Optisyenlik | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | SHM012 | ||||
Ders İsmi: | İlkyardım | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. SEVDE ŞANAL | ||||
Dersi Veren(ler): | Öğr.Gör. Sevde ŞANAL | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | İlkyardım eğitimi alan ve kaza ve yaralanma durumlarında müdahalede bulunan bireylerin, hasta/yaralı ve ortamın güvenliğini sağlayarak hasta/yaralının durumunun kötüye gitmesini önlemek, hayat kurtarmada, yaşamın sürdürülmesinde, sakatlanmaların önlenmesinde ve iyileşme sürecinin kısaltılmasında belirleyici rol oynamalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: | 1. Genel ilk yardım bilgileri ve önemi 2. Hasta/yaralının ve olay yerinin değerlendirilmesi 3. Temel yaşam desteği (yetişkin, çocuk, bebek) ve OED eğitimi 4. Havayolu tıkanıklıklarında ilkyardım 5. Kanamalarda ilkyardım 6. Yaralanmalarda ilkyardım 7. Sıcak çarpması, yanık ve donmalarda ilkyardım 8. Şok, göğüs ağrısı, bilinç bozuklukları ve ciddi hastalıklarda ilkyardım 9. Kırık, çıkık ve burkulmalarda ilkyardım 10. Hasta yaralı taşıma teknikleri 11. Zehirlenmelerde ilkyardım 12. Hayvan ısırmalarında ilkyardım 13. Göz, kulak ve burna yabancı cisim kaçmasında ilkyardım 14. Boğulmalarda ilkyardım |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) İlkyardım kavramını ve öncelikli amaçlarını tanımlayabilmesi 2) Temel ilkyardım konularının temel ilkelerini tartışabilmesi 3) Bebek, çocuk ve yetişkinlerde temel yaşam desteğini yapabilmesi 4) Temel ilkyardım uygulamalarını yapabilmesi 5) Hasta ve yaralı taşımalardaki genel teknikleri özetleyebilmesi. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse giriş, dersin amacı ve öğrenim hedefleri | |
2) | Genel ilkyardım bilgileri ve önemi, Hasta/yaralı ve olay yerinin değerlendirilmesi | Eğitmenin notları |
3) | Hasta yaralı taşıma teknikleri | Eğitmenin notları |
4) | Temel Yaşam Desteği (yetişkin, çocuk, bebek) ve OED eğitimi I | Eğitmenin notları |
5) | Temel Yaşam Desteği (yetişkin, çocuk, bebek) ve OED eğitimi II | Eğitmenin notları |
6) | Havayolu tıkanıklıklarında ilkyardım I | Eğitmenin notları |
7) | Havayolu tıkanıklıklarında ilkyardım II | Eğitmenin notları |
8) | Vize Sınavı | |
9) | Kanamalarda ve yaralanmalarda ilkyardım | Eğitmenin notları |
10) | Şok, göğüs ağrısı, bilinç bozuklukları ve ciddi hastalıklarda ilkyardım | Eğitmenin notları |
11) | Kırık, çıkık ve burkulmalarda ilkyardım, | Eğitmenin notları |
12) | Sıcak çarpması, yanık ve donmalarda ilkyardım | Eğitmenin notları |
13) | Zehirlenmelerde ve hayvan ısırmalarında ilkyardım | Eğitmenin notları |
14) | Göz, kulak ve burna yabancı cisim kaçmasında ilkyardım, Boğulmalarda ilkyardım | Eğitmenin notları |
15) | Final Sınavı | |
16) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Eğitmenin Notları-Instructor's Notes |
Diğer Kaynaklar: | • Karcıoğlu, Ö., ve Yılmaz, S., (Ed.) (2022), İlk Yardım Olgularla Temel Yaşam Desteği, EMA Tıp Kitabevi Yayıncılık, İstanbul. • Çakar, F., ve Kaplan, M., (Ed.) (2023), Temel İlk Yardım Uygulamaları, İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul. • Cander, B., (Ed.) (2022), İlk ve Acil Yardım, İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul. • Ayrık, C., (Ed) (2018). Temel İlk Yardım, Akademisyen Kitabevi, Ankara. • European Resuscitation Council. " ERC Guidelines 2021 ". • American Heart Association. "2020 American Heart Association Guidelines for CPR and ECC’’. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Optisyenlikte kullanılan temel terimleri, optisyenliğin tarihini, gelişimini ve optisyenlik meslek mevzuatını bilir. | |||||||||||||||
2) Mesleği ile ilgili çevresel, toplumsal ,etik problemleri bilir ve bunlarla ilgili sorumlulukları üstlenir. | |||||||||||||||
