Dersin Amacı: |
Bu ders öğrencilerin araştırmanın tanımı, araştırma yöntemleri, araştırma sorusu, hipotez kurma, veri toplama ve veri analizi, verileri değerlendirme, yorumlama ve raporlama, örnek tezler, kaynak tarama yöntemleri, örnek araştırma yapma gibi kavramlar hakkında bilgi sahibi olmasını sağlar |
Dersin İçeriği: |
Araştırmanın tanımı, araştırma yöntemleri, araştırma sorusu, hipotez kurma, veri toplama ve veri analizi, verileri değerlendirme, yorumlama ve raporlama, örnek tezler, kaynak tarama yöntemleri, örnek araştırma yapma. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
INTRODUCTION |
-Intro to research methods
• Syllabus review
|
2) |
How do we know what we know?
|
Write a short opinion 300-400 word paragraph on the notion of knowledge across disciplines. How do we acquire knowledge? How would you define research? What is the purpose and goal of research? |
3) |
Qualitative Methods |
Read intro and chapter 1 from Research Methods in the Social Sciences
Writing workshop: combining different research methods
|
4) |
Objectivity and Realism |
Read Scheper-Hughes, Nancy. “Can Anthropology Save the World?” Berkeley
News, May 24, 2016.
Read Little, Daniel. 2017. “Objectivity in the Social Sciences.”
DUE: initial research question
Writing workshop
|
5) |
Digital Methods
|
Read Recuber, Timothy. 2016. “Digital Discourse Analysis: Finding Meaning in Small Online Spaces.” In Digital Sociologies, edited by Jessie Daniels, Karen Gregory, and Tressie McMillan Cottom, Reprint edition. Bristol Chicago: Policy Press.
Writing workshop
|
6) |
Annotated Bibliography: What and How |
Bring compilation of articles and & write your annotated bibliography.
Writing workshop
DUE: Digital content analysis
|
7) |
MIDTERM ASSIGNMENT (Research question and annotated bibliography due) |
|
8) |
How to do Interviews
|
Read “Preparing to Interview” and Optionally Ch 4 “Interviewing”. Weiss, Robert S. 1995. Learning From Strangers: The Art and Method of Qualitative Interview Studies. Simon and Schuster
Writing workshop
|
9) |
Ethnography |
Read “The Promises of Computational Ethnography: Improving Transparency, Replicability, and Validity for Realist Approaches to Ethnographic Analysis.” Ethnography, August.
Writing workshop
|
10) |
Literature Reviews: How to and Why |
Bring sources to class to prepare to write a literature review
Writing workshop
|
11) |
Quantitative Methods |
Read King, Gary, Robert O. Keohane, and Sidney Verba. 1994. Designing Social Inquiry: Scientific Inference in Qualitative Research. Princeton, N.J: Princeton University Press.
Writing workshop
|
12) |
Surveys: How To
|
Read Designing Questions to Gather Factual Data." In Fowler, Floyd J. 1995. Improving Survey Questions: Design and Evaluation. SAGE.
• Survey Research
• Asking Questions
• Sampling
DUE: Quantitative & Qualitative HWs
|
13) |
Descriptive Statistics and Graphs |
Bivariate Tables & Graphs 1
Comparing groups, multivariate analyses
Writing workshop
|
14) |
Ethics + Other Methods |
Read Murphy, Alexandra, and Colin Jerolmack. 2017. “Ethnographic Masking in an Era of Data Transparency - Contexts.” Contexts Magazine. https://contexts.org/blog/ethnographic-masking-in-an-era-of-datatransparency-2/.
Writing workshop
DUE: Survey and Interview report
|
15) |
FINAL REVIEW (RE-CAP/Wrapping up) |
An overview of historical comparative methods & life as a social scientist |
16) |
FINAL RESEARCH PROPOSAL DUE + STUDENT PRESENTATIONS |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Akademik İngilizce dil becerilerini etkili kullanır. |
3 |
2) |
İngiliz Dilinin tarihsel ve kültürel temellerini ve gelişim dönemlerini ayrıntılı bir biçimde bilir. |
2 |
3) |
Kültürel ve tarihi özellikleri ile birlikte İngiliz Edebiyatı dönemlerini ayrıntılı bir şekilde bilir. |
2 |
4) |
Kurgu (roman, hikâye), tiyatro, şiir gibi temel edebi türlerini özelliklerini göre değerlendirir. |
3 |
5) |
Edebiyat kuramındaki çeşitli analitik kavram ve araçları edebi örnekler üzerinde uygular. |
3 |
6) |
Çağdaş dil ve dilbilim teorilerini kapsamlı bir şekilde bilir. |
|
7) |
Amerikan ve Dünya edebiyatındaki önemli edebi şahsiyetleri ve eserleri kültürel ve tarihi özellikleri ile birlikte değerlendirir. |
|
8) |
Dünya uygarlık tarihini kültürel ve tarihsel açıdan değerlendirir. |
|
9) |
Farklı metin türlerinde İngilizce-Türkçe ve Türkçe-İngilizce çeviri yapabilir. |
|
10) |
İngilizcenin yabancı dil olarak öğretilmesi ile ilgili çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini uygular. |
|
11) |
İngilizcenin yabancı dil olarak öğretilmesi ile ilgili ders malzemeleri geliştirir. |
|
12) |
İkinci bir yabancı dili, Avrupa Dil Portföyü kriterine göre en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. |
|
13) |
Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır. |
|
14) |
Sosyal bilimlerdeki temel araştırma yöntemlerini ve kuramlarını uygulayabilir. |
|
15) |
Temel evrensel değerleri benimseyerek farklı dil, ırk, cinsiyet, din ve sosyal sınıf gruplarına karşı ön yargısız, saygılı, iletişime ve öğrenmeye açık bir tutum geliştirerek bu konularda sosyal sorumluluk alır. |
|