Fizyoterapi ve Rehabilitasyon (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | PRE112 | ||||
Ders İsmi: | Sağlık Meslek Etiği | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. TAYYİBE BARDAKÇI | ||||
Dersi Veren(ler): | Asst. Prof. Üyesi Tayyibe Bardakçı | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | - Önemli çağdaş biyoetik kararların değerlendirilmesinde ve yargılanmasında kullanılan çeşitli etik teorileri ve çerçeveleri anlayın. -Felsefi argümanları tanımayı ve değerlendirmeyi öğrenir. -Tıp etiğindeki bazı önemli ve kalıcı konuları öğrenin ve tartışmalardaki en merkezi gerilimleri kavrayın. -Çeşitli farklı (ve sıklıkla rekabet eden) bakış açılarına dayalı olarak etik senaryoları değerlendirme becerisini geliştirmek (yani hasta, fizyoterapist, doktor, hemşire, aile, yönetim vb. perspektifinden) |
Dersin İçeriği: | Bu ders, tıp ve fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarının karşılaştığı başlıca etik sorunları araştıracaktır. Etik ilkelerin sağlık hizmetlerinin sunumuna nasıl uygulanacağı sorusundan tıpta gelişen teknolojiler ve sağlık mesleğinin geleceği hakkındaki son tartışmalara kadar, bu kurs zamanımızın en önemli etik ve sosyal sorularından bazılarını kapsar: kişi denir? Aktif ve pasif ötenazi arasında ahlaki bir fark var mı? Çocuklardan organ bağışı kabul etmeli miyiz? Doktorlar hastalarına her zaman doğruyu söylemeli midir? Fizyoterapi, tıbbın diğer alanlarından farklı olarak yeni etik sorunlar doğurur mu? Bu derste, etik ve yasal pozisyonlara aşina olacağız, çeşitli konularda karşıt argümanları ele alıp tartışacağız ve ilgili vaka çalışmalarını inceleyeceğiz. Biz sadece belirli insanların neye inandığıyla ilgilenmiyoruz, aynı zamanda ve daha da önemlisi, inançları için gösterdikleri nedenlerin iyi olup olmadığıyla ilgileniyoruz. Sınıf oturumları temel olarak dersler ve tartışma etkinliklerinden oluşur. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Express your own views clearly in class discussion and engage the views of others. 2) Çağdaş tıp etiğindeki önemli konular ve bu pozisyonların daha geniş felsefi taahhütlerle uyumluluğu hakkında kendi pozisyonlarınız aracılığıyla net ve dikkatli düşünün. 3) Bazı temel etik çerçevelere aşinalık kazanın ve bu etik çerçevelerin fizyoterapi mesleğinde bize nasıl yardımcı olabileceğini anlayın. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Felsefe, etik ve tıp etiğine giriş | - |
2) | Normatif etik teoriler | - |
3) | Biyomedikal etik ilkeleri | - |
4) | Sağlık profesyoneli (hekim, fizyoterapist, hemşire vb)-hasta ilişkisi | |
5) | Hastaya doğruyu söyleme | - |
6) | Sağlık hizmetlerinde gizlilik ve mahremiyet | - |
7) | Uluslararası beyannameler ve yayın etiği | - |
8) | Arasınav | - |
9) | Yaşamın başlangıcındaki etik sorunlar | - |
10) | Yaşamın sonundaki etik sorunlar | - |
11) | Pediatride etik | - |
12) | psikiyatride etik | - |
13) | transplantasyon etiği | - |
14) | Fizyoterapi mesleğinde etik ilkeler | - |
15) | Final | |
16) | Final | - |
Ders Notları / Kitaplar: | Lecture notes, recommended articles, books, and movies throughout the semester. |
Diğer Kaynaklar: | T. Beauchamp and J. Childress (2012), Principles of Biomedical Ethics, Oxford University Press, 7th Edition. B. Steinbock, A. London, & J. Arras (Eds), Ethical Issues in Modern Medicine, McGraw-Hill, 2013. World Confederation for Physical Therapy, Declaration of Principle. Patient-‐Physician Relationship, AMA Code of Medical Ethics. The Stanford Encyclopedia of Philosophy https://plato.stanford.edu (TR) S. Metin (2019). Biyotıp Etiği ve Hukuk, İstanbul: BETİM Kitaplığı. (TR) H. Ertin (2020). Modern Tıp ve Etik I, İstanbul: BETİM Kitaplığı. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Fizyoterapi Rehabilitasyon ile ilişkili temel tıp bilimleri kavram ve prensipleri ile fizyoterapi değerlendirme süreçlerini, temel unsurlarını ve yöntemsel uygulama prensiplerini tanımlar. | |||||||||||||||
2) Fizyoterapide değerlendirme ile ilgili toplanan bilgileri, akıl yürütme ve problem çözme süreçleri doğrultusunda, analiz ederek klinik değerlendirme araç ve yöntemlerini sıralar. | |||||||||||||||
3) Fizyoterapi yaklaşımlarının endikasyon, kontraendikasyon, yan etkilerini ve hizmet alana yönelik müdahale stratejilerini ve fonksiyonel yetersizlik ile baş edilmesinde kullanılan mekanizmaları olası müdahale yöntemlerini açıklar ve fonksiyonel seviyelere uygun yakın ve uzak dönem hedefleri sıralar. | |||||||||||||||
4) Hizmet alanın genel sağlık durumu ile ilişkili fizyoterapi bilgisini temel alarak, uygular, kişinin sağlık ve yaşam tarzı profilini, yetersizliklerini, vücut yapı ve fonksiyonunu, aktivite-katılım düzeyini tanımlayarak bu doğrultuda değerlendirme ve tedavi önceliklerini belirler. | |||||||||||||||
