MIM004 Kentsel Mekan Okumalarıİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar İç Mimarlık ve Çevre TasarımıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MIM004
Ders İsmi: Kentsel Mekan Okumaları
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. AYŞE NALAN YETİŞKİN KUBİLAY
Dersi Veren(ler): Dr. Ayşe Nalan Yetişkin Kubilay
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İstanbul’un belirli bir kentsel bağlam içinde yer alan önemli tarihsel yapılarını, alan çalışmaları ile tanımak ve farklı temsil yöntemleriyle saptama çalışmaları yapmak; ardından, yerinde görülen yapıları ve içinde yer aldıkları bağlamı yazılı kaynaklar üzerinden araştırarak analiz etmektir.
Dersin İçeriği: İstanbul’un belirli bir kentsel bağlam içinde yer alan önemli tarihsel yapılarını, alan çalışmalarıyla tanımak ve farklı temsil yöntemleriyle saptama çalışmaları yapmak; ardından, yerinde görülen yapıları ve içinde yer aldıkları bağlamı yazılı kaynaklar üzerinden araştırmaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) İstanbul'un mekansal ve tarihsel çok katmanlı yapısının farkına varmak

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Program sunumu ve teorik ders: İstanbul’un Tarihsel Topografyası
2) Alan çalışması I: Ayasofya, Mese, III. Ahmed Çeşmesi, Sur-u Sultani, İstanbul Arkeoloji Müzeleri Binaları
3) Alan çalışması II: Küçük Ayasofya Camisi, Kadırga Sokollu Camisi, Sphendone, Bukoleon Sarayı
4) Alan çalışması III: Makros Embolos / Çarşıkapı, Kapalı Çarşı, Uzun Çarşı, Rüstem Paşa Camisi, Zindan Kulesi
5) Değerlendirme
6) Alan çalışması IV: Şehzade Camisi, Kalenderhane Camisi, Valens Kemeri, Süleymaniye Külliyesi
7) Alan çalışması V: Zeyrek Sarnıcı, SSK Binası (Sedad Hakkı Eldem), Pantokrator Kilisesi, Zeyrek Mahallesi
8) VİZE HAFTASI
9) Alan çalışması VI: Edirnekapı Mihrimah Camisi, Kara Surları, Tekfur Sarayı, Kariye Camisi
10) Değerlendirme
11) Alan çalışması VII: Arap Camisi, Bankalar Caddesi, Palazzo Comunale, Kamondo Merdivenleri, Galata Surları ve Kulesi
12) Alan çalışması VIII: Üsküdar Mihrimah Camisi, İskele Binaları (Orhan Şahinler), Yeni Valide Camisi, Meydan Çeşmesi, Kara Davud Paşa Camisi
13) Alan çalışması IX: Bir Boğaziçi köyü: Kuzguncuk
14) Son değerlendirme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Kuban, Doğan; İstanbul- Bir Kent Tarihi, Tarih Vakfı, İstanbul, 1996.

Müller-Wiener, Wolfgang; İstanbul’un Tarihsel Topoğrafyası, Yapı Kredi Yayıncılık, İstanbul, 2001.

Yerasimos, Stefanos; İstanbul- İmparatorluklar Başkenti, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul, 2000.

ZEYNEP ÇELİK, 19. Yüzyılda Osmanlı Başkenti Değişen İstanbul, İstanbul 2015
Diğer Kaynaklar: Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi, Kültür Bakanlığı ve Tarih Vakfı Ortak Yayını, 8 cilt, İstanbul, 1993-1995.

Cezar, Mustafa; Osmanlı Başkenti İstanbul, Erol Kerim Aksoy Vakfı Yayını, İstanbul, 2002.

Eyice, Semavi; Galata ve Kulesi – Galata and its Tower, Türkiye Turing ve Otomobil Kurumu, İstanbul, 1969.

Eyice, Semavi; Tarih Boyunca İstanbul, Etkileşim Yayınları, İstanbul, 2006.

Gül, Murat; Modern İstanbul’un Doğuşu, Sel Yayıncılık, İstanbul, 2013

Kuban, Doğan; Osmanlı Mimarisi, YEM Yayın, İstanbul, 2007.

