Dersin Amacı: |
Öğrencilerin temel istatistik kavramlarını öğrenmesi, olasılıksal ve normal dağılımın özelliklerini öğrenebilmesi, korelasyon ve regresyon analizleri, örnekleme dağılım ve yöntemleri, nüfus, doğum, ölüm, hastalık istatistikleri, sağlık düzeyini gösteren ölçütler ve sağlık kayıtlarının istatistiksel olarak yorumlanabilmesini, ki-kare çözümlemesi, çapraz tabloların analizleri, varyans çözümlemesi (ANOVA) konularında temel bilgilere sahip olmaları ve bu bilgileri kullanabilmeleri hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği: |
Ölçü ve ölçü türleri, verileri düzenleme, frekans dağılımları, önemlilik testleri, nicel ve nitel verilerde konum ve değişim ölçüleri, olasılık ve olasılık dağılımları, normal dağılım ve özellikleri, tablo ve grafik yöntemi, korelasyon ve regresyon analizleri, örnekleme dağılım ve yöntemleri, nüfus, doğum, ölüm, hastalık istatistikleri, hız ve oranlar, sağlık düzeyini gösteren ölçütler, sağlık kayıtları, ki-kare çözümlemesi, çapraz tabloların analizleri, varyans çözümlemesi (ANOVA). |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Biyoistatistik nedir? Veri, değişken kavramları nelerdir? |
Yok |
2) |
Verilerin toplanması ve toplanan verilerin düzenlenmesi |
Yok |
3) |
Verilerin betimlenmesi – Merkezi eğilim ölçüleri |
Yok |
4) |
Verilerin betimlenmesi – Değişkenlik ölçüleri |
Yok |
5) |
Olasılık ve olasılık dağılımları |
Yok |
6) |
Vize |
Yok |
7) |
Kesikli ve sürekli olasılık dağılımları |
Yok |
8) |
Normal Dağılım |
Yok |
9) |
Örnekleme ve örnekleme teknikleri |
Yok |
10) |
Örnekleme dağılımı |
Yok |
11) |
Örneklem hacminin belirlenmesi |
Yok |
12) |
Hipotez Testi, İstatistiksel Anlamlılık Tanımı |
Yok |
13) |
Hipotez testleri-Ortalamalar |
Yok |
14) |
Hipotez testleri-Oranlar |
Yok |
15) |
Final Sınavı |
Yok |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Diş hekimliği alanında temel ve güncel bilgilere sahiptir, bilimsel yayınları takip eder ve kanıta dayalı verileri mesleki pratiğine uygular. |
|
2) |
Diş hekimliği alanında teşhis ve tedaviye özgü cihaz, alet ve malzemeleri bilir ve etkili bir şekilde kullanır. |
|
3) |
Diş hekimliği alanında sahip olduğu bilgileri eleştirel yaklaşarak değerlendirir, sağlık alanındaki disiplinlerin bilgileri ile bütünleştirir, analiz ve sentez ederek kullanır. |
|
4) |
Diş hekimliği alanı ile ilgili proje üretir, diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilir, araştırma ekibinin bir üyesi olarak yer alır ve elde edilen sonuçları bilimsel düzeyde değerlendirir ve raporlar. |
|
5) |
Diş hekimliği mesleğine katkı sağlayacak bilgileri uygulamaları sırasında kullanır, öngörülemeyen durumlarda sorumluluk alır ve çözüm üretir. |
|
6) |
Diş hekimliği bilgilerini sosyal ve bilimsel ortamlarda yazılı, sözlü ve görsel olarak meslektaşları ile paylaşır, karşılaştırır ve bilgi alışverişinde bulunur. |
|
7) |
Hasta mahremiyeti de dahil olmak üzere sosyal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hasta ve hasta yakınları ile iletişim halinde olup, hastanın tüm özelliklerini bilir ve hasta odaklı bir yaklaşımla en uygun tedaviyi önerir. |
|
8) |
Diş hekimliği uygulamalarının daha ileri düzeye ulaşması için teknolojik gelişmeleri takip eder, ulusal ve uluslararası çalışmalara katılır, kendi gözlem, tecrübe ve araştırmalarını paylaşır ve sunar. |
|
9) |
Diş hekimliği mesleği süresince yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek, güncel kanıta dayalı diş hekimliği bilgilerini takip eder ve mesleki uygulamaları sırasında kullanır. |
|
10) |
Diş Hekimliği pratiğinde istismar ve bağımlılık gibi durumlarda, toplumsal etik ve hukuk kurallarının gerektirdiği davranışları sergileyerek tedaviyi gerçekleştirir, ilgili verileri toplar ve kayıt altına alır. |
|
11) |
Diş hekimliği alanındaki temel ve güncel bilgileri ulusal değerler ve ülke gerçekleri çerçevesinde toplumun yararına olacak şekilde meslek uygulamaları sırasında kullanır. |
|
12) |
Doğal afetlerde ve acil durumlarda, diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği koruyucu önlemleri alır; hasta ve toplum yararına olan mesleki uygulamaları gerçekleştirir. |
|
13) |
Diş hekimliği sağlık politikası ile ilgili fikir üretir, birey ve toplum sağlığını önceler, koruyucu ve tedavi edici hekimlik uygulamalarını bilimsel, etik ve kalite süreçleri çerçevesinde yürütür. |
|
14) |
Diş hekimliği mesleğinde sık karşılaşılan belirti ve bulguları ayırt eder, tedavi planı yapar ve gerektiğinde sevk eder, hastalıkları ve klinik durumları aciliyetine ve hasta önceliğine uygun olarak yönetir. |
|
15) |
Çalıştığı ekibin liderlik sorumluluğunu üstlenebilir, bilimsel kriterlere uygun şekilde yönetebilir, ekibin profesyonel gelişimini destekleyebilir. |
|