UNI072 Sociology of Inequalityİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Kimya (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Kimya (İngilizce)

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UNI072
Ders İsmi: Eşitsizlik Sosyolojisi
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ZEYNEP BANU DALAMAN
Dersi Veren(ler): Zeynep Banu Dalaman
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin temel hedefleri çok yönlüdür ve öğrencilere sosyal eşitsizlik konusunda kapsamlı bir anlayış kazandırmayı amaçlamaktadır. Öncelikle, ders, öğrencileri sosyoloji alanındaki temel kavram ve teorilerle, özellikle eşitsizlik ve sosyal tabakalaşmayla ilgili olanlarla tanıştırmayı hedeflemektedir. Bu teorik temel, öğrencilerin ekonomik eşitsizlikler, ırk ve etnik ayrımcılık, toplumsal cinsiyet eşitsizlikleri ve küresel dengesizlikler dahil olmak üzere çeşitli sosyal eşitsizlik biçimlerini eleştirel bir şekilde analiz etmelerini sağlayacaktır. Ayrıca ders, bu farklı eşitsizlik biçimleri arasındaki kesişimleri tanımanın ve incelemenin önemini vurgulamaktadır, çünkü bunlar genellikle karmaşık şekillerde birbirini pekiştirmekte ve güçlendirmektedir. Öğrenciler, yerel topluluklardan küresel toplumlara kadar çeşitli bağlamlarda sosyal eşitsizliğin temel nedenlerini ve geniş kapsamlı sonuçlarını analiz etmeye teşvik edilecektir. Ek olarak, ders, sosyal eşitsizliği ele almak ve azaltmak için bir dizi strateji ve yaklaşımı keşfedecek, öğrencileri potansiyel çözümler ve bunların farklı ortamlardaki etkinliği hakkında eleştirel düşünmeye teşvik edecektir. Dersin sonunda öğrenciler, toplumlarında ve ötesinde sosyal eşitsizliği azaltmaya yönelik çabaları anlamak, eleştirmek ve potansiyel olarak katkıda bulunmak için gerekli bilgi ve analitik becerilerle donatılmış olmalıdır.
Dersin İçeriği: Eşitsizlik Sosyolojisi dersi, teorik perspektifler, sosyal tabakalaşma, ekonomik eşitsizlik, ırk ve etnisite, toplumsal cinsiyet meseleleri ve kesişimsellik dahil olmak üzere geniş bir konu yelpazesini ele almaktadır. Ayrıca, eşitsizliğin eğitim, sağlık ve çevre gibi çeşitli sektörlerde ve küresel ölçekte nasıl tezahür ettiğini incelemektedir. Ders, medya ve teknolojinin eşitsizlikteki rolünü ele almakta ve Sürdürülebilir Kalkınma Hedeflerinin sosyal eşitsizlikleri ele almadaki etkisini tartışmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sosyal eşitsizlik konusundaki temel teorik perspektifleri anlama ve uygulama yeteneği kazanacaklardır.
2) Ekonomik, ırksal, cinsiyet ve küresel eşitsizlikler dahil olmak üzere farklı eşitsizlik biçimlerini eleştirel olarak analiz etme becerilerini geliştireceklerdir
3) Çeşitli eşitsizlik biçimlerinin kesişimselliğini tanımayı öğreneceklerdir.
4) Kurumların (örneğin, eğitim, sağlık hizmetleri, medya) eşitsizliği sürdürme veya azaltmadaki rolünü değerlendirebileceklerdir.
5) Eşitsizliğin bireyler, topluluklar ve toplumlar üzerindeki etkisini tartışmaya hazır olacaklardır.
6) Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri de dahil olmak üzere sosyal eşitsizliği azaltmaya yönelik stratejileri ve politikaları değerlendirmeyi öğreneceklerdir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Eşitsizlik Sosyolojisine Giriş
2) Eşitsizlik Üzerine Teorik Perspektifler
3) Sosyal Tabakalaşma
4) Ekonomik Eşitsizlik
5) Irk, Etnisite ve Göç
6) Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği
7) Kesişimsellik
8) Ara Sınav
9) Eğitim ve Eşitsizlik
10) Sağlık Eşitsizliği
11) Çevresel Eşitsizlik
12) Küresel Eşitsizlik
13) Medya, Teknoloji ve Eşitsizlik
14) Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri ve Sosyal Eşitsizliği Gidermedeki Etkileri

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Giddens & Sutton, “What is sociology”, pp. 01-30
Giddens & Sutton, “Theories and Perspective”, pp. 67-108
• YouTube: “Three Major Perspectives in Sociology Symbolic Interactionist Functionalist and Conflict Perspective” (09:36) https://www.youtube.com/watch?v=Hz1s55xGxRs

