Çocuk Gelişimi | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | CGP105 | ||||
Ders İsmi: | Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. AYŞEGÜL ŞİMŞEK | ||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. Ferhat Günerigök | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Ülkemizdeki yaşanan çocuk sağlığı sorunlarını, çocuklarda sık görülen hastalıklar ve çocuklarda sık görülen bazı bulaşıcı hastalık bulgularını, okul öncesi eğitimde bulaşıcı hastalıklarda okulda ve evde alınabilecek birincil koruyucu önlemleri bilmek, kronik çocuk hastalıklarında aileye erken uyarı oluşturmak adına farkındalık yaratmak. |
Dersin İçeriği: | Çocuk sağlığı, tanımı ve sorunları, çocuk sağlığını koruma ve geliştirme, okul ve evde sağlığı koruma önlemleri (ev kazaları, güvenlik önlemleri vb.), çocuklarda sık görülen semptomlar (ateş, ateşli havale, vb.) çocukluk çağında solunum sistemi hastalıkları, sindirim sistemi hastalıkları, çocuklarda aktif ve pasif bağışıklama, alerjiler, çocuklarda sık görülen bulaşıcı hastalıklar ve korunma yolları. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Çocuk sağlığı ilgili temel kavramları tanımlar. 2) Çocuk sağlığını koruma ve geliştirme yöntemlerini kullanır ve yorumlar. 3) Çocuklarda hastalık nedenlerini açıklar. 4) Yenidoğan bakım yöntemlerini bilir. 5) Çocukluk çağında sindirim sistemi, sinir sistemi ve solunum sistemi hastalıkları yollarını öğrenir. 6) Çocuk sağlığının önemini bilir ve bunu etik değerlere uygun bir şekilde kullanır. 7) Genetik hastalıklar ve alerjiler ile ilgili çalışmalar yürütür. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin tanıtımı Çocuklarda büyüme takibi ve antropometrik ölçümler | Ders notları |
2) | Çocuklarda pubertenin tanımı ve takibi | Ders notları |
3) | Çocuklarda hastalık belirtileri | Ders notları |
4) | Çocuklarda hastane ve yatmaya tepkiler | Ders notları |
5) | Çocuklarda beslenme ve iştahsız çocuğa yaklaşım | Ders notları |
6) | Öksüren çocuk ve astımlı çocuk | Ders notları |
7) | Ara sınav | Tüm ders notlarını ve öğretmenin derste anlattıklarını kapsar. |
8) | Çocuklarda kusma ve ishal | Ders notları |
9) | Çocuklarda postür ve yürüyüş bozuklukları | Ders notları |
10) | Çocuklarda akut ve kronik alerjiler | Ders notları |
11) | Çocukluk dönemi bulaşıcı hastalıkları | Ders notları |
12) | Çocuklarda bağışıklama | Ders notları |
13) | Çocuklarda kazalar ve korunma | Ders notları |
14) | Çocuklarda ihmal ve istismar | Ders notları |
15) | Final sınavı | Tüm ders notlarını ve öğretmenin derste anlattıklarını kapsar |
Ders Notları / Kitaplar: | Bindler RCM, Ball, JW, London ML, Davidson MR (2014) Anne Çocuk Hemşireliği-Pearson, 4. Baskı, Nobel yayıncılık, Ankara. Behrman RE, Kliegmen RM. (Çeviri Editörü Tuzcu Muzaffer, Tuzcu Suna). (2001) Nelson Essentials of Pediatrics. 3 rd. Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti. İstanbul. Çavuşoğlu H. (2013) Çocuk Sağlığı Hemşireliği. Cilt 1-2. Genişletilmiş 11. Baskı. Sistem Ofset Basımevi. Ankara. ISBN 975-94996-3-0, 975-94996-4-9 (Cilt 1), 975-94996-3-0, 975-94996-5-7(Cilt 2). Conk Z, Başbakkal Z, Bal Yılmaz H, Bolışık B (2011) Pediatri Hemşireliği, 2. Baskı, Akademisyen Kitabevi, Ankara Deniz, Ü & Önder, Ö.R. (2015) Anne Çocuk Sağlığı ve İlk Yardım. Nobel Yayıncılık Neyzi, O. Ertuğrul, T. (2000); Pediatri 1Cilt. ve 2. cilt, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul Gökçay, G; Beyazova, U. Ve ark. (2017). İlk 5 yaşta Çocuk Sağlığı İzlemi. Nobel Yayıncılık. Ders Notları |
Diğer Kaynaklar: | Bindler RCM, Ball, JW, London ML, Davidson MR (2014) Mother and Child Nursing-Pearson, 4th Edition, Nobel Publishing, Ankara. Behrman RE, Kliegmen RM. (Translation Editor Tuzcu Muzaffer, Tuzcu Suna). (2001) Nelson Essentials of Pediatrics. 3 rd. Nobel Medicine Bookstores Ltd. Sti. Istanbul. Çavuşoğlu H. (2013) Child Health Nursing. Volume 1-2. Extended 11th Edition. System Offset Printing House. Ankara. ISBN 975-94996-3-0, 975-94996-4-9 (Volume 1), 975-94996-3-0, 975-94996-5-7 (Volume 2). Conk Z, Başbakkal Z, Bal Yılmaz H, Bolışık B (2011) Pediatric Nursing, 2nd Edition, Academician Bookstore, Ankara Deniz, Ü & Önder, Ö.R. (2015) Maternal Child Health and First Aid. Nobel Publishing Neyzi, O. Ertuğrul, T. (2000); Pediatrics 1 Vol. and volume 2, Nobel Medicine Bookstore, Istanbul Gokcay, G; Beyazova, U. et al. (2017). Child Health Monitoring in the first 5 years. Nobel Publishing. Lecture Notes |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Çocukların gelişim özelliklerini ve bireysel farklılıklarını dikkate alarak eğitim programları, uygun öğrenme ortamları, materyalleri hazırlar, uygular ve değerlendirir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||
