UNI110 Sürdürülebilir Kalkınmaİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UNI110
Ders İsmi: Sürdürülebilir Kalkınma
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Array TYYÇ:Array. Düzey QF-EHEA:Array EQF-LLL:Array. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ARZU TOĞUŞLU KIZBAZ
Dersi Veren(ler): Arzu KIZBAZ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, öğrencilerin sürdürülebilir kalkınmayı yalnızca çevresel bir kavram olarak değil, insan, toplum ve gezegen arasındaki dengeyi gözeten bütüncül bir yaklaşım olarak anlamalarını amaçlar. Birleşmiş Milletler’in 17 Sürdürülebilir Kalkınma Amacı çerçevesinde, kalkınmanın ekonomik büyümenin ötesinde etik, insani ve ekolojik boyutlarını değerlendirme fırsatı sunar. Öğrenciler, bu süreçte eleştirel düşünme, gelecek okuryazarlığı ve sistemsel bakış becerilerini geliştirir; küresel sorunları çok boyutlu biçimde analiz etmeyi ve çözüm üretmeyi öğrenirler.

Dersin İçeriği: Bu ders, 21. yüzyılın en kritik kavramlarından biri olan sürdürülebilir kalkınmayı çok boyutlu bir perspektiften ele almaktadır. Ders kapsamında ekolojik denge, toplumsal adalet, ekonomik refah ve kültürel süreklilik arasındaki karşılıklı bağımlılık ilişkisi incelenir. Bu süreçte öğrenciler yalnızca çevresel farkındalık düzeyinde değil, insan merkezli, etik ve dönüşüm odaklı bir sürdürülebilirlik bilinci geliştirmeye teşvik edilir. Dersin kuramsal çerçevesi, Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları üzerine inşa edilmiştir. Her hafta, sürdürülebilirliğin çevresel, sosyal, ekonomik ve yönetişimsel boyutları, belgesel analizleri, rapor okumaları, sınıf tartışmaları ve vaka incelemeleri gibi çok yönlü araçlarla ele alınır. Öğrenciler, küresel ölçekteki sorunların yerel yansımalarını keşfederken aynı zamanda kendi yaşam pratikleriyle sürdürülebilirlik arasındaki kesişim noktalarını sorgular. Bu sayede ders, öğrencilerin yalnızca bilgi düzeyinde değil, değer ve davranış düzeyinde dönüşüm yaşamasını hedefler.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sürdürülebilir kalkınmanın temel kavramlarını tanımlayabilir ve tarihsel gelişimini açıklayabilir.
2) Birleşmiş Milletler’in 17 Sürdürülebilir Kalkınma Amacı’nın içeriklerini ve aralarındaki ilişkileri kavrayabilir ve yorumlayabilir.
3) Kalkınma politikalarını eleştirel ve çok boyutlu bir bakış açısıyla analiz edebilir.
4) Geleceğe yönelik sürdürülebilirlik senaryoları oluşturabilir ve bu doğrultuda öngörüler geliştirebilir.
5) Yerel ve küresel bağlamlardaki sürdürülebilirlik uygulamalarını karşılaştırabilir ve değerlendirebilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Temel Kavramlar: sürdürülebilir kalkınma, sürdürülebilirlik, GSYH, Gini endeksi, HDI gibi. Daha sonra verilecektir
2) Temel Kavramlar: sürdürülebilir kalkınma, sürdürülebilirlik, GSYH, Gini endeksi, HDI gibi. Daha sonra verilecektir
3) Temel Kavramlar: sürdürülebilir kalkınma, sürdürülebilirlik, GSYH, Gini endeksi, HDI gibi. Daha sonra verilecektir
4) Temel Kavramlar: sürdürülebilir kalkınma, sürdürülebilirlik, GSYH, Gini endeksi, HDI gibi. Daha sonra verilecektir
5) BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları 1-17 Daha sonra verilecektir
6) BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları 1-17 Daha sonra verilecektir
7) BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları 1-17 Daha sonra verilecektir
8) BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları 1-17 Daha sonra verilecektir
9) BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları 1-17 Daha sonra verilecektir
10) BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları 1-17 Daha sonra verilecektir
11) BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları 1-17 Daha sonra verilecektir
12) BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları 1-17 Daha sonra verilecektir
13) BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları 1-17 Daha sonra verilecektir
14) BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları 1-17 Daha sonra verilecektir

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: KILIÇ, S., & AYDIN, D. (2021). SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA: TEORİ, POLİTİKA VE UYGULAMA. NOBEL AKADEMİK YAYINCILIK.
Diğer Kaynaklar: United Nations. (2024). The Sustainable Development Goals Report 2024
United Nations. (2023). The Sustainable Development Goals Report 2023: Special Edition.
Swain, R. B., Dobers, P., & Bali, N. (Eds.). (2024). Routledge Handbook of the UN Sustainable Development Goals: Research and Policy.
United Nations. (2023). Global Sustainable Development Report 2023: Times of Crisis, Times of Change – Science for Accelerating Transformations to Sustainable Development.
Raworth, K. (2017). Doughnut Economics: Seven Ways to Think Like a 21st-Century Economist

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 6 % 5
Küçük Sınavlar 2 % 20
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 12 1 2 36
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 2 24
Küçük Sınavlar 2 6 1 14
Ara Sınavlar 1 17 1 18
Final 1 32 1 33
Toplam İş Yükü 125