Çocuk Gelişimi | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | CGP103 | ||||
Ders İsmi: | Özel Eğitim 1 | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. SEVİL İMERT | ||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. Sevil İMERT | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğrencilerin özel eğitimin tanımı, ilgili terimler, temel kavramlar ve ilkelerin tanınması ve sınıflandırılması, ülkemizde ve dünyada sunulan özel eğitim hizmetleri ve tarihçesi, yönetsel düzenlemeler, özel eğitimle ilgili görüşler, engele neden olan faktörler, yaygınlık oranları, önleme, erken tanı ve önemi, engel grubuna yönelik sunulan eğitimler, kaynaştırma, toplumda engelli bireylerin yeri, özel gereksinimli çocuklarda aile eğitimi konularını öğrenmeleri amaçlanmaktadır. Öğrencilerin özel eğitimle ilgili farkındalıklarının artması, erken tanının önemini kavramaları ve özel eğitim hizmet ve uygulamalarını öğrenmeleri hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği: | Özel eğitim ile ilgili temel kavramlar ve ilkeler hakkında genel bilgi sahibi olunması Yetersizliğe neden olan faktörlerin öğrenilmesi Yetersizliği önleme ve erken tanı hakkında genel bilgi edinilmesi Özel eğitim alanını sınıflandırma ve yaygınlık oranlarının öğrenilmesi Dünyada ve ülkemizde sunulan özel eğitim hakkında genel bilgi sahibi olunması Özel gereksinimli bireylerin ailelerinin yaşadıkları psikolojik süreçler hakkında bilgi sahibi olunması Görme yetersizliği olan bireyleri tanıma, sınıflandırma; görme engelliğin nedenleri, erken tanı ve eğitimleri hakkında bilgi edinilmesi İşitme yetersizliği olan bireyleri tanıma, sınıflandırma, erken tanı ve eğitimleri hakkında bilgi edinilmesi |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Özel eğitim ile ilgili temel kavramlar ve ilkeleri sıralar. 2) Dünyada ve ülkemizde sunulan özel eğitimi yorumlar. 3) Özel eğitimle ilgili görüşler ve yönetsel düzenlemeleri açıklar. 4) Engele neden olan faktörler ve yaygınlık oranlarını yorumlar. 5) Özel eğitimde önleme ve erken tanıyı açıklar ve yorum yapar. 6) Engelli bireylerin eğitimlerini açıklar. 7) Özel eğitimde kaynaştırmayı açıklar. 8) Özel gereksinimli çocuklarda aile eğitimini açıklar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Özel Eğitimin Tanımı, Temel Kavramlar, Amaçları ve İlkeleri | Ders Notları |
2) | Dünyada ve Ülkemizde Özel Eğitim ve Yasal Düzenlemeler | Ders Notları |
3) | Dünyada ve Ülkemizde Özel Eğitim ve Yasal Düzenlemeler | Ders Notları |
4) | Özel Gereksinime Neden Olan Etmenler, Sınıflandırılması, Yaygınlık Oranları ve Özel Eğitim Hizmetleri | Ders Notları |
5) | Özel Eğitimde Önleme ve Erken Tanı | Ders Notları |
6) | Kaynaştırma Eğitimi | Ders Notları |
7) | Özel Eğitimde Değerlendirme | Ders Notları |
8) | Ara Sınav | - |
9) | Özel Gereksinimli Çocukların Ailelerinin Yaşadığı Problemler | Ders Notları |
10) | Özel Eğitimde Aile Eğitimi ve Aile Katılımı | Ders Notları |
11) | Bireyselleştirilmiş Eğitim Programları | Ders Notları |
12) | Bireyselleştirilmiş Eğitim Programları | Ders Notları |
13) | Görme Yetersizliği Olan Çocuklar ve Eğitimleri | Ders Notları |
14) | İşitme Yetersizliği Olan Çocuklar ve Eğitimleri | Ders Notları |
15) | Final Sınavı | |
16) | Final Sınavı | - |
Ders Notları / Kitaplar: | Yüksel, Begümhan (ed.). Erken Çocukluk Döneminde Kaynaştırma. Ankara: Hedef Yayıncılık, 2021. |
Diğer Kaynaklar: | *Ders Notları |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Çocukların gelişim özelliklerini ve bireysel farklılıklarını dikkate alarak eğitim programları, uygun öğrenme ortamları, materyalleri hazırlar, uygular ve değerlendirir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||
2) Çocuk gelişimi ile ilgili özgün ürün, proje ve etkinlikler geliştirir, bu çalışmaları yönetir, süreci izleyip değerlendirir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||