5) Fizyoterapi değerlendirmelerinden elde ettiği verilerle, bilgi okur yazarlığını, kanıta dayalı klinik karar verme süreçlerini kullanarak yaptığı fizyoterapi tanılaması doğrultusunda birey odaklı fizyoterapi müdahale planını oluşturur ve uygular. | |||||||||||||||
6) Hizmet alana, hastalık durumları dışında da sağlığın korunması ve geliştirilmesinde danışmanlığın yanı sıra, planladığı egzersiz programını uygular. | |||||||||||||||
7) Fizyoterapi Rehabilitasyonla ilgili bilimsel araştırma önerisi geliştirerek sunar. | |||||||||||||||
8) Fizyoterapi Rehabilitasyon hizmeti veren kurum/kuruluş/merkezlerin kurulması ve yönetilmesi sürecinde kalite standartları doğrultusunda mesleki klinik uygulamalara liderlik eder. | |||||||||||||||
9) Bir fizyoterapist olarak meslektaşları ve farklı disiplinlerden profesyonellerle ekip içinde çalışır. | |||||||||||||||
10) Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını eleştiriyel bir yaklaşımla değerlendirir. | |||||||||||||||
11) Mesleki bilgi kaynaklarını ve fizyoterapi tekniklerini etkin kullanarak bilgiye ulaşır, olumlu tutum ve davranış modelini benimser ve öğrenme hedeflerini belirler. | |||||||||||||||
12) Fizyoterapi değerlendirme ve müdahaleleri sırasında biyopsikososyal bakış açısıyla hizmet alanların gizliliğine saygı göstererek etkin iletişim becerilerini kullanır. | |||||||||||||||
13) Fizyoterapi değerlendirme ve müdahaleleri sürecinde gereken verilerin toplanması, kayıt altına alınması ve raporlanmasında etik, deontolojik ve yasal çerçeveyi benimser. | |||||||||||||||
14) Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. | |||||||||||||||
15) Fizyoterapistlik kimliğini, bilincini, ve mesleki otonomisini koruyarak disiplinler arası işbirliği anlayışıyla sorumluluk alır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Fizyoterapi Rehabilitasyon ile ilişkili temel tıp bilimleri kavram ve prensipleri ile fizyoterapi değerlendirme süreçlerini, temel unsurlarını ve yöntemsel uygulama prensiplerini tanımlar. | |
2) | Fizyoterapide değerlendirme ile ilgili toplanan bilgileri, akıl yürütme ve problem çözme süreçleri doğrultusunda, analiz ederek klinik değerlendirme araç ve yöntemlerini sıralar. | 1 |
3) | Fizyoterapi yaklaşımlarının endikasyon, kontraendikasyon, yan etkilerini ve hizmet alana yönelik müdahale stratejilerini ve fonksiyonel yetersizlik ile baş edilmesinde kullanılan mekanizmaları olası müdahale yöntemlerini açıklar ve fonksiyonel seviyelere uygun yakın ve uzak dönem hedefleri sıralar. | 1 |
4) | Hizmet alanın genel sağlık durumu ile ilişkili fizyoterapi bilgisini temel alarak, uygular, kişinin sağlık ve yaşam tarzı profilini, yetersizliklerini, vücut yapı ve fonksiyonunu, aktivite-katılım düzeyini tanımlayarak bu doğrultuda değerlendirme ve tedavi önceliklerini belirler. | 1 |
5) | Fizyoterapi değerlendirmelerinden elde ettiği verilerle, bilgi okur yazarlığını, kanıta dayalı klinik karar verme süreçlerini kullanarak yaptığı fizyoterapi tanılaması doğrultusunda birey odaklı fizyoterapi müdahale planını oluşturur ve uygular. | 1 |
6) | Hizmet alana, hastalık durumları dışında da sağlığın korunması ve geliştirilmesinde danışmanlığın yanı sıra, planladığı egzersiz programını uygular. | 1 |
7) | Fizyoterapi Rehabilitasyonla ilgili bilimsel araştırma önerisi geliştirerek sunar. | 1 |
8) | Fizyoterapi Rehabilitasyon hizmeti veren kurum/kuruluş/merkezlerin kurulması ve yönetilmesi sürecinde kalite standartları doğrultusunda mesleki klinik uygulamalara liderlik eder. | 2 |
9) | Bir fizyoterapist olarak meslektaşları ve farklı disiplinlerden profesyonellerle ekip içinde çalışır. | 3 |
10) | Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını eleştiriyel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 |
11) | Mesleki bilgi kaynaklarını ve fizyoterapi tekniklerini etkin kullanarak bilgiye ulaşır, olumlu tutum ve davranış modelini benimser ve öğrenme hedeflerini belirler. | 2 |
12) | Fizyoterapi değerlendirme ve müdahaleleri sırasında biyopsikososyal bakış açısıyla hizmet alanların gizliliğine saygı göstererek etkin iletişim becerilerini kullanır. | 3 |
13) | Fizyoterapi değerlendirme ve müdahaleleri sürecinde gereken verilerin toplanması, kayıt altına alınması ve raporlanmasında etik, deontolojik ve yasal çerçeveyi benimser. | 3 |
14) | Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. | 3 |
15) | Fizyoterapistlik kimliğini, bilincini, ve mesleki otonomisini koruyarak disiplinler arası işbirliği anlayışıyla sorumluluk alır. | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 42 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 72 |