UNI439 Yapay Zeka ve Dönüşüm Yönetimiİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Elektrik-Elektronik Mühendisliği (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Elektrik-Elektronik Mühendisliği (İngilizce)

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UNI439
Ders İsmi: Yapay Zeka ve Dönüşüm Yönetimi
Ders Yarıyılı: Bahar
Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. SERTAÇ YERLİKAYA
Dersi Veren(ler): Dr.Sertaç Yerlikaya
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, katılımcılara teknolojinin sektörleri, toplumları ve bireyleri nasıl dönüştürdüğünü anlama konusunda bilgi ve araçlar kazandırmaktır. Aynı zamanda teknoloji odaklı değişim süreçlerinde fırsatları tanımlama ve zorluklarla başa çıkma becerisi geliştirmeyi hedeflemektedir. Ders, yapay zekânın disiplinler arası etkilerine dair farkındalık oluşturmayı ve bu teknolojinin etik, sosyal ve politik sonuçlarını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirmeyi teşvik eder. Uzman görüşleri aracılığıyla öğrenciler, yapay zekânın gerçek dünyadaki uygulamalarını ve etkilerini daha derinlemesine kavrayacaklardır. Bu ders, teoriden çok sektördeki pratik uygulamalara odaklanmaktadır.
Dersin İçeriği: Bu ders, Sanayi Devrimlerinden Yapay Zekâ’ya (AI) kadar uzanan teknolojik dönüşümü incelemekte ve dönüşüm yönetiminin temel kavramlarını ele almaktadır. Öğrenciler, yapay zekânın farklı disiplinlerdeki rolünü analiz edecek ve bu teknolojinin sosyal, politik ve etik etkilerini tartışacaklardır. Ayrıca, farklı sektörlerden davetli konuşmacılar, yapay zekânın etkisine dair gerçek dünya deneyimlerini paylaşarak teknoloji odaklı değişime dair pratik bakış açıları sunacaklardır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Tarihsel ve güncel teknolojik dönüşümleri anlama:
2) Teknoloji odaklı değişimlerde dönüşüm yönetiminin temel ilkelerini belirleme
3) Yapay zekânın farklı sektörlerde sunduğu fırsat ve zorlukları değerlendirme
4) Yapay zekânın iş, sosyal, etik ve politik etkilerini eleştirel şekilde analiz etme:
5) Dönüşüm yönetimi stratejilerini gerçek dünya senaryolarına uygulama

