TIP003 Sapiensİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar TıpÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Tıp

Önizleme

Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TIP003
Ders İsmi: Sapiens
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
2
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. HAKAN DARICI
Dersi Veren(ler): Hakan DARICI
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersteki amaç öğrencilerin evrene ve dünyaya çok daha geniş bir perspektifle bakmalarını sağlamak, medeniyetlerin, ülkelerin ve insan ömrünün kısalığını sorgulamak ve bu bağlamda öğrencilere kalıplaşmış yargılarından bağımsız, hümanist bir bakış açısı kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Ders, insanı temel alarak, evrenin başlangıcından, dünyanın oluşumuna, hayatın ortaya çıkışı ve evrimleşmesinden medeniyetlerin ortaya çıkışına ve günümüze kadar geçen olayları içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Atomaltı parçacıklar ve parçacık fiziği hakkında temel bilgilere sahip olacak
2) Yıldızların fisyon mekanizması, ömrü ve kara delikler hakkında fikir sahibi olacak
3) Gezegenler, yıldızlar ve galaksilerin büyüklükleri hakkında fikir sahibi olacak
4) Big Bang ve sonrasında geçen süre konusunda bilgi sahibi olacak
5) Dünyanın oluşumu ve ilk jeolojik zamanları öğrenecek
6) Hayatın başlangıcı ile ilgili teorileri öğrenecek
7) Canlı türlerinin sayısı çeşitliliği, evrimleşmesi ve kitlesel yok oluşları hakkında bilgi sahibi olacak
8) İnsan türlerinin çeşitleri, ortaya çıkış yerleri ve iki ayak üstüne geçiş sürecini öğrenecek
9) Homo sapiens’in diğer türlere baskın gelmesi ve karışan genleri öğrenecek
10) İlk yerleşim izleri ve tarım öncesi toplumlar hakkında fikir sahibi olacak
11) Tarım toplumu ve medeniyetler arasındaki ilişkiyi ortaya koyabilecek
12) Sümerlilerden günümüze kadarki çeşitli önemli medeniyetler hakkında bilgi sahibi olacak
13) Günümüz modern toplumunun ortaya çıkışı, medeniyetin artıları ve eksileri hakkında fikir sahibi olacak
14) Gelecek 50 ve 100 yılda yaşanabilecek değişiklikler hakkında fikir sahibi olacak.
15) İnsanlığa, topluma ve medeniyetlere daha hümanist ve bütünleştirici bir bakış açısıyla yaklaşacak

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Evrenin temelleri, parçacık fiziği, temel kuvvetler, atomaltı parçacıklar, nükleer fisyon, kara delikler ve Big Bang
2) Güneş sistemi ve dünyanın oluşumu, jeolojik zamanlar
3) Hayatın ortaya çıkışı, canlıların evrimi
4) Evrim kuramları
5) İnsanın evrimi, ilk insan türleri
6) İnsanların dünyaya yayılışı, Neanderthaller ve Homo sapiens
7) Tartışma: hayatın başlangıcı, evrim ve insanlar
8) Medeniyetlerin ortaya çıkışı, mağara döneminden tarım toplumuna
9) İlk uygarlıklar; Sümerler ve günümüze kadar süren gelenekleri
10) Asurlular, Babilliler ve diğer medeniyetler
11) Milattan 1900’lere insanlık
12) Modern toplumun ortaya çıkışı
13) Günümüz toplumu, devletler, milletler
14) Gelecek 50 ve 100 yılda insanlık
15) Final Sınavı
16) Değerlendirme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öğretim üyesi tarafından derlenen ders notları ve Powerpoint® sunumlar
Course notes and Powerpoint® presentations
Diğer Kaynaklar: • TÜFEK, MİKROP VE ÇELİK – JARED DİAMOND
• SAPİENS – YUVAL NOAH HARARİ
• HOMO DEUS – YUVAL NOAH HARARİ
• GEN BENCİLDİR – RİCHARD DAWKİNS
• İLK ÜÇ DAKİKA – STEVEN WEİNBERG
• ZAMANIN KISA TARİHİ - STEPHEN HAWKİNG
• BÜYÜK TASARIM - STEPHEN HAWKİNG
• KOZMOS: EVRENİN VE YAŞAMIN SIRLARI – CARL SAGAN
• SÜMERLER – MUAZZZEZ İLMİYE ÇIĞ

