BDT002 Dijital Prodüksiyon ve Kurguİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Bilgisayar Destekli Tasarım ve AnimasyonÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Bilgisayar Destekli Tasarım ve Animasyon

Önizleme

Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: BDT002
Ders İsmi: Dijital Prodüksiyon ve Kurgu
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
3
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. MUHAMMED ALPARSLAN ÖZKARDEŞ
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Alparslan Özkardeş
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin temel düzeyde dijital prodüksiyonlar gerçekleştirebilmeleri ve gerçekleştirdikleri yapımları dijital ortamda istedikleri anlamı yaratacak biçimde işleyebilmeleri dersin en önemli amacıdır.

Bu bağlamda bu derste bir temanın görselleştirilmesi için gerekli olan düşünme pratiğinin denenmesi, temel prodüksiyon bilgisinin verilmesi ve sonrasında kurgunun anlam yaratacak biçimde nasıl kullanılacağının öğretilmesi amaçlanır.
Dersin İçeriği: ‘‘Dijital Prodüksiyon ve Kurgu’’ dersi, dijital fotoğraf ve video üretiminin temel metotlarını öğretmeyi hedefler. Ders; hareketli dijital görüntüler oluşturmak için ön yapım, yapım ve son yapım aşamalarında hangi unsurlara dikkat edilmesi gerektiği konusunda teorik ve pratik bilgiler içerir. Görsel algının temel dayanakları, kompozisyon kuralları, temel prodüksiyon bilgileri, görsel dilin anlatım biçimleri, dramaturji, sinema terimleri, kurgunun temel ilkeleri ve yöntemleri derste işlenir. Tüm bunlarla birlikte ‘‘Adobe Premiere’’ ve ‘‘Adobe After Effects’’ programları üzerinde temel bir prodüksiyonun kurgu ve son yapım aşamalarının nasıl yapıldığı uygulamalı bir şekilde işlenir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Dijital prodüksiyon yapmayı ve bu prodüksiyona hazırlık yapmayı öğrenir.
2) Kamera hareketleri, kamera açıları, ölçekler ve planların anlam yaratma üzerindeki etkisini anlar ve ürettiği yapımlarda bunları kullanır.
3) Kompozisyon kurallarını görsel bir dil oluşturmak için yaratıcı biçimde kullanır.
4) Sinema ve reklam gibi görsel alanlarda kurgunun önemini kavrar.
5) Kurgunun bir tarz, bir biçim ve bir anlam yaratmak konusundaki önemini kavrar.
6) ‘‘Adobe Premiere Pro’’ ve ‘‘Adobe After Effects’’ programlarını kullanarak dijital kurgu yapıp, planı dahilinde hareketli grafikler ve görsel efektler üretip projesinde bunları kullanabilir.
7) Ürettiği projenin sonuna kadar sorumluluk alarak anlam yaratmak için tercih yapabilme ve kendini oluşturduğu görsel dil ile ifade edebilme yetisi kazanır.
8) Ürettiği eserleri nerede ve nasıl sergileyebileceği konusu hakkında bilgi sahibi olur.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders genel tanıtımı ve değerlendirmesi. Genel ders akışının ve değerlendirme ölçütlerinin paylaşılması. Görsel algı prensiplerine giriş. Duygusal ve algısal görsel teorilerin aktarılması. Gestalt, konstrüktivizm, bilişsel teori ve göstergebilimin temel ilkelerinin anlatılması.
2) Kompozisyon kurallarına giriş. Renk, form, derinlik ve hareketin kompozisyon oluşturmadaki etkisi. Sinema ve fotoğraf alanlarındaki örneklerin incelenmesi.
3) Ön yapıma ve prodüksiyona hazırlık aşamasına giriş. Sinemada kullanılan temel terimlerin açıklanması. Plan, sahne ve sekans arasındaki farkın aktarılması. Sinopsis, tretman, senaryo ve çekim senaryosu hakkında teorik bilgilerin aktarılması.
4) Yapım ve dijital prodüksiyona giriş. ‘‘Bir tema nasıl görselleştirilir, bu görselleştirme hangi kısıtlara ve değişkenlere göre belirlenir?’’ sorusuna cevap aranması. Kompozisyon kurallarının, oluşturulan görsel hiyerarşinin, kamera açılarının, kamera ölçeklerinin, alan derinliğinin, kamera hareketlerinin, bakış açısının anlam yaratmadaki etkisinin örneklerle ifade edilmesi. Pozlama değişkenlerinin (diyafram, enstantane ve iso) kullanımı nasıl yapılır? 180 derece kuralı ve aks çizgisi nedir? Örneklerle açıklanması.
