Kimya (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | UNI072 | ||||
Ders İsmi: | Eşitsizlik Sosyolojisi | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. ZEYNEP BANU DALAMAN | ||||
Dersi Veren(ler): | Zeynep Banu Dalaman | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin temel hedefleri çok yönlüdür ve öğrencilere sosyal eşitsizlik konusunda kapsamlı bir anlayış kazandırmayı amaçlamaktadır. Öncelikle, ders, öğrencileri sosyoloji alanındaki temel kavram ve teorilerle, özellikle eşitsizlik ve sosyal tabakalaşmayla ilgili olanlarla tanıştırmayı hedeflemektedir. Bu teorik temel, öğrencilerin ekonomik eşitsizlikler, ırk ve etnik ayrımcılık, toplumsal cinsiyet eşitsizlikleri ve küresel dengesizlikler dahil olmak üzere çeşitli sosyal eşitsizlik biçimlerini eleştirel bir şekilde analiz etmelerini sağlayacaktır. Ayrıca ders, bu farklı eşitsizlik biçimleri arasındaki kesişimleri tanımanın ve incelemenin önemini vurgulamaktadır, çünkü bunlar genellikle karmaşık şekillerde birbirini pekiştirmekte ve güçlendirmektedir. Öğrenciler, yerel topluluklardan küresel toplumlara kadar çeşitli bağlamlarda sosyal eşitsizliğin temel nedenlerini ve geniş kapsamlı sonuçlarını analiz etmeye teşvik edilecektir. Ek olarak, ders, sosyal eşitsizliği ele almak ve azaltmak için bir dizi strateji ve yaklaşımı keşfedecek, öğrencileri potansiyel çözümler ve bunların farklı ortamlardaki etkinliği hakkında eleştirel düşünmeye teşvik edecektir. Dersin sonunda öğrenciler, toplumlarında ve ötesinde sosyal eşitsizliği azaltmaya yönelik çabaları anlamak, eleştirmek ve potansiyel olarak katkıda bulunmak için gerekli bilgi ve analitik becerilerle donatılmış olmalıdır. |
Dersin İçeriği: | Eşitsizlik Sosyolojisi dersi, teorik perspektifler, sosyal tabakalaşma, ekonomik eşitsizlik, ırk ve etnisite, toplumsal cinsiyet meseleleri ve kesişimsellik dahil olmak üzere geniş bir konu yelpazesini ele almaktadır. Ayrıca, eşitsizliğin eğitim, sağlık ve çevre gibi çeşitli sektörlerde ve küresel ölçekte nasıl tezahür ettiğini incelemektedir. Ders, medya ve teknolojinin eşitsizlikteki rolünü ele almakta ve Sürdürülebilir Kalkınma Hedeflerinin sosyal eşitsizlikleri ele almadaki etkisini tartışmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sosyal eşitsizlik konusundaki temel teorik perspektifleri anlama ve uygulama yeteneği kazanacaklardır. 2) Ekonomik, ırksal, cinsiyet ve küresel eşitsizlikler dahil olmak üzere farklı eşitsizlik biçimlerini eleştirel olarak analiz etme becerilerini geliştireceklerdir 3) Çeşitli eşitsizlik biçimlerinin kesişimselliğini tanımayı öğreneceklerdir. 4) Kurumların (örneğin, eğitim, sağlık hizmetleri, medya) eşitsizliği sürdürme veya azaltmadaki rolünü değerlendirebileceklerdir. 5) Eşitsizliğin bireyler, topluluklar ve toplumlar üzerindeki etkisini tartışmaya hazır olacaklardır. 6) Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri de dahil olmak üzere sosyal eşitsizliği azaltmaya yönelik stratejileri ve politikaları değerlendirmeyi öğreneceklerdir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Eşitsizlik Sosyolojisine Giriş | |
2) | Eşitsizlik Üzerine Teorik Perspektifler | |
3) | Sosyal Tabakalaşma | |
4) | Ekonomik Eşitsizlik | |
5) | Irk, Etnisite ve Göç | |
6) | Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği | |
7) | Kesişimsellik | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Eğitim ve Eşitsizlik | |
10) | Sağlık Eşitsizliği | |
11) | Çevresel Eşitsizlik | |
12) | Küresel Eşitsizlik | |
13) | Medya, Teknoloji ve Eşitsizlik | |
14) | Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri ve Sosyal Eşitsizliği Gidermedeki Etkileri |
