EBE102 Ebelikte Temel Uygulamalarİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar EbelikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Ebelik

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EBE102
Ders İsmi: Ebelikte Temel Uygulamalar
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
12
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. ZULFIYYA NURALIYEVA
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Dr. Hamiyet Kızıl
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilere mesleki kavram ve uygulamalar ile ilgili temel bilgi ve beceri kazandırılması
Dersin İçeriği: Ebelikte Temel Uygulamalar dersi öğrencilere mesleğin kavramları ve değerleri ile ilgili bilgi kazanmasını, aynı zamanda mesleğe özgü temel uygulamaların amacını, uygulanışını ve buna yönelik beceri kazandıran temel ebelik/meslek dersidir. Ders ebelikte temel kavram ve değerler dersinin devamı niteliğindedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Hastanın yaşam bulgularını doğru olarak ölçer, değerlendirir ve kayıt eder
2) Oral, parenteral ve lokal ilaçları uygulama bilgi ve becerisine sahip olur
3) Bakımda hasta bakım sürecini kullanır
4) Vücut sistemlerine yönelik uygulamaları yapabilme becerisine sahip olur (Sindirim, üriner, solunum)
5) Bireyin sağlık bakım ortamına kabulünden, taburcu olana kadar olan süreçte temel ebelik bakımı ve uygulamalarını gerçekleştirebilir
6) Vücut mekaniği ilkelerini doğru kullanarak hastanın uygun şekilde hareket ettirilmesini sağlar
7) Hareketsizliğin doku bütünlüğü üzerindeki etkilerini bilir, basınç yarası riskini değerlendirir
8) Hastanın cilt değerlendirmesini yapabilir ve öz bakım ihtiyaçlarını tespit edebilir
9) Hastanın bireysel ihtiyaçlarını fark edebilir ve bakım gereksinimlerini (cilt, ağız, saç, perine vb.) yerine getirebilir
10) Pre-Op, Post-Op süreçte hasta bakımı hakkında bilgi sahibi olur.
11) Sağlık sistemi hakkında bilgi sahibi olur.
12) Hasta eğitimi planlar, uygular ve değerlendirir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma, Dersin Hedeflerinin Açıklanması Yaşamsal Bulgular Ay FA. (2012) Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Tıp Kitabevleri.
2) Vücut Mekaniği Uygulamaları Ay FA. (2012). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Tıp Kitabevleri.
3) Bireysel Hijyen ve Özbakım Uygulamaları - Kişisel Temizlik ve Giyinme Aktivitesi - Doku Bütünlüğünün Sağlanması ve Sürdürülmesi - Basınç Yaralarının Önlenmesi ve Bakımı Ay FA. (2012). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Tıp Kitabevleri.
4) Sıvı-Elektrolit ve Asit Baz Dengesi Ay FA. (2012). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Tıp Kitabevleri.
5) Solunum Aktivitesi Ay FA. (2012). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Tıp Kitabevleri.
6) İlaç Yönetimi İlaç Uygulamaları (Oral-Sl, Lokal, İnhalasyon, Transdermal) Ay FA. (2012). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Tıp Kitabevleri.
7) Parenteral Uygulamalara Giriş Parenteral İlaç Uygulamaları (ID, IM, SC) Ay FA. (2012). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Tıp Kitabevleri.
8) Ara sınav
9) Parenteral İlaç Uygulamaları (IV) İntravenöz Sıvı Tedavisi Ay FA. (2012). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Tıp Kitabevleri.
10) İlaç Doz Hesaplamaları - İlaç Hataları ve Ebenin Sorumlulukları Kan Transfüzyonu Uygulaması Ay FA. (2012). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Tıp Kitabevleri.
11) Beslenme Aktivitesi Ay FA. (2012). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Tıp Kitabevleri.
12) Boşaltım Aktivitesi Ay FA. (2012). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Tıp Kitabevleri.
13) Ameliyat öncesi ve sonrası hazırlık Örnek Alma ve Toplama Ay FA. (2012). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Tıp Kitabevleri.
14) Cinselliği İfade Etme Çalışma ve Eğlenme Uyku ve Dinlenme Terminal Dönem Hasta Bakımı Ay FA. (2012). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Tıp Kitabevleri.
15) Ders değerlendirme Ay FA. (2012). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Tıp Kitabevleri.
16) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Nobel Kitabevi, İstanbul, 2019.
Diğer Kaynaklar: Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri, ed. T. A. Aştı, A. Karadağ, Adana, Nobel Tıp Kitap Evleri Ltd. Şti., 2010.
Hemşirelik Esasları Uygulama Rehberi, ed. K. Babadağ, T. Aştı, Gözden Geçirilmiş 2. Bsk., İstanbul, İstanbul Medikal Yayıncılık Ltd. Şti., 2012.
Hemşirelik Esasları, Ed. T. Aştı, A. Karadağ., İstanbul, Akademi Basın ve Yayıncılık, 2012.
Klinik Beceriler: Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta Bakım ve Takibi. Eds: Sabuncu N, Ay F., Nobel Kitabevi, İstanbul, 2015.
Sabuncu N, Alpar ŞE, Özdilli K, Batmaz M, Bahçecik N, Özhan F, Dursun S.: Hemşirelik Bakımında İlke ve Uygulamalar. Alter Yayıncılık, Ankara, 2008.
Harkreader H., Hogan MA.: Fundamentals of Nursing Caring and Clinical Judgement, Second Edition, Saunders, Phidelphia, 2004.
Appling SE and et al.: Handbook of Nursing Procedures. Ed: Breuninger C., Follin S., Munden J., Munson C., Wittig P. Springhouse Corporation, Pennsylvania, 2001.
Corben V.: Administration of Medicines. Developing Practical Nursing Skills. Ed: Baillie L., Second Edition, Hodder Arnold, London, 2005.
Jamieson EM., Mccall JM., Whyte LA.: Clinical Nursing Practices. Fourth Edition, Churchıll Livingstone, London, 2002.
Birol L.: Hemşirelik Süreci. 7. Baskı, Etki Matbaacılık Yayıncılık Ltd. Şti., İzmir, 2005.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Program Kazanımları
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. 2 2 2 2 2 2 2 2 2
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. 2 2 3 1 3 3 3 3 2
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. 2 2 2 1 2 2 2 2 2
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. 2 3 3 1 2 2 2 2 2
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. 2 2 2 1 3 2 2 2 2
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. 2 2 2 1 3 2 2 2 3
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. 2 2 2 1 2 2 2 2 2
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. 2 2 2 1 3 2 2 2 2
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. 1 3 3 2 3 2 2 2 2
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. 2 2 3 2 3 2 2 2 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. 3
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. 3
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. 3
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. 3
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. 3
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. 3
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. 3
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. 3
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. 3
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Laboratuvar 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Uygulama 14 168
Derse Özgü Staj 3 24
Sınıf Dışı Ders Çalışması 11 33
Ödevler 14 28
Küçük Sınavlar 2 8
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 293