5) Son yapım ve kurguya giriş. Kurgu nedir? Kurgu neden yapılır? Kurgunun anlam yaratma üzerindeki etkisinin örneklerle gösterilmesi. Filmsel zaman ve filmsel mekan nedir ve nasıl oluşturulur?
6) Temel kurgu teknikleri ve terimlerinin açıklanması. Devamlılık kurgusu, çapraz ve paralel kurgu nedir? Ne şekilde kullanılır? Görüntü geçiş yöntemlerinin örneklerle açıklanması. Kesme, zincirleme geçiş, kararma ve açılma, bulanıklaşma ve netleşme, bindirme, donma ve iris. Örneklerle açıklanması.
7) Kurguda kullanılan temel teknik ve yöntemlere giriş. Sıçramalı kesme (jump cut), eşlemeli kesme (match cut), çapraz kesme (cross cut), ani pan (whip pan), hızlı çekim, ağır çekim, dış ses, ses köprüsü, ileri sıçrama, geri sıçrama ve uzun çekim. Örneklerle açıklanması.
8) Ara sınav.
9) Dijital kurguya giriş. ‘‘Adobe Premiere Pro’’ programının arayüzünün ve kullanılan araçların tanıtılması.
10) ‘‘Adobe Premiere Pro’’ programında proje ve sekans ayarlarının uygulanması ve örnek planlar üzerinden kaba kurgunun yapılması.
11) ‘‘Adobe Premiere Pro’’ programı üzerinde efektlere giriş. Görüntü geçiş yöntemlerinin kullanılması, görüntü ve ses köprülerinin uygulanması, temel düzey renk düzenleme, key frame mantığı ve maskeleme.
12) ‘‘Adobe Premiere Pro’’ üzerinde ses kurgusunun yapılması.
13) Hareketli grafik tasarımına giriş. ‘‘Adobe After Effects’’ programının arayüzünün ve kullanılan araçların tanıtılması. Kurgulanmış görüntülere hareketli KJ’ler eklemek ve jenerik tasarımlarının oluşturulması. Basit intro ve outro çalışmalarının yapılması.
14) Render ayarları. Gösterim ve sahneleme seçenekleri. Dağıtım ve yayınlama imkanları, telif hakları, fikri mülkiyet hakkında genel bilgilendirmeler.
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Kemiksiz Kamera Dersleri - Tom Schroeppel
2. Görme Biçimleri - John Berger
3. Sinemanın 5 Temel Öğesi - Joseph V. Mascelli
4. Camera Lucida – Roland Barthes
5. İyi Fotoğraflar Çekmek İçin Bu Kitabı Okuyun - Henry Carroll
6. Göz Kırparken - Walter Murch
7. Teoride ve Pratikte Sinemada Kurgu - İlkay Nişancı
8. The Art & Technique of Digital Color Correction - Steve Hullfish
Diğer Kaynaklar: Ders esnasında paylaşılan dijital kaynaklar, online izleme bağlantıları ve ilgili diğer dökümanlar.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Tasarım yapabilme Temel sanat ve tasarım becerilerine sahip olma Bir konu yada soruna yönelik fikir geliştirme ve bunu görselleştirme Estetik bir bakış açısına sahip olma 2 ve 3 Boyutlu Animasyon yapabilme Hareketli Grafik Tasarım (Animasyon) yapabilme Tasarım ve animasyon için gerekli program ve yazılımları kullanabilme Dijital Oyun Tasarımı yapabilme Bir fikri kurgulama ve senaryolaştırma Storyboard oluşturabilme Masaüstü yayıncılıkla ilgili (matbaa, baskı vb) konularda bilgi sahibi olma Tipografi ve duygu ilişkisini kavrama 3 3 3 3 3 3 2 2

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tasarım yapabilme Temel sanat ve tasarım becerilerine sahip olma Bir konu yada soruna yönelik fikir geliştirme ve bunu görselleştirme Estetik bir bakış açısına sahip olma 2 ve 3 Boyutlu Animasyon yapabilme Hareketli Grafik Tasarım (Animasyon) yapabilme Tasarım ve animasyon için gerekli program ve yazılımları kullanabilme Dijital Oyun Tasarımı yapabilme Bir fikri kurgulama ve senaryolaştırma Storyboard oluşturabilme Masaüstü yayıncılıkla ilgili (matbaa, baskı vb) konularda bilgi sahibi olma Tipografi ve duygu ilişkisini kavrama 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 0 2 28
Ödevler 9 3 27
Ara Sınavlar 1 8 8
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 71