Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği (YL) (Tezsiz) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | DHY5001 | ||||
Ders İsmi: | Ürojinekoloji Hemşireliği | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. REFİKA GENÇ KOYUCU | ||||
Dersi Veren(ler): | Refika Genç Koyucu | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Ürojinekolojik hastalıklar ve tedavi yötemlerine ilişkin temel kavramların öğrenilmesini takiben, ürojinekolojik semptom gösteren hasta ve ailesinin bakımının yürütülmesi, danışmanlığın sağlanması için gerekli olacak bilgilerin kazandırılması |
Dersin İçeriği: | Öğrencinin, kadınlarda görülen ürojinekolojik sorunları olan hasta ve ailesinin değerlendirilmesi, sorunları önlenmek için gerekli tedbirlerin alınması, tedavi yöntemleri ve hemşirelik yaklaşımına ilişkin bilgi ve beceri kazanmaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Ürojinekolojik sorunları bütüncül bir bakışla ele alabilme 2) Ürojinekolojik sorunlarının çözümünde hemşirelik bakımını kullanabilme 3) Ürojinekolojik sorunları değerlendirebilme 4) Ürojinekolojik sorunlarda konservatif tedavi yaklaşımlarını uygulayabilme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Kadınlarda alt üriner sistem şikayetlerinin ülkemizdeki ve dünyadaki sıklığı ve risk faktörleri, yaşam kalitesine etkisi, | |
2) | Alt üriner sistemin yapısı ve işleyişi, | |
3) | Alt üriner sistemin semptomları ve sınıflandırılmaları, | |
4) | Ürojinekolojide temel düzey tanı testleri, Ürojinekolojide ileri düzey tanı testleri, | |
5) | Konservatif Tedavi Yöntemleri (Basit klinik girişimler, Yaşam stili değişiklikleri, Davranış terapisi/ planlı işeme ve kanıtlar) | |
6) | Fekal inkontinansın tanımı, epidemiyolojisi, güncel tanı ve tedavi yöntemleri, | |
7) | Konservatif Tedavi Yöntemleri (Pelvik Taban Kas Eğitimi (PTKE), vajinal kon, Biofeedback, Elektriksel stimülasyon, Manyetik stimülasyon ve kanıtlar) | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Kadında alt üriner sistem sorunlarının cerrahi tedavisinde güncel yaklaşımlar I | |
10) | Kadında alt üriner sistem sorunlarının cerrahi tedavisinde güncel yaklaşımlar II | |
11) | Alt üriner sistem sorunlarını önleme, sağlıklı yaşam biçimi davranışları | |
12) | Ürojinekolojide kullanılan tamamlayıcı, alternatif tıp uygulamaları | |
13) | İnkontinanslı bireylerde cinsel sağlık | |
14) | İnkontinansın Yaşam Kalitesi Üzerine Etkisi | |
15) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders Kitabı (Textbook) 1. Coskun A. Lower Urinary Tract Anatomy and Physiology of Continence Mechanism. Ed: Kızılkaya BN, Urinary Incontinence in Women and Nursing Approach. 1st edition, Labor Printing Istanbul, 2002. 2. Bilgiç D., Beji, NK., Yalçın, Ö., (2012) Ürojinekoloji Hastalarında Cinsel Fonksiyon Değerlendirmesi. Türk Jinekoloji ve Obstetrik Derneği Dergisi, 9 (3):142-152 3. Cho JC. ve ark. (2015) Evaluation of female overactive bladder using urodynamics: relationship with female voiding dysfunction. International Brazilian Journal of Urology. 41 (4):722-728. 4. Arnold J. ve ark. (2012) Overactive Bladder Syndrome. Australian Family Physician. 41(11): 878-883. 5. Gormley EA. ve ark. (2014) Dıagnosıs And Treatment Of Overactıve Bladder (Non-Neurogenic) In Adults: Aua/Sufu Guıdelıne. American Urological Association Education and Research. 6. Geoffrion R. (2012) Treatments for Overactive Bladder: Focus on Pharmacotherapy. Journal Of Obstetrıcs And Gynaecology Canada. 34(11):1092–1101. 7. Alves AT. (2014) Relationship Between Anxiety and Overactive Bladder Syndrome In Older Women. Journal of Brazilian Gynaecology and Obstetric. 