ARCH109 Mathematics in Architectureİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Mimarlık (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimarlık (İngilizce)

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARCH109
Ders İsmi: Mathematics in Architecture
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. ZEHRA TONBUL
Dersi Veren(ler): Kadri Uğur Çakıroğlu
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Tasarı Geometri dersine sağlam bir altyapı oluşturma. Genel problem çözme becerisine katkı. Güçlü bir hacim algısının edinilmesi.
Dersin İçeriği: Matematiğin temel araçları: Dizeyler, Yöneyler.
Metric problemler.
Bilgisayar grafiğinin matematiksel arka planı.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Uzayı ve uzaydaki şekiller arasındaki ilişkileri daha iyi kavrar.
2) Uzunluk, açı v.b. metrik problemlerin hesap yöntemiyle çözümünü öğrenir, böylece benzer problemlerin çizim yöntemiyle çözüldüğü Tasarı Geometri programına altyapı oluşturur.
3) Soyutlama becerisini geliştirir.
4) Düşünce esnekliği, sorunlara çözüm üretme yeteneği gelişir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Temel tanımlar: Nokta; doğru; jeodezik; yüzey. Yüzeylerin sınıflandırılması.
2) Dizeyler. Toplama; sayıl ile çarpım; iki dizeyin birbiri ile çarpımı. Özel dizeyler: Sıfır dizeyi; dördül dizey; birim dizey; devrik dizey;eşçarpan dizeyi; katımlı dizey; basaklı dizey; indirgenmiş basaklı dizey Doğrusal Denklem Dizgeleri.
3) Yöneyler. Toplama; sayıl ile çarpım, iç çarpım; iki yöney arasındaki açı. Doğrusal bileşim; bir yöney uzayının gerilmesi. Doğrusal bağımsızlık; taban; yönlenim; birim dikey taban.
4) Çapraz çarpım, karışık çarpım. Doğrunun ve düzlemin yöneysel denklemleri.
5) Kürenin, konik ve silindirik yüzeylerin yöneysel denklemleri. Yöneyin yöney üzerindeki izdüşümü. Uzaklık problemleri: Noktanın noktaya, doğruya, düzleme uzaklığı; paralel doğrular arasındaki uzaklık; aykırı doğrular arasındaki uzaklık; doğrunun paralel olduğu düzleme uzaklığı; paralel düzlemler arasındaki uzaklık. Hiperbolik paraboloidal yüzeyin yöneysel denklemi.
6) Yöneysel türev. Bir eğrinin teğet doğrusu. Bir eğrinin teğetler yüzeyi.
7) Bilgisayar çizgesi için uzbilimsel öğeler. Doğrusal dönüşümler. İki boyutlu dönüşümler: x ve y eksenleri doğrultusunda ölçek değiştirme; x ve y eksenlerine göre yansıtma; x ve y eksenleri doğrultusunda makaslama; başnokta etrafında döndürme. Bileşik dönüşümler. Birim karenin dönüşümü. Türdeş konaçlar; öteleme. Herhangi bir nokta etrafında döndürme; herhangi bir eksene göre yansıtma.
8) Merkezi izdüşüm. Genel ölçek değiştirme. Üç boyutlu dönüşümler: x,y,z eksenleri doğrultusunda ölçek değiştirme; konaç düzlemlerine göre yansıtma; x,y,z eksenleri doğrultusunda makaslama; x, y, z eksenleri etrafında döndürme; konaç düzlemlerine dik izdüşümler. Bir konaç eksenine paralel bir eksen etrafında döndürme; herhangi bir eksen etrafında döndürme; herhangi bir düzleme göre yansıtma
9) Merkezi izdüşüm. Kaçma noktası. Tek kaçışlı perspektif. İki kaçışlı perspektif. Üç kaçışlı perspektif.
10) Altın oran. Düzgün şekiller; platonik cisimler. Yarı düzgün şekiller; Arşimet cisimleri. Uzayın eşleklik ilkesi. Aşırı çokyüzlüler.
11) Eğrilerin özlük özelikleri: eğrilik ve burulma. Yöneysel tümlevleme. Doğal değiştirge olarak yay uzunluğu.
12) Küçükçe yüzeyler. Kesel. Zincir eğrisi.
13) Doğrusal izlenceleme. Çizge ile Çözüm. Simpleks yöntemi
14) Genel tekrar.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: "Architectural Geometry", Helmut Pottmann, Andreas Asperl, Michael Hofer, and Axel Kilian
Diğer Kaynaklar: The Geometry of Design: Studies in Proportion and Composition", Kimberly Elam

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular.
2) Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir.
3) Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir.
4) Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. 1 3 2 3
5) Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir.
6) Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. 2 2 2 3
7) Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. 3 3 2 3
8) Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir.
9) Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır.
10) Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
11) Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir.
12) Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir.
13) Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. 2 2 3
14) Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır.
15) Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular.
2) Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir.
3) Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir.
4) Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. 3
5) Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir.
6) Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. 2
7) Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. 3
8) Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir.
9) Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır.
10) Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
11) Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir.
12) Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir.
13) Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. 3
14) Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır.
15) Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 56
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Ara Sınavlar 1 8
Final 1 8
Toplam İş Yükü 100