Tıp (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | MED031 | ||||
Ders İsmi: | Animal Models for The Study of Human Disease | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. İLKNUR DURSUN | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi İlknur Dursun | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu derste öğrenciler, hayvanları model olarak kullanarak araştırma ve test tasarlamanın temel sürecini öğreneceklerdir. Bu ders sırasında öğrenciler, deneysel modellerin insan hastalıklarının tedavisine nasıl katkıda bulunabileceği hakkında bilgi edineceklerdir. Tek hücreli organizmalardan omurgasızlara ve omurgalı hayvanlara kadar uzanan farklı deneysel modellerin, sinir sistemi hastalıkları, kanser ve diyabet gibi insan hastalıklarının moleküler temeline ilişkin artan anlayışımıza nasıl katkıda bulunduğunu hakkında güncel yayınlar takip edilerek öğrencilerin sunumu ve tartışma şeklinde dersler ilerleyecektir. |
Dersin İçeriği: | Tıbbi araştırmalardaki temel kavramlar ve hayvanların araştırma, eğitim ve testlerde kullanımına ve bakımına ilişkin etik ve genel ilkeleri kapsar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenciler, tıbbi araştırmalardaki sorunları anlama konusunda fikir ve becerilere sahip olurlar. 2) Öğrenciler, farklı alanlardan araştırma bulgularını tıbbi uygulama ve araştırmaya nasıl uygulayacaklarını öğrenirler. 3) Bilimsel bir makale, tez önerisi ve raporu okuma, yorumlama ve sunum hazırlama süreci hakkında temel ilke ve becerileri kazanırlar. 4) Öğrenciler soru sormayı ve bir seminer tartışmasına katılmayı tecrübe eder. 5) Öğrenciler, çeşitli tıp disiplinlerinden araştırma yöntemleri ve deney hayvanları araştırmaları hakkında bilgi edinirler. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders hakkında bilgilendirme, tanışma | |
2) | Tıpta deney hayvanları araştırmalarına giriş / Hayvan modellerinin kullanımının kısa tarihçesi | |
3) | Öğrenci seminerleri İnsan hastalıkları araştırmalarında kemirgen modelleri İnsan hastalıkları araştırmalarında primat modelleri | |
4) | Öğrenci seminerleri Deneysel Amaçlı Omurgasız Hayvanlar / Deneysel Amaçlı Omurgalı Hayvanlar | |
5) | Öğrenci Semineri: Şizofrenide hayvan modelleri / Duygudurum Bozukluklarında Hayvan Modelleri: Bipolar Bozukluk ve Depresyona | |
6) | Öğrenci Seminerleri: Alzheimer Hastalığında hayvan modelleri / Parkinson hastalığında hayvan modelleri | |
7) | Öğrenci seminerleri: Diyabet araştırmalarında hayvan modelleri / Metabolik sendrom araştırmalarında hayvan modelleri | |
8) | Öğrenci Seminerleri: Kardiyovasküler hastalıkların araştırılmasında hayvan modelleri / Kanserden korunma ve tedavi araştırmalarında hayvan modelleri | |
9) | Öğrenci Seminerleri: Genetiği Değiştirilmiş Hayvan Modelleri / İnsan Genetik Hastalığı Araştırmalarında Hayvan Modelleri | |
10) | Öğrenci seminerleri: Beslenme ve Obezite Araştırmalarında Hayvan Modelleri / Neonatal Hastalıkların Araştırmasında Hayvan Modelleri | |
11) | Kanserden Korunma ve Tedavi Araştırmalarında Hayvan Modelleri / Viral Hastalıkların Araştırılmasında Hayvan Modelleri | |
12) | Öğrenci Seminerleri: Uyuşturucu Madde Kullanımı ve Bağımlılık Araştırmalarında Hayvan Modelleri / Nörodejeneratif Hastalıklar Araştırmalarında Hayvan Modelleri | |
13) | Öğrenci Seminerleri: Toksikoloji Çalışmalarında Hayvan Modelleri / Göz Hastalıklarının Araştırmasında Hayvan Modelleri | |
14) | Öğrenci Seminerleri: Hayvanlar üzerinde yapılan araştırmalarda cerrahi teknikler / Hayvanların kozmetik testlerde kullanılması |
