Radyo, Televizyon ve Sinema (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | RTC108 | ||||
Ders İsmi: | Film Tarihi | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. NEZİH ERDOĞAN | ||||
Dersi Veren(ler): | Nezih Erdoğan | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğrencilerin sinemayı tarihsel bir perspektiften görmelerini sağlamak. Sinema tarihinin mevcut anlatılarını sorgulamalarını sağlamak. Sosyo-kültürel bağlama bağlı olarak film mecrasının değişen kullanımlarını ve alımlama kiplerini kıyaslayabilmelerini sağlamak. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, sinemadan önce hareketli görüntü olarak ne vardı sorusuyla başlıyor ve modernlik vasfı olarak film izleme ve sinemaya gitme deneyimini ele alıyor. Buradan, 1890lar ve 2000leri kapsayacak biçimde, analogtan dijitale, sinemada belli başlı seçilmiş gelişmelerin izini sürmeye geçiyor. Esas olarak, tarihçi David Bordwell ve Kristin Thompson’un izinde, şu soruları soruyor: 1) Film mecrasının kullanımları zamanla nasıl değişti ve normalleşti? 2) Film endüstrisinin koşulları – yapım- dağıtım-gösterim- mecranın kullanımlarını nasıl etkiledi? Film mecrasının kullanımlarında ve film pazarında uluslararası eğilimler nasıl ortaya çıktı? Öğrenciler araştırma ödevleri hazırlayacaklar ve tartışmalara katılacaklardır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sinema tarihinin temel kavram ve terimlerine hakim olmak. 2) Filmde temel formal ve üslup gelişimlerine hakim olmak. 3) Endüstri, toplumsal gelişmeler ve filmin nasıl etkileştiğine hakim olmak. 4) Çeşitli film pratikleri ve alımlama kiplerine hakim olmak. 5) Sinemanın global ve lokal, ulusal ve uluslararası veçhelerine hakim olmak. 6) Bir zihinsel müessese olarak sinemada sanat, teknoloji, endüstri ve eğlencenin ortak mevcudiyet ölçülerine hakim olmak. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş: temel kavram ve terimler. Ders izlencesinin açıklanması. Sinemadan önce sinema. Filmlerden önce ne oldu? | Gösterim: Film Before Film (Werner Nekes) |
2) | Erken sinema I: teknoloji ve modernlik | |
3) | Erken sinema II: sinemaya gitmek ve seyir | Gösterim: Istanbul do/redo/undo (2010) |
4) | Sessiz sinema I: Sovyet Sineması | The Man with the Movie Camera (Dziga Vertov, 1929) Battleship Potemkin (Sergei M. Eisenstein, 1925) |
5) | Sessiz Sinema II: Avrupa | The Cabinet of Dr Caligari (Robert Wiene, 1920) The Last Laugh (F.W. Murnau, 1924) Nosferatu (F.W. Murnau, 1922) |
6) | Hollywood Studio System: Orson Welles | Citizen Kane (Orson Welles, 1941) |
7) | Klasik Hollywood: Alfred Hitchcock | |
8) | İtalyan yeni gerçekçiliği: Bisiklet Hırsızları | |
9) | Hint sineması ve sosyal filmler: Awara | |
10) | Ana akım dışı sinemalar: deneysel sinema, sürrealizm, canlandırma | |
11) | Fransız Sanat sineması ve auteur fikri | |
12) | Çağdaş İran Sineması | Close Up (Abbas Kiarostami, 1995) |
13) | Yeni Türkiye Sineması Zeki Demirkubuz, Reha Erdem, N. B. Ceylan | |
14) | Analogtan Dijitale | Timecode (Mike Figgis, 2000) Dancer in the Dark (Lars von Trier, 2000) |
16) | Final Dönem Ödevi |
Ders Notları / Kitaplar: | David Bordwell, Kristin Thompson, Film History: an Introduction |
