Tıp | |||||
Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | TIP049 | ||||
Ders İsmi: | Sağlık Yönetimi | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. GÜLHAN KALMUK | ||||
Dersi Veren(ler): | GÜLHAN KALMUK | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Sağlık yönetiminin amacı, kapsamı ve önemini açıklamak, sağlık hizmetleri üreten sistem ve kurumları ayrıntılı olarak incelemek, Sağlık yönetimi içerisinde en önemli hizmet sunum organizasyonu olan hastane örgütünün tanımı, işleyişi, yönetimsel özellikleri ve sağlık yöneticisinin hastane örgütüne yönelik bilmesi gereken konuları ayrıntılı olarak incelemektir. |
Dersin İçeriği: | Sağlık yönetimi, etkili sağlık yönetiminin özellikleri, sağlığın belirleyicileri, hastane yönetimi, organizasyonu ve kurulları, sağlık kurumlarında takım yönetimi, üretim yönetimi, bina yönetimi, acil durumlar ve afet yönetimi, kalite ve akreditasyon yönetimini kapsar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Etkili sağlık yönetimini kavraar ve uygulayabilir 2) Hastaneleri tanımlar, hastane işlevlerini tanır ve sınıflandırmasını yapar 3) Sağlık kurumlarında bina yönetimi, üretim yönetimi ve stok kontrol yönetiminin önemini kavrar 4) Sağlık kurumlarında acil durum ve afet durumunun önemini bilir ve gerekli önlemleri alır. 5) Sağlık kurumlarında takım çalışması, toplam kalite yönetimi ve akreditasyon konularına hakim olur. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Sağlık Yönetimi ve Etkili Bir Sağlık Hizmetinin temel özellikleri | yok |
2) | Yönetim ve Yönetimin Tarihsel Gelişimi | yok |
3) | Sağlık ve Sağlığın Belirleyicileri, | yok |
4) | Sağlık Kurumlarında Yapı, Süreç ve Sonuç ile İlgli Özellikler | yok |
5) | Sağlık Hizmetleri, Sağlık Sistemi ve Sağlık Kurumları | yok |
6) | Hastane Organizasyonu, Özellikleri Hastanelerin İşlevleri | yok |
7) | Hastane Yönetimi ve Kurulları | yok |
8) | Hastanelerde Bina Yönetimi | yok |
9) | Acil Sağlık Hizmetleri | yok |
10) | Ara sınav | yok |
11) | Üretim Sistemi | yok |
12) | Sağlık Kurumlarında Kalite ve Akreditasyon | yok |
13) | Sağlık Kurumlarında Takım Çalışması | yok |
14) | Sağlığın Geliştirilmesi | yok |
15) | Sağlık Yönetiminde Dijitalleşme, Yapay Zeka ve Bioimformatik | yok |
16) | Vaka Sunumları | yok |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders çıktıları-lecturer lesson |
Diğer Kaynaklar: | 1.Sağlık İşletmeleri Yönetimi Prof. Dr. Dilaver Tengilimoğlu, Yrd.Doç.Dr.Oğuz Işık, Yrd.Doç.Dr. Mahmut Akbolat 2.John R. Griffith The Well-Managed Health Care Organization. AUPHA Press/Health Administration Press, Ann Arbor, Michigan,9th Edition, 2019. 3.Kavuncubaşı Ş. Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Seçkin Kitapevi, Ankara 2010. 3. Lawrence F. Wolper Health Care Administration: Managing Organized Delivery Systems, 5th edition, 2011. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||||
1) Tıbbın, tıbbi uygulamaların ve hekimlik mesleğinin tarihsel gelişimini ve toplum için önemini bilir. | ||||||||||||||||||
2) İnsan vücudunun normal yapı ve fonksiyonunu molekül, hücre, doku, organ ve sistemler düzeyinde bilir. | ||||||||||||||||||
3) Hastalarından doğru ve etkin sosyal ve tıbbi öykü alabilir, kapsamlı fizik muayene yapabilir. | ||||||||||||||||||
4) Hastalıklarla ilgili laboratuvar işlemlerini bilir; birinci basamakta, gerekli materyali (kan, idrar, vb.) uygun yöntemlerle hastadan elde ederek tanı ve takip için gerekli laboratuvar işlemlerini yapabilir ya da laboratuvar tetkik talebinde bulunabilir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||
5) Hastalıklar sırasında yapı ve fonksiyonlarda meydana gelen patolojik değişiklikleri fizyolojik olandan ayırabilir. Hastanın öyküsü, fizik muayene, laboratuvar ve görüntüleme bulgularını yorumlayabilir ve hastanın problemine yönelik ön-tanı ve tanıya varabilir. | ||||||||||||||||||
6) Birincil bakım ve acil hekimlik tedavi uygulamalarını, rehabilitasyon aşamalarını bilir, planlar ve uygulayabilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||
7) Hasta kayıtlarını doğru ve etkin olarak tutabilir, hasta bilgileri ve kayıtlarının mahremiyetinin önemini bilir ve bu mahremiyeti korur. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||
8) Klinik karar verme sürecini, kanıta dayalı tıp uygulamalarını ve güncel yaklaşımları bilir. | ||||||||||||||||||
9) Koruyucu sağlık önlemleri ile bireylerin hastalıklardan korunmasında ve sağlığın geliştirilmesindeki temel prensipleri bilir, uygulayabilir ve risk altındaki birey ve/veya toplumu tanır, epidemi, pandemi gibi toplum sağlığı sorunlarında hekim sorumluluğunu üstlenir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||
10) Biyopsikososyal yaklaşımı bilir, hastalıkların nedenlerini, bireyi ve çevresi ile etkileşimini göz önüne alarak değerlendirir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||
