İşletme (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | UNI394 | ||||
Ders İsmi: | Modern Liderlik Teorileri | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | English | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. CEM ŞEN | ||||
Dersi Veren(ler): | Cem ŞEN | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, liderliği anlamakta faydalı olan modern liderlik teori ve kavramlarını tanıtmaktır. Bu ders, liderliğin temel kavramları ve liderlik teorilerinin bugüne kadarki evrimi hakkında bilgi sağlayacaktır. Günümüzün modern dünyasında liderlerin iletişim kurmasına ve liderlik etmesine yardımcı olmak için ne gerekir? Basit olarak "Çağdaş Liderlik" olacaktır. En cana yakın ve ilgi çekici liderler bile çağdaş liderlik yaklaşımlarından faydalanabilir. Geçtiğimiz yarım yüzyılda liderlik çalışmaları evrim geçirdi. Birçok yeni model ve çerçeve geliştirildi. Bunlar, lider olmanın ve liderliği iyi uygulamanın ne anlama geldiğini keşfetmeye yardımcı olmaktadır. Birçok liderlik teorisi var. Bazıları geleneksel liderlik teorisi yaklaşımlarını desteklerken, diğerleri çağdaş liderlik teorisi yaklaşımlarını destekler. |
Dersin İçeriği: | Bu ders liderliğin temel kavramları, liderlik ve yönetim, başlıca liderlik teorilerinin tarihsel evrimi, bir liderin yumuşak ve sert becerileri, etkili liderlik davranışı, liderliğin durumsal modelleri ve çağdaş liderlik stillerini ele almaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Alanın disiplinler arası özelliğini kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir 2) Liderlik alanını daha geniş sosyal bilimler alanı içerisinde konumlandırıp, disiplinler arası ilişkilerini belirleyebilir 3) Liderlik alanındaki gelişmeleri takip edebilir 4) Liderlik alanındaki araştırma projelerine katılıp, proje hedefleri ve ihtiyaçları doğrultusunda hem araştırmacı hem de proje yürütücüsü olarak yer alabilir 5) Liderlik için stratejiler ve planlar geliştirebilir 6) Edindikleri liderlik bilgisini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilir 7) Liderlik alanındaki akademik ve uygulamalı çalışmalara katkıda bulunabilir 8) Alanın etik değerlerini belirlemek ve sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite, kültürel değerler gibi konuların farkında olabilir |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş ve Liderliğin Tanımı | Organizasyonlarda Liderlik, 2007 (Yedinci Baskı), Gary Yukl Ders Notları/Sunumlar (ppt yansıları) |
2) | Liderlik ve Yönetim | Organizasyonlarda Liderlik, 2007 (Yedinci Baskı), Gary Yukl Ders Notları/Sunumlar (ppt yansıları) |
3) | Başlıca Liderlik Teorilerinin Tarihsel Evrimi | Organizasyonlarda Liderlik, 2007 (Yedinci Baskı), Gary Yukl Ders Notları/Sunumlar (ppt yansıları) |
4) | Bir Liderin Yumuşak ve Sert Becerileri | Organizasyonlarda Liderlik, 2007 (Yedinci Baskı), Gary Yukl Ders Notları/Sunumlar (ppt yansıları) |
5) | Etkili Liderlik Davranışı | Organizasyonlarda Liderlik, 2007 (Yedinci Baskı), Gary Yukl Ders Notları/Sunumlar (ppt yansıları) |
6) | Liderliğin Durumsal Modelleri | Organizasyonlarda Liderlik, 2007 (Yedinci Baskı), Gary Yukl Ders Notları/Sunumlar (ppt yansıları) |
7) | Çağdaş Liderlik Stilleri: Karizmatik Liderlik, Paternalist Liderlik, Otantik Liderlik | Organizasyonlarda Liderlik, 2007 (Yedinci Baskı), Gary Yukl Ders Notları/Sunumlar (ppt yansıları) |
8) | Stratejik Liderlik, Vizyoner Liderlik, Etik Liderlik | Organizasyonlarda Liderlik, 2007 (Yedinci Baskı), Gary Yukl Ders Notları/Sunumlar (ppt yansıları) |
9) | Hizmetkar Liderlik, Dönüşümsel Liderlik, İşlemsel Liderlik | Organizasyonlarda Liderlik, 2007 (Yedinci Baskı), Gary Yukl Ders Notları/Sunumlar (ppt yansıları) |
10) | Lider-Üye Değişimi (LMX) Teorisi, Çevik Liderlik Leader-Member Exchange (LMX) Theory, Agile Leadership | Organizasyonlarda Liderlik, 2007 (Yedinci Baskı), Gary Yukl Ders Notları/Sunumlar (ppt yansıları) |