Ders Notları / Kitaplar: | Giddens & Sutton, “What is sociology”, pp. 01-30 Giddens & Sutton, “Theories and Perspective”, pp. 67-108 • YouTube: “Three Major Perspectives in Sociology Symbolic Interactionist Functionalist and Conflict Perspective” (09:36) https://www.youtube.com/watch?v=Hz1s55xGxRs Giddens & Sutton, “Stratification and Social Class”, pp. 477-523 • YouTube: “Social Stratification” (10:41): by Crash Course Sociology #21 https://www.youtube.com/watch?v=SlkIKCMt-Fs Giddens & Sutton, “Work and the Economy”, pp.247-299 • YouTube: "How economic inequality harms societies" (16:37) by Richard Wilkinson (TED Talk): https://www.ted.com/talks/richard_wilkinson_how_economic_inequality_harms_societies?subtitle=en Giddens & Sutton, “Race, Ethnicity and Migration”, pp.671-716 • YouTube: "Let's get to the root of racial injustice" (19:37 )by Megan Ming Francis (TEDx Talk): https://www.youtube.com/watch?v=-aCn72iXO9s Giddens & Sutton, “Gender and Sexuality”, pp.621-671 • YouTube: "The urgency of intersectionality" (18:39) by Kimberlé Crenshaw (TED Talk): https://www.ted.com/talks/kimberle_crenshaw_the_urgency_of_intersectionality?subtitle=en Crenshaw, K. (2013). Demarginalizing the intersection of race and sex: A black feminist critique of antidiscrimination doctrine, feminist theory and antiracist politics. In Feminist legal theories (pp. 23-51). Routledge.and the forbidden, 103-124. • YouTube: "What Intersectionality Really Means for Movements” (26:21) Prof Kimberlé W. Crenshaw: https://www.youtube.com/watch?v=9dcj5tegl7I Giddens & Sutton, “Education”, pp. 866-918 • YouTube: “How Can We Eliminate Educational Disparity?” (08:30) by Xiaolin Rong (TED Talk): https://www.ted.com/talks/xiaolin_rong_how_can_we_eliminate_educational_disparity?subtitle=en Giddens & Sutton, “Health, Illness and Disability”, pp. 433-477 • YouTube: “How Inequality Kills” (15:49) by David Ansell (TED Talk): https://www.ted.com/talks/david_ansell_how_inequality_kills?subtitle=en Giddens & Sutton, “The Environment”, pp..152-202 • YouTube: “School strike for climate - save the world by changing the rules” (11:10) by Greta Thunberg: https://www.youtube.com/watch?v=EAmmUIEsN9A • “How climate change is making inequality worse” (04:55) by BBC News: https://www.youtube.com/watch?v=fHF4HHeOtkc Giddens & Sutton, “Global inequality”, pp..568-621 • YouTube: "Global Wealth Inequality - What you never knew you never knew" (03:50) by TheRulesOrg: https://www.youtube.com/watch?v=uWSxzjyMNpU Giddens & Sutton, “Media”, pp..768-819 • YouTube: "How we need to remake the internet" (14:54) by Jaron Lanier (TED Talk): https://www.youtube.com/watch?v=qQ-PUXPVlos Chancel, L., Hough, A., & Voituriez, T. (2018). Reducing inequalities within countries: assessing the potential of the sustainable development goals. Global Policy, 9(1), 5-16. YouTube: “SDGs Explained: #10 Reduced Inequalities” (15:59) by Griffith University: https://www.youtube.com/watch?v=JgILjJlJFrc |
Diğer Kaynaklar: | Giddens & Sutton, “What is sociology”, pp. 01-30 Giddens & Sutton, “Theories and Perspective”, pp. 67-108 • YouTube: “Three Major Perspectives in Sociology Symbolic Interactionist Functionalist and Conflict Perspective” (09:36) https://www.youtube.com/watch?v=Hz1s55xGxRs Giddens & Sutton, “Stratification and Social Class”, pp. 477-523 • YouTube: “Social Stratification” (10:41): by Crash Course Sociology #21 https://www.youtube.com/watch?v=SlkIKCMt-Fs Giddens & Sutton, “Work and the Economy”, pp.247-299 • YouTube: "How economic inequality harms societies" (16:37) by Richard Wilkinson (TED Talk): https://www.ted.com/talks/richard_wilkinson_how_economic_inequality_harms_societies?subtitle=en Giddens & Sutton, “Race, Ethnicity and Migration”, pp.671-716 • YouTube: "Let's get to the root of racial injustice" (19:37 )by Megan Ming Francis (TEDx Talk): https://www.youtube.com/watch?v=-aCn72iXO9s Giddens & Sutton, “Gender and Sexuality”, pp.621-671 • YouTube: "The urgency of intersectionality" (18:39) by Kimberlé Crenshaw (TED Talk): https://www.ted.com/talks/kimberle_crenshaw_the_urgency_of_intersectionality?subtitle=en Crenshaw, K. (2013). Demarginalizing the intersection of race and sex: A black feminist critique of antidiscrimination doctrine, feminist theory and antiracist politics. In Feminist legal theories (pp. 23-51). Routledge.and the forbidden, 103-124. • YouTube: "What Intersectionality Really Means for Movements” (26:21) Prof Kimberlé W. Crenshaw: https://www.youtube.com/watch?v=9dcj5tegl7I Giddens & Sutton, “Education”, pp. 866-918 • YouTube: “How Can We Eliminate Educational Disparity?” (08:30) by Xiaolin Rong (TED Talk): https://www.ted.com/talks/xiaolin_rong_how_can_we_eliminate_educational_disparity?subtitle=en Giddens & Sutton, “Health, Illness and Disability”, pp. 