Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SBK105 | ||||
Ders İsmi: | Siyasi Tarih | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. FATEME AYŞİN ANKA | ||||
Dersi Veren(ler): | Fateme Ayşin Anka | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğrencilerin siyasi tarih konusunda temel bilgilere sahip olmaları, siyasi tarihin ana hatlarını öğrenmeleri ve devletlerin tarihsel süreç içerisindeki gelişimlerini inceleyip, anlamalarını hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği: | Modern ve Global Dünyaya Geçiş, Rönesans ve Aydınlanma Dönemi, Batı’nın Denizlerde Üstünlüğü Sağlaması, Doğu Avrupa ve Osmanlı’nın Durumu, Fransız İhtilali’nden Önce Dünya’da Genel Durum, Fransız İhtilali ve Avrupa (1789-1815), 1815-1848 Arasında Avrupa: Mutlakiyetçilik-Hürriyetçilik-Milliyetçilik, Osmanlı İmparatorluğu ve Avrupa Diplomasisi konuları ele alınacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Orta Çağ’dan hemen sonraki sürecin tanımlanması, Avrupa’nın parçalanması ve modern Avrupa’nın dinamiklerini tanır. 2) İspanya’nın yükselişi, gerileyişi ve bunun arkasındaki etmenler, İngiliz ve Hollanda’nın 17. yüzyıldaki durumlarını ilişkilendirir. 3) Napolyon Dönemi, Avrupa güçler dengesi, 1789 Fransız Devrimi, Napolyon Savaşları ve 1815 Viyana Kongresi Düzeni gibi temel dönüşümleri tanır. 4) Endüstri Devriminden sonraki sosyopolitik düzen ve değişimi araştırır. 5) Fransız İhtilali’nin Avrupa’da ve çevresinde yarattığı etkiyi ve I. Dünya Savaşı’na yol açan etmenleri inceler. 6) Avrupa’da farklı dönemlerde oluşan güç dengelerini ve dönemsel dinamikler arasındaki neden sonuç ilişkisini inceler. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Modern ve Global Dünyanın Doğuşu | |
2) | Rönesans ve Reform | |
3) | Din Savaşları, Mutlakiyet Çağı, Aydınlanma Çağı | |
4) | Sanayi Devrimi | |
5) | Fransız Devrimi ve 1848 Devrimleri | |
6) | Milli Birleşme Dönemi | |
7) | Avrupa Emperyalizm Çağı | |
8) | Ara sınav | |
9) | Büyük Savaş | |
10) | Devrimci Rusya ve Sovyetler Birliği | |
11) | İktisadi Çöküntü ve Diktatörlük Avrupası ve İkinci Dünya Savaşı | |
12) | İkinci Dünya Savaşı Sonrası: Bölünmüş Avrupa'nın yeniden inşası | |
13) | Soğuk Savaş | |
14) | Soğuk Savaş Sonrası | |
15) | 9/11 | |
16) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Prof. Dr. Toktamış Ateş, Siyasal Tarih, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları 7. baskı , İstanbul, 2013. Yardımcı Okuma Olarak, Levent Ürer, Siyasi Olaylar Tarihi Ders Notları.ve JOHN MERRİMAN, RÖNESANS’TAN BUGÜNE AVRUPA TARİHİ, SAY YAYINLARI, İSTANBUL, 2018. |
Diğer Kaynaklar: | "Oral Sander, İlkçağlardan 1918’e Siyasi Tarih, Ankara, İmge, 2015. Çağrı Erhan ve Esra Yakut (ed.), Siyasi Tarih-I, Eskişehir, AÖF Yayınları, 2015. J. M. Roberts, Dünya Tarihi: Tarihöncesi Çağlardan 18. Yüzyıla, Cilt I, İstanbul, İnkilap Yayınevi, 2011. J. M. Roberts, Dünya Tarihi: Tarihöncesi Çağlardan 18. Yüzyıla, Cilt II, İstanbul, İnkilap Yayınevi, 2011. Hermann Kinder ve Werner Hilgemann, Dünya Tarihi Atlası Cilt II, Ankara, ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayınları, 2006.E. Gellner (1992) Uluslar ve Ulusçuluk (Çev. Büşra E. Behar-Günay G. Özdoğan), İstanbul: İnsan Yayınları. Eric J. Hobsbawn (1993) Milletler ve Milliyetçilik (Çev. Osman Akınhay), İstanbul: Ayrıntı, Yayınları. Etienne Balibar (1993) “Ulus Biçimi: Tarih ve İdeoloji”, E. Balibar ve I. Wallerstein (der.), Irk, Ulus, Sınıf: Belirsiz Kimlikler, (Çev. N. Ökten), İstanbul: Metis Yayınları (s.109-134). J. M. Roberts, Avrupa Tarihi, İstanbul, İnkilap Yayınevi, 2010. Merry E. Wiesner, Erken Modern Dönemde Avrupa: 1450-1789, İstanbul, İş Bankası Yayınları, 2009. Henry Kissinger, Diplomasi, İstanbul, İş Bankası Yayınları, 2007. Paul Kennedy, Büyük Güçlerin Yükseliş ve Çöküşleri, İstanbul, İş Bankası Yayınları, 2005. Leo Huberman, Feodal Toplumdan 20. Yüzyıla, İstanbul, İletişim Yayınları, 2000.Bloch March, Feodal Toplum, Çev. M. Ali Kılıçbay, Ankara, Opus Yayınları, 1997. Braudel Fernand, Uygarlıkların Grameri, Çev. M. Ali Kılıçbay, Ankara, İmge Kitabevi, 2001. Elias, Norbert, Uygarlık Süreci, Çev. E. Ateşman, İstanbul: İletişim Yayınları, 2000. Febvre, Lucien, Rönesans İnsanı, Çev. Mehmet Ali Kılıçbay, Ankara: İmge Yayınları, 1995. Febvre, Lucien, Uygarlık, Kapitalizm ve Kapitalistler, Çev. Mehmet Ali Kılıçbay, Ankara: İmge Yayınları, 1995. FİZİK VE ÇAĞDAŞ DÜNYA Koyre, Alexander (2000) Bilim Tarihi Yazıları, Çev.Kurtuluş Dinçer, Ankara, Tübitak Yayınları. " |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||
2) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||
3) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||
4) Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinir, sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapar ve alanını takip eder. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||
5) Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini çözümleyebilmesi, vatandaşların siyasi yapılarla kurduğu ilişkileri bilimsel olarak ortaya koyar. | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | |||||
6) Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlar, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||
7) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||
8) Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||
9) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||
10) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından Önlisans için en az A2; Lisans için en az B1; Yükseklisans en az B2 ve Doktora için en az C1 Genel Düzeyi’nde kullanabilme. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||
11) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyi(Önlisans) yada İleri düzeyi(Lisans ve Önlisans)’nde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur. | 3 |
2) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. | 2 |
3) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir. | 3 |
4) | Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinir, sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapar ve alanını takip eder. | 2 |
5) | Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini çözümleyebilmesi, vatandaşların siyasi yapılarla kurduğu ilişkileri bilimsel olarak ortaya koyar. | 3 |
6) | Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlar, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır. | 3 |
7) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır. | 3 |
8) | Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular. | 3 |
9) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 3 |
10) | Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından Önlisans için en az A2; Lisans için en az B1; Yükseklisans en az B2 ve Doktora için en az C1 Genel Düzeyi’nde kullanabilme. | 1 |
11) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyi(Önlisans) yada İleri düzeyi(Lisans ve Önlisans)’nde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 48 |
Sunum / Seminer | 4 | 11 |
Küçük Sınavlar | 2 | 2 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü | 114 |