Optisyenlik | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | UNI433 | ||||
Ders İsmi: | Yaşamın Temeli Amino Asitler | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Evet | ||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. ELİF YAVUZ DOKGÖZ | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Elif YAVUZ DOKGÖZ | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, amino asitlerin kimyasal yapısını, fonksiyonlarını ve biyolojik sistemlerdeki kritik rollerini öğrencilere tanıtmaktır. Özellikle amino asitlerin protein sentezindeki rollerini, metabolik süreçlerdeki görevlerini ve insan sağlığı üzerindeki etkilerini anlamak hedeflenmektedir. Amino asit metabolizmasının bozulması ile ilişkili hastalıklar ve beslenme yoluyla alınan amino asitlerin insan vücudu üzerindeki etkileri detaylı incelenecektir. |
Dersin İçeriği: | Bu dersi tamamlayan bir öğrenci; • Amino asitlerin kimyasal yapısı ve sınıflandırılması • Esansiyel ve esansiyel olmayan amino asitler • Protein sentezi, transkripsiyon ve translasyon süreçleri • Amino asitlerin metabolizmadaki rolü ve enerji üretimi • Amino asitlerin enzimatik faaliyetlerdeki ve hücresel iletişimdeki işlevleri • Amino asit eksiklikleri ve fazlalıklarının insan sağlığı üzerindeki etkileri • Spor, egzersiz ve diyet bağlamında amino asitlerin önemi • Amino asit metabolizması ile ilişkili hastalıklar konusunda bilgi sahibi olacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Amino asitlerin kimyasal yapısını ve sınıflandırılma kriterlerini açıklar. 2) Beslenmede esansiyel aminoasitlerin önemini değerlendirir. 3) Temel amino asit analiz teknikleri hakkında bilgi sahibi olur. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders İzlencesinin Açıklanması ve Amino Asitlerin Kimyasal Yapısı ve Sınıflandırılması | Öğretim Üyesinin Önereceği Güncel Literatürler |
2) | Esansiyel & Esansiyel Olmayan Amino Asitler & İnsan Sağlığı Açısından Önemi | 1. Lippincott Biyokimya Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları (2021). 2. Lehninger Principles of Biochemistry (2021, David L. Nelson, Michael Cox) 3. Tietz Textbook of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics (2017, Saunders) 4. Marks’ Basic Medical Biochemistry: A Clinical Approach, 2nd Edition 5. Öğretim Üyesinin Önereceği Güncel Literatürler |
3) | Protein Sentezi: Transkripsiyon ve Translasyon | 1. Lippincott Biyokimya Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları (2021). 2. Lehninger Principles of Biochemistry (2021, David L. Nelson, Michael Cox) 3. Tietz Textbook of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics (2017, Saunders) 4. Marks’ Basic Medical Biochemistry: A Clinical Approach, 2nd Edition 5. Öğretim Üyesinin Önereceği Güncel Literatürler |
4) | Amino Asit Metabolizması | 1. Lippincott Biyokimya Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları (2021). 2. Lehninger Principles of Biochemistry (2021, David L. Nelson, Michael Cox) 3. Tietz Textbook of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics (2017, Saunders) 4. Marks’ Basic Medical Biochemistry: A Clinical Approach, 2nd Edition 5. Öğretim Üyesinin Önereceği Güncel Literatürler |
5) | Amino Asit Eksiklikleri ve Fazlalıkları. | 1. Lippincott Biyokimya Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları (2021). 2. Lehninger Principles of Biochemistry (2021, David L. Nelson, Michael Cox) 3. Tietz Textbook of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics (2017, Saunders) 4. Marks’ Basic Medical Biochemistry: A Clinical Approach, 2nd Edition 5. Öğretim Üyesinin Önereceği Güncel Literatürler |
6) | Amino Asitlerin Enerji Üretimindeki Rolü | 1. Lippincott Biyokimya Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları (2021). 2. Lehninger Principles of Biochemistry (2021, David L. Nelson, Michael Cox) 3. Tietz Textbook of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics (2017, Saunders) 4. Marks’ Basic Medical Biochemistry: A Clinical Approach, 2nd Edition 5. Öğretim Üyesinin Önereceği Güncel Literatürler |
