Sağlık Yönetimi | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SAY101 | ||||
Ders İsmi: | Temel Sağlık Bilgisi ve Tıbbi Terminoloji | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. GÜLHAN KALMUK | ||||
Dersi Veren(ler): | Özlem Özaydın | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı sağlık hizmeti sunum sürecinde karşılaşılabilecek vücut sistemlerinin anatomi, fizyoloji ve patolojileri, teşhis ve tedavi yöntemlerini anlayabilecek genel sağlık bilgisi hakkında öğrencileri bilgilendirmek ve öğrencilerin tıbbi terminolojiye hakim olmasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: | Vücudun yapısal birimleri, vücut boşlukları, hareket sistemi, sinir sistemi, solunum sistemi, dolaşım sistemi, sindirim sistemi, boşaltım sistemi ve üreme sisteminin terimlerinin anlamları, okunuş ve yazılışları, tıbbi kelimelerin nasıl türedikleri, kelimelerin kökleri, ön ve son ekleri, sistem anatomileri. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Tıbbi terimlerin yazılış ve okunuş kurallarını hakkında bilgi sahibi olur. 2) İnsan vücudunu oluşturan sistemsel terimleri açıklayabilir 3) Tıbbi terimleri oluşturan ön ekleri açıklayabilir. 4) Tıbbi terimleri oluşturan kökleri ve son ekleri açıklayabilir 5) Tıbbi bir raporu anlayabilecek düzeyde terminolojiye hakim olur. 6) Sistem anatomileri hakkında bilgi sahibi olur. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Vücudun Yapısal Birimleri, Vücut Boşlukları, Tıbbi Terimlerin Oluşumu, Ön Ekler, Kök, Son Ekler | Ders Slayt Sunumu |
2) | Sağlık Alanında Kullanılan Genel Terimler | Ders Slayt Sunumu |
3) | Kas İskelet Sistemine İlişkin Genel Terimler ve Sağlık Bilgisi | Ders Slayt Sunumu |
4) | Solunum Sistemine İlişkin Genel Terimler ve Sağlık Bilgisi | Ders Slayt Sunumu |
5) | Dolaşım Sistemine İlişkin Genel Terimler ve Sağlık Bilgisi | Ders Slayt Sunumu |
6) | Sindirim Sistemine İlişkin Genel Terimler ve Sağlık Bilgisi | Ders Slayt Sunumu |
7) | Kan ve Lenf Sistemine İlişkin Genel Terimler ve Sağlık Bilgisi | Ders Slayt Sunumu |
8) | Ara sınav | |
9) | Genitoürüner Sisteme İlişkin Genel Terimler ve Sağlık Bilgisi | Ders Slayt Sunumu |
10) | Sinir Sistemine İlişkin Genel Terimler ve Sağlık Bilgisi | Ders Slayt Sunumu |
11) | Endokrin Sisteme İlişkin Genel Terimler ve Sağlık Bilgisi | Ders Slayt Sunumu |
13) | Ödev sunumları | Araştırma materyalleri |
14) | Ödev sunumları | Araştırma materyalleri |
Ders Notları / Kitaplar: | Temel Tıbbi Terminoloji. Dördüncü Basımdan Çeviri. Çeviren: Doç.Dr. İlker İlhanlı. Nobel Akademik Yayıncılık, 2018. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Temel Tıbbi Terminoloji. Dördüncü Basımdan Çeviri. Çeviren: Doç.Dr. İlker İlhanlı. Nobel Akademik Yayıncılık, 2018. 2. Medikal Terminoloji Uygulama Kitabı. Prof.Dr. Mehmet Yıldırım. Nobel Tıp Kitabevleri, 2020. 3. Tıbbi Terminoloji. Prof.Dr.Recep Mesut. Nobel Tıp Kitabevleri, 2017. 4. Quick & Easy Medical Terminology. Eighth Edition. Peggy C. Leonard. ELSEVIER, 2017. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Sağlık sisteminin ve alt sistemlerinin işleyişini kavrama, değerlendirme ve yönlendirebilecek yeterlikte kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olur. | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | ||||||||
2) Toplum - birey sağlığı ve geliştirilmesi ile ilgili faktörler hakkında bilgi sahibi olur. | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | ||||||||
3) Sağlık yönetimi konusundaki kuramsal ve uygulama bilgilerini ilgili kurum ve kuruluşlarda uygular. | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||
4) Sağlık yönetimi ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak analiz eder, değerlendirir ve inovatif çözüm önerileri geliştirir. | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||
5) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||
6) Yazılı ve sözlü iletişimde, kurallara uygun biçimde dil bilgisini ve sağlık terminolojisini kullanır. | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | ||||||||
7) Sağlık yönetimi ile ilgili konularda düşüncelerini, çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak kurum içi ve kurum dışı ilgili taraflarla paylaşır. | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||
8) Alanın gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||
9) Mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir; bunun için bilgiye ulaşma yollarını bilir ve uygular. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||
10) Yönetim felsefesini ve yönetim fonksiyonlarını sağlık yönetimi uygulamalarına yansıtır. | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | ||||||||
11) Sosyal sorumluluk ve sürdürülebilirlik bilinciyle ülke ve dünya genelinde sağlık sorunlarına duyarlı davranır ve toplumsal faydayı maksimize edecek çözüm önerilerini değerlendirir. | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | ||||||||
12) Sağlık yönetimi alanı ile ilgili hukuki düzenlemeler ile toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. | 3 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | ||||||||
13) Sağlık yönetimi uygulamalarında liderlik özellikleri sergiler. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||
14) Sağlık yönetimi uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sağlık sisteminin ve alt sistemlerinin işleyişini kavrama, değerlendirme ve yönlendirebilecek yeterlikte kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olur. | 2 |
2) | Toplum - birey sağlığı ve geliştirilmesi ile ilgili faktörler hakkında bilgi sahibi olur. | 2 |
3) | Sağlık yönetimi konusundaki kuramsal ve uygulama bilgilerini ilgili kurum ve kuruluşlarda uygular. | 2 |
4) | Sağlık yönetimi ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak analiz eder, değerlendirir ve inovatif çözüm önerileri geliştirir. | 2 |
5) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 3 |
6) | Yazılı ve sözlü iletişimde, kurallara uygun biçimde dil bilgisini ve sağlık terminolojisini kullanır. | 3 |
7) | Sağlık yönetimi ile ilgili konularda düşüncelerini, çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak kurum içi ve kurum dışı ilgili taraflarla paylaşır. | 3 |
8) | Alanın gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 1 |
9) | Mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir; bunun için bilgiye ulaşma yollarını bilir ve uygular. | 3 |
10) | Yönetim felsefesini ve yönetim fonksiyonlarını sağlık yönetimi uygulamalarına yansıtır. | 2 |
11) | Sosyal sorumluluk ve sürdürülebilirlik bilinciyle ülke ve dünya genelinde sağlık sorunlarına duyarlı davranır ve toplumsal faydayı maksimize edecek çözüm önerilerini değerlendirir. | 2 |
12) | Sağlık yönetimi alanı ile ilgili hukuki düzenlemeler ile toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. | 3 |
13) | Sağlık yönetimi uygulamalarında liderlik özellikleri sergiler. | 3 |
14) | Sağlık yönetimi uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Küçük Sınavlar | 2 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 | ||||
Küçük Sınavlar | 2 | 15 | 30 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 15 | 15 | ||||
Final | 1 | 15 | 15 | ||||
Toplam İş Yükü | 144 |