CGP103 Özel Eğitim 1İstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Çocuk GelişimiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Çocuk Gelişimi

Önizleme

Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: CGP103
Ders İsmi: Özel Eğitim 1
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. SEVİL İMERT
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Sevil İMERT
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin özel eğitimin tanımı, ilgili terimler, temel kavramlar ve ilkelerin tanınması ve sınıflandırılması, ülkemizde ve dünyada sunulan özel eğitim hizmetleri ve tarihçesi, yönetsel düzenlemeler, özel eğitimle ilgili görüşler, engele neden olan faktörler, yaygınlık oranları, önleme, erken tanı ve önemi, engel grubuna yönelik sunulan eğitimler, kaynaştırma, toplumda engelli bireylerin yeri, özel gereksinimli çocuklarda aile eğitimi konularını öğrenmeleri amaçlanmaktadır. Öğrencilerin özel eğitimle ilgili farkındalıklarının artması, erken tanının önemini kavramaları ve özel eğitim hizmet ve uygulamalarını öğrenmeleri hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Özel eğitim ile ilgili temel kavramlar ve ilkeler hakkında genel bilgi sahibi olunması
Yetersizliğe neden olan faktörlerin öğrenilmesi
Yetersizliği önleme ve erken tanı hakkında genel bilgi edinilmesi
Özel eğitim alanını sınıflandırma ve yaygınlık oranlarının öğrenilmesi
Dünyada ve ülkemizde sunulan özel eğitim hakkında genel bilgi sahibi olunması
Özel gereksinimli bireylerin ailelerinin yaşadıkları psikolojik süreçler hakkında bilgi sahibi olunması
Görme yetersizliği olan bireyleri tanıma, sınıflandırma; görme engelliğin nedenleri, erken tanı ve eğitimleri hakkında bilgi edinilmesi
İşitme yetersizliği olan bireyleri tanıma, sınıflandırma, erken tanı ve eğitimleri hakkında bilgi edinilmesi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Özel eğitim ile ilgili temel kavramlar ve ilkeleri sıralar.
2) Dünyada ve ülkemizde sunulan özel eğitimi yorumlar.
3) Özel eğitimle ilgili görüşler ve yönetsel düzenlemeleri açıklar.
4) Engele neden olan faktörler ve yaygınlık oranlarını yorumlar.
5) Özel eğitimde önleme ve erken tanıyı açıklar ve yorum yapar.
6) Engelli bireylerin eğitimlerini açıklar.
7) Özel eğitimde kaynaştırmayı açıklar.
8) Özel gereksinimli çocuklarda aile eğitimini açıklar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Özel Eğitimin Tanımı, Temel Kavramlar, Amaçları ve İlkeleri Ders Notları
2) Dünyada ve Ülkemizde Özel Eğitim ve Yasal Düzenlemeler Ders Notları
3) Dünyada ve Ülkemizde Özel Eğitim ve Yasal Düzenlemeler Ders Notları
4) Özel Gereksinime Neden Olan Etmenler, Sınıflandırılması, Yaygınlık Oranları ve Özel Eğitim Hizmetleri Ders Notları
5) Özel Eğitimde Önleme ve Erken Tanı Ders Notları
6) Kaynaştırma Eğitimi Ders Notları
7) Özel Eğitimde Değerlendirme Ders Notları
8) Ara Sınav -
9) Özel Gereksinimli Çocukların Ailelerinin Yaşadığı Problemler Ders Notları
10) Özel Eğitimde Aile Eğitimi ve Aile Katılımı Ders Notları
11) Bireyselleştirilmiş Eğitim Programları Ders Notları
12) Bireyselleştirilmiş Eğitim Programları Ders Notları
13) Görme Yetersizliği Olan Çocuklar ve Eğitimleri Ders Notları
14) İşitme Yetersizliği Olan Çocuklar ve Eğitimleri Ders Notları
15) Final Sınavı
16) Final Sınavı -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Yüksel, Begümhan (ed.). Erken Çocukluk Döneminde Kaynaştırma. Ankara: Hedef Yayıncılık, 2021.