433-477 • YouTube: “How Inequality Kills” (15:49) by David Ansell (TED Talk): https://www.ted.com/talks/david_ansell_how_inequality_kills?subtitle=en Giddens & Sutton, “The Environment”, pp..152-202 • YouTube: “School strike for climate - save the world by changing the rules” (11:10) by Greta Thunberg: https://www.youtube.com/watch?v=EAmmUIEsN9A • “How climate change is making inequality worse” (04:55) by BBC News: https://www.youtube.com/watch?v=fHF4HHeOtkc Giddens & Sutton, “Global inequality”, pp..568-621 • YouTube: "Global Wealth Inequality - What you never knew you never knew" (03:50) by TheRulesOrg: https://www.youtube.com/watch?v=uWSxzjyMNpU Giddens & Sutton, “Media”, pp..768-819 • YouTube: "How we need to remake the internet" (14:54) by Jaron Lanier (TED Talk): https://www.youtube.com/watch?v=qQ-PUXPVlos Chancel, L., Hough, A., & Voituriez, T. (2018). Reducing inequalities within countries: assessing the potential of the sustainable development goals. Global Policy, 9(1), 5-16. YouTube: “SDGs Explained: #10 Reduced Inequalities” (15:59) by Griffith University: https://www.youtube.com/watch?v=JgILjJlJFrc |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Kimyanın teori ve uygulamalarıyla ilgili temel kavramları bilir, kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, yöntemleri seçebilir, geliştirebilir ve tasarlayabilir. | |||||||||||
2) Analiz, sentez, ayırma ve saflaştırma yöntemlerine yönelik deneysel planlama ve uygulama yapabilir, karşılaşılan problemlere çözüm getirir ve sonuçlarını yorumlayabilir. | |||||||||||
3) Maddelerin nitel ve nicel analizlerinde kullanılan örnek hazırlama tekniklerinin ve aletsel analiz yöntemlerinin temel ilkelerini ifade eder, uygulama alanlarını tartışır. | |||||||||||
4) Kimyasal maddelerin kaynakları, üretimleri, endüstriyel uygulamaları ve teknolojileri hakkında bilgi sahibidir. | |||||||||||
5) Kimyasal maddelerin yapı analizlerini yapar ve sonuçlarını yorumlar. | |||||||||||
6) Gerek bireysel olarak gerekse de çok disiplinli gruplarda çalışabilir, sorumluluk alabilir, görevlerini planlayabilir ve zamanı etkin kullanır. | |||||||||||
7) İngilizceyi profesyonel düzeyde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |||||||||||
8) Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |||||||||||
9) Ulusal ve uluslararası kimya literatürünü takip eder, kazandığı bilgileri sözlü ya da yazılı olarak aktarır. | |||||||||||
10) Öz öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenimini yönetir/yönlendirir. | |||||||||||
11) Sorumluluk alabilir ve bu sorumlulukların gerektirdiği etik değerlere bağlı kalır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Kimyanın teori ve uygulamalarıyla ilgili temel kavramları bilir, kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, yöntemleri seçebilir, geliştirebilir ve tasarlayabilir. | |
2) | Analiz, sentez, ayırma ve saflaştırma yöntemlerine yönelik deneysel planlama ve uygulama yapabilir, karşılaşılan problemlere çözüm getirir ve sonuçlarını yorumlayabilir. | |
3) | Maddelerin nitel ve nicel analizlerinde kullanılan örnek hazırlama tekniklerinin ve aletsel analiz yöntemlerinin temel ilkelerini ifade eder, uygulama alanlarını tartışır. | |
4) | Kimyasal maddelerin kaynakları, üretimleri, endüstriyel uygulamaları ve teknolojileri hakkında bilgi sahibidir. | |
5) | Kimyasal maddelerin yapı analizlerini yapar ve sonuçlarını yorumlar. | |
6) | Gerek bireysel olarak gerekse de çok disiplinli gruplarda çalışabilir, sorumluluk alabilir, görevlerini planlayabilir ve zamanı etkin kullanır. | |
7) | İngilizceyi profesyonel düzeyde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
8) | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
9) | Ulusal ve uluslararası kimya literatürünü takip eder, kazandığı bilgileri sözlü ya da yazılı olarak aktarır. | |
10) | Öz öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenimini yönetir/yönlendirir. | |
11) | Sorumluluk alabilir ve bu sorumlulukların gerektirdiği etik değerlere bağlı kalır. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Projeler | 2 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 2 | 18 |
Ara Sınavlar | 1 | 32 |
Final | 1 | 47 |
Toplam İş Yükü | 125 |