Ders Notları / Kitaplar: | Animal Models for the Study of Human Disease Editors: P. Michael Conn eBook ISBN: 9780124159129 -Updated Research Papers |
Diğer Kaynaklar: | Animal Models for the Study of Human Disease Editors: P. Michael Conn eBook ISBN: 9780124159129 -Updated Research Papers |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||||
1) Tıbbın, tıbbi uygulamaların ve hekimlik mesleğinin tarihsel gelişimini ve toplum için önemini bilir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||
2) İnsan vücudunun normal yapı ve fonksiyonunu molekül, hücre, doku, organ ve sistemler düzeyinde bilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||
3) Hastalarından doğru ve etkin sosyal ve tıbbi öykü alabilir, kapsamlı fizik muayene yapabilir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||
4) Hastalıklarla ilgili laboratuvar işlemlerini bilir; birinci basamakta, gerekli materyali (kan, idrar, vb.) uygun yöntemlerle hastadan elde ederek tanı ve takip için gerekli laboratuvar işlemlerini yapabilir ya da laboratuvar tetkik talebinde bulunabilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||
5) Hastalıklar sırasında yapı ve fonksiyonlarda meydana gelen patolojik değişiklikleri fizyolojik olandan ayırabilir. Hastanın öyküsü, fizik muayene, laboratuvar ve görüntüleme bulgularını yorumlayabilir ve hastanın problemine yönelik ön-tanı ve tanıya varabilir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||
6) Birincil bakım ve acil hekimlik tedavi uygulamalarını, rehabilitasyon aşamalarını bilir, planlar ve uygulayabilir. | ||||||||||||||||||
7) Hasta kayıtlarını doğru ve etkin olarak tutabilir, hasta bilgileri ve kayıtlarının mahremiyetinin önemini bilir ve bu mahremiyeti korur. | ||||||||||||||||||
8) Klinik karar verme sürecini, kanıta dayalı tıp uygulamalarını ve güncel yaklaşımları bilir. | ||||||||||||||||||
9) Koruyucu sağlık önlemleri ile bireylerin hastalıklardan korunmasında ve sağlığın geliştirilmesindeki temel prensipleri bilir, uygulayabilir ve risk altındaki birey ve/veya toplumu tanır, epidemi, pandemi gibi toplum sağlığı sorunlarında hekim sorumluluğunu üstlenir. | ||||||||||||||||||
10) Biyopsikososyal yaklaşımı bilir, hastalıkların nedenlerini, bireyi ve çevresi ile etkileşimini göz önüne alarak değerlendirir. | ||||||||||||||||||
11) Hasta ve yakınları, toplum ve meslektaşları ile sözlü ve/veya yazılı olarak etkin iletişim kurabilir. | ||||||||||||||||||
12) Araştırma yapma teknik, yöntem ve kurallarını bilir. Bilimi ve bilimsel yöntemi etik kurallar çerçevesinde kullanarak yeni mesleki bilgi ve uygulamaların oluşturulmasına, paylaşılmasına, uygulanmasına ve geliştirilmesine katkıda bulunur. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||
13) Sağlık verilerini toplayabilir, analiz edebilir, özetleyerek sunabilir, adli rapor düzenleyebilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||
14) Hekimin eğitici, idareci ve araştırmacı olarak sağlık hizmet sunumundaki yerini bilir. Toplumun sağlık düzeyini yükseltme hedefiyle kurulmuş tüm disiplinler arası ekiplerde kendisinin ve birlikte çalıştığı ekip arkadaşlarının mesleki ve kişisel gelişimleri ile ilgili sorumluluk alır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||
15) Çalışan sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularını bilir ve gerektiğinde sorumluluk alır. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||
16) Sağlık politikalarını bilir ve uygulama alanındaki etkilerini değerlendirebilir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||