Yerasimos, Stefanos; Süleymaniye, Yapı Kredi Yayıncılık, İstanbul, 2002.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

Program Kazanımları
1) İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek değerlendirme ve tasarım sürecini, mimarlık ve sanat alanında üretilmiş kuramsal ve pratik bilgiler doğrultusunda şekillendirme.
2) İç mimarlık disiplini içerisindeki alanlarda evrensel bilgiler edinerek bu bilgiler arasında ilişki kurma, kültürel alışkanlıkların, eğitimin ve etiğin tasarım alanındaki öneminin farkında olma.
3) İç Mimarlık mesleği ile ilgili tüm girdileri ve koşulları doğru kullanıp uygulayarak profesyonel hayatta doğru mesleki iletişim becerisi ile iç mimarlık temsil yöntemlerine ve mesleki terminolojiye hakim olma.
4) İç mimari tasarım bütünü içinde yer alan çeşitli fonksiyonlar üzerine odaklanma ve mekan parçalarını bir bütün olarak ele alma.
5) Mekan tasarımı olgusunu farklı disiplinler üzerinden inceleyerek değerlendirme.
6) İnsan-mekan-ölçek kavramları arasındaki ilişkiyi, kişilerin ihtiyaçları ile ilişkilendirerek kişiye uygun çağdaş tasarımlar yapabilme.
7) Tasarım sürecini doğru ifade edebilmek için gerekli güzel sanatlar bilgisine sahip olarak tüm sunum ve anlatım tekniklerini kullanabilme.
8) İç mimari bir projeyi tasarım aşamasında olgunlaştırdıktan sonra, uygulamaya yönelik detayları ortaya koyarak tasarımdan uygulamaya giden süreci doğru yönetebilme.
9) Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği bilinci, mesleki standartlar ve iş hukukuna hakim olma.
10) Yapı malzemeleri ve onların uygulamalarıyla ilgili yeterli ve güncel bilgilere sahip olarak, doğru malzeme ve uygulama yöntemlerini seçebilme.
11) Yapı, tasarım, uygulama ve mühendislik ile ilgili problemleri anlayabilme ve çözüm üretebilme.
12) Estetik, teknik ve işlevsel koşulları bir araya getirerek özgün iç mimari tasarımlar yapabilme ve sahip olduğu mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme.
13) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından; en az B1; genel düzeyinde kullanma.
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek değerlendirme ve tasarım sürecini, mimarlık ve sanat alanında üretilmiş kuramsal ve pratik bilgiler doğrultusunda şekillendirme. 1
2) İç mimarlık disiplini içerisindeki alanlarda evrensel bilgiler edinerek bu bilgiler arasında ilişki kurma, kültürel alışkanlıkların, eğitimin ve etiğin tasarım alanındaki öneminin farkında olma. 1
3) İç Mimarlık mesleği ile ilgili tüm girdileri ve koşulları doğru kullanıp uygulayarak profesyonel hayatta doğru mesleki iletişim becerisi ile iç mimarlık temsil yöntemlerine ve mesleki terminolojiye hakim olma.
4) İç mimari tasarım bütünü içinde yer alan çeşitli fonksiyonlar üzerine odaklanma ve mekan parçalarını bir bütün olarak ele alma.
5) Mekan tasarımı olgusunu farklı disiplinler üzerinden inceleyerek değerlendirme. 1
6) İnsan-mekan-ölçek kavramları arasındaki ilişkiyi, kişilerin ihtiyaçları ile ilişkilendirerek kişiye uygun çağdaş tasarımlar yapabilme.
7) Tasarım sürecini doğru ifade edebilmek için gerekli güzel sanatlar bilgisine sahip olarak tüm sunum ve anlatım tekniklerini kullanabilme.
8) İç mimari bir projeyi tasarım aşamasında olgunlaştırdıktan sonra, uygulamaya yönelik detayları ortaya koyarak tasarımdan uygulamaya giden süreci doğru yönetebilme.
9) Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği bilinci, mesleki standartlar ve iş hukukuna hakim olma.
10) Yapı malzemeleri ve onların uygulamalarıyla ilgili yeterli ve güncel bilgilere sahip olarak, doğru malzeme ve uygulama yöntemlerini seçebilme.
11) Yapı, tasarım, uygulama ve mühendislik ile ilgili problemleri anlayabilme ve çözüm üretebilme.
12) Estetik, teknik ve işlevsel koşulları bir araya getirerek özgün iç mimari tasarımlar yapabilme ve sahip olduğu mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme.
13) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından; en az B1; genel düzeyinde kullanma.
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 3
Toplam İş Yükü 75