36(7):310-314. 8. Çankaya A., Oskay, ÜY. (2014) Aşırı Aktif Mesane Tanısı Almış Kadınlarda Mesane Günlüklerinin İncelenmesi. Gülhane Tıp Dergisi. 56 (3) : 169-173 . 9. Topuz Ş. (2015) Üriner İnkontinans ve Cinsellik. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi. 4 (1) :60-64. 10. Beji N. (2002) Kadınlarda Üriner İnkontinans ve Hemşirelik Yaklaşımı. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Öğretim üyesinin konuya ilişkin önerdiği makale ve kitaplar. 2. Öğrencinin konuya ilişkin kütüphaneden ve elektronik kaynaklardan (Pubmed, ISI Web of Science, vb.) ulaştığı makale ve kitaplar |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||
1) Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Doğum ve kadın hastalıkları hemşiresinin rol ve işlevlerini yerine getirebilmek için, uzmanlık düzeyinde güncel bilgiye sahip olmak, bu geliştirmek, derinleştirmek ve kullanmak. | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||
2) Doğum ve kadın hastalıkları alanının ilişkili olduğu disiplinlerden edindiği kapsamlı bilgiyi bütünleştirebilmek, geliştirmek ve farklı gruplarla paylaşmak | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||
3) Doğum ve kadın hastalıkları alanında sorunların tanılanmasına ve çözümüne yönelik planlanan bir araştırmayı yürütebilmek. | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||
4) Doğum ve kadın hastalıkları alanında karşılaşacağı karmaşık durumları analiz etmek problem çözme yöntemlerini kullanarak ve çözüm önerileri geliştirebilmek | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||
5) Bilimsel bir makaleyi ulusal ya da uluslararası bir dergide yayınlamak ya da bilimsel bir toplantıda sunabilmek. | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||
6) Doğum ve kadın hastalıkları alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek. | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||
7) Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilerek, etik davranabilmek. | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||
8) En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurabilmek (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi: B2 Düzeyi). | 3 | 3 | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Doğum ve kadın hastalıkları hemşiresinin rol ve işlevlerini yerine getirebilmek için, uzmanlık düzeyinde güncel bilgiye sahip olmak, bu geliştirmek, derinleştirmek ve kullanmak. | 3 |
2) | Doğum ve kadın hastalıkları alanının ilişkili olduğu disiplinlerden edindiği kapsamlı bilgiyi bütünleştirebilmek, geliştirmek ve farklı gruplarla paylaşmak | 3 |
3) | Doğum ve kadın hastalıkları alanında sorunların tanılanmasına ve çözümüne yönelik planlanan bir araştırmayı yürütebilmek. | 3 |
4) | Doğum ve kadın hastalıkları alanında karşılaşacağı karmaşık durumları analiz etmek problem çözme yöntemlerini kullanarak ve çözüm önerileri geliştirebilmek | 3 |
5) | Bilimsel bir makaleyi ulusal ya da uluslararası bir dergide yayınlamak ya da bilimsel bir toplantıda sunabilmek. | 3 |
6) | Doğum ve kadın hastalıkları alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek. | 3 |
7) | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilerek, etik davranabilmek. | 3 |
8) | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurabilmek (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi: B2 Düzeyi). |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Seminer | 1 | % 25 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 | ||||
Sunum / Seminer | 1 | 12 | 12 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 12 | 12 | ||||
Final | 1 | 12 | 12 | ||||
Toplam İş Yükü | 120 |