7) | Ara Sınav | - |
8) | Amino Asitlerin Tanısal Değeri ve Amino Asit Analizine Dayalı Yüksek Çözünürlüklü Yöntemler | 1. Lippincott Biyokimya Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları (2021). 2. Lehninger Principles of Biochemistry (2021, David L. Nelson, Michael Cox) 3. Tietz Textbook of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics (2017, Saunders) 4. Marks’ Basic Medical Biochemistry: A Clinical Approach, 2nd Edition 5. Öğretim Üyesinin Önereceği Güncel Literatürler |
9) | Kanser Tarama ve Teşhisinde Amino Asit Analizi. | 1. Lippincott Biyokimya Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları (2021). 2. Lehninger Principles of Biochemistry (2021, David L. Nelson, Michael Cox) 3. Tietz Textbook of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics (2017, Saunders) 4. Marks’ Basic Medical Biochemistry: A Clinical Approach, 2nd Edition 5. Öğretim Üyesinin Önereceği Güncel Literatürler |
10) | Spesifik Kanserlerin Tanı, Risk Değerlendirmesi ve Tedavisinde Amino Asitlerin Rolü | Önerilen Ders Kaynakları 1. Lippincott Biyokimya Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları (2021). 2. Lehninger Principles of Biochemistry (2021, David L. Nelson, Michael Cox) 3. Tietz Textbook of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics (2017, Saunders) 4. Marks’ Basic Medical Biochemistry: A Clinical Approach, 2nd Edition 5. Öğretim Üyesinin Önereceği Güncel Literatürler |
11) | Selenyum İçeren Peptitler ve Biyolojik Uygulamaları | 1. Lippincott Biyokimya Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları (2021). 2. Lehninger Principles of Biochemistry (2021, David L. Nelson, Michael Cox) 3. Tietz Textbook of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics (2017, Saunders) 4. Marks’ Basic Medical Biochemistry: A Clinical Approach, 2nd Edition 5. Öğretim Üyesinin Önereceği Güncel Literatürler |
12) | Sporcu Sağlığı Açısından Amino Asitlerin Rolü | 1. Lippincott Biyokimya Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları (2021). 2. Lehninger Principles of Biochemistry (2021, David L. Nelson, Michael Cox) 3. Tietz Textbook of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics (2017, Saunders) 4. Marks’ Basic Medical Biochemistry: A Clinical Approach, 2nd Edition 5. Öğretim Üyesinin Önereceği Güncel Literatürler |
13) | Gelişimde Amino Asitlerin Rolü | 1. Lippincott Biochemistry Workbooks with Visual Explanation (2021). 2. Lehninger Principles of Biochemistry (2021, David L. Nelson, Michael Cox) 3. Tietz Textbook of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics (2017, Saunders) 4. Marks' Basic Medical Biochemistry: A Clinical Approach, 2nd Edition 5. Current Literatures Suggested by the Instructor |
14) | Sağlıklı yaş almada iskelet kası sağlığı için amino asitlerin rolü. Genel değerlendirme ve dersin kapanışı | 1. Lippincott Biyokimya Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları (2021). 2. Lehninger Principles of Biochemistry (2021, David L. Nelson, Michael Cox) 3. Tietz Textbook of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics (2017, Saunders) 4. Marks’ Basic Medical Biochemistry: A Clinical Approach, 2nd Edition 5. Öğretim Üyesinin Önereceği Güncel Literatürler |
15) | Final | - |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Lippincott Biyokimya Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları (2021). 2. Lehninger Principles of Biochemistry (2021, David L. Nelson, Michael Cox) 3. Tietz Textbook of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics (2017, Saunders) 4. Marks’ Basic Medical Biochemistry: A Clinical Approach, 2nd Edition 5. Öğretim Üyesinin Önereceği Güncel Literatürler ve Öğretim Üyesi Ders Notları |
Diğer Kaynaklar: | 1. Lippincott Biochemistry Workbooks with Visual Explanation (2021). 2. Lehninger Principles of Biochemistry (2021, David L. Nelson, Michael Cox) 3. Tietz Textbook of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics (2017, Saunders) 4. Marks' Basic Medical Biochemistry: A Clinical Approach, 2nd Edition 5. Current Literatures and Lecture Notes of the Faculty Member |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Optisyenlikte kullanılan temel terimleri, optisyenliğin tarihini, gelişimini ve optisyenlik meslek mevzuatını bilir. | |||||||||||||||
