Tıp (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | MED014 | ||||
Ders İsmi: | Problem Solving, Research Techniques and Writing Skills | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ABDULLAH OLGUN | ||||
Dersi Veren(ler): | ABDULLAH ONGUN | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Problem çözme, araştırma teknikleri ve yazma becerilerinin temellerini kavratmaktır. |
Dersin İçeriği: | Tıp doktorları problem çözme, araştırma teknikleri ve yazma becerilerini öncelikle hasta yararı için olmak üzere çok etkin bir şekilde kullanabilmelidir |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Kanıta dayalı problem çözme ve karar verme tekniklerini tartışır ve kullanır, 2) veritabanlarını kullanarak araştırma yapar, 3) Bulgularını bilimsel dil kullanarak yazılı olarak paydaşlarıyla paylaşır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Problem Çözme Tekniklerine Giriş ve Çokluğun Kalite Getirmesi | |
2) | Problem Çözme Basamakları ve Süreci | |
3) | Sağlık Alanında Problem Çözme, Bird Üçgeni ve Reason’ın İsviçre Peyniri Modeli | |
4) | Problem Çözme Araçları ve Pareto Prensibi | |
5) | Algoritmalar ve %37 Kuralı | |
6) | Kişilik tipleri ve problem çözme | |
7) | Bilişsel önyargılar ve azaltılmaları | |
8) | Yaratıcı Problem Çözme ve Beyin Fırtınası | |
9) | Altı şapka, CORT ve TRIZ düşünme araçları | |
10) | İşbirlikçi ve Kanıta Dayalı Problem Çözme Stratejileri ve Problem Çözmenin Sinirbilimi | |
11) | Araştırma Tekniklerine Giriş | |
12) | H0 ve H1 hipotezi, p değeri | |
13) | Kanıta dayalı yazma pratikleri ve Bilimsel bulguları yazma becerilerine giriş | |
14) | Bilimsel bulguları yazmak için bilimsel yaklaşımlar |
Ders Notları / Kitaplar: | PROBLEM SOLVİNG 101 : A SİMPLE BOOK FOR SMART PEOPLE; AUTHOR(S): WATANABE, KEN (2009) PROBLEM SOLVING PERSPECTİVES FROM COGNITION AND NEUROSCIENCE SECOND ED. S. IAN ROBERTSON ALGORİTHMS TO LİVE BY: THE COMPUTER SCİENCE OF HUMAN DECİSİONS AUTHOR(S): BRİAN CHRİSTİAN, TOM GRİFFİTHS PUBLİSHER: HENRY HOLT AND CO., YEAR: 2016 PROBLEM SOLVİNG FOR HEALTHCARE WORKERS HOW TO GET BETTER - LESSONS CAN BE LEARNED (2018) COLLİNS, JOHN MİCHAEL |
Diğer Kaynaklar: | THE PROBLEM-SOLVİNG, PROBLEM-PREVENTİON, AND DECİSİON-MAKİNG GUİDE _ ORGANİZED AND SYSTEMATİC ROADMAPS ; SPROULL, ROBERT- DAVİD H. CROPLEY, HOMO PROBLEMATİS SOLVENDİS —PROBLEM-SOLVİNG MAN- A HİSTORY OF HUMAN CREATİVİTY |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
|||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||||
1) Tıbbın, tıbbi uygulamaların ve hekimlik mesleğinin tarihsel gelişimini ve toplum için önemini bilir. | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||
2) İnsan vücudunun normal yapı ve fonksiyonunu molekül, hücre, doku, organ ve sistemler düzeyinde bilir. | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||
3) Hastalarından doğru ve etkin sosyal ve tıbbi öykü alabilir, kapsamlı fizik muayene yapabilir. | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||
4) Hastalıklarla ilgili laboratuvar işlemlerini bilir; birinci basamakta, gerekli materyali (kan, idrar, vb.) uygun yöntemlerle hastadan elde ederek tanı ve takip için gerekli laboratuvar işlemlerini yapabilir ya da laboratuvar tetkik talebinde bulunabilir. | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||
5) Hastalıklar sırasında yapı ve fonksiyonlarda meydana gelen patolojik değişiklikleri fizyolojik olandan ayırabilir. Hastanın öyküsü, fizik muayene, laboratuvar ve görüntüleme bulgularını yorumlayabilir ve hastanın problemine yönelik ön-tanı ve tanıya varabilir. | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||
6) Birincil bakım ve acil hekimlik tedavi uygulamalarını, rehabilitasyon aşamalarını bilir, planlar ve uygulayabilir. | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||
7) Hasta kayıtlarını doğru ve etkin olarak tutabilir, hasta bilgileri ve kayıtlarının mahremiyetinin önemini bilir ve bu mahremiyeti korur. | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||
8) Klinik karar verme sürecini, kanıta dayalı tıp uygulamalarını ve güncel yaklaşımları bilir. | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||
9) Koruyucu sağlık önlemleri ile bireylerin hastalıklardan korunmasında ve sağlığın geliştirilmesindeki temel prensipleri bilir, uygulayabilir ve risk altındaki birey ve/veya toplumu tanır, epidemi, pandemi gibi toplum sağlığı sorunlarında hekim sorumluluğunu üstlenir. | 2 | 3 | 2 | |||||||||||||||
10) Biyopsikososyal yaklaşımı bilir, hastalıkların nedenlerini, bireyi ve çevresi ile etkileşimini göz önüne alarak değerlendirir. | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||
11) Hasta ve yakınları, toplum ve meslektaşları ile sözlü ve/veya yazılı olarak etkin iletişim kurabilir. | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||
