EBE208 Ebelik Tarihi ve Etikİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar EbelikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Ebelik

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EBE208
Ders İsmi: Ebelik Tarihi ve Etik
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
3
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Araş. Gör. ELİF BALKAN
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Elham Sadeghi
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; ebelik mesleğinin geçmişten günümüze kadar geçirdiği aşamaların öğrenilmesi, deontolojinin temel ilkeleri ve ebelerin mesleki özellikleri, görev yetki ve sorumlulukları doğrultusunda, mesleki kimlik oluşturulması ve meslek ahlakının benimsetilmesidir.
Dersin İçeriği: Tarihi süreç içerisinde sağlıkla ilgili inanış ve uygulamalar, Dünya’daki Ebelik mesleğinin tarihsel gelişimi, Türkiye’de Ebelik mesleğinin tarihsel gelişimi, Türkiye'de Ebelik yasaları, yönetmelikleri, ulusal ve uluslararası sağlık ve ebelik alanında örgütler, etik kavramlar ve ilkeler, sağlık ve ebelik etiği, etik karar verme ve önemi konularını içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Meslek ve iş kavramlarını tanımlar.
2) Ulusal ve uluslararası mesleki organizasyonları sıralar.
3) Ebeliğin tarihini bilir.
4) Mesleki etik ilkeleri sıralar.
5) Ebelik felsefesi ve değerlerini açıklar.
6) Etik karar verme sürecini açıklayabilir.
7) Ebelik mesleğinin yasa ve yönetmeliklerini bilir.
8) Ebelik mesleğine ilişkin dernek ve organizasyonlarını sayabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Deontoloji Biliminin Tarihsel Temelleri ve Genel Kavramlar
1) Dünyada ve Ülkemizde Ebelik Tarihi
1) Ebeliğin Meslek Özellikleri
1) Sağlık Ekibi ve Ebenin Rolleri
1) Meslek Ahlakı, Uluslarararası Ebelik Felsefesi ve Ebelik Etik Kodları
2) İnsan ve Ahlak Kavramı
7) Ebelik ve Yasal Düzenlemeler
8) Ara Sınav Haftası
9) Ebelikte Yasal Yükümlülüğün Bozulduğu Durumlar
10) İnsan / Hasta / Gebe / Fetüs / Yenidoğan Hakları
11) Etik Karar Verme Süreci ve Etik İkilemler
12) Anne ve Çocuğun İhmal ve İstismarı
13) Jinekoloji ve Obstetri ile İlgili Çağdaş Girişimler ve Etik
14) Ulusal ve Uluslararası Ebelik Organizasyonları
15) Ebeliğin Geleceğini Şekillendirmek
16) Dönem Sonu Sınav Haftası

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ebelik Tarihi ve Deontolojisi, Hulusi Köker, Gevher Nesibe Tıp Fak. Yayınları
Hemşireliğin Düşünsel Temelleri, Prof. Dr. Perihan VELİOĞLU
Diğer Kaynaklar: Hemşirelik Tarihi ve Deontolojisi, A.Ü. Açıköğretim Fakültesi Yayınları
Tıbbın Gündelik Yaşamında Etik, Dietrich V. Engelhardt
Tıp Etiğine Giriş, Erdem Aydın

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. 3 3 3 3 3 3 3 3
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. 3 3 3 3 3 3 3 3
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. 3 3 3 3 3 3 3 3
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. 2 2 2 2 2 2 2 2
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. 2 2 2 2 2 2 2 2
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. 2 2 2 2 2 2 2 2
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. 2 2 2 2 2 2 2 2
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. 2 2 2 2 2 2 2 2
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. 3 3 2 3 2 3 2 3
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. 2 2 2 3 3 3 2 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. 3
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. 3
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. 3
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. 3
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. 3
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. 2
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. 2
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. 3
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. 3
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 40
Toplam İş Yükü 68