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Yapay Zeka ve Dönüşüm Yönetimi Dersine Giriş Dersin tanımı, içeriği, değerlendirme kritleri, beklentilerin içereken izlencenin incelenmesi.
2) Endüstri 4.0 ve 5.0 Bu hafta, dönüşüm kavramını anlamak ve Endüstri 4.0 ile 5.0'ın temel yapı taşlarını öğrenmek için bir giriş niteliğindedir. Derse gelmeden önce dönüşümün sadece teknolojik değil, toplumsal ve bireysel etkileri ile ilgili çalışmaları inceleyim. Kendi alanınızda (örneğin işletme, sağlık, mühendislik, sanat) teknolojik dönüşümün nasıl yaşandığını gözlemleyin ve güncel tartışmalarda bu dönüşümlerin nasıl ele alındığını takip edin.
3) Teknolojik Dönüşümün Güçleri ve Zorlukları Önceki haftanın ders notlarını gözden geçirin. Endüstri 4.0/5.0 bağlamında dönüşüme neden olan faktörler ve organizasyonların karşılaştığı zorluklar hakkında düşünün. Andrew Ng’nin How to Choose Your First AI Project makalesi ile Leading Digital kitabının giriş bölümünü okuyun.
4) Dönüşüm Yönetimi – Strateji ile Uyum 3. haftanın inovasyon konulu notlarını gözden geçirin. Dijital dönüşümün stratejik hedeflerle nasıl uyum sağladığını öğrenin. “Digital Transformation Is Not About Technology” ve “Digital Transformation Is About Talent, Not Technology” makalelerini okuyun.
5) Yenilik Yönetimi - Dönüşüm Sürecinde Problem Çözme 4.haftanın kavramlarını gözden geçirin. İnovasyon türlerini ve organizasyonel problem çözme stratejilerini araştırın. Dönüşüm baskısı altında inovasyonun nasıl uygulandığını gösteren vaka çalışmalarını inceleyin. İnovasyon Yönetimi konusunda misafir konuşmacıya sormak üzere sorularınızı hazırlayın.
6) Yapay Zekâya Giriş – Kavramlar, Tarihçe ve Trendler 5.haftadaki strateji ve dönüşüm uyumu konularını tekrar edin. Yapay zekânın tarihçesini ve günümüzdeki kullanım alanlarını araştırın. Misafir konuşmascıya sormak için sorularınızı hazırlayın.
7) Yapay Zekâ ve Makine Öğreniminin Temelleri 6.haftanın yapay zekâ kavramlarını tekrar edin, paylaşılan dökümanları okuyun. Denetimli/denetimsiz öğrenme, temel algoritmalar ve model eğitimi gibi makine öğrenmesi konularını araştırın. Misafir konuşmacıya sormak için sorularınızı hazırlayın.
8) Ara sınav - proje Şimdiye kadar işlenen tüm ders materyallerini gözden geçirerek temel kavramları sağlam bir şekilde anladığınızdan emin olun. Grubunuzu oluşturun; tercihen farklı fakültelerden en az 8 kişilik, disiplinler arası iş birliğini teşvik eden bir grup kurmaya çalışın. Her grup, final ödevlerinin ilk taslağını sunarak geri bildirim alacaktır. Kendi alanınızda karşılaşılan bir dönüşüm sorununu ele alan ve yapay zekâ temelli bir çözüm öneren net ve etkileyici bir sunum hazırlayın. Problemi açıkça tanımlamaya, AI çözümünün uygulanabilirliğini göstermeye ve yaklaşımınızın disiplinler arası etkilerini vurgulamaya özen gösterin.
9) Organizasyonşarda Yapay Zekâyı Ölçeklendirme Zorlukları (Panel Tartışmaları) Bu hafta, yapay zekânın kurumlarda ölçeklenmesiyle ilgili gerçek dünya zorluklarının tartışılacağı bir panel oturumu gerçekleştirilecektir. Hazırlık olarak, şimdiye kadar öğrendiğiniz veri hazırlığı, organizasyonel kültür ve yetenek eksiklikleri gibi AI uygulama engellerini gözden geçirin. Bu konuları kendi alanınızla ilişkilendirerek sorular hazırlayın. Panel sırasında notlar alın ve bu zorlukların hem büyük hem de küçük organizasyonlar için ne anlama geldiğini düşünün.
10) Grup Proje Sunumları Projelerinizi tanımlandığı şekilde hazırlayın. 5 dakika sunum, 2 dakika soru-cevap süresine göre iş bölümünü yapın. Mutlaka prova yapın.
11) Devam - Grup Proje Sunumları Ref : Hafta 10
12) Sorumlu Yapay Zeka Bu hafta, yapay zekâ sistemlerinin etik, şeffaf, adil ve hesap verebilir şekilde tasarlanması ve uygulanması üzerine odaklanılacaktır. Derste bahsedilen kavramları tekrar ederek; algoritmik önyargı, mahremiyet, karar verme sorumluluğu gibi konular üzerine güncel makaleleri ve haberleri inceleyin. Kendi bölümünüzde AI kullanımının ne gibi sorumluluklar doğurabileceğini düşünün ve bu konuları güncel örneklerle ilişkilendirin. Geliştirilen AI sistemlerinde insan haklarına, veri güvenliğine ve toplumsal eşitliğe nasıl dikkat edilmesi gerektiğini tartışmaya hazır olun. Ayrıca “sorumlu AI” kavramını sadece teknik değil, sosyal ve kurumsal yönleriyle de değerlendirmeye çalışın.
13) Dönüşen Dünyada İnsanların Rolü Bu hafta için, yapay zekâdaki hızlı gelişmelerin iş gücü ve toplumda insanın rolünü nasıl dönüştürdüğünü düşünün. Derste insan-AI iş birliği, beceri dönüşümü ve geleceğin iş dünyasıyla ilgili yapılan tartışmaları gözden geçirin. Verilen materyalleri okuyun ve kendi alanınızda insan-makine etkileşiminin nasıl şekillendiğini değerlendirin. Teknoloji odaklı bir dünyada insan yaratıcılığı, etik yaklaşım ve duygusal zekânın nasıl değer üretmeye devam ettiğini tartışmaya hazır olun.
14) Yapay Zekâ ve Gelişen Yüzü Bu hafta, yapay zekânın sürekli değişen yapısını anlamaya odaklanacaktır. Generative AI, AI ajanları ve büyük dil modellerindeki gelişmeler gibi en güncel trendleri araştırın. Ders materyallerini gözden geçirin ve güvenilir kaynaklardan (örneğin MIT Tech Review, Stanford AI Index) edindiğiniz son gelişmelerle bağlantı kurun. Bu evrimin kendi alanınızı nasıl etkilediğini düşünün ve konuyla ilgili örnekleri paylaşmaya hazır olun.
15) Değerlendirme
16) final haftası

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Lecturer's Notes, Ders Notları
Diğer Kaynaklar: Ders süresince sağlanacak seçilmiş makaleler ve vaka çalışmaları
Selected articles and case studies (provided throughout the course)

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve elektrik ve elektronik mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2) Karmaşık elektrik-elektronik mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir devre, cihazı veya sistemi gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) Elektrik-elektronik mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya elektrik-elektronik mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve elektrik-elektronik mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Elektrik-elektronik mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın elektrik-elektronik mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; elektrik-elektronik mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve elektrik ve elektronik mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2) Karmaşık elektrik-elektronik mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir devre, cihazı veya sistemi gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) Elektrik-elektronik mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya elektrik-elektronik mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve elektrik-elektronik mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Elektrik-elektronik mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın elektrik-elektronik mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; elektrik-elektronik mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 15
Küçük Sınavlar 5 % 10
Projeler 15 % 30
Seminer 6 % 5
Final 15 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 56
Ödevler 2 10
Küçük Sınavlar 8 32
Final 4 17
Toplam İş Yükü 115