MED004 Behavioral Sciencesİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Tıp (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Tıp (İngilizce)

Önizleme

Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MED004
Ders İsmi: Davranış Bilimleri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
2
Öğretim Dili: English
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. SİNAN ÇAYA
Dersi Veren(ler): SİNAN ÇAYA
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bireylerin belli şartlar aylında niçin ve nasıl o şekilde davrandıklarına dair genel fikir / malûmat sahibi olmak; bu kazanımları iş yerine ve özellikle sağlık kurumları ortamlarında başarıyla uygulamak; böylelikle bir yandan kendi özneleri (hastalar) ile ve biir yandan da diğer meslek erbâbı ile (astlar, eşitler, üstler) iletişimi koyaylaştırmak.


Dersin İçeriği: Davranış örüntülerinin tanımı; Davranış Bilimlerinin terkibi alt-disiplinler; eğitim (maarif9 ve sayesinde edindiklerimiz; Türk Maarif inin kısa tarihçesi; vûcut ve akıl irtibatı; yanılsama ve hezeyan (sanrı); hâfıza ve zekâya özel vurgu ile aklî melekelere bir bakış; savunma düzenekleri (mekanizmaları); büyüme ve ana safhaları; “yumuşatılmış” olarak Psikiyatrik temalara (izleklere) bir takdim ve en nihayet erginleme kavramı üzerinden İnsanbilim disiplinine bir nazar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) I. Normal harici tavr-u hareket gösteren kişilerin bilmsel anlamda gözlemini yapabilir.
2) II. Etkileşim hâlindeki bireyler arasında, muhtemel bir vukuata “önsöz” hükmünde ortamın havasında mevcut bir gariplik var ise; bu durumu kolayca algılayabilir veya sezinleyebilir.
3) III. Yukarıda bahsi geçen bir durumda, ön amlarak ve sür’at göstererek müdahale ederek yatıştırıcı ve ödünleyici (telâfi edici) bir işlev / etkinlik ortaya koyabilir.
4) IV. Genelde eğtim ve özelde Türk Maarif Tarihi hakkında bilgi sahibi olduğunu sergileyebilir ve bu arka-plan sayesinde, profesyonel bir edâyla, kendi astlarının staj ve yetişmesine katkı olarak değerlendirebilir.
5) V. Gerek günlük hayatta ve gerekse çalışma koşullarında rast geldiği sorunlu insanlarla iştigal ederken lâyıkıyla sabırlı, nâzik ve anlayışlı olabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Takdim: Hekim adayı sıfatıyla Davranış Bilimleri çalışmasına el atmak. -
2) Bir sosyal kurum (içtimaî müessese) olarak Eğitim. Geç-dönem Osmanlı zamanından itibaren Türkiye’de eğitimin öncüleri. -
3) Akıl-beden irtibatı (bağlantısı). Merkezî Sinir Sistemi & Çevrivî Sinir Sistemi Görsel (basarî) yanılsamalar (Panayır veya Luna Parklardaki) Ames Odası Beş Duyu & [daha ötesi bir görüngü / fenomen olarak] Algı (Wahrnehmung) Üst seviye Algı Bozuklukları: İşitsel & Görsel Hayaller (Sanrılar) Psikodisleptik / hayal-üretici eczalar -
4) Bellek ve Unutma Süreçleri: Kısa Erimli (Vâdeli) Hâfıza & Uzun Erimli (Vâdeli) Hâfıza; Hâfıza Kusurları (unutkanlık, bunama, Korsakoff-sendromu / gedikli bellek kaybı) Zekâ ve Ölçüm Teknikleri; L.M. Terman’ın yıllara sâri ünlü deneyi. -
