Ebelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | EBE202 | ||||
Ders İsmi: | Riskli Gebelik ve Bakım | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Araş. Gör. ELİF BALKAN | ||||
Dersi Veren(ler): | AYŞE İREM GÖKÇEK | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu derste öğrencinin gebelikteki risk faktörleri hakkında bilgi sahibi olması, riskli durumlarda gebede ve fetüste oluşabilecek komplikasyonları açıklayabilmesi, gebelikte riski durumlarda yapılacak ebelik uygulamalarını sıralayabilmesi ve gebelikte riskli durumlara yönelik gerekli olan temel bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Gebelikte bireysel, obtretrik, sosyoekonomik, kültürel, çevresel risk faktörleri ve riskli durumlar, gebelikte ABO, Rh uygunsuzluğu ve prenatal kanamalar, gebelikte hipertansif durumlar, gebelik ve enfeksiyon hastalıkları, gebelik ve kan hastalıkları, gebelik kalp hastalıkları, diyabet ve gebelik, gebelikte pulmoner hastalıkları, gebelikte böbrek hastalıkları, kanser ve gebelik, epilepsi ve gebelik, tiroid hastalıkları ve gebelik, gebelikte madde bağımlılığı, yüksek riskli gebeliğin psikososyal boyutu, kayıp ve yas sürecini içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Gebelikteki risk faktörlerini tanımlayabilecektir. 2) Normal gebe ile riskli gebenin ayrımını yapar. 3) Riskli gebenin tedavi ve bakımına katılır. 4) Riskli gebeliklere bakım verirken oluşabilecek komplikasyonları tespit edebilir. 5) Gebe ve fetüs için koruyucu önlemleri açıklayabilir. 6) Riskli gebenin sevk edilmesinde temel ilkeleri sıralar. 7) Riskli gebenin takibini yapar. 8) Riskli gebeliklerde gebeye ve ailesine danışmanlık yapar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Gebelikte Risk Faktörleri ve Riskli Durumlar (Bireysel, Obstetrik, Sosyoekonomik, Kültürel, Çevresel Faktörler) | |
2) | Gebeliğe Bağlı Ortaya Çıkan Diğer Sorunlar (ABO, Rh Uygunsuzluğu Hiperemezis Gravidarum, Çoğul Gebelik, Erken Membran Rüptürü, Erken Doğum Tehtidi, Postterm Gebelik) | |
3) | Gebeliğe Bağlı Ortaya Çıkan Diğer Sorunlar (ABO, Rh Uygunsuzluğu Hiperemezis Gravidarum, Çoğul Gebelik, Erken Membran Rüptürü, Erken Doğum Tehtidi, Postterm Gebelik) | |
4) | Prenatal Kanamalar (Birinci, İkinci ve Üçüncü Trimestir Kanamaları) | |
5) | Gebelikte Hipertansif Durumlar | |
6) | Gebelik ve Enfeksiyon Hastalıkları (Teratojenik enfeksiyonlar (TORCH), Gebelik ve Hepatit, AIDS ve Gebelik) | |
7) | Gebelik ve Kan Hastalıkları | |
8) | Ara Sınav Dönemi | |
9) | Sistemik hastalıklar ve Gebelik (Kalp hastalıkları ve Gebelik) | |
10) | Sistemik hastalıklar ve Gebelik (Diyabet ve Gebelik) | |
11) | Sistemik hastalıklar ve Gebelik (Pulmoner Hastalıklar ve Gebelik) | |
12) | Sistemik hastalıklar ve Gebelik (Böbrek Hastalıkları ve Gebelik, Kanser ve Gebelik) | |
13) | Sistemik hastalıklar ve Gebelik (Epilepsi ve Gebelik, Tiroid hastalıkları ve Gebelik, Akut Batın ve Gebelik) | |
14) | Gebelikte Madde Bağımlılığı, Fiziksel ve Kimyasal Ajanların Gebeliğe Etkileri | |
15) | Yüksek Riskli Gebeliğin Psikososyal Boyutu, Kayıp ve Yas Süreci | |
16) | Dönem Sonu Sınavlar |
Ders Notları / Kitaplar: | Gilbert ES, Harmon JS (2011). Yüksek Riskli Gebelik ve Doğum El Kitabı. Çeviri Editötü: Lale Taşkın. İkinci Baskıdan Çeviri, Ankara:PalmaYayıncılık. Taşkın L. (2015). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği.13. Basım. Akademisyen Kitabevi Taşkın L., Eroğlu K., Terzioğlu F., Vural G., Kutlu Ö. (2011). Hemşire Ve Ebeler İçin Doğum Ve Kadın Sağlığı Uygulama Rehberi. Palme Yayıncılık |
Diğer Kaynaklar: | Bobak, IN., Leson,MO, Maternity and Gynecolojic Care;The Nurse,The Family Mosby Company,st Lovise,1993 Şirin A., Kavlak O., Kadın Sağlığı, Bedray Basın Yayıncılık, İstanbul, 2008 Cunningham fg, Gant NF, Leveno KJ, Gilstrap LC, Haulth JC, Wenstrom KD. Williams Obstetrics 21 Edition.McGraw-Hill companies 2001. Lodermilk D, Perry S, Maternity & Women’s Health Care,Mosby Company,Eighth Editiion,Printed in the United States of America,2004. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | ||
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | ||
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | ||
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | ||||
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. | 3 |
2) | Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. | 3 |
3) | Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. | 3 |
4) | Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. | 3 |
5) | Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. | 3 |
6) | Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. | 2 |
7) | Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. | 3 |
8) | Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | 2 |
9) | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. | 3 |
10) | Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Uygulama | 1 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 35 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 60 |
Uygulama | 15 | 120 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 4 | 16 |
Ödevler | 7 | 28 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 226 |