Ebelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | EBE011 | ||||
Ders İsmi: | Cinsel Sağlık | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Araş. Gör. ELİF BALKAN | ||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. Çisem Baştarcan | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, öğrencilere insan cinselliği hakkında güncel bilgiler sağlayarak, kendileri ve çevreleri için cinsel açıdan sorumlu ve doğru kararlar almalarına yardımcı olmaktır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, cinsel organların anatomi ve fizyolojisi, cinsel uyarılma ve tepki (cinsel işlev), cinsenllik te olan kuramlar (cinsel rol, cinsel yönelim,..), doğum kontrolü, yaşam boyu cinsel davranışlar, cinsel işlev bozuklukları ve cinsel tedaviler, cinsel yolla bulaşan hastalıklar, cinsel davranışta atipik örüntüler (parafililer), cinsel şiddet gibi insan cinselliğine ilişkin ana konuları içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Cinsel eğitime neden ihtiyaç duyulduğunu açıklayabilecektir. 2) Kadın ve erkek üreme anatomisini ve fizyolojisini karşılaştırabilecektir. 3) Cinsel yönelimin ne olduğunu tanımlayabilecektir. 4) Kadın ve erkekte görülebilecek farklı cinsel sorunları listeleyebilecektir. 5) Seksüel çeşitlilik ve parafilileri tanımlayabilecektir. 6) Cinsel bozukluklari tanımlayabilecektir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Cinsel Sağlıkla İlgili Temel Kavramlar | |
2) | Üreme Sağlığı ve Cinsel Sağlık | |
3) | Kadında ve Erkekte Cinsel İşlevin Fizyolojisi ve Cinsel Yanıt Döngüsü | |
4) | Kadın ve Erkeklerde Cinsel İşlev Bozukluklar | |
5) | Cinsel Anamnez Almak Ve Tanı Koymak | |
6) | Kadın cinsel fonksiyon bozuklukları: 2018 güncelleme (DSM-5 Cinsel İşlev Bozukluklarının Tanı Kriterlerindeki Değişiklikler) | |
7) | Ara sınav | |
8) | Erkek cinsel fonksiyon bozuklukları: 2018 güncelleme (DSM-5 Cinsel İşlev Bozukluklarının Tanı Kriterlerindeki Değişiklikler) | |
9) | Parafililer (cinsel sapkınlıklar) | |
10) | Gebelik ve Cinsel Sağlık | |
11) | Doğum Sonu Cinsel Sağlık | |
12) | Penetrasyon Bozukluğu (Vajinismus) | |
13) | Cinsel Danışmanlık | |
14) | Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar ve Önlenmesi | |
15) | Sorular & Cevaplar | |
16) | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Kaplan & Sadock's Klinik Psikiyatri El Kitabı |
Diğer Kaynaklar: | Pubmed ve ISI Web of Science gibi web siteleri Web sites: For example; Pubmed and ISI Web of Science |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | ||||
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | ||||
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | ||||
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. | 3 | 2 | 2 | 3 | 1 | 2 | ||||
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | ||||
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. | 3 |
2) | Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. | 3 |
3) | Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. | 3 |
4) | Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. | 3 |
5) | Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. | 3 |
6) | Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. | 3 |
7) | Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. | 3 |
8) | Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | 2 |
9) | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. | 3 |
10) | Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 70 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 45 |
Ödevler | 11 | 44 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 119 |