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

Program Kazanımları
1) Tıbbın, tıbbi uygulamaların ve hekimlik mesleğinin tarihsel gelişimini ve toplum için önemini bilir.
2) İnsan vücudunun normal yapı ve fonksiyonunu molekül, hücre, doku, organ ve sistemler düzeyinde bilir.
3) Hastalarından doğru ve etkin sosyal ve tıbbi öykü alabilir, kapsamlı fizik muayene yapabilir.
4) Hastalıklarla ilgili laboratuvar işlemlerini bilir; birinci basamakta, gerekli materyali (kan, idrar, vb.) uygun yöntemlerle hastadan elde ederek tanı ve takip için gerekli laboratuvar işlemlerini yapabilir ya da laboratuvar tetkik talebinde bulunabilir.
5) Hastalıklar sırasında yapı ve fonksiyonlarda meydana gelen patolojik değişiklikleri fizyolojik olandan ayırabilir. Hastanın öyküsü, fizik muayene, laboratuvar ve görüntüleme bulgularını yorumlayabilir ve hastanın problemine yönelik ön-tanı ve tanıya varabilir.
6) Birincil bakım ve acil hekimlik tedavi uygulamalarını, rehabilitasyon aşamalarını bilir, planlar ve uygulayabilir.
7) Hasta kayıtlarını doğru ve etkin olarak tutabilir, hasta bilgileri ve kayıtlarının mahremiyetinin önemini bilir ve bu mahremiyeti korur.
8) Klinik karar verme sürecini, kanıta dayalı tıp uygulamalarını ve güncel yaklaşımları bilir.
9) Koruyucu sağlık önlemleri ile bireylerin hastalıklardan korunmasında ve sağlığın geliştirilmesindeki temel prensipleri bilir, uygulayabilir ve risk altındaki birey ve/veya toplumu tanır, epidemi, pandemi gibi toplum sağlığı sorunlarında hekim sorumluluğunu üstlenir. 1 1 1
10) Biyopsikososyal yaklaşımı bilir, hastalıkların nedenlerini, bireyi ve çevresi ile etkileşimini göz önüne alarak değerlendirir. 1 1 1 1 1
11) Hasta ve yakınları, toplum ve meslektaşları ile sözlü ve/veya yazılı olarak etkin iletişim kurabilir.
12) Araştırma yapma teknik, yöntem ve kurallarını bilir. Bilimi ve bilimsel yöntemi etik kurallar çerçevesinde kullanarak yeni mesleki bilgi ve uygulamaların oluşturulmasına, paylaşılmasına, uygulanmasına ve geliştirilmesine katkıda bulunur.
13) Sağlık verilerini toplayabilir, analiz edebilir, özetleyerek sunabilir, adli rapor düzenleyebilir.
14) Hekimin eğitici, idareci ve araştırmacı olarak sağlık hizmet sunumundaki yerini bilir. Toplumun sağlık düzeyini yükseltme hedefiyle kurulmuş tüm disiplinler arası ekiplerde kendisinin ve birlikte çalıştığı ekip arkadaşlarının mesleki ve kişisel gelişimleri ile ilgili sorumluluk alır.
15) Çalışan sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularını bilir ve gerektiğinde sorumluluk alır.
16) Sağlık politikalarını bilir ve uygulama alanındaki etkilerini değerlendirebilir.
17) Tıp alanındaki bilgilerini yaşam boyu öğrenme sorumluluğu çerçevesinde güncel tutar. 1 2 2 3
18) Mesleğini, etik yükümlülük ve hukuki sorumluluklarını bilerek, insani değerleri ön planda tutarak ve ayrım gözetmeksizin özveri ile hekimlik yaşamı boyunca uygular.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tıbbın, tıbbi uygulamaların ve hekimlik mesleğinin tarihsel gelişimini ve toplum için önemini bilir. 2
