Biyomedikal Cihaz Teknolojisi | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | BCT102 | ||||
Ders İsmi: | Alternatif Akım Devre Analizi | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. ELİF UĞURGÖL | ||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. Elif UĞURGÖL | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | AC Devre Analizi dersi, öğrencilere alternatif akım (AA) dalga şekillerini, periyot ve frekans tanımlarını kavrama becerisi kazandırmayı amaçlamaktadır. Bu ders kapsamında, alternatif akım yük çeşitlerinin tanınması ve AA elektrik devreleriyle ilgili temel kavramların anlaşılması hedeflenmektedir. Ayrıca, sürekli durumdaki AA devrelerinin çözüm yöntemleri üzerinde durularak, bu devrelerde gerekli hesaplamaları yapabilme bilgi ve becerilerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Ders içeriği, alternatif akım (AA) dalga şekilleri, periyot ve frekans kavramları; fazörler ve kompleks sayılarla devre çözümü; AA devrelerinde gerilim, akım ve güç hesaplamaları; reaktif ve aktif güç kavramları; direnç, endüktans ve kapasitans özellikleri; seri ve paralel rezonans devreleri; sürekli durumda AA devre çözüm yöntemleri; güç faktörü düzeltme ve enerji verimliliği; üç fazlı devreler ve güç analizleri; zaman ve frekans domaininde AA devre analiz yöntemleri konularını kapsamaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) AA dalga şekillerini analiz etme becerisi: Öğrenciler, alternatif akımın temel özelliklerini ve dalga şekillerini yorumlayabilecek ve periyot ile frekans gibi kavramları doğru bir şekilde kullanabilecektir. 2) Fazörler ve kompleks sayılarla devre çözümü yapabilme: Öğrenciler, fazörler ve kompleks sayılar kullanarak AA devrelerinin analizi ve çözümünü gerçekleştirebilecektir. 3) AA devrelerinde gerilim, akım ve güç hesaplamaları yapabilme: Devrelerdeki aktif ve reaktif güç hesaplamalarını yaparak, sistemlerin enerji performansını değerlendirebileceklerdir. 4) Direnç, endüktans ve kapasitans özelliklerini tanıma ve uygulama: Öğrenciler, bu bileşenlerin AA devrelerinde nasıl davrandığını analiz edebilecek ve farklı devrelerde bu özellikleri uygulayabilecektir. 5) Seri ve paralel rezonans devrelerini çözme yetkinliği: Rezonans devrelerinin temel özelliklerini anlayarak, seri ve paralel devrelerde çözümleme yapabileceklerdir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Alternatif akımın (AC) tanımı, Periyot ve frekans tanımları, Dalga şekilleri | - |
2) | Genlik ve şekil katsayıları, Sinüs dalgasının üretilmesi | - |
3) | Sürekli durumda direnç, bobin ve kapasitör | - |
4) | İndüktif ve kapasitif reaktanslı devrelerde akım-gerilim fazörleri | - |
5) | Seri bağlı devreler (R-L, R-C) | - |
6) | Seri bağlı devreler (R-L-C) ve Ohm kanunu | - |
7) | Paralel bağlı devreler (R-L, R-C) | - |
8) | Ara Sınav | |
9) | Paralel Bağlı R-L-C Devreleri | - |
10) | Temel güç türleri | - |
11) | Güç ve Kompanzasyon | - |
12) | Kompleks sayılarla işlemler | - |
13) | Kompleks Sayılarda Devre Çözümleri | - |
14) | Üç fazlı sistemler | - |
15) | Genel Tekrar | |
16) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | "DC-AC Devre Analizi", Doç. Dr. Hüseyin Demirel, Birsen Yayınevi, 2022 |
Diğer Kaynaklar: | Ders Notları |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Alan terminolojisi ve teknik iletişim hakkında bilgi sahibidir. | ||||||||||
2) Biyomedikal alanı ile ilgili olarak temel matematik, fen bilimleri ve sağlık konularında yeterli altyapıya sahiptir ve edinilen bilgileri kullanabilme becerisi gösterir. | ||||||||||
3) Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi konusunda bilgili, Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip ve mesleki alanda yeterli olacak düzeyde en az bir yabancı dil bilgisine hakimdir. | ||||||||||
4) Elektrik-elektronik ile ilgili temel kavramları öğrenme, elektrik-elektronik devre ve elemanları üzerinde gerekli ölçümleri yapma ve uygulama becerisine sahiptir. | ||||||||||
5) Sağlık kuruluşlarında kullanılan tıbbi cihazların çalışma prensibi ve kullanımı hakkında bilgi sahibidir. | ||||||||||
6) Tıbbi cihazların ilgili kurumlara kurulumu, testleri, bakım ve kalibrasyonlarının yapılması hakkında gerekli teknik bilgi ve uygulama becerisi kazanır. | ||||||||||
7) Biyomedikal cihaz teknolojisi alanında ortaya çıkan problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve analiz ederek çözüm önerisi geliştirme becerisi kazanır. | ||||||||||
8) Tıbbi cihaz tanıtım, pazarlama ve ilgili personele öğretme yetkinliğine sahip olur. | ||||||||||
9) Biyomalzemeler ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibidir. | ||||||||||
10) Biyomedikal cihaz teknolojisi alanında güncel gelişmeleri takip eder ve ilgili konular hakkında proje geliştirebilir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alan terminolojisi ve teknik iletişim hakkında bilgi sahibidir. | |
2) | Biyomedikal alanı ile ilgili olarak temel matematik, fen bilimleri ve sağlık konularında yeterli altyapıya sahiptir ve edinilen bilgileri kullanabilme becerisi gösterir. | 2 |
3) | Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi konusunda bilgili, Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip ve mesleki alanda yeterli olacak düzeyde en az bir yabancı dil bilgisine hakimdir. | |
4) | Elektrik-elektronik ile ilgili temel kavramları öğrenme, elektrik-elektronik devre ve elemanları üzerinde gerekli ölçümleri yapma ve uygulama becerisine sahiptir. | 3 |
5) | Sağlık kuruluşlarında kullanılan tıbbi cihazların çalışma prensibi ve kullanımı hakkında bilgi sahibidir. | |
6) | Tıbbi cihazların ilgili kurumlara kurulumu, testleri, bakım ve kalibrasyonlarının yapılması hakkında gerekli teknik bilgi ve uygulama becerisi kazanır. | 1 |
7) | Biyomedikal cihaz teknolojisi alanında ortaya çıkan problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve analiz ederek çözüm önerisi geliştirme becerisi kazanır. | 1 |
8) | Tıbbi cihaz tanıtım, pazarlama ve ilgili personele öğretme yetkinliğine sahip olur. | |
9) | Biyomalzemeler ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibidir. | |
10) | Biyomedikal cihaz teknolojisi alanında güncel gelişmeleri takip eder ve ilgili konular hakkında proje geliştirebilir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Laboratuvar | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 0 | 0 | ||||
Laboratuvar | 1 | 25 | 25 | ||||
Uygulama | 1 | 25 | 25 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 25 | 25 | ||||
Final | 1 | 25 | 25 | ||||
Toplam İş Yükü | 100 |