Dersin Amacı: |
Öğrencilerin sağlam çocuğun özelliklerini, büyüme ve gelişme basamaklarını bilmeleri , koruyucu hekimlik önlemlerini uygulayabilmeleri, sık görülen ve acil müdahale gerektirebilecek çocukluk çağı hastalıklarının ön tanısını veya tanısını koyup , birinci basamak düzeyinde tanı ve tedavi hizmeti verebilecek bilgi ve beceri kazanmalarının sağlanmasıdır. |
Dersin İçeriği: |
Pediatrik Kardiyoloji, Pediatrik Endokrinoloji ve Diyabet, Metabolizma ve Beslenme, Pediatrik Gastroenteroloji ve Hepatoloji, Pediatrik Nefroloji, Pediatrik İnfeksiyon Hastalıkları, Pediatrik Nöroloji, Pediatrik Allerji, Pediatrik Solunum, Yenidoğan, Pediatrik Hematoloji ve Onkoloji, Pediatrik Yoğun Bakım, Sağlıklı Çocuk Gelişim ve Beslenmesi, Sosyal Pediatri, Pediatrik İmmunoloji, Pediatrik Romatoloji alanlarında Çekirdek Eğitim Programında belirtilen öğrenim hedeflerini kapsayacak şekilde doğumdan itibaren bebek, çocuk ve adolesan yaş grubu çocukların sağlıklarını koruyucu önlemleri ve sık görülen çocukluk çağı hastalıklarının tanı ve tedavilerini kapsar. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Teorik Dersler
Öykü Alma - I
Öykü Alma - II
Karın Muayenesi
Solunum Sistemi Muayenesi
Baş Boyun Muayenesi
Hareket Sistemi muayenesi
Kardiyovasküler Sistem Muayenesi- I
Kardiyovasküler Sistem Muayenesi- II
Genitoüriner Sistem Muayenesi
Nöromotor Gelişim-I
Nöromotor Gelişim -II
Cilt Muyenesi
Yenidoğan Muayenesi
Vital bulguların değerlendirilmesi
Sağlam Çocuk İzlemi
Ateşli çocuğa yaklaşım
Hareket Sistemi muayenesi
Kısa boylu çocuğa yaklaşım
Puberte bozuklukları
Kritik hastaların değerlendirilmesi
Çocuklarda Kronik ve Tekrarlayan Karın Ağrıları
Kronik ishal ve malabsorbsiyon sendromları
Temel yaşam desteği
Nörolojik Muayene-1
Nöroljik Muayene-II
Çocuklarda İ̇drar Yolu Enfeksiyonları
Anemi sınıflaması ve anemili hastaya yaklaşım-I
Anemi sınıflaması ve anemili hastaya yaklaşım-II
Öykü Alma-III (Videolu eğitim) |
Ön hazırlık-ders materyali bulunmamaktadır.
|
2) |
Teorik Dersler
Hemolitik Anemiler
Hemolitik Anemiler
Cocuklarda Kalp Yetmezliği
Hipotonik İnfant
Üst Solunum Yolu Enfeksiyonları
Yenidoğan Sarılıkları
Cocuklarda Sıvı -Elektrolit Bozuklukları- I
Çocuklarda Sıvı -Elektrolit Bozuklukları- II
Çocuklarda Asit-Baz Dengesi Bozuklukları- III
Gastroözefagael Reflü, Peptik Hastalıklar
GİS kanaması olan çocuğa yaklaşım
Vital bulgular ve kritik hasta izlemi Pratik
Çocukluk Çağında EKG Özellikleri I
Çocukluk Çağında EKG Özellikleri II
Akut Romatizmal Ateş
Kardiyomyopatiler
Ç̧ocukluk Çağında Disritmiler
İnteraktif Oturum:Olgularla İntravenöz sıvı Tedavi Reçetelendirilmesi
Uygulamalı Eğitim:
Kardiyovasküler Sistem Muayenesi
Karın Muayenesi
Temel Yaşam desteği
Baş Boyun Muayenesi
Solunum Sistemi Muayenesi
Genitoüriner Sistem Muayenesi
Nörolojik Muayene
Vital bulgular ve kritik hasta izlemi
Hareket sistemi muayenesi (Videolu Eğitim)
Olgu Tartışması : EKG örnekleri ile
Uygulamalı Eğitim: Poliklinik/servis çalışması |
Ön hazırlık-ders materyali bulunmamaktadır.