2) İnsan vücudunun normal yapı ve fonksiyonunu molekül, hücre, doku, organ ve sistemler düzeyinde bilir.
3) Hastalarından doğru ve etkin sosyal ve tıbbi öykü alabilir, kapsamlı fizik muayene yapabilir.
4) Hastalıklarla ilgili laboratuvar işlemlerini bilir; birinci basamakta, gerekli materyali (kan, idrar, vb.) uygun yöntemlerle hastadan elde ederek tanı ve takip için gerekli laboratuvar işlemlerini yapabilir ya da laboratuvar tetkik talebinde bulunabilir.
5) Hastalıklar sırasında yapı ve fonksiyonlarda meydana gelen patolojik değişiklikleri fizyolojik olandan ayırabilir. Hastanın öyküsü, fizik muayene, laboratuvar ve görüntüleme bulgularını yorumlayabilir ve hastanın problemine yönelik ön-tanı ve tanıya varabilir.
6) Birincil bakım ve acil hekimlik tedavi uygulamalarını, rehabilitasyon aşamalarını bilir, planlar ve uygulayabilir.
7) Hasta kayıtlarını doğru ve etkin olarak tutabilir, hasta bilgileri ve kayıtlarının mahremiyetinin önemini bilir ve bu mahremiyeti korur.
8) Klinik karar verme sürecini, kanıta dayalı tıp uygulamalarını ve güncel yaklaşımları bilir.
9) Koruyucu sağlık önlemleri ile bireylerin hastalıklardan korunmasında ve sağlığın geliştirilmesindeki temel prensipleri bilir, uygulayabilir ve risk altındaki birey ve/veya toplumu tanır, epidemi, pandemi gibi toplum sağlığı sorunlarında hekim sorumluluğunu üstlenir.
10) Biyopsikososyal yaklaşımı bilir, hastalıkların nedenlerini, bireyi ve çevresi ile etkileşimini göz önüne alarak değerlendirir.
11) Hasta ve yakınları, toplum ve meslektaşları ile sözlü ve/veya yazılı olarak etkin iletişim kurabilir.
12) Araştırma yapma teknik, yöntem ve kurallarını bilir. Bilimi ve bilimsel yöntemi etik kurallar çerçevesinde kullanarak yeni mesleki bilgi ve uygulamaların oluşturulmasına, paylaşılmasına, uygulanmasına ve geliştirilmesine katkıda bulunur. 1
13) Sağlık verilerini toplayabilir, analiz edebilir, özetleyerek sunabilir, adli rapor düzenleyebilir.
14) Hekimin eğitici, idareci ve araştırmacı olarak sağlık hizmet sunumundaki yerini bilir. Toplumun sağlık düzeyini yükseltme hedefiyle kurulmuş tüm disiplinler arası ekiplerde kendisinin ve birlikte çalıştığı ekip arkadaşlarının mesleki ve kişisel gelişimleri ile ilgili sorumluluk alır.
15) Çalışan sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularını bilir ve gerektiğinde sorumluluk alır.
16) Sağlık politikalarını bilir ve uygulama alanındaki etkilerini değerlendirebilir.
17) Tıp alanındaki bilgilerini yaşam boyu öğrenme sorumluluğu çerçevesinde güncel tutar. 1
18) Mesleğini, etik yükümlülük ve hukuki sorumluluklarını bilerek, insani değerleri ön planda tutarak ve ayrım gözetmeksizin özveri ile hekimlik yaşamı boyunca uygular.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 1 % 20
Sunum 1 % 20
Final 60 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 30
Uygulama 1 2
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 18
Sunum / Seminer 1 2
Proje 1 0
Final 1 2
Toplam İş Yükü 54