İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MIM004 | ||||
Ders İsmi: | Kentsel Mekan Okumaları | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. AYŞE NALAN YETİŞKİN KUBİLAY | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Ayşe Nalan Yetişkin Kubilay | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | İstanbul’un belirli bir kentsel bağlam içinde yer alan önemli tarihsel yapılarını, alan çalışmaları ile tanımak ve farklı temsil yöntemleriyle saptama çalışmaları yapmak; ardından, yerinde görülen yapıları ve içinde yer aldıkları bağlamı yazılı kaynaklar üzerinden araştırarak analiz etmektir. |
Dersin İçeriği: | İstanbul’un belirli bir kentsel bağlam içinde yer alan önemli tarihsel yapılarını, alan çalışmalarıyla tanımak ve farklı temsil yöntemleriyle saptama çalışmaları yapmak; ardından, yerinde görülen yapıları ve içinde yer aldıkları bağlamı yazılı kaynaklar üzerinden araştırmaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) İstanbul'un mekansal ve tarihsel çok katmanlı yapısının farkına varmak |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Program sunumu ve teorik ders: İstanbul’un Tarihsel Topografyası | |
2) | Alan çalışması I: Ayasofya, Mese, III. Ahmed Çeşmesi, Sur-u Sultani, İstanbul Arkeoloji Müzeleri Binaları | |
3) | Alan çalışması II: Küçük Ayasofya Camisi, Kadırga Sokollu Camisi, Sphendone, Bukoleon Sarayı | |
4) | Alan çalışması III: Makros Embolos / Çarşıkapı, Kapalı Çarşı, Uzun Çarşı, Rüstem Paşa Camisi, Zindan Kulesi | |
5) | Değerlendirme | |
6) | Alan çalışması IV: Şehzade Camisi, Kalenderhane Camisi, Valens Kemeri, Süleymaniye Külliyesi | |
7) | Alan çalışması V: Zeyrek Sarnıcı, SSK Binası (Sedad Hakkı Eldem), Pantokrator Kilisesi, Zeyrek Mahallesi | |
8) | VİZE HAFTASI | |
9) | Alan çalışması VI: Edirnekapı Mihrimah Camisi, Kara Surları, Tekfur Sarayı, Kariye Camisi | |
10) | Değerlendirme | |
11) | Alan çalışması VII: Arap Camisi, Bankalar Caddesi, Palazzo Comunale, Kamondo Merdivenleri, Galata Surları ve Kulesi | |
12) | Alan çalışması VIII: Üsküdar Mihrimah Camisi, İskele Binaları (Orhan Şahinler), Yeni Valide Camisi, Meydan Çeşmesi, Kara Davud Paşa Camisi | |
13) | Alan çalışması IX: Bir Boğaziçi köyü: Kuzguncuk | |
14) | Son değerlendirme |
Ders Notları / Kitaplar: | Kuban, Doğan; İstanbul- Bir Kent Tarihi, Tarih Vakfı, İstanbul, 1996. Müller-Wiener, Wolfgang; İstanbul’un Tarihsel Topoğrafyası, Yapı Kredi Yayıncılık, İstanbul, 2001. Yerasimos, Stefanos; İstanbul- İmparatorluklar Başkenti, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul, 2000. ZEYNEP ÇELİK, 19. Yüzyılda Osmanlı Başkenti Değişen İstanbul, İstanbul 2015 |
Diğer Kaynaklar: | Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi, Kültür Bakanlığı ve Tarih Vakfı Ortak Yayını, 8 cilt, İstanbul, 1993-1995. Cezar, Mustafa; Osmanlı Başkenti İstanbul, Erol Kerim Aksoy Vakfı Yayını, İstanbul, 2002. Eyice, Semavi; Galata ve Kulesi – Galata and its Tower, Türkiye Turing ve Otomobil Kurumu, İstanbul, 1969. Eyice, Semavi; Tarih Boyunca İstanbul, Etkileşim Yayınları, İstanbul, 2006. Gül, Murat; Modern İstanbul’un Doğuşu, Sel Yayıncılık, İstanbul, 2013 Kuban, Doğan; Osmanlı Mimarisi, YEM Yayın, İstanbul, 2007. Yerasimos, Stefanos; Süleymaniye, Yapı Kredi Yayıncılık, İstanbul, 2002. |
Course Learning Outcomes | 1 |
|||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek değerlendirme ve tasarım sürecini, mimarlık ve sanat alanında üretilmiş kuramsal ve pratik bilgiler doğrultusunda şekillendirme. | ||||||||||||||
2) İç mimarlık disiplini içerisindeki alanlarda evrensel bilgiler edinerek bu bilgiler arasında ilişki kurma, kültürel alışkanlıkların, eğitimin ve etiğin tasarım alanındaki öneminin farkında olma. | ||||||||||||||