|
3) |
Teorik Dersler
Çocukluk Çağı Aşılamaları-I
Çocukluk Çağı Aşılamaları-II
İnteraktif Tartışma: Aşı Takvimi Hazırlama
Emzirme, Anne sütü ve formülalar
Tamamlayıcı Beslenme
Yenidoğanda Riskli Durumlar ve Tehlike İşaretleri
Prematüre Bebek Sorunları -I
Prematüre Bebek Sorunları -II
Astım tanı ve tedavisi
Pnömoni Tanı ve Tedavisi
Çocukluk Çağı Nöbetleri- I
Çocukluk Çağı Nöbetleri-II
Genitoüriner Sistem Muayenesi "Vital bulgular ve kritik hasta izlemi
Akılcı Antibiyotik Kullanımı
Yenidoğanın Metabolik Bozuklukları
Hipertansiyon
İdrar incelemesi
Olgu Tartışması : EKG örnekleri ile
Uygulamalı Eğitim: Poliklinik/servis çalışması |
Ön hazırlık-ders materyali bulunmamaktadır.
|
4) |
Teorik Dersler
Akut Glomerülonefritler
Nefrotik Sendrom
Bağ dokusu Doku Hastalıkları
Çocukluk Çağı Lösemileri
Çocukluk Çağı Lenfomalar
Süt Çocuğunun Kolestatik Hastalıkları
Çocuklarda Asit ve Portal Hipertansiyon
Karaciğer Yetmezliği ve Hepatik koma
Besin ve İlaç Alerjileri
Kanamalı HastayaYaklaşım
Çocuklarda İleri Yaşam Desteği-I Çocuklarda İleri Yaşam Desteği-II
Uygulamalı Eğitim: Poliklinik/servis çalışması |
Ön hazırlık-ders materyali bulunmamaktadır.
|
5) |
Teorik Dersler
Yenidoğanda Solunum Problemleri
Yenidoğan Sepsisi
Yenidoğan Canlandırılması ve Transport
Konjenital Kalp Hastalıkları- I
Konjenital Kalp Hastalıkları- II
Çocuklarda Akut Bö̈brek Yetmezliği Tanı ve Tedavisi "
Adrenal Yetersizlik
Çocuk ve Adölesanlarda Diyabet
Lenfadenopatili Çocuğa Yaklaşım
Çocukluk Çağı Solid Tümörleri
Kalsiyum Denge Bozuklukları
Santral Sinir Sistemi Enfeksiyonu ve Menenjitler
Santral Sinir Sistemi Enfeksiyonu ve Menenjitler
Çocukluk Çağı Zehirlenmeleri ve Önlenmesi
Kemik İliği Yetmezlikleri
Onkolojik Aciller
Uygulamalı Eğitim: Poliklinik/servis çalışması |
Ön hazırlık-ders materyali bulunmamaktadır.
|
6) |
Teorik Dersler
Hücresel ve Etkene özgü immün yetmezlikler
Humaral İmmün Yetmezlikler
Periodik Ateş Sendromları
Hemoglobinopatiler
Intrauterin Enfeksiyonlar
Tübülointerstisiyel Hastalıklar-I
Tübülointerstisiyel Hastalıklar-II
Vitamin ve mineral yetmezlikleri I
Vitamin ve mineral yetmezlikleri II
Çocuklarda Kronik Böbrek Yetmezliği Tanı ve Tedavisi
Bronşiolit Tanı ve tedavisi
Metabolik Hastalıklara Yaklaşım
Metabolik Hastalıklara Yaklaşım
Çocuk ve Adölesanlarda Diyabet
Olgu Tartışması: Hemogram değerlendirmesi,
Uygulamalı Eğitim: Poliklinik/servis çalışması |
Ön hazırlık-ders materyali bulunmamaktadır.
|
7) |
Teorik Dersler
Mental Retardasyon
Çocuklarda ParazitikHastalıklar
Atopik Dermatit ve Allerjik Rinit
Tekrarlayan Akciğer Enfeksiyonları
Boğmaca -Kabakulak
Fakomatozlar (Nörokutan sendromlar)
Postenfeksiyoz Sinir Sistemi Hastalıkları
Hipoksik İskemik Ensepalopati
Şok -I
Şok -II
Yenidoğan Konvülsiyonları
Döküntülü Hastalıklar -I
Doğum Travmaları
Perikardit , Endokardit, Myokardit
Konjenital Kalp Hastalıkları- II
Olgu Tartışması: Hemogram değerlendirmesi
İnteraktif Oturum:Periferik Yayma Değerlendirilmesi
Uygulamalı Eğitim: Poliklinik/servis çalışması |
Ön hazırlık-ders materyali bulunmamaktadır.
|
8) |
Teorik Dersler
Dismorfik Çocuğa Yaklaşım
Dismorfik Çocuğa Yaklaşım
Çocukluk Çağı Tüberkülozu
Çocukluk Çağı Vaskülitleri-I
Çocukluk Çağı Vaskülitleri-II
Çocuklarda Ani Bilinç Kaybı
Anafilaksi
Ürtiker ve Anjioödem
Intrauterin büyüme geriliği
Diyabetik anne bebeği
Serebral palsi
Çocukluk çağı dejeneratif hastalıkları
Öğretim Üyesi ile Tartışma :
Kas- İskelet sistemi Enfeksiyonları
Olgu Tartışması – Yenidoğan
Tromboz
Nütrisyonel Anemiler
Uygulamalı Eğitim: Poliklinik/servis çalışması
İnteraktif Oturum: Olgularla Nutrisyonel Anemilerde Reçetelendirme
Öğretim Üyesi ile Tartışma |
Ön hazırlık-ders materyali bulunmamaktadır.
