JOB144 MEDEX Sağlıkta Sanal Gerçeklik Teknolojileriİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Yönetim Bilişim SistemleriÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Yönetim Bilişim Sistemleri

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: JOB144
Ders İsmi: MEDEX Sağlıkta Sanal Gerçeklik Teknolojileri
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. HASİP PEKTAŞ
Dersi Veren(ler): Hatice Öz Pektaş
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilere sanal gerçeklik (VR) teknolojilerinin sağlık alanındaki kullanımını, uygulama biçimlerini, potansiyel faydalarını ve etik-sosyal etkilerini kavratmak; sağlık hizmetlerinde VR destekli çözümleri analiz edebilecek bilgi ve becerileri kazandırmak.
Dersin İçeriği: Sanal gerçeklik teknolojisinin temelleri, donanım ve yazılım bileşenleri; tıp eğitiminde, terapötik uygulamalarda, cerrahi simülasyonlarda ve rehabilitasyonda kullanımı; VR tabanlı psikoterapi; hasta eğitimi ve farkındalık uygulamaları; etik, yasal ve güvenlik sorunlarının ele alınması.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sanal gerçeklik teknolojilerinin temel yapılarını ve bileşenlerini tanımlayabilmesi.
2) Sağlık alanında VR uygulamalarının tarihsel gelişimini ve çeşitlerini açıklayabilmesi.
3) Cerrahi eğitim, psikoterapi ve rehabilitasyon gibi alanlarda VR kullanımını analiz edebilmesi.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sanal gerçeklik teknolojisinin tanımlanması ve sağlık alanındaki tarihsel gelişiminin incelenmesi. -
2) VR donanım ve yazılım bileşenlerinin sağlık uygulamaları açısından ele alınması. -
3) Tıp eğitiminde sanal gerçeklik destekli simülasyonların kullanılmasının değerlendirilmesi. -
4) Cerrahi eğitimde VR teknolojilerinin beceri kazandırma açısından incelenmesi. -
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon süreçlerinde sanal gerçeklik uygulamalarının tartışılması. -
6) Psikoterapide VR tabanlı maruz bırakma ve gevşeme tekniklerinin değerlendirilmesi. -
7) Ağrı yönetimi ve kronik hastalıklarda sanal gerçekliğin destekleyici tedavi olarak kullanılması. -
8) Hasta eğitimi ve farkındalık artırımı için VR senaryolarının geliştirilmesi. -
9) VR uygulamalarında kullanıcı deneyimi ve erişilebilirlik kriterlerinin ele alınması. -
10) Etik, mahremiyet ve veri güvenliği sorunlarının sağlıkta VR bağlamında değerlendirilmesi. -
11) Gerçek zamanlı biyoveri takibi ile entegre VR sistemlerinin potansiyelinin tartışılması. -
12) VR teknolojisinin sağlıkta uzaktan tedavi ve telerehabilitasyon süreçlerinde kullanılması. -
13) Sağlık sistemine entegre edilmiş örnek VR projelerinin vaka analizleriyle incelenmesi. -
14) Öğrenci proje sunumlarının yapılması ve genel ders çıktılarının tartışılması. -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: "Virtual Reality in Medicine" – Robert Riener & Matthias Harders
(Springer, 2008)
Diğer Kaynaklar: "Augmented and Virtual Reality in Healthcare" – Lei Xing & Maryellen Giger
(Cambridge University Press)

Journal of Medical Internet Research

Frontiers in Virtual Reality – Health Applications

IEEE Journal of Biomedical and Health Informatics

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Yönetim bilişim sistemlerine yönelik, başta işletme ve bilgisayar mühendisliği ile ilgili olmak üzere, disiplinlerarası geniş bir perspektife sahiptir.
2) Yönetim bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan kavrar ve programlama mantığını bilerek güncel bir programlama dili kullanır.
3) Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı bilişim teknolojileri ve sistemlerini kullanır.
4) Yönetim bilişim sistemleri alanındaki verileri, kavram ve fikirleri bilimsel ve teknolojik yöntemlerle yorumlar.
5) Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz ederek sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve uygulama aşamalarındaki süreçlere hakim olur.
6) Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verir ve sorumluluk alır.
7) Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş ve bilişim problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar.
8) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır.
9) Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir.
10) Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde gerekli hukuk bilgisine sahiptir.
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar.
12) Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar.
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Yönetim bilişim sistemlerine yönelik, başta işletme ve bilgisayar mühendisliği ile ilgili olmak üzere, disiplinlerarası geniş bir perspektife sahiptir. 3
2) Yönetim bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan kavrar ve programlama mantığını bilerek güncel bir programlama dili kullanır. 3
3) Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı bilişim teknolojileri ve sistemlerini kullanır. 3
4) Yönetim bilişim sistemleri alanındaki verileri, kavram ve fikirleri bilimsel ve teknolojik yöntemlerle yorumlar. 3
5) Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz ederek sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve uygulama aşamalarındaki süreçlere hakim olur. 3
6) Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verir ve sorumluluk alır. 3
7) Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş ve bilişim problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar. 3
8) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. 3
9) Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir. 3
10) Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde gerekli hukuk bilgisine sahiptir. 3
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar. 3
12) Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. 3
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 5 3 112
Ara Sınavlar 1 4 2 6
Final 1 4 2 6
Toplam İş Yükü 124