2) Mesleği ile ilgili çevresel, toplumsal ,etik problemleri bilir ve bunlarla ilgili sorumlulukları üstlenir. | |||||||||||||||
3) Mesleği ile ilgili sağlık ve emniyet tedbirlerini gözetir. | |||||||||||||||
4) Toplam kalite felsefesini benimser ve ilgili kurumsal süreçlere destek verir. | |||||||||||||||
5) Optisyenlik mesleğinde gerekli olan temel matematik ve fizik bilgisine sahip olur. | |||||||||||||||
6) Bilişim teknolojilerini öğrenir, temel bilgisayar programlarını ve mesleki yazılım programlarını kullanır. | |||||||||||||||
7) Göz anatomisini ve görme optiğini bilir, göz hastalıkları hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||||||
8) Refraksiyon kusurlarını öğrenir, bu kusurların düzeltilmesinde kullanılan optik gereçleri bilir ve optik camların diyoptrilerini fokometre aracılığıyla ölçer, merceğin türünü belirler . | |||||||||||||||
9) Optisyenlikte tanımlanan malzemelerin özelliklerini bilir ve optik aletleri tanır. | |||||||||||||||
10) Görme bozukluklarını gidermek veya hafifletmek için göz hekimi tarafından hazırlanmış reçeteleri okur, optik gereçleri tedarik eder, hastaya en uygun olan cam ve çerçeveyi seçer ve en uygun biçimde gözlük montaj işlemlerini gerçekleştirir. | |||||||||||||||
11) Optisyenlik laboratuvarında ya da müessesesinde optik malzemeler ile ilgili herhangi bir sorun çıktığında sorunu anlar ve giderir. | |||||||||||||||
12) Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemine ait tarih bilicini edinir. | |||||||||||||||
13) Türkçe dil yapısını öğrenir ve iletişim kurmasını sağlayacak temel düzeyde İngilizce bilgisini edinir. | |||||||||||||||
14) Müessesesinde gerekli olan mali planlamaları yapar ve genel muhasebe bilgisine sahip olur. | |||||||||||||||
15) Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, program çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Optisyenlikte kullanılan temel terimleri, optisyenliğin tarihini, gelişimini ve optisyenlik meslek mevzuatını bilir. | |
2) | Mesleği ile ilgili çevresel, toplumsal ,etik problemleri bilir ve bunlarla ilgili sorumlulukları üstlenir. | |
3) | Mesleği ile ilgili sağlık ve emniyet tedbirlerini gözetir. | |
4) | Toplam kalite felsefesini benimser ve ilgili kurumsal süreçlere destek verir. | |
5) | Optisyenlik mesleğinde gerekli olan temel matematik ve fizik bilgisine sahip olur. | |
6) | Bilişim teknolojilerini öğrenir, temel bilgisayar programlarını ve mesleki yazılım programlarını kullanır. | |
7) | Göz anatomisini ve görme optiğini bilir, göz hastalıkları hakkında bilgi sahibi olur. | |
8) | Refraksiyon kusurlarını öğrenir, bu kusurların düzeltilmesinde kullanılan optik gereçleri bilir ve optik camların diyoptrilerini fokometre aracılığıyla ölçer, merceğin türünü belirler . | |
9) | Optisyenlikte tanımlanan malzemelerin özelliklerini bilir ve optik aletleri tanır. | |
10) | Görme bozukluklarını gidermek veya hafifletmek için göz hekimi tarafından hazırlanmış reçeteleri okur, optik gereçleri tedarik eder, hastaya en uygun olan cam ve çerçeveyi seçer ve en uygun biçimde gözlük montaj işlemlerini gerçekleştirir. | |
11) | Optisyenlik laboratuvarında ya da müessesesinde optik malzemeler ile ilgili herhangi bir sorun çıktığında sorunu anlar ve giderir. | |
12) | Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemine ait tarih bilicini edinir. | |
13) | Türkçe dil yapısını öğrenir ve iletişim kurmasını sağlayacak temel düzeyde İngilizce bilgisini edinir. | |
14) | Müessesesinde gerekli olan mali planlamaları yapar ve genel muhasebe bilgisine sahip olur. | |
15) | Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, program çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 70 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 66 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 116 |