5) Başa çıkma stratejileri (savunma düzenekleri / oryantasyon usûlleri): Dışa vurum, yer değiştirme, mantığa bürüme, düşlem, yüceltme, yansıtma, ödünleme, yadsıma (inkâr), aynîleşme (özdeşim), gerileme, yerine koyma (ikâme), bastırım. -
6) Kişilik (şahsiyet) ve İlgili Kuramlar / İzahat Teşebbüsleri. -Freudvâri yaklaşım (Freud tarafından önerilen Duygulanımsal Gelişim Evreleri) -Carl Gustav Jung’ın yaklaşımı (Denge Nazariyesi) İnsan vûcudunun büyüme süreci ve ilgili grafiksel çizimler -
7) Öğrenme vetiresi (süreci) ne surette işler? - Pavlov’un tarihî deneyi ve Klasik Şartlanma - Operant Şartlanma -
8) Bütüncül öğrenme kuramı taraftarları ve parçalı öğrenme kuramı taraftarları ARA-SINAV UYGULAMASI -
9) Muayyen (belli) bir bireyin davranışına tesir eden grup (küme) mevcudiyet ve işlevleri -
10) Psiko-patolojiye kuş bakışı bir nazar: Aklen normallik & anormallik nedir? Türk Psikiyatrisi’nin öncüleri: Mazhar Osman Uzman, Fahrettin Kerim Gökay, Rasim Adasal, Ayhan Songar, Özcan Köksal. Akıl sağlığı kurumlarının “tımarhane”den “akil hastanesi”ne doğru tekâmülü -
11) Hangi bozukluklar “nevroz” hükmündedir? -
12) Hangi bozukluklar “psikoz” hükmündedir? -
13) Parafilyalar (atipik cinsellikler) konusunda bir takım bilgiler -
14) İnsanbilimde ana kavramlardan erginleme (geçiş ritleri / tekris): Akolad (şövalyelik pâyesine atlatma), Avustralya yerlilerinin dolaş-da-gey gençlik , Kızılderililerde darbe sayım, Fransız soylularında ilk balo takdimi, Amerikan Amiş toplumunda gençleri karşılayan atla-zıpla-geri-dön âdetleri, donanmada acemi denizciye ezâ etme tatbikatı vs. FİNAL SINAVI UYGULAMASI -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: ÖĞRETİM ÜYESİNİN SENTEZLEDİĞİ DERS NOTLARI ESASTIR / THE CLASS-NOTES COMPILED FROM VARIOUS SOURCES BY THE INSTRUCTOR CONSTITUTE THE BULK OF THE STUDY MATERIALS
Diğer Kaynaklar: 1) HEFFNER, Christopher L. (2001). [online] Psychology (Access: July 21, 2010)
2) KOPTAGEL-İLAL, Günsel (1984). Tıpsal Psikoloji: Tıpta Davranış Bilimleri, 2. baskı, Beta Basım Yayım, Divanyolu, İstanbul.
3) ADASAL, Rasim (1977).Normal ve Anormal Yönleriyle Yeni Medikal Psikoloji, 3. baskı, Minnetoğlu Yayınları, Cağaloğlu, İstanbul.
4)ADASAL, Rasim (1975).Normal ve Anormal Cinsiyet ve Evlilik, Gürsoy Basımevi, Ankara.
5) TEZCAN, Mahmut (1992).Eğitim Sosyolojisi, 8. baskı, Anı Yayıncılık, Ankara.
6) CÜCELOĞLU, Doğan (1999). İnsan ve Davranışı, dokuzuncu basım, Remzi Kitabevi, İstanbul.
7) İŞÇİ, Metin (2007). Davranış Bilimleri, Der yayınları, İstanbul.
8) BOEREE, C. George (2006). The Ultimate Theory of Personality (online info), (Access: August 10, 2010).
9)İŞCAN, M. Yaşar (2005). Basılmamış Adli Antropoloji Lisansüstü Notlarında “Büyüme” Alt Konusu, Adli Tıp Enstitüsü, Cerrahpaşa, İstanbul.
10)Unser Körper unser Leben I [Our Bodies, Ourselves by the Boston Women’s Health book collective](1983). Rowohlt Taschenbuch Verlag GmbH, Hamburg.