Giddens & Sutton, “Stratification and Social Class”, pp. 477-523
• YouTube: “Social Stratification” (10:41): by Crash Course Sociology #21 https://www.youtube.com/watch?v=SlkIKCMt-Fs

Giddens & Sutton, “Work and the Economy”, pp.247-299
• YouTube: "How economic inequality harms societies" (16:37) by Richard Wilkinson (TED Talk): https://www.ted.com/talks/richard_wilkinson_how_economic_inequality_harms_societies?subtitle=en

Giddens & Sutton, “Race, Ethnicity and Migration”, pp.671-716
• YouTube: "Let's get to the root of racial injustice" (19:37 )by Megan Ming Francis (TEDx Talk): https://www.youtube.com/watch?v=-aCn72iXO9s
Giddens & Sutton, “Gender and Sexuality”, pp.621-671
• YouTube: "The urgency of intersectionality" (18:39) by Kimberlé Crenshaw (TED Talk): https://www.ted.com/talks/kimberle_crenshaw_the_urgency_of_intersectionality?subtitle=en


Crenshaw, K. (2013). Demarginalizing the intersection of race and sex: A black feminist critique of antidiscrimination doctrine, feminist theory and antiracist politics. In Feminist legal theories (pp. 23-51). Routledge.and the forbidden, 103-124.
• YouTube: "What Intersectionality Really Means for Movements” (26:21) Prof Kimberlé W. Crenshaw: https://www.youtube.com/watch?v=9dcj5tegl7I


Giddens & Sutton, “Education”, pp. 866-918
• YouTube: “How Can We Eliminate Educational Disparity?” (08:30) by Xiaolin Rong (TED Talk): https://www.ted.com/talks/xiaolin_rong_how_can_we_eliminate_educational_disparity?subtitle=en

Giddens & Sutton, “Health, Illness and Disability”, pp. 433-477
• YouTube: “How Inequality Kills” (15:49) by David Ansell (TED Talk): https://www.ted.com/talks/david_ansell_how_inequality_kills?subtitle=en

Giddens & Sutton, “The Environment”, pp..152-202
• YouTube: “School strike for climate - save the world by changing the rules” (11:10) by Greta Thunberg: https://www.youtube.com/watch?v=EAmmUIEsN9A
• “How climate change is making inequality worse” (04:55) by BBC News: https://www.youtube.com/watch?v=fHF4HHeOtkc


Giddens & Sutton, “Global inequality”, pp..568-621
• YouTube: "Global Wealth Inequality - What you never knew you never knew" (03:50) by TheRulesOrg: https://www.youtube.com/watch?v=uWSxzjyMNpU
Giddens & Sutton, “Media”, pp..768-819
• YouTube: "How we need to remake the internet" (14:54) by Jaron Lanier (TED Talk): https://www.youtube.com/watch?v=qQ-PUXPVlos
Chancel, L., Hough, A., & Voituriez, T. (2018). Reducing inequalities within countries: assessing the potential of the sustainable development goals. Global Policy, 9(1), 5-16.
YouTube: “SDGs Explained: #10 Reduced Inequalities” (15:59) by Griffith University: https://www.youtube.com/watch?v=JgILjJlJFrc
Diğer Kaynaklar: Giddens & Sutton, “What is sociology”, pp. 01-30
Giddens & Sutton, “Theories and Perspective”, pp. 67-108
• YouTube: “Three Major Perspectives in Sociology Symbolic Interactionist Functionalist and Conflict Perspective” (09:36) https://www.youtube.com/watch?v=Hz1s55xGxRs

Giddens & Sutton, “Stratification and Social Class”, pp. 477-523
• YouTube: “Social Stratification” (10:41): by Crash Course Sociology #21 https://www.youtube.com/watch?v=SlkIKCMt-Fs

Giddens & Sutton, “Work and the Economy”, pp.247-299
• YouTube: "How economic inequality harms societies" (16:37) by Richard Wilkinson (TED Talk): https://www.ted.com/talks/richard_wilkinson_how_economic_inequality_harms_societies?subtitle=en

Giddens & Sutton, “Race, Ethnicity and Migration”, pp.671-716
• YouTube: "Let's get to the root of racial injustice" (19:37 )by Megan Ming Francis (TEDx Talk): https://www.youtube.com/watch?v=-aCn72iXO9s
Giddens & Sutton, “Gender and Sexuality”, pp.621-671
• YouTube: "The urgency of intersectionality" (18:39) by Kimberlé Crenshaw (TED Talk): https://www.ted.com/talks/kimberle_crenshaw_the_urgency_of_intersectionality?subtitle=en


Crenshaw, K. (2013). Demarginalizing the intersection of race and sex: A black feminist critique of antidiscrimination doctrine, feminist theory and antiracist politics. In Feminist legal theories (pp. 23-51). Routledge.and the forbidden, 103-124.
• YouTube: "What Intersectionality Really Means for Movements” (26:21) Prof Kimberlé W. Crenshaw: https://www.youtube.com/watch?v=9dcj5tegl7I


