerlendirildiğini betimleyebilir.
5) V. Dilin nasıl değerlendirildiğini betimleyebilir.
6) VI. Nörojenik dil bozukluklarının alt tiplerini tanımlayabilir.
7) VII. Afaziyi ve ilişkili bozuklukları tanılar, değerlendirir ve terapi tekniklerini betimler.
8) VIII. Bu ders kapsamındaki araştırmalara ilişkin yayınları okur ve yorumlar

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Afazinin nöroanatomisi Dersin öğretim elemanı tarafından hazırlanan sunumlar.
2) Edinilmiş dil bozukluklarına giriş Dersin öğretim elemanı tarafından hazırlanan sunumlar.
3) Akıcı olmayan afazi sendromları Dersin öğretim elemanı tarafından hazırlanan sunumlar.
4) Akıcı afazi sendromları Dersin öğretim elemanı tarafından hazırlanan sunumlar.
5) Diğer afazi sendromları Dersin öğretim elemanı tarafından hazırlanan sunumlar.
6) Afazi türleri ve afaziye eşlik eden diğer sorunlar Dersin öğretim elemanı tarafından hazırlanan sunumlar.
7) Afazide değerlendirme Dersin öğretim elemanı tarafından hazırlanan sunumlar.
8) Ara sınav Dersin öğretim elemanı tarafından hazırlanan sunumlar.
9) Afazi makaleleri ileri okuma Dersin öğretim elemanı tarafından hazırlanan sunumlar.
10) Demans Dersin öğretim elemanı tarafından hazırlanan sunumlar.
11) Kafa travması Dersin öğretim elemanı tarafından hazırlanan sunumlar.
12) Diğer edinilmiş nörojenik dil bozuklukları Dersin öğretim elemanı tarafından hazırlanan sunumlar.
13) Vaka incelemesi Dersin öğretim elemanı tarafından hazırlanan sunumlar.
14) Vaka incelemesi Dersin öğretim elemanı tarafından hazırlanan sunumlar.
16) Final Dersin öğretim elemanı tarafından hazırlanan sunumlar.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: BrooBrookshire, Robert, (2014) Nörojenik İletişim Bozukluklarına Giriş, 8. Baskı
Chapey, Roberta, (2008) Afazi ve İlgili Nörojenik İletişim Bozukluklarında Dil Müdahale Stratejileri, Beşinci Baskı
Maviş, İ, Tunçer, M, Selvi, S (2017) Gelişimsel ve Edinilmiş Dil Bozukluklarında Terapi Uygulamaları, Detay Yayıncılık
Whithworth, A (2005) Afazide Değerlendirme ve Müdahaleye Bilişsel Bir Nöropsikolojik Yaklaşım: Bir Klinisyenin Kılavuzu, Psikoloji Basını
Diğer Kaynaklar: BrooBrookshire, Robert, (2014) Introduction to Neurogenic Communication Disorders, 8th Edition
Chapey, Roberta, (2008) Language Intervention Strategies in Aphasia and Related Neurogenic Communication Disorders, Fifth Edition
Maviş, İ, Tunçer, M, Selvi, S (2017) Gelişimsel ve Edinilmiş Dil Bozukluklarında Terapi Uygulamaları, Detay Yayıncılık
Whithworth, A (2005) A Cognitive Neuropsychological Approach to Assessment and Intervention in Aphasia: A Clinician's Guide, Psychology Press

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) İstinye Üniversitesi Dil ve Konuşma Terapisi Tezli Yüksek Lisans programı ile bireylerin dil, konuşma, ses ve yutma bozukluklarının önlenmesi ve rehabilitasyonu için gereken teorik ve pratik bilginin sağlanması amaçlamaktadır. Uzman eğitim kadromuz ve araştırma merkezlerimizde alandaki son bilimsel gelişmelerin ışığında dil ve konuşma terapisi alanında multidisipliner, transdisipliner ve interdisipliner çalışmalar ile yeni fikirler üretecek öğrencilerin yetişmesi programın hedeflerindendir.
