Ebelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | EBE003 | ||||
Ders İsmi: | Dahili Hastalıklar | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Araş. Gör. ELİF BALKAN | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Zehra Aydın | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Gebelikte iç hastalıkları ve bakımı konusunda bilgi ve beceri sahibi olma, dahiliye hastasındaki sorunları saptayabilme, planlamaya uygun girişimleri yapabilme becerisi kazandırmak. |
Dersin İçeriği: | İç hastalıkları bilgisine ilişkin temel kavramların öğrenilmesini takiben, dahiliye hastalarının bakımının yürütülmesi, homeostazisin sürdürülmesi için gerekli olacak teorik ve uygulama becerilerinin ders ve hastane ortamında kazandırılması |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) İç hastalıkları hemşireliğine ilişkin temel kavramları tanımlar. Hastalıkların risk faktörlerini ve riskli grupları tanır ve sağlıktan sapma durumlarını belirler. 2) Hastada sıvı elektrolit ve asit-baz dengesinde anormallikleri fark edebilme, uygun tedaviyi yönetebilme, bakım gereksinimlerini yerine getirir. 3) Hastada stres yanıtını tanıma ve uygun girişimleri yapar. 4) Şok gelişen hastaların tanı, takip ve tedavi süreçlerinde görev alır, hastanın bu süreçteki bakım gereksinimlerini karşılar. 5) Hematolojik ve onkolojik hastalıkları tanımlar bu hastalıkların bakımını açıklar ve sorunlarına yönelik bakım uygular ve değerlendirir. 6) Onkolojik hastalıkları tanımlar, bu hastalıkların bakımını açıklar ve sorunlarına yönelik bakım uygular ve değerlendirir. 7) Sistemik hastalıklar hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahiptir, hastanın tedavi ve bakımını yürütür, sorunları saptayabilmesi, çözüm üretebilmesi ve uygun girişimleri beceriyle uygular. 8) Hastalıklara ilişkin birincil, ikincil ve üçüncül korunma yollarını bilir ve eğitim yapar. 9) Edindiği bilgileri hasta bakımında kullanır. 10) Bilgileri sentez ederek eleştirel ve çözümsel düşünme yeteneği kazanır. 11) Sağlıklı/hasta bireye bütüncül yaklaşımda bulunur. 12) Fiziksel, psikolojik ve sosyal olarak bireye bütüncül bakım verir |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | İç Hastalıkları Hemşireliğine Giriş, Hemşirelik Süreci | |
2) | Sıvı-Elektrolit ve Asit-Baz Dengesizlikleri | |
3) | Homeostazis ve Stres, Yara İyileşme Süreci | |
4) | Şok ve Hemşirelik Bakımı | |
5) | Kan Sistemi Hastalıkları ve Ebelik Yaklaşımları | |
6) | Onkolojik Hastalıklar ve Ebelik Yaklaşımları | |
7) | Solunum Sistemi Hastalıkları ve Ebelik Yaklaşımları | |
8) | Ara sınav | |
9) | Kardiyovasküler Sistem Hastalıkları ve Ebelik Yaklaşımları | |
10) | Üriner Sistem Hastalıkları ve Ebelik Yaklaşımları | |
11) | Endokrin Sistem Hastalıklarında Ebelik Yaklaşımları | |
12) | Sindirim Sistemi Hastalıklarında Ebelik Yaklaşımları | |
13) | Sinir Sistemi Hastalıklarında Ebelik Yaklaşımları | |
14) | Bağışıklık Sistemi Hastalıkları ve Ebelik Yaklaşımları | |
15) | Eklem-Bağ Dokusu Hastalıkları ve Ebelik Yaklaşımları | |
16) | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Hinkle JL, Cheever KH. Brunner and Suddarth's Textbook of Medical-Surgical Nursing, 13. Edition, 2014. Durna Z. Kronik Hastalıklar ve Bakım. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012. Karadakovan A, Aslan F.E. Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım, Geliştirilmiş 2. Baskı, Nobel Kitabevi, Adana, 2011. Lewis SL, Dirkse RS, Heitkemper MM, Bucher L. Medical-Surgical Nursing: Assessment and Management of Clinical Problems, Single Volume, 8. Edition, 2011. Akdemir N, Birol L. İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. 3. Baskı, Sistem Ofset, Ankara, 2010. Arıoğlu S. Geriatri ve Gerontoloji. Nobel Tıp Kitabevi, Ankara, 2010. Durna Z. İç Hastalıkları Hemşireliği Uygulama Rehberi. Cinius Yayınları, İstanbul, 2009. Akbayrak N, İlhan Erkal S, Ançel G, Albayrak A. Hemşirelik Bakım Planları (Dahiliye, Cerrahi Hemşireliği ve Psiko-Sosyal Boyut), Alter Yayıncılık, Ankara, 2007. Can G. Onkoloji Hemşireliğinde Kanıta Dayalı Semptom Yönetimi, 3P-Pharma Publication Planning, Mavi İletişim Danışmanlık, Ankara, 2007. Birol L. Hemşirelik Süreci. Etki Matbaacılık, İzmir, 2007. Erdemir F. Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara, 2005. |
Diğer Kaynaklar: | Lewis SL, Dirkse RS, Heitkemper MM, Bucher L. Medical-Surgical Nursing: Assessment and Management of Clinical Problems, Single Volume, 8. Edition, 2011. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. | 1 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 |
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. | 3 |
2) | Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. | 3 |
3) | Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. | 3 |
4) | Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. | 3 |
5) | Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. | 3 |
6) | Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. | 3 |
7) | Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. | 3 |
8) | Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | 2 |
9) | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. | 3 |
10) | Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Uygulama | 13 | 52 |
Sunum / Seminer | 8 | 40 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 122 |