Giddens & Sutton, “Education”, pp. 866-918
• YouTube: “How Can We Eliminate Educational Disparity?” (08:30) by Xiaolin Rong (TED Talk): https://www.ted.com/talks/xiaolin_rong_how_can_we_eliminate_educational_disparity?subtitle=en

Giddens & Sutton, “Health, Illness and Disability”, pp. 433-477
• YouTube: “How Inequality Kills” (15:49) by David Ansell (TED Talk): https://www.ted.com/talks/david_ansell_how_inequality_kills?subtitle=en

Giddens & Sutton, “The Environment”, pp..152-202
• YouTube: “School strike for climate - save the world by changing the rules” (11:10) by Greta Thunberg: https://www.youtube.com/watch?v=EAmmUIEsN9A
• “How climate change is making inequality worse” (04:55) by BBC News: https://www.youtube.com/watch?v=fHF4HHeOtkc


Giddens & Sutton, “Global inequality”, pp..568-621
• YouTube: "Global Wealth Inequality - What you never knew you never knew" (03:50) by TheRulesOrg: https://www.youtube.com/watch?v=uWSxzjyMNpU
Giddens & Sutton, “Media”, pp..768-819
• YouTube: "How we need to remake the internet" (14:54) by Jaron Lanier (TED Talk): https://www.youtube.com/watch?v=qQ-PUXPVlos
Chancel, L., Hough, A., & Voituriez, T. (2018). Reducing inequalities within countries: assessing the potential of the sustainable development goals. Global Policy, 9(1), 5-16.
YouTube: “SDGs Explained: #10 Reduced Inequalities” (15:59) by Griffith University: https://www.youtube.com/watch?v=JgILjJlJFrc

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Kimyanın teori ve uygulamalarıyla ilgili temel kavramları bilir, kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, yöntemleri seçebilir, geliştirebilir ve tasarlayabilir.
2) Analiz, sentez, ayırma ve saflaştırma yöntemlerine yönelik deneysel planlama ve uygulama yapabilir, karşılaşılan problemlere çözüm getirir ve sonuçlarını yorumlayabilir.
3) Maddelerin nitel ve nicel analizlerinde kullanılan örnek hazırlama tekniklerinin ve aletsel analiz yöntemlerinin temel ilkelerini ifade eder, uygulama alanlarını tartışır.
4) Kimyasal maddelerin kaynakları, üretimleri, endüstriyel uygulamaları ve teknolojileri hakkında bilgi sahibidir.
5) Kimyasal maddelerin yapı analizlerini yapar ve sonuçlarını yorumlar.
6) Gerek bireysel olarak gerekse de çok disiplinli gruplarda çalışabilir, sorumluluk alabilir, görevlerini planlayabilir ve zamanı etkin kullanır.
7) İngilizceyi profesyonel düzeyde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
8) Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
9) Ulusal ve uluslararası kimya literatürünü takip eder, kazandığı bilgileri sözlü ya da yazılı olarak aktarır.
10) Öz öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenimini yönetir/yönlendirir.
11) Sorumluluk alabilir ve bu sorumlulukların gerektirdiği etik değerlere bağlı kalır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Kimyanın teori ve uygulamalarıyla ilgili temel kavramları bilir, kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, yöntemleri seçebilir, geliştirebilir ve tasarlayabilir.
2) Analiz, sentez, ayırma ve saflaştırma yöntemlerine yönelik deneysel planlama ve uygulama yapabilir, karşılaşılan problemlere çözüm getirir ve sonuçlarını yorumlayabilir.
3) Maddelerin nitel ve nicel analizlerinde kullanılan örnek hazırlama tekniklerinin ve aletsel analiz yöntemlerinin temel ilkelerini ifade eder, uygulama alanlarını tartışır.
4) Kimyasal maddelerin kaynakları, üretimleri, endüstriyel uygulamaları ve teknolojileri hakkında bilgi sahibidir.
5) Kimyasal maddelerin yapı analizlerini yapar ve sonuçlarını yorumlar.
6) Gerek bireysel olarak gerekse de çok disiplinli gruplarda çalışabilir, sorumluluk alabilir, görevlerini planlayabilir ve zamanı etkin kullanır.
7) İngilizceyi profesyonel düzeyde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
8) Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
9) Ulusal ve uluslararası kimya literatürünü takip eder, kazandığı bilgileri sözlü ya da yazılı olarak aktarır.
10) Öz öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenimini yönetir/yönlendirir.
11) Sorumluluk alabilir ve bu sorumlulukların gerektirdiği etik değerlere bağlı kalır.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Projeler 2 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 2 18
Ara Sınavlar 1 32
Final 1 47
Toplam İş Yükü 125