3) Mesleği ile ilgili sağlık ve emniyet tedbirlerini gözetir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
4) Toplam kalite felsefesini benimser ve ilgili kurumsal süreçlere destek verir. | |||||||||||||||
5) Optisyenlik mesleğinde gerekli olan temel matematik ve fizik bilgisine sahip olur. | |||||||||||||||
6) Bilişim teknolojilerini öğrenir, temel bilgisayar programlarını ve mesleki yazılım programlarını kullanır. | |||||||||||||||
7) Göz anatomisini ve görme optiğini bilir, göz hastalıkları hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||||||
8) Refraksiyon kusurlarını öğrenir, bu kusurların düzeltilmesinde kullanılan optik gereçleri bilir ve optik camların diyoptrilerini fokometre aracılığıyla ölçer, merceğin türünü belirler . | |||||||||||||||
9) Optisyenlikte tanımlanan malzemelerin özelliklerini bilir ve optik aletleri tanır. | |||||||||||||||
10) Görme bozukluklarını gidermek veya hafifletmek için göz hekimi tarafından hazırlanmış reçeteleri okur, optik gereçleri tedarik eder, hastaya en uygun olan cam ve çerçeveyi seçer ve en uygun biçimde gözlük montaj işlemlerini gerçekleştirir. | |||||||||||||||
11) Optisyenlik laboratuvarında ya da müessesesinde optik malzemeler ile ilgili herhangi bir sorun çıktığında sorunu anlar ve giderir. | |||||||||||||||
12) Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemine ait tarih bilicini edinir. | |||||||||||||||
13) Türkçe dil yapısını öğrenir ve iletişim kurmasını sağlayacak temel düzeyde İngilizce bilgisini edinir. | |||||||||||||||
14) Müessesesinde gerekli olan mali planlamaları yapar ve genel muhasebe bilgisine sahip olur. | |||||||||||||||
15) Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, program çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Optisyenlikte kullanılan temel terimleri, optisyenliğin tarihini, gelişimini ve optisyenlik meslek mevzuatını bilir. | |
2) | Mesleği ile ilgili çevresel, toplumsal ,etik problemleri bilir ve bunlarla ilgili sorumlulukları üstlenir. | |
3) | Mesleği ile ilgili sağlık ve emniyet tedbirlerini gözetir. | |
4) | Toplam kalite felsefesini benimser ve ilgili kurumsal süreçlere destek verir. | |
5) | Optisyenlik mesleğinde gerekli olan temel matematik ve fizik bilgisine sahip olur. | |
6) | Bilişim teknolojilerini öğrenir, temel bilgisayar programlarını ve mesleki yazılım programlarını kullanır. | |
7) | Göz anatomisini ve görme optiğini bilir, göz hastalıkları hakkında bilgi sahibi olur. | |
8) | Refraksiyon kusurlarını öğrenir, bu kusurların düzeltilmesinde kullanılan optik gereçleri bilir ve optik camların diyoptrilerini fokometre aracılığıyla ölçer, merceğin türünü belirler . | |
9) | Optisyenlikte tanımlanan malzemelerin özelliklerini bilir ve optik aletleri tanır. | |
10) | Görme bozukluklarını gidermek veya hafifletmek için göz hekimi tarafından hazırlanmış reçeteleri okur, optik gereçleri tedarik eder, hastaya en uygun olan cam ve çerçeveyi seçer ve en uygun biçimde gözlük montaj işlemlerini gerçekleştirir. | |
11) | Optisyenlik laboratuvarında ya da müessesesinde optik malzemeler ile ilgili herhangi bir sorun çıktığında sorunu anlar ve giderir. | |
12) | Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemine ait tarih bilicini edinir. | |
13) | Türkçe dil yapısını öğrenir ve iletişim kurmasını sağlayacak temel düzeyde İngilizce bilgisini edinir. | |
14) | Müessesesinde gerekli olan mali planlamaları yapar ve genel muhasebe bilgisine sahip olur. | |
15) | Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, program çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 13 |
Uygulama | 13 | 15 |
Arazi Çalışması | 2 | 2 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 38 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 71 |