SBK008 Örgüt Sosyolojisiİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Siyaset Bilimi ve Kamu YönetimiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SBK008
Ders İsmi: Örgüt Sosyolojisi
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. SİNAN ÇAYA
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Sinan Çaya
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin maksadı, lisansüstü öğrencilerini, Örgüt Sosyolojisinin temel mevzu ve kavramları ile; başka bir deyişle, belli bir iş yeri ve şartlarında işgören (çalışan) tarafından ortaya konan davranış örüntüleri ile âşinâ kılmaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders, örgütler, örgütlerin tarihsel menşei ve yirminci asrın başından itibaren bilimsel anlamda irdelenmeleri, haberleşmeye dair tarzlar ve terakkiler, grup dinamiği çalışmaları, hizmet-içi eğitimin ehemmiyeti, ince idarecilik usûlleri ve önderlik vasıfları, gerilim-çatışma ve değişime mukavemet (direniş) meselelerini atlatma, üretimi baltalayan tavır (tutum) ve fiilleri önleme gibi temel kavram ve konuları kapsar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) İnceleme veya müşahade (gözlem) altıdaki muayyen (belirli) bir kuruluşun işleyiş düzeneğini idrak eder
2) İş yerene, tatbikat bulan görgü kuralları (âdâb-ı muaşeret) nezdinde değerlendirir
3) Üst yönetim tarafından alınan kritik kararları seçerek tarif eder
4) İlgili anahtar kelimeleri (jargon) serbest ve akıcı surette kullanır
5) İlgili bilimsel yazına ve duayenlerin özel isimlerine atıflarda (göndermelerde) bulunur

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Örgütsel Sosyoloji’ye genel bir bakış; tanım; bir “akraba” disiplinler listesi.
2) İş nedir ve insanlar niçin çalışırlar?
3) İşe dair teşkilâtlanmalar ve erken bir model olarak bürokrasi / genörgüt (M. Weber); Organizasyonların bilimsel mânâda ilk defa inceleme altına girişleri: Bilimsel Yönetim (ABD, F.W. Taylor), Klasik Teşkilât (Fransa, H. Fayol).
4) Elton Mayo ve arkadaşlarınca kazara bir keşif (1930’ların başları); insan ilişkileri kuramının gelişimi.
5) İdareciliğe dair modern anlayışlar; idareciliğe dair beynelmilel misâller ve öykünmeler (Japon menşeli Amerikan idareci William Ouchi’nin geliştirdiği Z-modeli).
6) İşyerinde sıhhatli haberleşme (iletişim): İletişim vetiresinin (sürecinin) unsurları.
7) Müessese (kurum) içinde ferdin konumu; uyma davranışı, tesanüt (dayanışma), sargınlık, kümelerin (grupların) kişiliği, kurum kültürü ve iklimi.
8) İş yerinde çatışmalar ve çözüm bulmalar; gerilimin usturupluca yönetilip üretkenlik vesilesi hâline dönüştürülebilmesi.
9) Mürettebata (çalışan / işgören) nezaret sorunsalı (meselesi) ve önderlik mefhumu; önder çeşitleri ve hususiyetleri.
10) (İmtihan mârifetiyle) yeni istihdam edişler ve mevcut kadronun sicil (tezkiye) açısından kıymetlendiriliş / ölçüm usûlleri.
11) Hizmet-içi eğitim; Hassasiyet eğitimi örneği ve Kendini Tanıma Penceresi.
12) Örgütlerde karar alma süreç ve usûlleri (Delphi tekniği, grup hâlinde düşünme [olumsuzluğu], grup kutuplaşması, beyin fırtınası, âcil minimalizme kayış); her halükârda istikbale mâtuf olmak itibarıyla kararlarda potansiyel bir tehlikenin mevcudiyeti (P. Drucker’ın tahlili).
13) İşi baltalayan davranış örüntüleri; bunların muzır neticeleri ve muvaffak bir idareci / lider sıfatıyla, bunlar ile baş etme yol yordamları.
14) İş ortamında görgü kuralları (âdâb-ı muaşeret) ve bunların sorunsuz ve muntazam işleyen bir gidişata katkıları.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öğretim üyesinin çeşitli kaynaklardan terkip ettiği (sentezlediği) ders notları (yansılar suretinde) esastır.
Diğer Kaynaklar: Başaran; İbrahim Ethem (1991). Örgütsel Davraniş: İnsanin Üretim Gücü, Kadioğlu Matbaasi, Ankara.
De Leon, Emmanuelle (1993). Industrial Psychology, Rex Book Store, Manila, Philippines.
Decenzo, David. A. And Robbins, Stephen P. (1999). Human Resource Management, Sixth Edition, John Wiley& Sons, Inc., New York And Toronto.
Drucker, Peter F. (1972). Die Praxis Des Management: Ein Leitfaden Für Die Führungsaufgaben In Der Modernen Wirtschaft, Droemersche Verlagsanstalt Th. Knaur Nachf, München / Zürich.
Edgell, Stephen (2006). The Sociology Of Work: Continuity And Change In Paid And Unpaid Work, Sage Publications, London And Thousand Oaks, California.
Grint, Keith (1998). Çalişma Sosyolojisi [The Sociology Of Work], (Çev. Veysel Bozkurt, Burcu Çekmece & Selda Göktan), Alfa Yayin, Cağaloğlu, İstanbul.
Hass, Jeffrey K. (2007). Economic Sociology: An Introduction, Routledge, London, N.Y.
Moorhead, Gregory And Griffn, Ricky W. (1992). Organizational Behavior: Managing People And Organizations, Houghton Mifflin Company, Boston And London.
Mullins, Laurie J. (1993). Management And Organizational Behavior, Third Edition, Pitman Publishing, London.
Izgar, Hüseyin Ed. (2003). Endüstri Ve Örgüt Psikolojisi, Eğitim Kitabevi, Konya.
Rouges, Jean Des Vignes (1939). Deviens Un Chef! Essais Sur L’éducation Des Facultés Supérieures Et De L’aptitude Au Commandement, Nouvelle Édition Revue Et Augmenté, Éditions J. Oliven, Paris.
Sabuncuoğlu, Z. & Tüz (2003). Örgütsel Psikoloji, İnkam İnsan Kaynaklari Danişma Merkezi, Bursa.
Tannenbaum, Arnold S. (1973). Social Psychology Of The Work Organization, Tavistock Publications, London.
Türkmen, Faik (1938, 1958) Moral, 1. Cilt, Şahin, Medeniyet Matbaalari, Ankara.
Varol, Muharrem (1993). (Halkla İlişkiler Açısından) Örgüt Sosyolojisine Giriş: Etkili Yönetsel İlişkilerden Saygın Örgüt Kimliğine, Ankara: Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayını, No.2