3) Bilim ve teknolojiyi takip eder ve eleştirel düşünme becerilerine sahiptir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||
4) Ailelere yönelik rehberlik ve danışmanlık çalışmalarında gerekli olabilecek etkili öğretim ve iletişim yöntemlerini kullanır ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
5) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||
6) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||
7) Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||
8) Çocuk Gelişimi alanında edindiği bilgileri alanda çalışan kişilerle ve toplumsal sorumluluk bilinciyle iletişime geçtiği herkesle paylaşır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||
9) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||
10) Demokrasi, insan hakları, çocuk hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri, ilgili mevzuatı bilir ve buna uygun davranır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
11) Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, problem çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||
12) Farklı özellikteki çocukların topluma kazandırılmasına yönelik uygulamaları bilir. Bu çocuklara yönelik problem durumuna farklı çözüm yolları üretebilme becerisine sahiptir ve sorumluluğu altında çalışanların çözümler için görev almalarını sağlar | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
13) Okul öncesi eğitimde oyunun yerini ve önemini kavrar, çocuğun rehabilitasyonu ve kendini ifade etmesinde oyunu bir araç olarak kullanmayı bilir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||
14) Okul öncesi eğitim için gerekli olan çağdaş teknik ve araç gereçleri seçer, kullanır. Alanı ile ilişkili olabilecek diğer alanlar ile iletişime geçer. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||
15) Birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır. Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Çocukların gelişim özelliklerini ve bireysel farklılıklarını dikkate alarak eğitim programları, uygun öğrenme ortamları, materyalleri hazırlar, uygular ve değerlendirir. | 2 |
2) | Çocuk gelişimi ile ilgili özgün ürün, proje ve etkinlikler geliştirir, bu çalışmaları yönetir, süreci izleyip değerlendirir. | 2 |
3) | Bilim ve teknolojiyi takip eder ve eleştirel düşünme becerilerine sahiptir. | 2 |
4) | Ailelere yönelik rehberlik ve danışmanlık çalışmalarında gerekli olabilecek etkili öğretim ve iletişim yöntemlerini kullanır ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir. | 2 |
5) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | 1 |
6) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 1 |
7) | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | 2 |
8) | Çocuk Gelişimi alanında edindiği bilgileri alanda çalışan kişilerle ve toplumsal sorumluluk bilinciyle iletişime geçtiği herkesle paylaşır. | 2 |
9) | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | 2 |
10) | Demokrasi, insan hakları, çocuk hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri, ilgili mevzuatı bilir ve buna uygun davranır. | 3 |
11) | Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, problem çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir. | 2 |
12) | Farklı özellikteki çocukların topluma kazandırılmasına yönelik uygulamaları bilir. Bu çocuklara yönelik problem durumuna farklı çözüm yolları üretebilme becerisine sahiptir ve sorumluluğu altında çalışanların çözümler için görev almalarını sağlar | 3 |
13) | Okul öncesi eğitimde oyunun yerini ve önemini kavrar, çocuğun rehabilitasyonu ve kendini ifade etmesinde oyunu bir araç olarak kullanmayı bilir. | 2 |
14) | Okul öncesi eğitim için gerekli olan çağdaş teknik ve araç gereçleri seçer, kullanır. Alanı ile ilişkili olabilecek diğer alanlar ile iletişime geçer. | 2 |
15) | Birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır. Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 95 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 139 |