Ebelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | EBE208 | ||||
Ders İsmi: | Ebelik Tarihi ve Etik | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Araş. Gör. ELİF BALKAN | ||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. Elham Sadeghi | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; ebelik mesleğinin geçmişten günümüze kadar geçirdiği aşamaların öğrenilmesi, deontolojinin temel ilkeleri ve ebelerin mesleki özellikleri, görev yetki ve sorumlulukları doğrultusunda, mesleki kimlik oluşturulması ve meslek ahlakının benimsetilmesidir. |
Dersin İçeriği: | Tarihi süreç içerisinde sağlıkla ilgili inanış ve uygulamalar, Dünya’daki Ebelik mesleğinin tarihsel gelişimi, Türkiye’de Ebelik mesleğinin tarihsel gelişimi, Türkiye'de Ebelik yasaları, yönetmelikleri, ulusal ve uluslararası sağlık ve ebelik alanında örgütler, etik kavramlar ve ilkeler, sağlık ve ebelik etiği, etik karar verme ve önemi konularını içerir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Meslek ve iş kavramlarını tanımlar. 2) Ulusal ve uluslararası mesleki organizasyonları sıralar. 3) Ebeliğin tarihini bilir. 4) Mesleki etik ilkeleri sıralar. 5) Ebelik felsefesi ve değerlerini açıklar. 6) Etik karar verme sürecini açıklayabilir. 7) Ebelik mesleğinin yasa ve yönetmeliklerini bilir. 8) Ebelik mesleğine ilişkin dernek ve organizasyonlarını sayabilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Deontoloji Biliminin Tarihsel Temelleri ve Genel Kavramlar | |
1) | Dünyada ve Ülkemizde Ebelik Tarihi | |
1) | Ebeliğin Meslek Özellikleri | |
1) | Sağlık Ekibi ve Ebenin Rolleri | |
1) | Meslek Ahlakı, Uluslarararası Ebelik Felsefesi ve Ebelik Etik Kodları | |
2) | İnsan ve Ahlak Kavramı | |
7) | Ebelik ve Yasal Düzenlemeler | |
8) | Ara Sınav Haftası | |
9) | Ebelikte Yasal Yükümlülüğün Bozulduğu Durumlar | |
10) | İnsan / Hasta / Gebe / Fetüs / Yenidoğan Hakları | |
11) | Etik Karar Verme Süreci ve Etik İkilemler | |
12) | Anne ve Çocuğun İhmal ve İstismarı | |
13) | Jinekoloji ve Obstetri ile İlgili Çağdaş Girişimler ve Etik | |
14) | Ulusal ve Uluslararası Ebelik Organizasyonları | |
15) | Ebeliğin Geleceğini Şekillendirmek | |
16) | Dönem Sonu Sınav Haftası |
Ders Notları / Kitaplar: | Ebelik Tarihi ve Deontolojisi, Hulusi Köker, Gevher Nesibe Tıp Fak. Yayınları Hemşireliğin Düşünsel Temelleri, Prof. Dr. Perihan VELİOĞLU |
Diğer Kaynaklar: | Hemşirelik Tarihi ve Deontolojisi, A.Ü. Açıköğretim Fakültesi Yayınları Tıbbın Gündelik Yaşamında Etik, Dietrich V. Engelhardt Tıp Etiğine Giriş, Erdem Aydın |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | ||
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. | 3 |
2) | Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. | 3 |
3) | Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. | 3 |
4) | Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. | 3 |
5) | Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. | 3 |
6) | Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. | 2 |
7) | Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. | 2 |
8) | Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | 3 |
9) | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. | 3 |
10) | Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 40 |
Toplam İş Yükü | 68 |