Dersin Amacı: |
Dil bilinci oluşturmak, öğrencileri okumaya teşvik etmek, Türkçenin
zenginliklerini, kurallarını ve özelliklerini tanıtmak; öğrencilerin ilgi alanlarını
genişletmek ve anlama (dinleme anlama, okuma anlama), anlatma (konuşma,
yazma) becerilerini geliştirmek, eleştirel düşünceye ve araştırmaya yöneltmektir. |
Dersin İçeriği: |
Dil-düşünce ilişkisi, dil-kültür ilişkisi, dilin toplumsal hayattaki önemi, dünya dilleri ve Türkçenin bu diller arasındaki yeri, özellikleri; günümüz Türkçesinin durumu ve sorunları; Türkçe yazım kuralları; etkin okuma ve dinleme; yazılı ve sözlü anlatımın genel kuralları; düşünsel düzen, paragraf ve anlatım biçimleri;
resmî yazışmalar.
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Türk dili dersinin içeriğinin ve dersle ilgili kaynakların tanıtılması |
Kaynakların gözden geçirilmesi |
2) |
Dilin tanımı, dil-düşünce ilişkisi, dil-kültür ilişkisi, dilin toplumsal hayattaki önemi Dünya dilleri ve Türkçenin bu diller arasındaki yeri, özellikleri |
Her Yönüyle Dil s. 50-68 |
3) |
Günümüz Türkçesinin durumu ve sorunları |
Türkçe Sorunları Kılavuzu'ndan ilgili yerler ve Ders notları I |
4) |
Günümüz Türkçesinin durumu ve sorunları |
Türkçe Sorunları Kılavuzu´'ndan ilgili yerler ve Ders notları I |
5) |
Türkçe yazım kuralları |
Türkçe Sorunları Kılavuzu |
6) |
Türkçe yazım kuralları |
Türkçe Sorunları Kılavuzu |
7) |
Türkçe yazım kuralları |
Türkçe Sorunları Kılavuzu |
8) |
Vize |
Sınava hazırlık |
9) |
Etkin okuma ve dinleme |
Modern Araştırmacı s. 45-87, Ders notları II |
10) |
Yazılı ve sözlü anlatımın genel kuralları |
Modern Araştırmacı 2., 5. ve 6. bölümler |
11) |
Yazılı ve sözlü anlatımın genel kuralları |
Modern Araştırmacı 7. ve 8. Bölümler |
12) |
Düşünsel düzen, paragraf ve anlatım biçimleri |
Modern Araştırmacı 9. bölüm |
13) |
Resmî yazışmalar: Dilekçe, öz geçmiş, iş mektubu, rapor, tutanak |
Ders notları III |
14) |
Konularla ilgili uygulama çalışmaları |
Verilen örnekler üzerinde alıştırmalar |
15) |
Konularla ilgili uygulama çalışmaları |
Verilen örnekler üzerinde alıştırmalar |
16) |
Final |
Sınava hazırlık |
Ders Notları / Kitaplar: |
Alpay, Necmiye, Türkçe Sorunları Kılavuzu, İstanbul: Metis Yayınları, 2004. Alpay, Necmiye. Dilimiz, Dillerimiz, İstanbul: Metis Yayınları, 2007. |
Diğer Kaynaklar: |
Barzun, Jacques ve Henry F. Graff. Modern Araştırmacı. Çev. Fatoş Dilber. Ankara: TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları, 2001. Hepçilingirler, Feyza. Öğretenlere ve Öğrenenlere Türkçe Dilbilgisi. İstanbul: Remzi Kitabevi, 2005. Her Yönüyle Dil: Ana Çizgileriyle Dilbilim, Ankara: TDK Yayınları, 2003. Yazım Kılavuzu, Türk Dil Kurumu. Ankara, 2005. Türkçe Sözlük, Türk Dil Kurumu. Ankara, 2009. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Yaratıcı yazı yazabilmek, özgün ve ilgi çekici kurmaca senaryolar, mekanlar ve evrenler düşleyebilmek ve üretebilmek. 2 boyutlu ve 3 boyutlu görsel tasarım yapabilmek ve etkileyici işitsel kurgu yapabilmek. Tüm bu sanatsal faaliyetleri, birtakım amaçlar doğrultusunda ve tasarım odaklı planlayabilmek. Oyun tasarım sürecinin kendisini tasarlayabilmek. |
|
2) |
Matematiksel veri üzerinden düşünebilmek ve yaratıcı içerik üretebilmek. Parametrik tasarım yapabilmek. Yaratıcı yazın, grafik, illüstratif, mekânsal ve karakter tasarım gibi sanat ve tasarım faaliyetlerini sayısallaştırabilmek. Kantitatif ve nesnel yaklaşım ile kalitatif ve öznel fikir üretebilmek. |
|
3) |
Farklı uzmanlık alanlarını ve bu alanlardan doğan içerikleri bir arada düşünerek proje yapabilmek. Farklı fikirlerin ve becerilerin birlikteliğiyle barışık biçimde takım çalışması yapabilmek. Kapsamlı ve bütünsel video oyun konseptleri üretebilmek. Yapılan çalışmaları portfolyo ve sunum formatında hazırlayabilmek, sergileyebilmek, anlatabilmek ve savunabilmek. |
|
4) |
Video oyun tarihi ve kuramı üzerine eleştirel düşünce okur-yazarlığı kazanmak. Oyunların felsefi, antropolojik, politik ve toplumsal açılımları üzerine düşünebilmek ve akademik metin üretebilmek. Video oyun bilgi alanının güncel sorunsallarından haberdar olmak. Eleştiri kabul etme profesyonelliğini gösterebilmek. |
|
5) |
Video oyun kültürü ve video oyun kültürünün beslendiği diğer kültürel etkinlik alanlarının tarihsel birikimlerinden ve güncel üretimlerinden haberdar olmak. Hem estetik hem teknik üretim ve düşünce biçimlerini kültürel etkinlik olarak ele alabilmek, yorumlayabilmek ve konumlandırabilmek. |
|
6) |
Video oyunlarının toplumsal ve ekonomik gerçekliklerinin geçmişiyle ilgili bilgi sahibi, güncel koşullarından haberdar ve gelecekteki potansiyelleriyle ilgili öngörülü olmak. Profesyonel iş ilişkileri kurabilmek, yazışma yapabilmek ve prodüksiyon planlaması kurgulayabilmek. Genele hâkim olurken, belli bir veya birkaç uzmanlık alanında özelleşebilmek. |
|
7) |
Üretimin her aşamasında video oyun bilgi alanı içinde ve dışında araştırma yapabilmek, veri süzebilmek ve sentez yapabilmek. Disiplinler arası araştırma yapabilmek. Farklı kaynaklardan doğan içerikleri birbirlerine kararak özgün fikirler üretmek. Öğrenmeyi öğrenmek. |
|
8) |
Profesyonel dijital içerik üretim araçlarını ve teknolojilerini anlamak, öğrenmek ve kullanmak. Farklı üretim gereksinimlerine hizmet edecek iş akışları tasarlayabilmek. İş akışına dahil olan teknolojileri, alışılagelmiş ve bilinen kapsamları dışında kullanabilmek ve yeri geldiğinde yeni kapsamlara hizmet edecek teknolojiler araştırmak, keşfetmek ve işlevlendirebilmek. |
|