Diğer Kaynaklar: | David Bordwell, Kristin Thompson, Film History: an Introduction |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Hem kuramsal hem de uygulamalı eğitim sunarak öğrencileri akademik ve iş hayatına hazır eder. | 3 | |||||||||||||
2) Kitle iletişim araçlarına eleştirel bir bakış açısı kazandırır. | 3 | |||||||||||||
3) İngilizce müfredat ile öğrencilerin uluslararası boyutta piyasayı ve akademik çalışmaları orijinal kaynaklardan takip etmelerini sağlar. | 3 | |||||||||||||
4) Kamera önü, kamera arkası, reji, haber merkezi, ışık, ses, kurgu, yönetmenlik, görüntü yönetmenliği, senaryo yazarlığı gibi mesleklerde uzmandır. | 2 | |||||||||||||
5) Ders veren medya profesyonelleri sayesinde öğrenciler sektöre hazır hale gelir. | 3 | |||||||||||||
6) Kısa ve orta metrajlı filmler, senaryo, belgeseller ve TV programları gibi üretim becerileri edinir. | 2 | |||||||||||||
7) Görüntü teknolojilerine ait temel bilgi ve deneyime sahip olur. | 3 | |||||||||||||
8) Sektörel işbirlikleri sayesinde profesyonel iş hayatına atılır. | 2 | |||||||||||||
9) Uygulanan müfredat sayesinde farklı medya çalışmalarına disiplinlerarası bir bakış açısı kazanır. | 3 | |||||||||||||
10) Stüdyo ortamında alınacak teknik eğitimle birlikte öğrenciler deneyim sahibi olarak sektörde kendine yer edinir. | 2 | |||||||||||||
11) Grup çalışmalarıyla birlikte müzakere etme, inisiyatif alma gibi becerilere sahiptir. | 2 | |||||||||||||
12) Medya etiği ve iş ahlakı ile ilgili temel değerler edinir. | 2 | |||||||||||||
13) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 1 | |||||||||||||
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 1 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Hem kuramsal hem de uygulamalı eğitim sunarak öğrencileri akademik ve iş hayatına hazır eder. | 3 |
2) | Kitle iletişim araçlarına eleştirel bir bakış açısı kazandırır. | 3 |
3) | İngilizce müfredat ile öğrencilerin uluslararası boyutta piyasayı ve akademik çalışmaları orijinal kaynaklardan takip etmelerini sağlar. | 3 |
4) | Kamera önü, kamera arkası, reji, haber merkezi, ışık, ses, kurgu, yönetmenlik, görüntü yönetmenliği, senaryo yazarlığı gibi mesleklerde uzmandır. | 3 |
5) | Ders veren medya profesyonelleri sayesinde öğrenciler sektöre hazır hale gelir. | 1 |
6) | Kısa ve orta metrajlı filmler, senaryo, belgeseller ve TV programları gibi üretim becerileri edinir. | 2 |
7) | Görüntü teknolojilerine ait temel bilgi ve deneyime sahip olur. | 2 |
8) | Sektörel işbirlikleri sayesinde profesyonel iş hayatına atılır. | 2 |
9) | Uygulanan müfredat sayesinde farklı medya çalışmalarına disiplinlerarası bir bakış açısı kazanır. | 3 |
10) | Stüdyo ortamında alınacak teknik eğitimle birlikte öğrenciler deneyim sahibi olarak sektörde kendine yer edinir. | 1 |
11) | Grup çalışmalarıyla birlikte müzakere etme, inisiyatif alma gibi becerilere sahiptir. | 1 |
12) | Medya etiği ve iş ahlakı ile ilgili temel değerler edinir. | 2 |
13) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 3 |
14) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 4 | % 40 |
Ödev | 1 | % 20 |
Sunum | 1 | % 10 |
Projeler | 1 | % 30 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 100 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 70 |
Sunum / Seminer | 1 | 2 |
Ödevler | 1 | 2 |
Küçük Sınavlar | 4 | 8 |
Ara Sınavlar | 1 | 4 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 130 |