Sinirbilim (YL) (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | SBY5101 | ||||
Ders İsmi: | Hücresel Sinirbilim ve Motor Sistemler | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. GÖKÇER ESKİKURT | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Ü. Gökçer Eskikurt; Dr. Öğr. Üyesi Esma Nur Okatan | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Sinir sistemini oluşturan hücrelerin temel işleyiş mekanizmalarını öğretmek ve sinir hücrelerini biyofiziksel açıdan incelemek. Motor sistemin sinir sistemi ile ilgili bileşenlerini ve birbirleri arasındaki ilişkileri öğrenmek |
Dersin İçeriği: | Dersin ilk yarısında sinirbilim ile ilgili temel biyofiziksel kavramların incelenmesi, sinir hücrelerinin biyolojik yapıları ve moleküler fonksiyonları, moleküler düzeyde nöronların etkileşimi, nörokimyasal iletinin moleküler yolakları ve sinirsel iletimin elektrokimyasal temelleri gibi kavramlar ele alınacaktır. Dersin ikinci yarısında ise sinir sistmeinin motor bileşenleri ve motor hareketlerin düzenlenmesinde etkin olan beyin bölgeleri ve işlevleri ele alınacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Membran ve aksiyon potansiyelini bilir 2) İyon kanallarının işlevlerini tanımlar 3) Sinaptik iletinin gerçekleşmesini anlatır 4) Sinaptik plastisiteyi tanımlar 5) Refleksleri bilir ve ortaya çıkış mekanizmasını tanımlar 6) Serebral kortekste motor bölgenin işlevini bilir 7) Serebellum ve bazal ganliyonun motor hareketin düzenlenemesine katkısını tanımlar 8) Otonom sinir sistemi bilir |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Sinir hücrelerinin elektrik sinyali | |
2) | Voltaja bağlı zar geçirgenliği | |
3) | İyon kanalları ve taşıyıcılar | |
4) | Nörotransmitterler ve reseptörleri | |
5) | Sinaptik İletim | |
6) | Nöron içindeki moleküler haberleşme-I | |
7) | Nöron içindeki moleküler haberleşme-II | |
8) | Ara sınav | |
9) | Aşağı motor nöron devreleri ve motor kontrol | |
10) | Beyin sapı ve serebellumun üst motor nöron kontrolü | |
11) | Basan gangliyonlarla hareketin düzenlenmesi | |
12) | Serebellum ile hareketin düzenlenmesi | |
13) | Göz hareketleri ve sensorimotor bütünleştirme | |
14) | Otonom motor sistem | |
15) | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Guyton Medikal Fizyoloji Purves neuroscience |
Diğer Kaynaklar: | Cell Physiology Nicholas Sperelakis Biophysics W. Hoppe |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||
1) Sinirbilimlerin temel kavramlarını tanımlayabilme, beynin nörofizyolojik işlevlerini ve nöroanatomik yapılarını, santral sinir sisteminin fonksiyonel organizasyonunu ve normal işleyişindeki temel prensipleri anlayabilme ve ifade edebilme. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
2) Nörolojik ve psikiyatrik hastalıkların etiyopatogenezleri hakkında teorik bilgiye sahip olabilme ve bu hastalıklardaki nörolojik ve bilişsel bozulmalar ile santral sinir sistemi patolojisi bilgisine hakim olma. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
3) Elektronöromiyografi, elektroensefalografi, uyarılmış potansiyeller ve nörogörüntüleme yöntemleri gibi nörolojik ve psikiyatrik hastalıklarda kullanılan radyolojik ve elektrofizyolojik araştırma ve inceleme yöntemleri, transkraniyel nöromodülasyon yöntemleri hakkında temel kuramsal bilgiye sahip olabilme ve çalışma alanı doğrultusunda bu yöntemleri kullanabilme. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
4) Çalışmalarında iletişim ve bilgisayar teknolojilerini verimli olarak kullanabilme. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
5) Öğrendiklerini ve araştırma sonuçlarını sözel ya da yazılı olarak aktarabilme, sunabilme. | ||||||||
6) Sinirbilim alanındaki araştırmalarda ekip içinde görev alabilme | ||||||||
7) Aldığı görevin sorumluluğunu tek başına üstlenip ve bağımsız çalışma yürütebilme. | ||||||||
8) Yapılan araştırmalarda etik sorumluluk bilincine sahip olma. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sinirbilimlerin temel kavramlarını tanımlayabilme, beynin nörofizyolojik işlevlerini ve nöroanatomik yapılarını, santral sinir sisteminin fonksiyonel organizasyonunu ve normal işleyişindeki temel prensipleri anlayabilme ve ifade edebilme. | 3 |
2) | Nörolojik ve psikiyatrik hastalıkların etiyopatogenezleri hakkında teorik bilgiye sahip olabilme ve bu hastalıklardaki nörolojik ve bilişsel bozulmalar ile santral sinir sistemi patolojisi bilgisine hakim olma. | 3 |
3) | Elektronöromiyografi, elektroensefalografi, uyarılmış potansiyeller ve nörogörüntüleme yöntemleri gibi nörolojik ve psikiyatrik hastalıklarda kullanılan radyolojik ve elektrofizyolojik araştırma ve inceleme yöntemleri, transkraniyel nöromodülasyon yöntemleri hakkında temel kuramsal bilgiye sahip olabilme ve çalışma alanı doğrultusunda bu yöntemleri kullanabilme. | 2 |
4) | Çalışmalarında iletişim ve bilgisayar teknolojilerini verimli olarak kullanabilme. | 1 |
5) | Öğrendiklerini ve araştırma sonuçlarını sözel ya da yazılı olarak aktarabilme, sunabilme. | |
6) | Sinirbilim alanındaki araştırmalarda ekip içinde görev alabilme | |
7) | Aldığı görevin sorumluluğunu tek başına üstlenip ve bağımsız çalışma yürütebilme. | |
8) | Yapılan araştırmalarda etik sorumluluk bilincine sahip olma. | 1 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 50 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 30 |
Ödevler | 1 | 30 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Final | 1 | 50 |
Toplam İş Yükü | 188 |