11) Hasta ve yakınları, toplum ve meslektaşları ile sözlü ve/veya yazılı olarak etkin iletişim kurabilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||
12) Araştırma yapma teknik, yöntem ve kurallarını bilir. Bilimi ve bilimsel yöntemi etik kurallar çerçevesinde kullanarak yeni mesleki bilgi ve uygulamaların oluşturulmasına, paylaşılmasına, uygulanmasına ve geliştirilmesine katkıda bulunur. | ||||||||||||||||||
13) Sağlık verilerini toplayabilir, analiz edebilir, özetleyerek sunabilir, adli rapor düzenleyebilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||
14) Hekimin eğitici, idareci ve araştırmacı olarak sağlık hizmet sunumundaki yerini bilir. Toplumun sağlık düzeyini yükseltme hedefiyle kurulmuş tüm disiplinler arası ekiplerde kendisinin ve birlikte çalıştığı ekip arkadaşlarının mesleki ve kişisel gelişimleri ile ilgili sorumluluk alır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||
15) Çalışan sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularını bilir ve gerektiğinde sorumluluk alır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||
16) Sağlık politikalarını bilir ve uygulama alanındaki etkilerini değerlendirebilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||
17) Tıp alanındaki bilgilerini yaşam boyu öğrenme sorumluluğu çerçevesinde güncel tutar. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||
18) Mesleğini, etik yükümlülük ve hukuki sorumluluklarını bilerek, insani değerleri ön planda tutarak ve ayrım gözetmeksizin özveri ile hekimlik yaşamı boyunca uygular. | 2 | 3 | 2 | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Tıbbın, tıbbi uygulamaların ve hekimlik mesleğinin tarihsel gelişimini ve toplum için önemini bilir. | 2 |
2) | İnsan vücudunun normal yapı ve fonksiyonunu molekül, hücre, doku, organ ve sistemler düzeyinde bilir. | |
3) | Hastalarından doğru ve etkin sosyal ve tıbbi öykü alabilir, kapsamlı fizik muayene yapabilir. | |
4) | Hastalıklarla ilgili laboratuvar işlemlerini bilir; birinci basamakta, gerekli materyali (kan, idrar, vb.) uygun yöntemlerle hastadan elde ederek tanı ve takip için gerekli laboratuvar işlemlerini yapabilir ya da laboratuvar tetkik talebinde bulunabilir. | 2 |
5) | Hastalıklar sırasında yapı ve fonksiyonlarda meydana gelen patolojik değişiklikleri fizyolojik olandan ayırabilir. Hastanın öyküsü, fizik muayene, laboratuvar ve görüntüleme bulgularını yorumlayabilir ve hastanın problemine yönelik ön-tanı ve tanıya varabilir. | |
6) | Birincil bakım ve acil hekimlik tedavi uygulamalarını, rehabilitasyon aşamalarını bilir, planlar ve uygulayabilir. | 2 |
7) | Hasta kayıtlarını doğru ve etkin olarak tutabilir, hasta bilgileri ve kayıtlarının mahremiyetinin önemini bilir ve bu mahremiyeti korur. | 3 |
8) | Klinik karar verme sürecini, kanıta dayalı tıp uygulamalarını ve güncel yaklaşımları bilir. | |
9) | Koruyucu sağlık önlemleri ile bireylerin hastalıklardan korunmasında ve sağlığın geliştirilmesindeki temel prensipleri bilir, uygulayabilir ve risk altındaki birey ve/veya toplumu tanır, epidemi, pandemi gibi toplum sağlığı sorunlarında hekim sorumluluğunu üstlenir. | 3 |
10) | Biyopsikososyal yaklaşımı bilir, hastalıkların nedenlerini, bireyi ve çevresi ile etkileşimini göz önüne alarak değerlendirir. | 3 |
11) | Hasta ve yakınları, toplum ve meslektaşları ile sözlü ve/veya yazılı olarak etkin iletişim kurabilir. | 3 |
12) | Araştırma yapma teknik, yöntem ve kurallarını bilir. Bilimi ve bilimsel yöntemi etik kurallar çerçevesinde kullanarak yeni mesleki bilgi ve uygulamaların oluşturulmasına, paylaşılmasına, uygulanmasına ve geliştirilmesine katkıda bulunur. | |
13) | Sağlık verilerini toplayabilir, analiz edebilir, özetleyerek sunabilir, adli rapor düzenleyebilir. | 3 |
14) | Hekimin eğitici, idareci ve araştırmacı olarak sağlık hizmet sunumundaki yerini bilir. Toplumun sağlık düzeyini yükseltme hedefiyle kurulmuş tüm disiplinler arası ekiplerde kendisinin ve birlikte çalıştığı ekip arkadaşlarının mesleki ve kişisel gelişimleri ile ilgili sorumluluk alır. | 3 |
15) | Çalışan sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularını bilir ve gerektiğinde sorumluluk alır. | 2 |
16) | Sağlık politikalarını bilir ve uygulama alanındaki etkilerini değerlendirebilir. | 3 |
17) | Tıp alanındaki bilgilerini yaşam boyu öğrenme sorumluluğu çerçevesinde güncel tutar. | 1 |
18) | Mesleğini, etik yükümlülük ve hukuki sorumluluklarını bilerek, insani değerleri ön planda tutarak ve ayrım gözetmeksizin özveri ile hekimlik yaşamı boyunca uygular. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 50 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 2 | 0 | 1 | 15 | 32 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 1 | 0 | 1 | 1 | 2 | ||
Ödevler | 1 | 1 | 2 | 5 | 8 | ||
Final | 1 | 2 | 2 | 1 | 5 | ||
Toplam İş Yükü | 47 |