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur. 2 3 3 2 3
2) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. 2 2 3 2 3
3) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir. 3 2 3 2 2
4) Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinir, sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapar ve alanını takip eder. 2 3 3 2 3
5) Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini çözümleyebilmesi, vatandaşların siyasi yapılarla kurduğu ilişkileri bilimsel olarak ortaya koyar. 3 2 2 3 3
6) Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlar, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır. 3 3 3 2 3
7) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır. 2 3 2 3 3
8) Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular. 3 2 3 2 3
9) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır. 2 3 3 2 3
10) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından Önlisans için en az A2; Lisans için en az B1; Yükseklisans en az B2 ve Doktora için en az C1 Genel Düzeyi’nde kullanabilme. 1 1 1 1 1
11) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyi(Önlisans) yada İleri düzeyi(Lisans ve Önlisans)’nde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. 1 1 1 1 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur. 2
2) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. 3
3) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir. 3
4) Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinir, sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapar ve alanını takip eder. 3
5) Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini çözümleyebilmesi, vatandaşların siyasi yapılarla kurduğu ilişkileri bilimsel olarak ortaya koyar. 3
6) Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlar, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır. 3
7) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır. 2
8) Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular. 3
9) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır. 2
10) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından Önlisans için en az A2; Lisans için en az B1; Yükseklisans en az B2 ve Doktora için en az C1 Genel Düzeyi’nde kullanabilme. 1
11) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyi(Önlisans) yada İleri düzeyi(Lisans ve Önlisans)’nde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. 1

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 3 1 1 14 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 1 1 1 14 16
Ara Sınavlar 1 5 5 14 24
Final 1 5 10 14 29
Toplam İş Yükü 117