İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MIM093 | ||||
Ders İsmi: | Mimarlık ve Sanat | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. ZEHRA TONBUL | ||||
Dersi Veren(ler): | |||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Geniş yelpazeli, çok sesli, çok kültürlü, evrensel niteliklere sahip bir derstir. Öğrencilere; geçmiş ile gelecek arasında bağ kurarak gerçekleştirecekleri olası tasarımlarının zenginleşmesine ve katkıda bulunmasına yardımcı olması amaçlanmaktadır. Mimarlık ve sanatın tarihi içerisinde yer alan çağ / dönem / üsluplar / akımlar toplumsal, ekonomik, kültürel ve sosyal açılar göz önünde tutularak tematik anlatım yöntemiyle verilmekte; öğrencilerin değerlendirme / karşılaştırma / sorgulayabilmeleri hedeflenmekte; bilinçli bakış açılarına sahip olmaları ve entelektüel alt yapılarının oluşması amaçlanmaktadır.. |
Dersin İçeriği: | Sanat akımları ve bu akımların mimari üzerindeki etkileri, resim ve heykelde yansımaları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sanat ve mimarlık alanında insanlığın ve yaratıcı düşüncesinin evrimini tanıma, 2) Kültürel girdilere; bakma/ görme/ anlamlandırma/ çözümleme/ değerlendirme/ karşılaştırma ve sorgulayabilme yeteneği kazandırma, 3) En genel anlamda tarihsel çevreyi kavrama, sanat ve sanatçının içinde bulunduğu sosyo-kültürel koşulları kavrama, 4) Terim ve kavramlar arasında gezinerek mesleki deyim, terim ve kavramları tanıyarak zengin bir mesleki dile sahip olma, 5) Sanat eserlerinin genel üsluplarını, dönemsel özellikleri öğrenip farklı uygarlıkların ve dönemlerin mimari ve sanatsal özelliklerini ayırt etme, 6) Malzeme, teknik ve türlere göre sınıflandırma; sanat objesi, tasarım, zanaat objesi, endüstriyel ürün ayrımına varma, 7) İnsanlık tarihinde sanatın almış olduğu yol ve geldiği nokta hakkında bilgi edinerek tasarımlarına ve projelerine ek bilgi edinilmesine yol gösterme, 8) Genel kültürlerinin gelişmesini / zenginleşmesini sağlayıp evrensel kültür varlıklarına değer vermenin, sahip çıkmanın, geçmiş ile gelecek arasında bağ kurmanın önemini kavramak |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Seyir ve Dinleti Mekanlarında Aktörler ve İlişkiler | |
2) | İnsanlık ve Kültür Tarihinin üretim ilişkilerine göre Geleneksel ve Modern Dünya olarak 2 döneme ayrılmasının: nedenleri, değişimi | |
3) | Geleneksel ve Modern Dünya ayrımının Dilbilimsel açıdan dayanakları/özellikleri, Saussure’nin “gösteren/gösterilen ilişkisi”; Geleneksel Dünya’da kültürel üretim ve bağlamsal/temsil özellikleri | |
4) | Geleneksel Dünya’nın Kırılışı, Modern Dünya başlangıcı; Rönesans döneminin getirdiği değişiklikler; Özne ve Nesne ile Seyreden ve Seyredilen ilişkisi; Perspektifin bulunuşu, Perspektif kullanımının sanata/mimariye/sanatçıya getirdiği yeni bakış açısı | |
5) | Geleneksel Dünya’nın Kırılışı, Modern Dünya başlangıcı; Perspektif , dış dünya gerçekliğinin algılanmaya başlaması, Sanatçının bireysel olarak ortaya çıkışı, İdeal Kent tasarımları, Wölfflin’in Açık form-Kapalı Form prensibi | |
6) | Zamansal (Ardışık) Gerçeklik ve Mekansal (Eşzamanlı) Gerçeklik üzerinden Müzik Tarihine Kısa bir bakış; Rönesans ve Barok karşılaştırması | |
7) | Mimar E.L. Boulleé ve Ledoux Osmanlı Modernleşmesi | |
8) | Vize haftası Dersi Avrupa’da Modernleşme ve Sanayi toplumu, İşçi sınıfının ortaya çıkışı, Modern dünya Doğa ve Tarihe bakış, Çoğulluk Başına “Neo” eklenen üsluplar, Art Nouveau, Kitsch | |
9) | Arts & Crafts, Art Nouveau, Art Deco |
Ders Notları / Kitaplar: | H. WÖLFFLIN., SANAT TARİHİNİN TEMEL KAVRAMLARI, H. WÖLFFLIN, RÖNESANS VE BAROK, JANUS YAY., 2018 E.H. GOMBRICH, SANATIN ÖYKÜSÜ, REMZİ KİTABEVİ ADNAN TURANİ, DÜNYA SANAT TARİHİ, REMZİ KİTABEVİ U. TANYELİ-M. SÖZEN, SANAT KAVRAM VE TERİMLERİ SÖZLÜĞÜ D. HASOL, ANSİKLOPEDİK MİMARLIK SÖZLÜĞÜ, YEM, 2010 |
Diğer Kaynaklar: | L.M. ROTH. MİMARLIĞIN ÖYKÜSÜ, 2002 HERBERT READ, SANAT VE TOPLUM, HAYALPEREST KİTAP YAY., 2018 VERNON HYDE MINOR, SANAT TARİHİNİN TARİHİ, KOÇ ÜNİV. YAY, VITRIVIUS, MİMARLIK ÜZERİNE 10 KİTAP, Ş. VANLI VAKFI YAY J BERGER, GÖRME BİÇİMLERİ, METİS YAY |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek değerlendirme ve tasarım sürecini, mimarlık ve sanat alanında üretilmiş kuramsal ve pratik bilgiler doğrultusunda şekillendirme. | ||||||||||||||
