Dersin Amacı: |
This course examines the short film as a distinct form of cinematic storytelling and audio-visual expression, focusing on the relationship between style and narrative. Students will explore how short films convey meaning, create atmosphere, and develop characters within limited time frames. Through screenings and discussions students will gain an understanding of how to analyze and create short films. |
Dersin İçeriği: |
Turkish:
Bu ders, kısa filmlerin kavramını tanıtarak, erken dönem sinemadan modern TikTok ve Instagram videolarına kadar olan evrimini incelemekte ve anlatı ile hikâye anlatımının temel prensiplerini tartışmaktadır. La Jetée (Chris Marker) ve Meshes of the Afternoon (Maya Deren) gibi ikonik kısa filmler analiz edilirken, öğrenciler sosyal medyadan kısa içerik örnekleri sunarlar. Ders, anlatı yapısı, olay örgüsü ile hikâye arasındaki fark ve özet yazımı gibi temel hikâye anlatımı unsurlarına odaklanır. Haftalık gösterimler, tartışmalar ve ödevlerle, karakter geliştirme, görsel hikâye anlatımı, ses ve müzik ile mizansen gibi konular ele alınır. Animasyon, feminizm, queer teori, tanıtım filmleri, müzik videoları ve belgesel gibi özel temalar üzerine oturumlar düzenlenir. Son hafta ise öğrenciler, hikâye, ses ve görsel unsurları uyumlu bir şekilde birleştiren 3 dakikalık kısa filmler oluşturacaklardır. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Kısa Filme Giriş |
Kısa film nedir? Erken dönem filmleri, Vine ve TikTok videoları ile kısa film ilişkisi. Anlatı ve anlatım kavramlarına giriş. |
2) |
Kısa Filmlerde Hikâye ve Anlatı |
Anlatı yapısı, olay örgüsü ve hikâye farkı, logline ve sinopsis yazımı. |
3) |
Kısa Filmlerde Karakter Gelişimi |
Sınırlı süre içinde etkileyici karakterler yaratma, karakter dönüşümleri. |
4) |
Görsel Anlatı |
Kısa filmlerde görsel unsurların rolü (görüntü yönetimi/ışık/kamera hareketleri/kurgu/sahne düzeni). |
5) |
Kısa Filmlerde Ses ve Müzik |
Ses ve müzik, anlatı unsuru olarak diyalog ve görüntüye karşı nasıl işlev görür? |
6) |
Anlatı ve Anlatım |
Hikâye nasıl kurulur ve nasıl anlatılır? Geleneksel ve deneysel anlatım yöntemleri. |
7) |
Mizansen |
Mizansen unsurları (mekân/aksesuar/ışık/kostüm). |
8) |
Film Endüstrisi ve Bileşenleri |
Fikrin senaryodan ekrana yolculuğu. Endüstri elemanları: senaryo doktorları, yapım şirketleri, dağıtımcılar, festivaller. |
9) |
Kısa Filmlerde Özel Bir Konu – Animasyon |
Ses ve görüntü animasyonlarda nasıl işlev görür? Mizansen unsurları. Animasyonun avantaj ve dezavantajları. |
10) |
Kısa Filmlerde Özel Bir Konu – Feminizm ve Queer Teori |
Cinsiyet gibi belirli bir konunun kısa film formatında nasıl işlendiği. |
11) |
Kısa Filmlerde Özel Bir Konu – Tanıtım Filmleri |
Ürün yerleştirme, reklam, moda, mimari vb. tanıtım filmlerinin kısa film formatındaki yeri. |
13) |
Kısa Filmlerde Özel Bir Konu – Belgesel |
Belgesel formatı ve kısa filme uyarlanması. |
14) |
Final Projeleri |
Kısa film yapımı veya kısa bir film üzerine analitik bir makale yazımı (1000 kelime). |
Ders Notları / Kitaplar: |
Roberta Marie Munroe, How Not to Make a Short Film: Secrets from a Sundance Programmer, Hyperion ebook, 2009
Patrick Nash, Short Films : Writing the Screenplay. Harpenden, Herts: Kamera Books, 2012.
Clifford Thurlow, Max Thurlow, Making Short Films: The Complete Guide from Script to Screen, 2013
David K. Irving, Peter W. Rea, Producing and Directing the Short Film, Elsevier, 2006 |
Diğer Kaynaklar: |
Roberta Marie Munroe, How Not to Make a Short Film: Secrets from a Sundance Programmer, Hyperion ebook, 2009
Patrick Nash, Short Films : Writing the Screenplay. Harpenden, Herts: Kamera Books, 2012.
Clifford Thurlow, Max Thurlow, Making Short Films: The Complete Guide from Script to Screen, 2013
David K. Irving, Peter W. Rea, Producing and Directing the Short Film, Elsevier, 2006 |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. |
|
2) |
Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. |
|
3) |
Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. |
|
4) |
Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. |
|
5) |
Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. |
|
6) |
Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. |
|
7) |
Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. |
|
8) |
Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. |
|
9) |
Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır. |
|
10) |
Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
|
11) |
Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. |
|
12) |
Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
13) |
Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. |
|
14) |
Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. |
|
15) |
Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. |
|