Eczacılık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ECZ402 | ||||
Ders İsmi: | Klinik Eczacılık ve Hasta Bakımı | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ŞULE APİKOĞLU | ||||
Dersi Veren(ler): | Prof. Dr. Şule Rabuş | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Klinik Eczacılık uygulamaları kapsamında kullanılan ‘Venöz Tromboembolik Hastalıklar, Antikoagülanların Klinik Kullanımı, Kalp Yetmezliği, Sık Gözlenen Kadın Hastalıkları, Peptik Ülser ve Gastroözofajiyal Reflü, Ağrı Yönetimi, Tiroid Hastalıkları, Antimikrobiyal Kullanım İlkeleri, Sık Gözlenen Dermatolojik Sorunlar, Metabolik Sendrom ve Obezite ile ilgili bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Venöz Tromboembolik Hastalıklar, Antikoagülanların Klinik Kullanımı, Kalp Yetmezliği, Sık Gözlenen Kadın Hastalıkları, Peptik Ülser ve Gastroözofajiyal Reflü, Ağrı Yönetimi, Tiroid Hastalıkları, Antimikrobiyal Kullanım İlkeleri, Sık Gözlenen Dermatolojik Sorunlar, Metabolik Sendrom ve Obezite |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Venöz tromboemboliyi, tedavisini ve venöz tromboemboli yönetiminde klinik eczacının rolünü bilir 2) Antikoagülanların klinik kullanımını bilir. 3) Kalp yetmezliği hastalığını, tedavisini ve bu hastalıklığın yönetiminde klinik eczacının rolünü bilir 4) Sık gözlenen kadın hastalıklarını, hastalıkların tedavisini ve bu hastalıkların yönetiminde klinik eczacının rolünü bilir. 5) Tiroid hastalıklarını, tedavisini ve bu hastalıkların yönetiminde klinik eczacının rolünü bilir. 6) Peptik ülser ve gastroözofajiyal reflü hastalıklarını, tedavisini ve bu hastalıkların yönetiminde klinik eczacının rolünü bilir. 7) Ağrı yönetimi ve ağrı yönetimine dair tedaviyi ve klinik eczacılığın rolünü bilir. 8) Antimikrobiyal kullanım ilkelerini ve yönetiminde klinik eczacının rolünü bilir. 9) Metabolik sendrom ve obezite hastalıklarını, tedavisini ve bu hastalıkların yönetiminde klinik eczacının rolünü bilir. 10) Sık gözlenen dermatolojik sorunları ve sorunların tedavisini ve bu hastalıkların yönetiminde klinik eczacının rolünü bilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Venöz Tromboembolik Hastalıklar | |
2) | Antikoagülanların Klinik Kullanımı | |
3) | Kalp Yetmezliği | |
4) | Kalp Yetmezliği | |
5) | Sık Gözlenen Kadın Hastalıkları | |
6) | Sık Gözlenen Kadın Hastalıkları | |
7) | Peptik Ülser ve Gastroözofajiyal Reflü | |
8) | Peptik Ülser ve Gastroözofajiyal Reflü | |
9) | Ağrı Yönetimi | |
10) | Tiroid Hastalıkları | |
11) | Antimikrobiyal Kullanım İlkeleri | |
12) | Sık Gözlenen Dermatolojik Sorunlar | |
13) | Sık Gözlenen Dermatolojik Sorunlar | |
14) | Metabolik Sendrom ve Obezite |
Ders Notları / Kitaplar: | Applied Therapeutics. The Clinical Use of Drugs. Mary Anne Koda-Kimble, Lloyd Young. 11th edition 2018, Walters-Kluwer, Washington. Clinical Pharmacy and Therapeutics. Roger Walker, Clive Edwards. 5th edition 2012, Elsevier, UK. Handbook of Institutional Pharmacy Practice, M.C. Smith, T.R. Brown, Williams & Wilkins, 1979, USA Pharmacotherapy. A pathophysiologic Approach. Joseph T. DiPiro, 6th edition 2017, McGraw Hill, USA. |
Diğer Kaynaklar: | Applied Therapeutics. The Clinical Use of Drugs. Mary Anne Koda-Kimble, Lloyd Young. 11th edition 2018, Walters-Kluwer, Washington. Clinical Pharmacy and Therapeutics. Roger Walker, Clive Edwards. 5th edition 2012, Elsevier, UK. Handbook of Institutional Pharmacy Practice, M.C. Smith, T.R. Brown, Williams & Wilkins, 1979, USA Pharmacotherapy. A pathophysiologic Approach. Joseph T. DiPiro, 6th edition 2017, McGraw Hill, USA. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Eczacılık alanındaki temel, mesleki ve teknolojik bilgilerin ve eczacılık uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini yasal, deontolojik ve etik kurallara uyarak disiplinler arası uygular ve geliştirir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
2) Eczacılık mesleği ile ilgili terminolojiyi tanımlar; problem çözer, etkin ve etkili bir şekilde bilgi teknolojilerini kullanarak eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, güncel literatürü izleyip değerlendirdikten sonra uygulamasını, iletişimini yapar, paylaşır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
3) İnsan vücudunun anatomik yapısı, sistemlerin fizyolojik çalışma prensipleri, organizmadaki biyokimyasal, immünolojik olaylar ve mikroorganizmalar hakkında teorik ve pratik bilgiyi kullanır. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
4) Temel ve ileri analitik teknikleri ve yöntemlerini kalitatif/kantitatif analizler yaparak kullanır ve elde ettiği bulguları uygun istatiksel yöntemleri kullanarak yorumlar. | |||||||||||
