UNI005 Çağdaş Sanata Girişİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Mimarlık (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimarlık (İngilizce)

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UNI005
Ders İsmi: Çağdaş Sanata Giriş
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. RANA ÖZTÜRK
Dersi Veren(ler): Dr. Rana Öztürk
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, 20. yüzyılın ikinci yarısından itibaren öne çıkmış ve halen günümüz sanatını şekillendirmeye devam eden sanatsal üretim ve tartışmalara dair genel bir bakış sunar. Sanat yapıtları, metin ve sergi incelemeleri aracılığıyla, modernizmden küresel çağdaş sanata geçiş sürecinde değişen üretim ve düşünme biçimleri hakkında öğrencilere aşinalık kazandırmayı hedefler. Ders kapsamında günümüz sanat uygulamalarının fotoğraf, video, yerleştirme, dijital teknolojiler, performans, gibi farklı tekniklerle üretim çeşitliliği ve diğer yaratıcı alanlar ve bilimlerle olan ilişkisi vurgulanır. Çeşitli müze, galeri ve/veya sanatçı atölyelerine geziler düzenlenerek, öğrencilerin sanatı görerek, tartışarak ve araştırma yaparak öğrenmesi amaçlanır.
Dersin İçeriği: Sanat Nedir? Çağdaş Sanat Nedir?
Modern Sanatı Anlamak
Soyut Dışavurumculuk ve Amerikan Modernizmi
Sanat ve Gündelik Nesnelerin Dönüştürülmesi
Sanat Nesnesi, Mekan, İzleyici: Minimalizm’den Enstalasyon Sanatına
Kavramsal Sanat: Sanatın Nesnesi Sorgulanıyor
Sanatta Feminist Müdahaleler
Sanatın Sonu Tartışmaları: Warhol, Pop Sanat ve Tüketim Kültürü
Sanat ve Kimlik Sorgulamaları
Beden Sanatı ve Performans
Katılımcı Sanat: İlişkisel Estetik ve Sanatta Toplumsal Kaygılar
Sanat ve Küreselleşme

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenci 1950’lerden bugüne sanatsal üretimlere dair genel bir bilgi edinir.
2) Öğrenci çağdaş sanat pratiklerini etkileyen eleştirel düşünme biçimleri ile genel tarihsel bağlamları öğrenir.
3) Öğrenci küresel çağdaş sanatın ortaya çıkışının koşul ve nedenlerinin farkına vararak farklılaşan modernizm anlayışını kavrar.
4) Öğrenci çağdaş sanat yapıt ve sergilerini izleme, tartışma ve değerlendirme becerileri edinir.
5) Öğrencinin sanatın temel aktör ve kurumsal yapılarına dair bilgi ve farkındalıkları artar.
6) Öğrenci çeşitlilik içeren bir üretim alanı olarak sanatın farklı yaratıcı alanlar ve disiplinlerle ilişkisini kurar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sanat Nedir? Çağdaş Sanat Nedir? Her hafta, haftanın konusuyla ilgili okuma parçaları ve video izleme ödevleri.
2) Modern Sanatı Anlamak Her hafta, haftanın konusuyla ilgili okuma parçaları ve video izleme ödevleri.
3) Soyut Dışavurumculuk ve Amerikan Modernizmi
4) Sanat ve Gündelik Nesnelerin Dönüştürülmesi
5) Sanat Nesnesi, Mekan, İzleyici: Minimalizm’den Enstalasyon Sanatına
6) Kavramsal Sanat: Sanatın Nesnesi Sorgulanıyor
7) Sanatta Feminist Müdahaleler
8) Sanatın Sonu Tartışmaları: Warhol, Pop Sanat ve Tüketim Kültürü
9) Sanat ve Kimlik Sorgulamaları
10) Beden Sanatı ve Performans
11) Katılımcı Sanat: İlişkisel Estetik ve Sanatta Toplumsal Kaygılar
12) Sanat ve Küreselleşme
13) Genel Tekrar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Whitham, Graham & Pooke, Grant (2018) Sanatı Anlamak, İstanbul: Hayalperest Yayınevi

Whitham, Graham & Pooke, Grant (2018) Çağdaş Sanatı Anlamak, İstanbul: Hayalperest Yayınevi

Hopkins, David (2018) Modern Sanattan Sonra: 1945-2017, İstanbul: Hayalperest Yayınevi

Diğer Kaynaklar: Antmen, Ahu (2013) 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, İstanbul: Sel Yayıncılık.

Honour, Hugh & Fleming, John (2015) Dünya Sanat Tarihi, İstanbul: Alfa Yayıncılık.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular.
2) Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir.
3) Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir.
4) Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır.
5) Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir.
6) Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir.
7) Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır.
8) Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir.
9) Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır.
10) Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
11) Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir.
12) Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir.
13) Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır.
14) Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır.
15) Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular.
2) Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir.
3) Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir.
4) Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır.
5) Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir.
6) Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir.
7) Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır.
8) Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir.
9) Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır.
10) Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
11) Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir.
12) Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir.
13) Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır.
14) Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır.
15) Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 25
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 70
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 30
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 65
Sunum / Seminer 11 12
Ödevler 4 8
Ara Sınavlar 1 3
Final 1 3
Toplam İş Yükü 130