2) İç mimarlık disiplini içerisindeki alanlarda evrensel bilgiler edinerek bu bilgiler arasında ilişki kurma, kültürel alışkanlıkların, eğitimin ve etiğin tasarım alanındaki öneminin farkında olma. | ||||||||||||||
3) İç Mimarlık mesleği ile ilgili tüm girdileri ve koşulları doğru kullanıp uygulayarak profesyonel hayatta doğru mesleki iletişim becerisi ile iç mimarlık temsil yöntemlerine ve mesleki terminolojiye hakim olma. | ||||||||||||||
4) İç mimari tasarım bütünü içinde yer alan çeşitli fonksiyonlar üzerine odaklanma ve mekan parçalarını bir bütün olarak ele alma. | ||||||||||||||
5) Mekan tasarımı olgusunu farklı disiplinler üzerinden inceleyerek değerlendirme. | ||||||||||||||
6) İnsan-mekan-ölçek kavramları arasındaki ilişkiyi, kişilerin ihtiyaçları ile ilişkilendirerek kişiye uygun çağdaş tasarımlar yapabilme. | ||||||||||||||
7) Tasarım sürecini doğru ifade edebilmek için gerekli güzel sanatlar bilgisine sahip olarak tüm sunum ve anlatım tekniklerini kullanabilme. | ||||||||||||||
8) İç mimari bir projeyi tasarım aşamasında olgunlaştırdıktan sonra, uygulamaya yönelik detayları ortaya koyarak tasarımdan uygulamaya giden süreci doğru yönetebilme. | ||||||||||||||
9) Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği bilinci, mesleki standartlar ve iş hukukuna hakim olma. | ||||||||||||||
10) Yapı malzemeleri ve onların uygulamalarıyla ilgili yeterli ve güncel bilgilere sahip olarak, doğru malzeme ve uygulama yöntemlerini seçebilme. | ||||||||||||||
11) Yapı, tasarım, uygulama ve mühendislik ile ilgili problemleri anlayabilme ve çözüm üretebilme. | ||||||||||||||
12) Estetik, teknik ve işlevsel koşulları bir araya getirerek özgün iç mimari tasarımlar yapabilme ve sahip olduğu mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme. | ||||||||||||||
13) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından; en az B1; genel düzeyinde kullanma. | ||||||||||||||
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek değerlendirme ve tasarım sürecini, mimarlık ve sanat alanında üretilmiş kuramsal ve pratik bilgiler doğrultusunda şekillendirme. | 1 |
2) | İç mimarlık disiplini içerisindeki alanlarda evrensel bilgiler edinerek bu bilgiler arasında ilişki kurma, kültürel alışkanlıkların, eğitimin ve etiğin tasarım alanındaki öneminin farkında olma. | 2 |
3) | İç Mimarlık mesleği ile ilgili tüm girdileri ve koşulları doğru kullanıp uygulayarak profesyonel hayatta doğru mesleki iletişim becerisi ile iç mimarlık temsil yöntemlerine ve mesleki terminolojiye hakim olma. | 1 |
4) | İç mimari tasarım bütünü içinde yer alan çeşitli fonksiyonlar üzerine odaklanma ve mekan parçalarını bir bütün olarak ele alma. | |
5) | Mekan tasarımı olgusunu farklı disiplinler üzerinden inceleyerek değerlendirme. | 3 |
6) | İnsan-mekan-ölçek kavramları arasındaki ilişkiyi, kişilerin ihtiyaçları ile ilişkilendirerek kişiye uygun çağdaş tasarımlar yapabilme. | |
7) | Tasarım sürecini doğru ifade edebilmek için gerekli güzel sanatlar bilgisine sahip olarak tüm sunum ve anlatım tekniklerini kullanabilme. | |
8) | İç mimari bir projeyi tasarım aşamasında olgunlaştırdıktan sonra, uygulamaya yönelik detayları ortaya koyarak tasarımdan uygulamaya giden süreci doğru yönetebilme. | |
9) | Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği bilinci, mesleki standartlar ve iş hukukuna hakim olma. | |
10) | Yapı malzemeleri ve onların uygulamalarıyla ilgili yeterli ve güncel bilgilere sahip olarak, doğru malzeme ve uygulama yöntemlerini seçebilme. | |
11) | Yapı, tasarım, uygulama ve mühendislik ile ilgili problemleri anlayabilme ve çözüm üretebilme. | |
12) | Estetik, teknik ve işlevsel koşulları bir araya getirerek özgün iç mimari tasarımlar yapabilme ve sahip olduğu mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme. | |
13) | Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından; en az B1; genel düzeyinde kullanma. | |
14) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 28 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü | 75 |