Diğer Kaynaklar: *Ders Notları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Çocukların gelişim özelliklerini ve bireysel farklılıklarını dikkate alarak eğitim programları, uygun öğrenme ortamları, materyalleri hazırlar, uygular ve değerlendirir. 2 2 2 2 2 2 2 2
2) Çocuk gelişimi ile ilgili özgün ürün, proje ve etkinlikler geliştirir, bu çalışmaları yönetir, süreci izleyip değerlendirir. 2 2 2 2 2 2 2 2
3) Bilim ve teknolojiyi takip eder ve eleştirel düşünme becerilerine sahiptir. 2 2 2 2 2 2 2 2
4) Ailelere yönelik rehberlik ve danışmanlık çalışmalarında gerekli olabilecek etkili öğretim ve iletişim yöntemlerini kullanır ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir. 3 3 3 3 3 3 3 3
5) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. 1 1 1 1 1 1 1 1
6) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 1 1 1 1 1 1 1 1
7) Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. 2 2 2 2 2 2 2 2
8) Çocuk Gelişimi alanında edindiği bilgileri alanda çalışan kişilerle ve toplumsal sorumluluk bilinciyle iletişime geçtiği herkesle paylaşır. 3 3 3 3 3 3 3
9) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. 2 2 2 2 2 2 2 2
10) Demokrasi, insan hakları, çocuk hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri, ilgili mevzuatı bilir ve buna uygun davranır. 3 3 3 3 3 3 3 3
11) Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, problem çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir. 2 2 2 2 2 2 2 2
12) Farklı özellikteki çocukların topluma kazandırılmasına yönelik uygulamaları bilir. Bu çocuklara yönelik problem durumuna farklı çözüm yolları üretebilme becerisine sahiptir ve sorumluluğu altında çalışanların çözümler için görev almalarını sağlar 3 3 3 3 3 3 3 3
13) Okul öncesi eğitimde oyunun yerini ve önemini kavrar, çocuğun rehabilitasyonu ve kendini ifade etmesinde oyunu bir araç olarak kullanmayı bilir. 2 2 2 2 2 2 2 2
14) Okul öncesi eğitim için gerekli olan çağdaş teknik ve araç gereçleri seçer, kullanır. Alanı ile ilişkili olabilecek diğer alanlar ile iletişime geçer. 2 2 2 2 2 2 2 2
15) Birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır. Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. 3 3 3 3 3 3 3 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Çocukların gelişim özelliklerini ve bireysel farklılıklarını dikkate alarak eğitim programları, uygun öğrenme ortamları, materyalleri hazırlar, uygular ve değerlendirir. 2
2) Çocuk gelişimi ile ilgili özgün ürün, proje ve etkinlikler geliştirir, bu çalışmaları yönetir, süreci izleyip değerlendirir. 2
3) Bilim ve teknolojiyi takip eder ve eleştirel düşünme becerilerine sahiptir. 2
4) Ailelere yönelik rehberlik ve danışmanlık çalışmalarında gerekli olabilecek etkili öğretim ve iletişim yöntemlerini kullanır ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir. 2
5) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. 1
6) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 1
7) Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. 2
8) Çocuk Gelişimi alanında edindiği bilgileri alanda çalışan kişilerle ve toplumsal sorumluluk bilinciyle iletişime geçtiği herkesle paylaşır. 2
9) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. 2
10) Demokrasi, insan hakları, çocuk hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri, ilgili mevzuatı bilir ve buna uygun davranır. 3
11) Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, problem çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir. 2
12) Farklı özellikteki çocukların topluma kazandırılmasına yönelik uygulamaları bilir. Bu çocuklara yönelik problem durumuna farklı çözüm yolları üretebilme becerisine sahiptir ve sorumluluğu altında çalışanların çözümler için görev almalarını sağlar 3
13) Okul öncesi eğitimde oyunun yerini ve önemini kavrar, çocuğun rehabilitasyonu ve kendini ifade etmesinde oyunu bir araç olarak kullanmayı bilir. 2
14) Okul öncesi eğitim için gerekli olan çağdaş teknik ve araç gereçleri seçer, kullanır. Alanı ile ilişkili olabilecek diğer alanlar ile iletişime geçer. 2
15) Birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır. Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 95
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 139