2) Çocuk gelişimi ile ilgili özgün ürün, proje ve etkinlikler geliştirir, bu çalışmaları yönetir, süreci izleyip değerlendirir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||
3) Bilim ve teknolojiyi takip eder ve eleştirel düşünme becerilerine sahiptir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||
4) Ailelere yönelik rehberlik ve danışmanlık çalışmalarında gerekli olabilecek etkili öğretim ve iletişim yöntemlerini kullanır ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||
5) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||
6) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||
7) Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | ||||||||
8) Çocuk Gelişimi alanında edindiği bilgileri alanda çalışan kişilerle ve toplumsal sorumluluk bilinciyle iletişime geçtiği herkesle paylaşır. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | ||||||||
9) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||
10) Demokrasi, insan hakları, çocuk hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri, ilgili mevzuatı bilir ve buna uygun davranır. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | ||||||||
11) Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, problem çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||
12) Farklı özellikteki çocukların topluma kazandırılmasına yönelik uygulamaları bilir. Bu çocuklara yönelik problem durumuna farklı çözüm yolları üretebilme becerisine sahiptir ve sorumluluğu altında çalışanların çözümler için görev almalarını sağlar | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | ||||||||
13) Okul öncesi eğitimde oyunun yerini ve önemini kavrar, çocuğun rehabilitasyonu ve kendini ifade etmesinde oyunu bir araç olarak kullanmayı bilir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||
14) Okul öncesi eğitim için gerekli olan çağdaş teknik ve araç gereçleri seçer, kullanır. Alanı ile ilişkili olabilecek diğer alanlar ile iletişime geçer. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||
15) Birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır. Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Çocukların gelişim özelliklerini ve bireysel farklılıklarını dikkate alarak eğitim programları, uygun öğrenme ortamları, materyalleri hazırlar, uygular ve değerlendirir. | 2 |
2) | Çocuk gelişimi ile ilgili özgün ürün, proje ve etkinlikler geliştirir, bu çalışmaları yönetir, süreci izleyip değerlendirir. | 2 |
3) | Bilim ve teknolojiyi takip eder ve eleştirel düşünme becerilerine sahiptir. | 2 |
4) | Ailelere yönelik rehberlik ve danışmanlık çalışmalarında gerekli olabilecek etkili öğretim ve iletişim yöntemlerini kullanır ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir. | 2 |
5) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | 1 |
6) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 1 |
7) | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | 2 |
8) | Çocuk Gelişimi alanında edindiği bilgileri alanda çalışan kişilerle ve toplumsal sorumluluk bilinciyle iletişime geçtiği herkesle paylaşır. | 2 |
9) | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | 2 |
10) | Demokrasi, insan hakları, çocuk hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri, ilgili mevzuatı bilir ve buna uygun davranır. | 2 |
11) | Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, problem çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir. | 2 |
12) | Farklı özellikteki çocukların topluma kazandırılmasına yönelik uygulamaları bilir. Bu çocuklara yönelik problem durumuna farklı çözüm yolları üretebilme becerisine sahiptir ve sorumluluğu altında çalışanların çözümler için görev almalarını sağlar | 3 |
13) | Okul öncesi eğitimde oyunun yerini ve önemini kavrar, çocuğun rehabilitasyonu ve kendini ifade etmesinde oyunu bir araç olarak kullanmayı bilir. | 2 |
14) | Okul öncesi eğitim için gerekli olan çağdaş teknik ve araç gereçleri seçer, kullanır. Alanı ile ilişkili olabilecek diğer alanlar ile iletişime geçer. | 2 |
15) | Birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır. Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 34 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 64 |