11)THOMPSON, Jane L. (1990). Sociology Made Simple, Heinemann, London.
12)STOLLEY, Kathy S. (2005). The Basics of Sociology, Greenwood-Press,Westport, Connecticut • London.
13)SKINNER, B.F. (1995). Science and Human Behaviour, The Free Press, New York.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Tıbbın, tıbbi uygulamaların ve hekimlik mesleğinin tarihsel gelişimini ve toplum için önemini bilir.
2) İnsan vücudunun normal yapı ve fonksiyonunu molekül, hücre, doku, organ ve sistemler düzeyinde bilir.
3) Hastalarından doğru ve etkin sosyal ve tıbbi öykü alabilir, kapsamlı fizik muayene yapabilir.
4) Hastalıklarla ilgili laboratuvar işlemlerini bilir; birinci basamakta, gerekli materyali (kan, idrar, vb.) uygun yöntemlerle hastadan elde ederek tanı ve takip için gerekli laboratuvar işlemlerini yapabilir ya da laboratuvar tetkik talebinde bulunabilir.
5) Hastalıklar sırasında yapı ve fonksiyonlarda meydana gelen patolojik değişiklikleri fizyolojik olandan ayırabilir. Hastanın öyküsü, fizik muayene, laboratuvar ve görüntüleme bulgularını yorumlayabilir ve hastanın problemine yönelik ön-tanı ve tanıya varabilir.
6) Birincil bakım ve acil hekimlik tedavi uygulamalarını, rehabilitasyon aşamalarını bilir, planlar ve uygulayabilir.
7) Hasta kayıtlarını doğru ve etkin olarak tutabilir, hasta bilgileri ve kayıtlarının mahremiyetinin önemini bilir ve bu mahremiyeti korur.
8) Klinik karar verme sürecini, kanıta dayalı tıp uygulamalarını ve güncel yaklaşımları bilir.
9) Koruyucu sağlık önlemleri ile bireylerin hastalıklardan korunmasında ve sağlığın geliştirilmesindeki temel prensipleri bilir, uygulayabilir ve risk altındaki birey ve/veya toplumu tanır, epidemi, pandemi gibi toplum sağlığı sorunlarında hekim sorumluluğunu üstlenir.
10) Biyopsikososyal yaklaşımı bilir, hastalıkların nedenlerini, bireyi ve çevresi ile etkileşimini göz önüne alarak değerlendirir.
11) Hasta ve yakınları, toplum ve meslektaşları ile sözlü ve/veya yazılı olarak etkin iletişim kurabilir.
12) Araştırma yapma teknik, yöntem ve kurallarını bilir. Bilimi ve bilimsel yöntemi etik kurallar çerçevesinde kullanarak yeni mesleki bilgi ve uygulamaların oluşturulmasına, paylaşılmasına, uygulanmasına ve geliştirilmesine katkıda bulunur.
13) Sağlık verilerini toplayabilir, analiz edebilir, özetleyerek sunabilir, adli rapor düzenleyebilir.
14) Hekimin eğitici, idareci ve araştırmacı olarak sağlık hizmet sunumundaki yerini bilir. Toplumun sağlık düzeyini yükseltme hedefiyle kurulmuş tüm disiplinler arası ekiplerde kendisinin ve birlikte çalıştığı ekip arkadaşlarının mesleki ve kişisel gelişimleri ile ilgili sorumluluk alır.
15) Çalışan sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularını bilir ve gerektiğinde sorumluluk alır.
16) Sağlık politikalarını bilir ve uygulama alanındaki etkilerini değerlendirebilir.
17) Tıp alanındaki bilgilerini yaşam boyu öğrenme sorumluluğu çerçevesinde güncel tutar.