|
9) |
Olgu Tartışması :
İnteraktif Tartışma
Hematürik Hastaya Yaklaşım-I Hematürik Hastaya Yaklaşım-II
Öğretim Üyesi ile Tartışma
Öğretim Üyesi Tartışma
Öğretim Üyesi Tartışma
Öğretim Üyesi ile Tartışma Öğretim Üyesi ile Tartışma
Öğretim Üyesi ile Tartışma
Öğretim Üyesi ile Tartışma
Teorik ve sözlü sınav |
Ön hazırlık-ders materyali bulunmamaktadır.
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Tıbbın, tıbbi uygulamaların ve hekimlik mesleğinin tarihsel gelişimini ve toplum için önemini bilir. |
|
2) |
İnsan vücudunun normal yapı ve fonksiyonunu molekül, hücre, doku, organ ve sistemler düzeyinde bilir. |
|
3) |
Hastalarından doğru ve etkin sosyal ve tıbbi öykü alabilir, kapsamlı fizik muayene yapabilir. |
|
4) |
Hastalıklarla ilgili laboratuvar işlemlerini bilir; birinci basamakta, gerekli materyali (kan, idrar, vb.) uygun yöntemlerle hastadan elde ederek tanı ve takip için gerekli laboratuvar işlemlerini yapabilir ya da laboratuvar tetkik talebinde bulunabilir. |
|
5) |
Hastalıklar sırasında yapı ve fonksiyonlarda meydana gelen patolojik değişiklikleri fizyolojik olandan ayırabilir. Hastanın öyküsü, fizik muayene, laboratuvar ve görüntüleme bulgularını yorumlayabilir ve hastanın problemine yönelik ön-tanı ve tanıya varabilir. |
|
6) |
Birincil bakım ve acil hekimlik tedavi uygulamalarını, rehabilitasyon aşamalarını bilir, planlar ve uygulayabilir. |
|
7) |
Hasta kayıtlarını doğru ve etkin olarak tutabilir, hasta bilgileri ve kayıtlarının mahremiyetinin önemini bilir ve bu mahremiyeti korur. |
|
8) |
Klinik karar verme sürecini, kanıta dayalı tıp uygulamalarını ve güncel yaklaşımları bilir. |
|
9) |
Koruyucu sağlık önlemleri ile bireylerin hastalıklardan korunmasında ve sağlığın geliştirilmesindeki temel prensipleri bilir, uygulayabilir ve risk altındaki birey ve/veya toplumu tanır, epidemi, pandemi gibi toplum sağlığı sorunlarında hekim sorumluluğunu üstlenir. |
|
10) |
Biyopsikososyal yaklaşımı bilir, hastalıkların nedenlerini, bireyi ve çevresi ile etkileşimini göz önüne alarak değerlendirir. |
|
11) |
Hasta ve yakınları, toplum ve meslektaşları ile sözlü ve/veya yazılı olarak etkin iletişim kurabilir. |
|
12) |
Araştırma yapma teknik, yöntem ve kurallarını bilir. Bilimi ve bilimsel yöntemi etik kurallar çerçevesinde kullanarak yeni mesleki bilgi ve uygulamaların oluşturulmasına, paylaşılmasına, uygulanmasına ve geliştirilmesine katkıda bulunur. |
|
13) |
Sağlık verilerini toplayabilir, analiz edebilir, özetleyerek sunabilir, adli rapor düzenleyebilir. |
|
14) |
Hekimin eğitici, idareci ve araştırmacı olarak sağlık hizmet sunumundaki yerini bilir. Toplumun sağlık düzeyini yükseltme hedefiyle kurulmuş tüm disiplinler arası ekiplerde kendisinin ve birlikte çalıştığı ekip arkadaşlarının mesleki ve kişisel gelişimleri ile ilgili sorumluluk alır. |
|
15) |
Çalışan sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularını bilir ve gerektiğinde sorumluluk alır. |
|
16) |
Sağlık politikalarını bilir ve uygulama alanındaki etkilerini değerlendirebilir. |
|
17) |
Tıp alanındaki bilgilerini yaşam boyu öğrenme sorumluluğu çerçevesinde güncel tutar. |
|
18) |
Mesleğini, etik yükümlülük ve hukuki sorumluluklarını bilerek, insani değerleri ön planda tutarak ve ayrım gözetmeksizin özveri ile hekimlik yaşamı boyunca uygular. |
|