12) Araştırma yapma teknik, yöntem ve kurallarını bilir. Bilimi ve bilimsel yöntemi etik kurallar çerçevesinde kullanarak yeni mesleki bilgi ve uygulamaların oluşturulmasına, paylaşılmasına, uygulanmasına ve geliştirilmesine katkıda bulunur. | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||
13) Sağlık verilerini toplayabilir, analiz edebilir, özetleyerek sunabilir, adli rapor düzenleyebilir. | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||
14) Hekimin eğitici, idareci ve araştırmacı olarak sağlık hizmet sunumundaki yerini bilir. Toplumun sağlık düzeyini yükseltme hedefiyle kurulmuş tüm disiplinler arası ekiplerde kendisinin ve birlikte çalıştığı ekip arkadaşlarının mesleki ve kişisel gelişimleri ile ilgili sorumluluk alır. | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||
15) Çalışan sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularını bilir ve gerektiğinde sorumluluk alır. | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||
16) Sağlık politikalarını bilir ve uygulama alanındaki etkilerini değerlendirebilir. | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||
17) Tıp alanındaki bilgilerini yaşam boyu öğrenme sorumluluğu çerçevesinde güncel tutar. | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||
18) Mesleğini, etik yükümlülük ve hukuki sorumluluklarını bilerek, insani değerleri ön planda tutarak ve ayrım gözetmeksizin özveri ile hekimlik yaşamı boyunca uygular. | 3 | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Tıbbın, tıbbi uygulamaların ve hekimlik mesleğinin tarihsel gelişimini ve toplum için önemini bilir. | 2 |
2) | İnsan vücudunun normal yapı ve fonksiyonunu molekül, hücre, doku, organ ve sistemler düzeyinde bilir. | 2 |
3) | Hastalarından doğru ve etkin sosyal ve tıbbi öykü alabilir, kapsamlı fizik muayene yapabilir. | 3 |
4) | Hastalıklarla ilgili laboratuvar işlemlerini bilir; birinci basamakta, gerekli materyali (kan, idrar, vb.) uygun yöntemlerle hastadan elde ederek tanı ve takip için gerekli laboratuvar işlemlerini yapabilir ya da laboratuvar tetkik talebinde bulunabilir. | 3 |
5) | Hastalıklar sırasında yapı ve fonksiyonlarda meydana gelen patolojik değişiklikleri fizyolojik olandan ayırabilir. Hastanın öyküsü, fizik muayene, laboratuvar ve görüntüleme bulgularını yorumlayabilir ve hastanın problemine yönelik ön-tanı ve tanıya varabilir. | 2 |
6) | Birincil bakım ve acil hekimlik tedavi uygulamalarını, rehabilitasyon aşamalarını bilir, planlar ve uygulayabilir. | 2 |
7) | Hasta kayıtlarını doğru ve etkin olarak tutabilir, hasta bilgileri ve kayıtlarının mahremiyetinin önemini bilir ve bu mahremiyeti korur. | 2 |
8) | Klinik karar verme sürecini, kanıta dayalı tıp uygulamalarını ve güncel yaklaşımları bilir. | 2 |
9) | Koruyucu sağlık önlemleri ile bireylerin hastalıklardan korunmasında ve sağlığın geliştirilmesindeki temel prensipleri bilir, uygulayabilir ve risk altındaki birey ve/veya toplumu tanır, epidemi, pandemi gibi toplum sağlığı sorunlarında hekim sorumluluğunu üstlenir. | 2 |
10) | Biyopsikososyal yaklaşımı bilir, hastalıkların nedenlerini, bireyi ve çevresi ile etkileşimini göz önüne alarak değerlendirir. | 2 |
11) | Hasta ve yakınları, toplum ve meslektaşları ile sözlü ve/veya yazılı olarak etkin iletişim kurabilir. | 1 |
12) | Araştırma yapma teknik, yöntem ve kurallarını bilir. Bilimi ve bilimsel yöntemi etik kurallar çerçevesinde kullanarak yeni mesleki bilgi ve uygulamaların oluşturulmasına, paylaşılmasına, uygulanmasına ve geliştirilmesine katkıda bulunur. | 3 |
13) | Sağlık verilerini toplayabilir, analiz edebilir, özetleyerek sunabilir, adli rapor düzenleyebilir. | 3 |
14) | Hekimin eğitici, idareci ve araştırmacı olarak sağlık hizmet sunumundaki yerini bilir. Toplumun sağlık düzeyini yükseltme hedefiyle kurulmuş tüm disiplinler arası ekiplerde kendisinin ve birlikte çalıştığı ekip arkadaşlarının mesleki ve kişisel gelişimleri ile ilgili sorumluluk alır. | 3 |
15) | Çalışan sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularını bilir ve gerektiğinde sorumluluk alır. | 1 |
16) | Sağlık politikalarını bilir ve uygulama alanındaki etkilerini değerlendirebilir. | 2 |
17) | Tıp alanındaki bilgilerini yaşam boyu öğrenme sorumluluğu çerçevesinde güncel tutar. | 3 |
18) | Mesleğini, etik yükümlülük ve hukuki sorumluluklarını bilerek, insani değerleri ön planda tutarak ve ayrım gözetmeksizin özveri ile hekimlik yaşamı boyunca uygular. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 14 | % 20 |
Ödev | 1 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 30 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 70 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 30 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 2 | 0 | 1 | 15 | 32 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 1 | 0 | 1 | 1 | 2 | ||
Ödevler | 1 | 1 | 2 | 2 | 5 | ||
Küçük Sınavlar | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | ||
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 | 1 | 5 | ||
Final | 1 | 2 | 2 | 1 | 5 | ||
Toplam İş Yükü | 52 |