3) İç Mimarlık mesleği ile ilgili tüm girdileri ve koşulları doğru kullanıp uygulayarak profesyonel hayatta doğru mesleki iletişim becerisi ile iç mimarlık temsil yöntemlerine ve mesleki terminolojiye hakim olma. | ||||||||||||||
4) İç mimari tasarım bütünü içinde yer alan çeşitli fonksiyonlar üzerine odaklanma ve mekan parçalarını bir bütün olarak ele alma. | ||||||||||||||
5) Mekan tasarımı olgusunu farklı disiplinler üzerinden inceleyerek değerlendirme. | ||||||||||||||
6) İnsan-mekan-ölçek kavramları arasındaki ilişkiyi, kişilerin ihtiyaçları ile ilişkilendirerek kişiye uygun çağdaş tasarımlar yapabilme. | ||||||||||||||
7) Tasarım sürecini doğru ifade edebilmek için gerekli güzel sanatlar bilgisine sahip olarak tüm sunum ve anlatım tekniklerini kullanabilme. | ||||||||||||||
8) İç mimari bir projeyi tasarım aşamasında olgunlaştırdıktan sonra, uygulamaya yönelik detayları ortaya koyarak tasarımdan uygulamaya giden süreci doğru yönetebilme. | ||||||||||||||
9) Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği bilinci, mesleki standartlar ve iş hukukuna hakim olma. | ||||||||||||||
10) Yapı malzemeleri ve onların uygulamalarıyla ilgili yeterli ve güncel bilgilere sahip olarak, doğru malzeme ve uygulama yöntemlerini seçebilme. | ||||||||||||||
11) Yapı, tasarım, uygulama ve mühendislik ile ilgili problemleri anlayabilme ve çözüm üretebilme. | ||||||||||||||
12) Estetik, teknik ve işlevsel koşulları bir araya getirerek özgün iç mimari tasarımlar yapabilme ve sahip olduğu mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme. | ||||||||||||||
13) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından; en az B1; genel düzeyinde kullanma. | ||||||||||||||
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek değerlendirme ve tasarım sürecini, mimarlık ve sanat alanında üretilmiş kuramsal ve pratik bilgiler doğrultusunda şekillendirme. | 1 |
2) | İç mimarlık disiplini içerisindeki alanlarda evrensel bilgiler edinerek bu bilgiler arasında ilişki kurma, kültürel alışkanlıkların, eğitimin ve etiğin tasarım alanındaki öneminin farkında olma. | 1 |
3) | İç Mimarlık mesleği ile ilgili tüm girdileri ve koşulları doğru kullanıp uygulayarak profesyonel hayatta doğru mesleki iletişim becerisi ile iç mimarlık temsil yöntemlerine ve mesleki terminolojiye hakim olma. | |
4) | İç mimari tasarım bütünü içinde yer alan çeşitli fonksiyonlar üzerine odaklanma ve mekan parçalarını bir bütün olarak ele alma. | |
5) | Mekan tasarımı olgusunu farklı disiplinler üzerinden inceleyerek değerlendirme. | 1 |
6) | İnsan-mekan-ölçek kavramları arasındaki ilişkiyi, kişilerin ihtiyaçları ile ilişkilendirerek kişiye uygun çağdaş tasarımlar yapabilme. | |
7) | Tasarım sürecini doğru ifade edebilmek için gerekli güzel sanatlar bilgisine sahip olarak tüm sunum ve anlatım tekniklerini kullanabilme. | |
8) | İç mimari bir projeyi tasarım aşamasında olgunlaştırdıktan sonra, uygulamaya yönelik detayları ortaya koyarak tasarımdan uygulamaya giden süreci doğru yönetebilme. | |
9) | Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği bilinci, mesleki standartlar ve iş hukukuna hakim olma. | |
10) | Yapı malzemeleri ve onların uygulamalarıyla ilgili yeterli ve güncel bilgilere sahip olarak, doğru malzeme ve uygulama yöntemlerini seçebilme. | |
11) | Yapı, tasarım, uygulama ve mühendislik ile ilgili problemleri anlayabilme ve çözüm üretebilme. | |
12) | Estetik, teknik ve işlevsel koşulları bir araya getirerek özgün iç mimari tasarımlar yapabilme ve sahip olduğu mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme. | |
13) | Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından; en az B1; genel düzeyinde kullanma. | |
14) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 28 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü | 75 |