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme.
2) Alanın ilgili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar.
3) Alanında teorik ve pratik bilgileri yeterlik düzeyinde kullanma.
4) Farklı disiplinlerden edindiği bilgileri bütünleştirerek alanıyla ilgili bilgileri yorumlar ve yeni bilgiler formüle eder.
5) Alanı ile ilgili karşılaştığı sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözer
6) Alanında yeterlilik gerektiren çalışmaları bağımsız olarak yürütür.
7) Alandaki uygulamalarda karşılaşılan beklenmedik karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk almak ve yeni stratejik çözümler geliştirmek.
8) Alanı ile ilgili problemlerin çözülmesini gerektiren bağlamlarda liderlik sergilemek.
9) Alanında yeterlilik düzeyinde edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmeye yön verir.
10) Alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve çalışmaları, nicel ve nitel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel teknikler kullanarak hem profesyonel hem de profesyonel olmayan gruplara sistematik olarak iletir.
11) Sosyal bağlantıları ve bunların davranış normlarını eleştirel bir bakış açısıyla araştırır, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek için harekete geçer.
12) En az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde yabancı dil kullanarak yaşıtları ile iletişim kurar.
13) Alanının gerektirdiği yazılım bilgisi ile ileri bilişim ve iletişim teknolojisi becerilerini kullanır.
14) Veri toplama, yorumlama, uygulama ve duyuru aşamalarını kültürel, bilimsel ve etik değerleri dikkate alarak denetler ve bu değerleri öğretir.
15) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve bulguları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
16) Bilgi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İstinye Üniversitesi Dil ve Konuşma Terapisi Tezli Yüksek Lisans programı ile bireylerin dil, konuşma, ses ve yutma bozukluklarının önlenmesi ve rehabilitasyonu için gereken teorik ve pratik bilginin sağlanması amaçlamaktadır. Uzman eğitim kadromuz ve araştırma merkezlerimizde alandaki son bilimsel gelişmelerin ışığında dil ve konuşma terapisi alanında multidisipliner, transdisipliner ve interdisipliner çalışmalar ile yeni fikirler üretecek öğrencilerin yetişmesi programın hedeflerindendir.
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. 3
2) Alanın ilgili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar. 3
3) Alanında teorik ve pratik bilgileri yeterlik düzeyinde kullanma. 3
4) Farklı disiplinlerden edindiği bilgileri bütünleştirerek alanıyla ilgili bilgileri yorumlar ve yeni bilgiler formüle eder. 3
5) Alanı ile ilgili karşılaştığı sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözer 3
6) Alanında yeterlilik gerektiren çalışmaları bağımsız olarak yürütür. 3
7) Alandaki uygulamalarda karşılaşılan beklenmedik karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk almak ve yeni stratejik çözümler geliştirmek. 3
8) Alanı ile ilgili problemlerin çözülmesini gerektiren bağlamlarda liderlik sergilemek. 3
9) Alanında yeterlilik düzeyinde edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmeye yön verir. 3
10) Alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve çalışmaları, nicel ve nitel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel teknikler kullanarak hem profesyonel hem de profesyonel olmayan gruplara sistematik olarak iletir. 3
11) Sosyal bağlantıları ve bunların davranış normlarını eleştirel bir bakış açısıyla araştırır, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek için harekete geçer. 1
12) En az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde yabancı dil kullanarak yaşıtları ile iletişim kurar. 1
13) Alanının gerektirdiği yazılım bilgisi ile ileri bilişim ve iletişim teknolojisi becerilerini kullanır. 1
14) Veri toplama, yorumlama, uygulama ve duyuru aşamalarını kültürel, bilimsel ve etik değerleri dikkate alarak denetler ve bu değerleri öğretir. 1
15) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve bulguları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. 2
16) Bilgi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 64
Sunum / Seminer 6 120
Toplam İş Yükü 184