5) Tıbbi bitkileri, bitkisel drogları ve etkin maddeleri tanır; tıbbi amaçla kullanılan doğal ürünleri geliştirme becerisi kazanır. | |||||||||||
6) Klinik eczacılık, farmakoekonomi, farmakoterapi ve fitoterapinin esaslarını kullanarak, akılcı ilaç kullanımı çerçevesinde hasta-odaklı ve bireyselleştirilmiş farmasötik bakım hizmetini diğer sağlık personeli ile birlikte uygular. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
7) İlaçların biyolojik özelliklerini, yapı-etki ilişkilerini, metabolizmalarını bilir ve yeni ilaç adaylarının sentez ve geliştirme becerisini kazanır. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
8) Doğal kaynaklı ve/veya sentetik etkin madde içeren ürünlerin, ileri tedavi tıbbi ürünlerinin, radyofarmasötiklerin ve kozmetik ürünlerin formülasyonları, üretimleri, stabiliteleri, kalite güvencesi, ruhsatlandırma, patent çalışmaları, yasal düzenlemeleri hakkında yetkindir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
9) İlaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, etkisini değiştiren faktörlerini, toksik etkilerini, farmakolojik etkisi ve risk değerlendirme yöntemini yorumlar. İlaç etkileşmelerini, istenmeyen ilaç reaksiyonlarını raporlar, izler ve önlenmesi hakkında teorik/pratik bilgiyi uygular. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
10) Sağlık profesyoneli olarak mesleki uygulamalarında bakım veren, karar verici, iletişimci, yönetici, yaşam boyu öğrenen, öğretici, lider ve araştırmacı bir eczacı olarak kanıta dayalı eczacılık prensiplerini ulusal ve evrensel değerleri gözeterek uygular. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
11) Toplum eczanesi, hastaneler, ilaç, tıbbi cihaz, bitkisel ürünler ve kozmetik sektörleri, sağlık kurum ve kuruluşları, klinik araştırma şirketleri, üniversite ve Ar-Ge merkezleri gibi çeşitli alanlarda çalışabilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Eczacılık alanındaki temel, mesleki ve teknolojik bilgilerin ve eczacılık uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini yasal, deontolojik ve etik kurallara uyarak disiplinler arası uygular ve geliştirir. | 1 |
2) | Eczacılık mesleği ile ilgili terminolojiyi tanımlar; problem çözer, etkin ve etkili bir şekilde bilgi teknolojilerini kullanarak eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, güncel literatürü izleyip değerlendirdikten sonra uygulamasını, iletişimini yapar, paylaşır. | 1 |
3) | İnsan vücudunun anatomik yapısı, sistemlerin fizyolojik çalışma prensipleri, organizmadaki biyokimyasal, immünolojik olaylar ve mikroorganizmalar hakkında teorik ve pratik bilgiyi kullanır. | 2 |
4) | Temel ve ileri analitik teknikleri ve yöntemlerini kalitatif/kantitatif analizler yaparak kullanır ve elde ettiği bulguları uygun istatiksel yöntemleri kullanarak yorumlar. | |
5) | Tıbbi bitkileri, bitkisel drogları ve etkin maddeleri tanır; tıbbi amaçla kullanılan doğal ürünleri geliştirme becerisi kazanır. | |
6) | Klinik eczacılık, farmakoekonomi, farmakoterapi ve fitoterapinin esaslarını kullanarak, akılcı ilaç kullanımı çerçevesinde hasta-odaklı ve bireyselleştirilmiş farmasötik bakım hizmetini diğer sağlık personeli ile birlikte uygular. | 3 |
7) | İlaçların biyolojik özelliklerini, yapı-etki ilişkilerini, metabolizmalarını bilir ve yeni ilaç adaylarının sentez ve geliştirme becerisini kazanır. | 2 |
8) | Doğal kaynaklı ve/veya sentetik etkin madde içeren ürünlerin, ileri tedavi tıbbi ürünlerinin, radyofarmasötiklerin ve kozmetik ürünlerin formülasyonları, üretimleri, stabiliteleri, kalite güvencesi, ruhsatlandırma, patent çalışmaları, yasal düzenlemeleri hakkında yetkindir. | 1 |
9) | İlaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, etkisini değiştiren faktörlerini, toksik etkilerini, farmakolojik etkisi ve risk değerlendirme yöntemini yorumlar. İlaç etkileşmelerini, istenmeyen ilaç reaksiyonlarını raporlar, izler ve önlenmesi hakkında teorik/pratik bilgiyi uygular. | 3 |
10) | Sağlık profesyoneli olarak mesleki uygulamalarında bakım veren, karar verici, iletişimci, yönetici, yaşam boyu öğrenen, öğretici, lider ve araştırmacı bir eczacı olarak kanıta dayalı eczacılık prensiplerini ulusal ve evrensel değerleri gözeterek uygular. | 3 |
11) | Toplum eczanesi, hastaneler, ilaç, tıbbi cihaz, bitkisel ürünler ve kozmetik sektörleri, sağlık kurum ve kuruluşları, klinik araştırma şirketleri, üniversite ve Ar-Ge merkezleri gibi çeşitli alanlarda çalışabilir. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 70 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 32 |
Uygulama | 16 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 16 |
Ara Sınavlar | 16 | 16 |
Final | 16 | 32 |
Toplam İş Yükü | 128 |