11) | Yapay Zeka (AI) Çağında Liderlik Eğitimi ve Gelişimi | Organizasyonlarda Liderlik, 2007 (Yedinci Baskı), Gary Yukl Ders Notları/Sunumlar (ppt yansıları) |
12) | Liderlik Etiği ve Çeşitliliği | Organizasyonlarda Liderlik, 2007 (Yedinci Baskı), Gary Yukl Ders Notları/Sunumlar (ppt yansıları) |
13) | Sosyal Değişimler ve Adalet Oluşturma | Organizasyonlarda Liderlik, 2007 (Yedinci Baskı), Gary Yukl Ders Notları/Sunumlar (ppt yansıları) |
14) | Liderlik Gelişimi ve Örgütsel Değişim | Organizasyonlarda Liderlik, 2007 (Yedinci Baskı), Gary Yukl Ders Notları/Sunumlar (ppt yansıları) |
15) | FİNAL | Organizasyonlarda Liderlik, 2007 (Yedinci Baskı), Gary Yukl Ders Notları/Sunumlar (ppt yansıları) |
Ders Notları / Kitaplar: | Leadership in Organizations, 2007 (Seventh Edition), Gary Yukl |
Diğer Kaynaklar: | Ders Notları/Sunumlar (ppt yansıları) / Lecturer's Handouts/Presentations (ppt slides) |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Diğer sosyal bilimleri ve matematiği kullanarak işletme ve yönetim bilimlerine ilişkin geniş ve disiplinlerarası bir perspektife sahip olur. | ||||||||||||||
1) Diğer sosyal bilimleri ve matematiği kullanarak işletme ve yönetim bilimlerine ilişkin geniş ve disiplinlerarası bir perspektife sahip olur. | ||||||||||||||
2) İşletmenin farklı fonksiyonlarına ve etkileşimlerine ilişkin bilgi ve beceri sahibi olur. | ||||||||||||||
3) Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı teorik yaklaşımları kullanır. | ||||||||||||||
4) Toplumun ihtiyaçlarının ne olduğunun bilincinde olarak bu ihtiyaçları karşılayabilmek için işletme bilgisini kullanır. | ||||||||||||||
5) Türkiye iş dünyasının ve küresel iş dünyasının güncel sorunlarına yönelik derinlemesine bilgi sahibi olur. | ||||||||||||||
6) Pazar ihtiyaçları ve ekonomik koşulları da göz önünde tutarak görev aldığı kurumun hedeflerini belirler. | ||||||||||||||
7) Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar. | ||||||||||||||
8) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. | ||||||||||||||
9) Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir. | ||||||||||||||
10) Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde iş hukuku bilgisine sahip olur. | ||||||||||||||
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar. | ||||||||||||||
12) Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. | ||||||||||||||
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Diğer sosyal bilimleri ve matematiği kullanarak işletme ve yönetim bilimlerine ilişkin geniş ve disiplinlerarası bir perspektife sahip olur. | |
1) | Diğer sosyal bilimleri ve matematiği kullanarak işletme ve yönetim bilimlerine ilişkin geniş ve disiplinlerarası bir perspektife sahip olur. | |
2) | İşletmenin farklı fonksiyonlarına ve etkileşimlerine ilişkin bilgi ve beceri sahibi olur. | |
3) | Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı teorik yaklaşımları kullanır. | |
4) | Toplumun ihtiyaçlarının ne olduğunun bilincinde olarak bu ihtiyaçları karşılayabilmek için işletme bilgisini kullanır. | |
5) | Türkiye iş dünyasının ve küresel iş dünyasının güncel sorunlarına yönelik derinlemesine bilgi sahibi olur. | |
6) | Pazar ihtiyaçları ve ekonomik koşulları da göz önünde tutarak görev aldığı kurumun hedeflerini belirler. | |
7) | Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar. | |
8) | Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. | |
9) | Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir. | |
10) | Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde iş hukuku bilgisine sahip olur. | |
11) | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar. | |
12) | Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. | |
13) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 15 | % 10 |
Küçük Sınavlar | 2 | % 20 |
Ödev | 1 | % 20 |
Final Pratik | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 100 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 45 |
Ödevler | 1 | 30 |
Küçük Sınavlar | 2 | 20 |
Final | 1 | 30 |
Toplam İş Yükü | 125 |