18) Mesleğini, etik yükümlülük ve hukuki sorumluluklarını bilerek, insani değerleri ön planda tutarak ve ayrım gözetmeksizin özveri ile hekimlik yaşamı boyunca uygular.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tıbbın, tıbbi uygulamaların ve hekimlik mesleğinin tarihsel gelişimini ve toplum için önemini bilir.
2) İnsan vücudunun normal yapı ve fonksiyonunu molekül, hücre, doku, organ ve sistemler düzeyinde bilir.
3) Hastalarından doğru ve etkin sosyal ve tıbbi öykü alabilir, kapsamlı fizik muayene yapabilir.
4) Hastalıklarla ilgili laboratuvar işlemlerini bilir; birinci basamakta, gerekli materyali (kan, idrar, vb.) uygun yöntemlerle hastadan elde ederek tanı ve takip için gerekli laboratuvar işlemlerini yapabilir ya da laboratuvar tetkik talebinde bulunabilir.
5) Hastalıklar sırasında yapı ve fonksiyonlarda meydana gelen patolojik değişiklikleri fizyolojik olandan ayırabilir. Hastanın öyküsü, fizik muayene, laboratuvar ve görüntüleme bulgularını yorumlayabilir ve hastanın problemine yönelik ön-tanı ve tanıya varabilir.
6) Birincil bakım ve acil hekimlik tedavi uygulamalarını, rehabilitasyon aşamalarını bilir, planlar ve uygulayabilir.
7) Hasta kayıtlarını doğru ve etkin olarak tutabilir, hasta bilgileri ve kayıtlarının mahremiyetinin önemini bilir ve bu mahremiyeti korur.
8) Klinik karar verme sürecini, kanıta dayalı tıp uygulamalarını ve güncel yaklaşımları bilir.
9) Koruyucu sağlık önlemleri ile bireylerin hastalıklardan korunmasında ve sağlığın geliştirilmesindeki temel prensipleri bilir, uygulayabilir ve risk altındaki birey ve/veya toplumu tanır, epidemi, pandemi gibi toplum sağlığı sorunlarında hekim sorumluluğunu üstlenir.
10) Biyopsikososyal yaklaşımı bilir, hastalıkların nedenlerini, bireyi ve çevresi ile etkileşimini göz önüne alarak değerlendirir.
11) Hasta ve yakınları, toplum ve meslektaşları ile sözlü ve/veya yazılı olarak etkin iletişim kurabilir.
12) Araştırma yapma teknik, yöntem ve kurallarını bilir. Bilimi ve bilimsel yöntemi etik kurallar çerçevesinde kullanarak yeni mesleki bilgi ve uygulamaların oluşturulmasına, paylaşılmasına, uygulanmasına ve geliştirilmesine katkıda bulunur.
13) Sağlık verilerini toplayabilir, analiz edebilir, özetleyerek sunabilir, adli rapor düzenleyebilir.
14) Hekimin eğitici, idareci ve araştırmacı olarak sağlık hizmet sunumundaki yerini bilir. Toplumun sağlık düzeyini yükseltme hedefiyle kurulmuş tüm disiplinler arası ekiplerde kendisinin ve birlikte çalıştığı ekip arkadaşlarının mesleki ve kişisel gelişimleri ile ilgili sorumluluk alır.
15) Çalışan sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularını bilir ve gerektiğinde sorumluluk alır.
16) Sağlık politikalarını bilir ve uygulama alanındaki etkilerini değerlendirebilir.
17) Tıp alanındaki bilgilerini yaşam boyu öğrenme sorumluluğu çerçevesinde güncel tutar.
18) Mesleğini, etik yükümlülük ve hukuki sorumluluklarını bilerek, insani değerleri ön planda tutarak ve ayrım gözetmeksizin özveri ile hekimlik yaşamı boyunca uygular.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 2 0 1 15 32
Sınıf Dışı Ders Çalışması 1 0 1 1 2
Ara Sınavlar 1 2 2 1 5
Final 1 2 2 1 5
Toplam İş Yükü 44