17) Tıp alanındaki bilgilerini yaşam boyu öğrenme sorumluluğu çerçevesinde güncel tutar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||
18) Mesleğini, etik yükümlülük ve hukuki sorumluluklarını bilerek, insani değerleri ön planda tutarak ve ayrım gözetmeksizin özveri ile hekimlik yaşamı boyunca uygular. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Tıbbın, tıbbi uygulamaların ve hekimlik mesleğinin tarihsel gelişimini ve toplum için önemini bilir. | 2 |
2) | İnsan vücudunun normal yapı ve fonksiyonunu molekül, hücre, doku, organ ve sistemler düzeyinde bilir. | 3 |
3) | Hastalarından doğru ve etkin sosyal ve tıbbi öykü alabilir, kapsamlı fizik muayene yapabilir. | 1 |
4) | Hastalıklarla ilgili laboratuvar işlemlerini bilir; birinci basamakta, gerekli materyali (kan, idrar, vb.) uygun yöntemlerle hastadan elde ederek tanı ve takip için gerekli laboratuvar işlemlerini yapabilir ya da laboratuvar tetkik talebinde bulunabilir. | 3 |
5) | Hastalıklar sırasında yapı ve fonksiyonlarda meydana gelen patolojik değişiklikleri fizyolojik olandan ayırabilir. Hastanın öyküsü, fizik muayene, laboratuvar ve görüntüleme bulgularını yorumlayabilir ve hastanın problemine yönelik ön-tanı ve tanıya varabilir. | 2 |
6) | Birincil bakım ve acil hekimlik tedavi uygulamalarını, rehabilitasyon aşamalarını bilir, planlar ve uygulayabilir. | |
7) | Hasta kayıtlarını doğru ve etkin olarak tutabilir, hasta bilgileri ve kayıtlarının mahremiyetinin önemini bilir ve bu mahremiyeti korur. | |
8) | Klinik karar verme sürecini, kanıta dayalı tıp uygulamalarını ve güncel yaklaşımları bilir. | |
9) | Koruyucu sağlık önlemleri ile bireylerin hastalıklardan korunmasında ve sağlığın geliştirilmesindeki temel prensipleri bilir, uygulayabilir ve risk altındaki birey ve/veya toplumu tanır, epidemi, pandemi gibi toplum sağlığı sorunlarında hekim sorumluluğunu üstlenir. | |
10) | Biyopsikososyal yaklaşımı bilir, hastalıkların nedenlerini, bireyi ve çevresi ile etkileşimini göz önüne alarak değerlendirir. | |
11) | Hasta ve yakınları, toplum ve meslektaşları ile sözlü ve/veya yazılı olarak etkin iletişim kurabilir. | |
12) | Araştırma yapma teknik, yöntem ve kurallarını bilir. Bilimi ve bilimsel yöntemi etik kurallar çerçevesinde kullanarak yeni mesleki bilgi ve uygulamaların oluşturulmasına, paylaşılmasına, uygulanmasına ve geliştirilmesine katkıda bulunur. | 3 |
13) | Sağlık verilerini toplayabilir, analiz edebilir, özetleyerek sunabilir, adli rapor düzenleyebilir. | 3 |
14) | Hekimin eğitici, idareci ve araştırmacı olarak sağlık hizmet sunumundaki yerini bilir. Toplumun sağlık düzeyini yükseltme hedefiyle kurulmuş tüm disiplinler arası ekiplerde kendisinin ve birlikte çalıştığı ekip arkadaşlarının mesleki ve kişisel gelişimleri ile ilgili sorumluluk alır. | 3 |
15) | Çalışan sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularını bilir ve gerektiğinde sorumluluk alır. | 2 |
16) | Sağlık politikalarını bilir ve uygulama alanındaki etkilerini değerlendirebilir. | 1 |
17) | Tıp alanındaki bilgilerini yaşam boyu öğrenme sorumluluğu çerçevesinde güncel tutar. | 3 |
18) | Mesleğini, etik yükümlülük ve hukuki sorumluluklarını bilerek, insani değerleri ön planda tutarak ve ayrım gözetmeksizin özveri ile hekimlik yaşamı boyunca uygular. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Sunum | 3 | % 60 |
Final | 1 | % 30 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 70 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 30 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 0 | 2 | 28 | |||
Sunum / Seminer | 3 | 6 | 1 | 21 | |||
Final | 1 | 5 | 1 | 6 | |||
Toplam İş Yükü | 55 |